Superduke-tråden

Word

åskådare
Gick med
9 Oct 2011
Hoj
Aprilia RSB1000FACTORY 08, KTM Superduke 05
Hej har en fråga är det någon som vet KTM Superdukes färgkod på deras mattsvarta helst färgkoden på 2005 årsmodell? eller vem man kan fråga går också bra ?

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Jahapp, då var man hojlös, Vita Blixten såld.
Suck.
Kittlar dock en smula i exc-nerven...;-)

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Halloj superduke ägare! Jag letar lite info om en sak som verkar röra äldre superdukes

De som jag hört är vid extrem körning som tex bankörning så har superduke en tendens att typ dö och låsa hjulet vid hårda inbromsningar. Ex full gas kötta och sen tokbromsa som ex bankörning. Är de någon som upplevt de? Har hittat lite info om de på forum i usa och sen har en bekant haft en 07ans superduke och även han har fått problemet vid bankörning och nästan kört åt helvete pga det. Tänkte själv ta ut han på banan men om de va en barnsjukdom borde de ju inte finnas på min. Han berätta att bensinen åker fram vid hård inbromsning och pumpen går torrt! Någon som känner till felet och är de åtgärdat på 2010 och fram?

Word

åskådare
Gick med
9 Oct 2011
Hoj
Aprilia RSB1000FACTORY 08, KTM Superduke 05
Halloj superduke ägare! Jag letar lite info om en sak som verkar röra äldre superdukes

De som jag hört är vid extrem körning som tex bankörning så har superduke en tendens att typ dö och låsa hjulet vid hårda inbromsningar. Ex full gas kötta och sen tokbromsa som ex bankörning. Är de någon som upplevt de? Har hittat lite info om de på forum i usa och sen har en bekant haft en 07ans superduke och även han har fått problemet vid bankörning och nästan kört åt helvete pga det. Tänkte själv ta ut han på banan men om de va en barnsjukdom borde de ju inte finnas på min. Han berätta att bensinen åker fram vid hård inbromsning och pumpen går torrt! Någon som känner till felet och är de åtgärdat på 2010 och fram?

Min SD från 2005 gör dessa roliga grejer!

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?

De som jag hört är vid extrem körning som tex bankörning så har superduke en tendens att typ dö och låsa hjulet vid hårda inbromsningar. ?

Min -08 gör det inte på bana (inte på gata heller).

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
De problemen nämner ska vara borta från 2007 då uppdateringen var.
Jag råkade dock ut för detta på min 07a en gång vid inbromsning, men då lyste soppalampan sedan innan och då får man väl skylla sig själv. Fast det kan vara ganska otrevligt att tappa gaskontrollern pricis in i böjen :).

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
2006-årsmodell lider av detta soppafenomen, omd e tlever kvar även hos nyare modeller låter jag vara osagt. Kom ju som sagt var en ny tank till 2007! Precis som du säger beror det på att soppapumpen sitter i bak-kant på tanken så om man har typ kvarts-full tank och nyper full broms på Gelleråsen från 200 km/h ja då kan man räkna med att gå in i första böj utan gas... Med lite planering spelar det mindre roll. Ska tydligen gå att vända soppapumpen för att mildra denna effekt men det är inget jag har provat. I övrigt en helgrym hoj för t.ex. Gelleråsen och Sviesta :)

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Superduke -05 och -06 har ju den mindre tanken och då kan detta problem uppstå efter inbromsning. Det går att meka på en -07 och nyare tank på dessa med. Det blir lite trångt med kablar, man får göra en specialböj på slangen (köpa en KTM originalslang som är vinklad eller så köper man en vinklad på biltema, det är billigare och samma resultat).

Jag kom över en -07 tank billigt... Då får man dessutom lite fler mil eftersom KTM:en dricker en del bränsle ;)

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Det gäller bara 05-06 och vad som händer är som du säger att soppan vid lång, hård bromsning tryck fram/upp i tanken så att pumpen går torr. Att nåt hjul skulle låsa låter som en lögn. Man får "soppatorsk" en knapp sekund (vilket är läskigt nog när man vill rulla på vid apex).

Lösning:

1. Tanka - det händer bara vid ca 40% full tank och mindre.

2. Det går att vända soppapumpen, enl. insatta är det den enda ändringen som gjordes -07 och löste problemet. Pumpne ska tydligen vara lite skålad vilket gör att en skvätt soppa "fastnar" där hur hårt och länge du än bromsar, när du släpper av räcker det lilla för att resten ska hinna rinna tillbaka och vips - så är problemet borta.

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Chrille, du får säkert några hästar till, 12 låter som en hel del men några till går säkert att locka fram! Tror dock att du kan glömma kombination Motohooligan-box och bankörning. Skulle tro att ljudvolymen tyvärr tar ut sin rätt...

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Gotland ring 5-8 Juli bokat, är det ngn annan här som tänkt rasta sin SD där ?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0