Superduke-tråden

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
hmm.. behöver en ny bromsljuskontakt till frambromsen. Lelles tar 600 spänn för denna, orimligt för 10cm sladd. letat allternativ men inte hittat mer än ktmtwins. Där var det lite billigare men frakten landa på 50 dollar.

ideer?

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
hmm.. behöver en ny bromsljuskontakt till frambromsen. Lelles tar 600 spänn för denna, orimligt för 10cm sladd. letat allternativ men inte hittat mer än ktmtwins. Där var det lite billigare men frakten landa på 50 dollar.

ideer?

calle.th

Medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
CB 1300
Hellö gubbs and gums.
Jag har nu insett att det är en SD jag ska ha.:kär:rock
har suttit och läst kanske 60 sidor i denna tråden nu.
frågor:
som jag förstått kom SD med insprutare 2008? förstått att förgasaremodellen ska gå lite mjukare, och stabilare i motorbroms vilket är att föredra? eller är det mest en vanesak?
skiljer de sig mycket i motorkaraktär?
min ekonomi säger fördel förgasare...
några kända fallgropar?
bra att köpa en som precis fått sig en service med ventilkoll förstås...

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Du får nog läsa om. :)
SD har insprutning ända från -05 så ryckigheten finns där ända från början. ;-)
Nu har jag inte kört så många hojar, samt att jag inte kan påstå att det blir så mkt stadskörning i denna mini stad. Men nog tycker jag man vänjer sig ganska fort. Kan tänka mig att dom som kör mkt i stan stör sig mer på det. Råkade i början ut för att om man släpper gasen liiite för långt när man kör sakta i en korsning blir det lite väl abrupt motorbroms för att vara bekvämt.

Nu har jag dålig koll. Men är väl bara tidigare LC8 950 som har förgasare?

Dock ska ryckigheten kunna bli bättre med en annan mapp. Ska mappa om i helgen så kan inte uttala mig än. ;-)
Kostar en kabel för 350kr lr typ en bullpåse om du känner någon som har en redan. :)

Last edited:

calle.th

Medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
CB 1300
Du får nog läsa om. :)
SD har insprutning ända från -05 så ryckigheten finns där ända från början. ;-)

då måste jag drömt :banana:va
men om man kikar på utvecklingen av SD mellan åren 2005- säg 2009 vad hände?
vilka förbättringar?
ska man hellre lägga 5000:- extra på en 2007:a än en 2006 som gått mindre för att den blev mycket bättre?
:confused:

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Jag har en 05a första årsmodeller. Har rullat snart 2k mil... Har inte haft ett problem med min. Powercommandern vibrerade sönder, men det var inte hojens fel.

Inga konstigheter enl mig, bara bytt slitdelar, sett till så att olja byts med jämna mellanrum och att nivån är ok.

Ryckig gång i lågfart, allmänt stökig under 3000 varv... Men efter det så skickar den på bra. Den drar 1 liter milen och på 05/06 var det vara 15l tank.

Kolla hjullager/styrlager då det kan wheelas friskt med den... Läckande cylinder till kopplingen har jag hört talas om men ej upplevt själv.

Nya framlampan är snyggare än 05/06, men jag kör jämt med nyare på banan ;) så enl mig ingen större förändring.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
De stora skillnaderna som jag fattat är större tank, ny lykta och instrumentering samt några grader flackare gaffelvinkel för lugnare uppträdande på -07>.

Det man väl egentligen ska fundera på är om man tycker det är värt extra pengen för snyggare lykta och större tank. :)

Jag har en -06a och är jätte nöjd än så länge (120isch mil). Fått nå jävla missljud som jag måste utreda dock. Endast hastighets relaterat, ej varv eller om man svänger lr så. Störande. Gissar å nåt med kedjan. Aja dey var ot. :p

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
Jag har med en 06a. I mitt fall var det rrättgivet att jag helre betalar lite mindre pga stram budget. det jag har märkt är tex dekaler till kåpor kan vara lite krongligare att få tag på. Däremot om du funderar på en R så hade jag nog valt 08 istället för 07. För övrigt tycker jag 05/06 går alldeles för billigt, oförskämmt då det nästan är exakt samma hojar

