Superduke-tråden

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Mera info om vad de gjort med årets R:
(Saxat från superduke.net)

new and lighter pistons
different and lighter connecting rods
the engine housing had to be changed so that different oil nozzels could be used
crankshaft and counter shaft are now better balanced
new sparkplugs with longer thread
new hi-power ignition coils from beru
new cylinder heads with bigger waterchannels, bigger 41mm titanium inlet valves, different intake ports
valves with only one top groove instead of three
new waterpump wheel for higher waterflow
revlimiter at 10.500 (instead of 9600)
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Klart du ska ha en Superduke! :tummenupp
Du ska ha en vanlig, R-modellen kan man inte ta passagerare på.

Ja visst kan du säga så. Var i landet bor du? Om du bor i närheten av Uppsala så fixar Ragnar på Lelles fram en Superduke åt dig i ett nafs.


Tack!
jag viste inte att man inte kunde ha passagerare på r-modellen.
jag bor i skåne så det blir lite långt till uppsala.. :)
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Ni som har monterat Akra. Luktar era skinställ också avgaser nu? Det verkar som om kombinationen med högt utblås ihop med baksug och turbolens bakom mig gör att avgaserna "hänger" kvar bakom ryggen på mig. I synnerhet på småvägar där man kanske snittar max 70 km/h. Känns det igen? Eller är den felmappad? Jag tyckte att tendensen var där innan också när den var orginal.



Stackare..... Var du en av de två på moppen?

Har precis samma problem som du, högt draget laser-system på en KTM 690.

Märkte det särskilt idag första gången med ryggsäck på väg till jobbet, ryggsäcken stinker avgaser samt att det luktade även när jag körde i runt 50.

Har du löst problemet eller hittat någon annan tråd om detta?
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Mera info om vad de gjort med årets R:
(Saxat från superduke.net)

new and lighter pistons
different and lighter connecting rods
the engine housing had to be changed so that different oil nozzels could be used
crankshaft and counter shaft are now better balanced
new sparkplugs with longer thread
new hi-power ignition coils from beru
new cylinder heads with bigger waterchannels, bigger 41mm titanium inlet valves, different intake ports
valves with only one top groove instead of three
new waterpump wheel for higher waterflow
revlimiter at 10.500 (instead of 9600)

Jajaja... Det låter det. Själv har man tagit en sväng till Uppsala idag (nä, med bil), följt av lite sköna timmar i garaget för att kitta upp Mr NineFifty. Således sitter nu ram- och svingpuckar på plats (gaffeldito kommer med posten nästa vecka) och ett skönsjungande Akra-par med skönt stukade rörändar där bak. Nu gäller det bara att ta hojen till sagda Ragn asap för att justera förgasarna och säga bye-bye till insatserna. Asap. Provstartade utan dem en kortis, och – Sweet Lord – vilket fett mums-muller.
Några kalla dagar väntar, men snart kommer värme å torra vägar!!! Förra årets premiärtur gjordes 12 mars. Tidigare i år?
U bet!
Slut. Frågor?
I am a Moose
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Jajaja... Det låter det. Själv har man tagit en sväng till Uppsala idag (nä, med bil), följt av lite sköna timmar i garaget för att kitta upp Mr NineFifty. Således sitter nu ram- och svingpuckar på plats (gaffeldito kommer med posten nästa vecka) och ett skönsjungande Akra-par med skönt stukade rörändar där bak. Nu gäller det bara att ta hojen till sagda Ragn asap för att justera förgasarna och säga bye-bye till insatserna. Asap. Provstartade utan dem en kortis, och – Sweet Lord – vilket fett mums-muller.
Några kalla dagar väntar, men snart kommer värme å torra vägar!!! Förra årets premiärtur gjordes 12 mars. Tidigare i år?
U bet!
Slut. Frågor?
I am a Moose

Älgen är redo för 18/5! :tummenupp
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Tack!
jag viste inte att man inte kunde ha passagerare på r-modellen.
jag bor i skåne så det blir lite långt till uppsala.. :)

Men fröken ska du med ha en tuff hoj:tummenupp

Det är bara att åka ut till Jonte i Löddeköpinge dom har alla hemma bara att testa vilken du vill ha!
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Mycket intresant läsning på den sidan, dock ingen lösning på det hela.

