Superduke-tråden

Hej har en fråga är det någon som vet KTM Superdukes färgkod på deras mattsvarta helst färgkoden på 2005 årsmodell? eller vem man kan fråga går också bra ?
 
Halloj superduke ägare! Jag letar lite info om en sak som verkar röra äldre superdukes

De som jag hört är vid extrem körning som tex bankörning så har superduke en tendens att typ dö och låsa hjulet vid hårda inbromsningar. Ex full gas kötta och sen tokbromsa som ex bankörning. Är de någon som upplevt de? Har hittat lite info om de på forum i usa och sen har en bekant haft en 07ans superduke och även han har fått problemet vid bankörning och nästan kört åt helvete pga det. Tänkte själv ta ut han på banan men om de va en barnsjukdom borde de ju inte finnas på min. Han berätta att bensinen åker fram vid hård inbromsning och pumpen går torrt! Någon som känner till felet och är de åtgärdat på 2010 och fram?
 
Halloj superduke ägare! Jag letar lite info om en sak som verkar röra äldre superdukes

De som jag hört är vid extrem körning som tex bankörning så har superduke en tendens att typ dö och låsa hjulet vid hårda inbromsningar. Ex full gas kötta och sen tokbromsa som ex bankörning. Är de någon som upplevt de? Har hittat lite info om de på forum i usa och sen har en bekant haft en 07ans superduke och även han har fått problemet vid bankörning och nästan kört åt helvete pga det. Tänkte själv ta ut han på banan men om de va en barnsjukdom borde de ju inte finnas på min. Han berätta att bensinen åker fram vid hård inbromsning och pumpen går torrt! Någon som känner till felet och är de åtgärdat på 2010 och fram?

Min SD från 2005 gör dessa roliga grejer!
 
De problemen nämner ska vara borta från 2007 då uppdateringen var.
Jag råkade dock ut för detta på min 07a en gång vid inbromsning, men då lyste soppalampan sedan innan och då får man väl skylla sig själv. Fast det kan vara ganska otrevligt att tappa gaskontrollern pricis in i böjen :).
 
2006-årsmodell lider av detta soppafenomen, omd e tlever kvar även hos nyare modeller låter jag vara osagt. Kom ju som sagt var en ny tank till 2007! Precis som du säger beror det på att soppapumpen sitter i bak-kant på tanken så om man har typ kvarts-full tank och nyper full broms på Gelleråsen från 200 km/h ja då kan man räkna med att gå in i första böj utan gas... Med lite planering spelar det mindre roll. Ska tydligen gå att vända soppapumpen för att mildra denna effekt men det är inget jag har provat. I övrigt en helgrym hoj för t.ex. Gelleråsen och Sviesta :-)
 
Superduke -05 och -06 har ju den mindre tanken och då kan detta problem uppstå efter inbromsning. Det går att meka på en -07 och nyare tank på dessa med. Det blir lite trångt med kablar, man får göra en specialböj på slangen (köpa en KTM originalslang som är vinklad eller så köper man en vinklad på biltema, det är billigare och samma resultat).

Jag kom över en -07 tank billigt... Då får man dessutom lite fler mil eftersom KTM:en dricker en del bränsle ;)
 
Last edited:
Halloj superduke ägare! Jag letar lite info om en sak som verkar röra äldre superdukes

De som jag hört är vid extrem körning som tex bankörning så har superduke en tendens att typ dö och låsa hjulet vid hårda inbromsningar. Ex full gas kötta och sen tokbromsa som ex bankörning. Är de någon som upplevt de? Har hittat lite info om de på forum i usa och sen har en bekant haft en 07ans superduke och även han har fått problemet vid bankörning och nästan kört åt helvete pga det. Tänkte själv ta ut han på banan men om de va en barnsjukdom borde de ju inte finnas på min. Han berätta att bensinen åker fram vid hård inbromsning och pumpen går torrt! Någon som känner till felet och är de åtgärdat på 2010 och fram?

Det gäller bara 05-06 och vad som händer är som du säger att soppan vid lång, hård bromsning tryck fram/upp i tanken så att pumpen går torr. Att nåt hjul skulle låsa låter som en lögn. Man får "soppatorsk" en knapp sekund (vilket är läskigt nog när man vill rulla på vid apex).

Lösning:

1. Tanka - det händer bara vid ca 40% full tank och mindre.

2. Det går att vända soppapumpen, enl. insatta är det den enda ändringen som gjordes -07 och löste problemet. Pumpne ska tydligen vara lite skålad vilket gör att en skvätt soppa "fastnar" där hur hårt och länge du än bromsar, när du släpper av räcker det lilla för att resten ska hinna rinna tillbaka och vips - så är problemet borta.
 
Chrille, du får säkert några hästar till, 12 låter som en hel del men några till går säkert att locka fram! Tror dock att du kan glömma kombination Motohooligan-box och bankörning. Skulle tro att ljudvolymen tyvärr tar ut sin rätt...
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top