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
Det F0xx skrev om 1l/mil är för min del rätt bra tilltaget och då snålar jag inte med bränslet. Jag har loggat alla mina tankningar detta året

på 100km
7,01
6,54
7,09
7,27
7,38
6,82
7,05
7,27

en så länge har jag inte upplevt tanken som för liten, men visst när jag körde långtur på nästan 40 mil till mina föräldrar fick jag stanna 2 ggr det är ju lite irriterande men har för mig att från 07 så ligger tanken på 17 l så nån enorm skillnad är det ju inte. Men har du kulorna så givetvis köp en nyare. Är man som jag och vänder på kronorna när man ska köpa hoj så ser jag ingen anledning att betala mer för istortsett samma hoj.

07 och frammåt är säkert mera lätt sålt när man väl vill byta.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jag har legat kring 0,73. Detta kan variera en del har jag dock märkt.
Dock alltid tackat rätt tidigt då jag fann inte litar på att bränslevarningen funkar. :p
Nån som har ett tips hur man kollar den lätt utom att faktiskt köra slut på all soppa?

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
Jag har legat kring 0,73. Detta kan variera en del har jag dock märkt.
Dock alltid tackat rätt tidigt då jag fann inte litar på att bränslevarningen funkar. :p
Nån som har ett tips hur man kollar den lätt utom att faktiskt köra slut på all soppa?

Kanske jag som inte fattar vad du menar. Men är det inte bara att tanka när lampan lyser och se hur många liter du får i? gör du detta ett par ggr så har du ju svaret

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Min lampa tänds lite närsom... kör alltid på trippen. Jag körde soppatorsk när den stod på 14,5 mil förra året...

Fire02

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Superduke R -07
nån som har koll om dubbel dynan från dom vanliga Superdukarna passar till R modellen?
Det är en 07 Superduke R som det gäller, hade tänkt fixa så det går att skjutsa nån stackare:)

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
nån som har koll om dubbel dynan från dom vanliga Superdukarna passar till R modellen?
Det är en 07 Superduke R som det gäller, hade tänkt fixa så det går att skjutsa nån stackare:)

Passar inte. Rätt mycket som måste bytas. Hade nämligen den tanken själv. Jag löste det med att köpa beg fotpinnefäste och sedan en gel dyna på biltema som spänns över bakskärmen. Fungerar riktigt bra de få gånger man får för sig att ha någon bak på

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Kanske jag som inte fattar vad du menar. Men är det inte bara att tanka när lampan lyser och se hur många liter du får i? gör du detta ett par ggr så har du ju svaret
Nä men alltså jag har aldrig fått lampan att lysa. Litar inte på att den funkar nämligen. Kört närmare 18mil en gång utan att den lyste. Litar inte på att den funkar helt enkelt. :p

Fire02

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Superduke R -07
Vars är det skiter sig med dynmontaget?
Ska vara samma tank och bakram, dock verkar det saknas ett par fästen och lite sido plast men tänker att man klarar sig utan det och bara spänner fast dynan dom få gånger man ska skjutsa nån stackare!:):banana

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha
Vars är det skiter sig med dynmontaget?
Ska vara samma tank och bakram, dock verkar det saknas ett par fästen och lite sido plast men tänker att man klarar sig utan det och bara spänner fast dynan dom få gånger man ska skjutsa nån stackare!:):banana

Vad jag vet så ska det passa från 07...
Gå in på www.ktmshop.se och titta på reservdelslistan själv vad du behöver komplettera med

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
Tror det är n dålig ide. Nör jag gick i samma tankar så kikade jag på lelles. .
Har för mig att det är underdelen där alla säkringar sitter. Även bakskärmen då den på en vanlig är 2 sidokåpor och underdelen är mera bakskärm.

Men så jag har löst det duger. Köp fotpinnar och spänn på en sadeldyna från biltema åt din passagerare. Kan skicka bild hur mitt ser ut på söndag när jag kommer hem. Fast visst en helsadel är ju gitt om man ska wheela upp på 3an

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Börjat bli sugen på ett annat styre. Någon som vet vad det är för bend på originalstyret?

Kan va intresserad av en acra ljuddämpare (den vänstra och utan kolfiberkonan) om någon har en liggandes. Min har nämligen spruckit i svetsen runt slut tratten eller vad man skall kalla den.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...