Funderar på att förlänga min dämpare några cm.

Jag ser bara två tänkbara anledningar till det här. Antingen läcker avgassystemet någonstans eller så är det förarbereonde. Kanske en förare med viss klädsel/hållning på cykeln skapar en speciell turbolens så att avgaserna sugs upp bakpå ryggen.

Prova att sätta i några lösa rör om du hittar något som passar så ser du om det kommer att fungera innan du moddar dämparen. En annan längd på dämpare kan ju påverka gången i motorn negativt.
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Jag ser bara två tänkbara anledningar till det här. Antingen läcker avgassystemet någonstans eller så är det förarbereonde. Kanske en förare med viss klädsel/hållning på cykeln skapar en speciell turbolens så att avgaserna sugs upp bakpå ryggen.

Prova att sätta i några lösa rör om du hittar något som passar så ser du om det kommer att fungera innan du moddar dämparen. En annan längd på dämpare kan ju påverka gången i motorn negativt.

Jo det var så jag menade, sätta ett rör i mellan.
 

dandan

Fortfarande hel!!
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Mariehill
Hoj
SuperdukeR -07 (R.I.P), SuperdukeR -08 (hoppas på det bästa)
Tack!
jag viste inte att man inte kunde ha passagerare på r-modellen.
jag bor i skåne så det blir lite långt till uppsala.. :)

jag köpte min på jonte engdahls i löddeköpinge (center syd), bra kunnigt folk, mycket bra bemöttande. :tummenupp rekomenderas varmt.:). e du på hugget så kan du kanske få en 07 till ett bra pris.
 

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
Superduke -06
Jepp avgaserna från min hoj sätter sig på mina kläder med. Har de runda akra rören, och mynningen på dem sitter ju högre upp, kan vara därför bara vissa upplever det.
Förresten, tror ni KTM lägger RC8 motorn i nästa generations Superduke?:yoparty Den lär bli nedtrimmad för att inte konkurrera med Venom isåfall hehe.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Förresten, tror ni KTM lägger RC8 motorn i nästa generations Superduke?:yoparty Den lär bli nedtrimmad för att inte konkurrera med Venom isåfall hehe.

Just förhållandet mellan Venom och SD ska bli intressant att se eftersom de till synes verkar ganska lika i sin fighter-framtoning. Möjligtvis blir Venom något dyrare och kanske hamnar någonstans mittemellan SD och RC8 med buset från SD och motor&chassi från RC8.

Om de nu ska trimma ned motorn så hoppas jag att de bara flyttar vridet lite längre ned i registret. Det verkar som att när japanska tillverkare säger att de "trimmat ned motorn för att göra den mer användarvänlig vid körning på allmän väg" egentligen menar att de använt billigare komponenter och tagit bort det roliga ur motorn genom att bara sänka vridet/effekten. Personligen tar jag heller en motor med vridet längre upp i registret än en motor med lägre vrid.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Shit . "R" verkar riktigt nice med 12pållar till , något Ktm borde gjort från början på R modellen .
Funderar på hur mkt dom hästarna märks efter ommappning och akra jämfört med en ommappad -07a ..
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Jag ser bara två tänkbara anledningar till det här. Antingen läcker avgassystemet någonstans eller så är det förarbereonde. Kanske en förare med viss klädsel/hållning på cykeln skapar en speciell turbolens så att avgaserna sugs upp bakpå ryggen.

Prova att sätta i några lösa rör om du hittar något som passar så ser du om det kommer att fungera innan du moddar dämparen. En annan längd på dämpare kan ju påverka gången i motorn negativt.

Jag tror inte att det är en läcka. Fenomenet med luktande kläder har jag upplevt på diverse 2-hjulingar sen moppeåldern, och alla har dom haft högt monterade ljuddämpare.

Med lite aerodynamikutbildning i bagaget gissar jag att det även påverkas av förarens kroppsbyggnad och körställning. Jag som sitter relativt rakt i sadeln, med långa armar får mycket turbulens bakom mej och då dras avgaser upp i turbulensen. Kortare förare som antagligen får sitta lite mer framåtlutat pga kortare armar, genererar troligen mindre turbulens och då dras inte avgaserna upp bakom ryggen på samma sätt.

En förlängning av rören kan säkert fungera, men frågan är hur mycket som behövs. Jag gissar att 5 cm inte räcker så långt och mer är iaf inte jag beredd att förlänga.

Vi får väl skriva ett gemensamt brev till Mythbusters annars...
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Hur blir era grenrör när ni kört lite lagom.
Då menar jag inte kört för vad det går utan vanlig aktiv körning.

Mina blir helt orange glödande.

Snackade med en polare om det och han hade en tanke om att den vart dåligt mappad så den går tunt och får för höga avgas temperaturer.

Den är utrustad med accra och mappen som ska vara med då.
 
Last edited:

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Hur blir era grenrör när ni kört lite lagom.
Då menar jag inte kört för vad det går utan vanlig aktiv körning.

Mina blir helt orange glödande.

Snackade med en polare om det och han hade en tanke om att den vart dåligt mappad så den går tunt och får för höga avgas temperaturer.

Den är utrusta med accra och mappen som ska vara med då.


Samma här! mina blir ganska snabbt röda om den står still på tomgång :va

Jag har accra med standardmappning, väntar dock på att få tillbaka hojen från MÖR där dom har mappat om den.:yoparty
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Samma här! mina blir ganska snabbt röda om den står still på tomgång :va

Jag har accra med standardmappning, väntar dock på att få tillbaka hojen från MÖR där dom har mappat om den.:yoparty

Vad är det för mappning som åker i då?

Nu har jag inte själv lämnat min hoj på mappning utan köpte den när den precis fått på blåsen och fått den mappningen som ska vara till dom blåsen.
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Jag tror inte att det är en läcka. Fenomenet med luktande kläder har jag upplevt på diverse 2-hjulingar sen moppeåldern, och alla har dom haft högt monterade ljuddämpare.

Med lite aerodynamikutbildning i bagaget gissar jag att det även påverkas av förarens kroppsbyggnad och körställning. Jag som sitter relativt rakt i sadeln, med långa armar får mycket turbulens bakom mej och då dras avgaser upp i turbulensen. Kortare förare som antagligen får sitta lite mer framåtlutat pga kortare armar, genererar troligen mindre turbulens och då dras inte avgaserna upp bakom ryggen på samma sätt.

En förlängning av rören kan säkert fungera, men frågan är hur mycket som behövs. Jag gissar att 5 cm inte räcker så långt och mer är iaf inte jag beredd att förlänga.

Vi får väl skriva ett gemensamt brev till Mythbusters annars...

Har aldrig tidigare haft detta problem,och har ändå haft endel tvåtackts hojar som rykt på en hel del.
Duccen jag hade innan luktade aldrig,körde även med passagerare ofta.Inga problem alls, känns även som KTM:s avgaser luktar mer över huvud taget sämre förbränning kanske.

Har bara hunit köra med hojen ett par gånger,och då jag hade ryggsäcken märkte jag det tydligast. Får kanske skaffa tankväska eller ha ryggan på magen i stället.
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Vad är det för mappning som åker i då?

Nu har jag inte själv lämnat min hoj på mappning utan köpte den när den precis fått på blåsen och fått den mappningen som ska vara till dom blåsen.

Det blir samma mappning på min! "accra-mappen".

Vet inte om det kommer att påverka värmeutvecklingen.
Men jag tycler att dom har blivit lite väl röda när hojen har stått på tomgång i ca 5 min.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top