Superduke-tråden

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Hej
Jag skall boka upp mig för SMCs broms och kurvkurser i vår sommar och har en fråga till er med erfarenhet av de olika banorna.

Den 2 maj finns både Kinnekulle och Sviestad.....

Var har jag roligast? (för och nackdelar om möjligt)
Finns någon här med Akra pipor som INTE fått köra på Sviestad? (de verkar vara hårdast på buller)
Kan man köra en BKK med db-killers utan att mappningen skadar något på hojen?

Sen tänker jag boka in mig på körningen den 27 juni på Gelleråsen också för det var vansinnigt kul när jag var där i augusti. :banana

Ahh härligt härligt:yoparty
Humm båda baorna e roliga.
Avåkningszonerna är lite roligare (ja eller vad man nu ska säga) på Linköping.
Kinnekulle är det mer sten än grus tycker jag.
Det e skoj å prova flera banor så ta en på varje ställe :)

/F
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jag skulle valt Kinnekulle. Jag har inte kört där själv, men det verkar vara en riktig skojig bana.
Jag tror inte att de är lika hårda på SMC kurserna på Sviestad som de är på de öppna körningarna. När vi har kört på Sviestad, både i SMC's och KTM's regi, så har det inte varit några problem att köra utan db-killers.

db-killers och akramapp är inga problem. Den kommer gå lite fett bara. Det är inte optimalt effektmässigt, men det är inte skadligt. Det är värre om man gör tvärtom, kör med originalmappning och öppet system. Då kommer den gå tunnt vilket kan vara mycket skadligt för motorn.
Edit: med originalpipor och akramapp så går den för fett och katalysatorn kan skadas.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Då får jag passa på att fråga lite angående db killers som ovanstående:)

Hur funkar det om den e mappad för acra o sen sätter på original och ev sätter i db killers.

Någon som kört bana med öppna acra burkar?:gnissla

Det finns inte någon som sitter på att par db killers till acra titan här skicka ett pm så köper jag dom.

Sätter du på orginaldämparna på acramappen så eldar du upp katten som sitter i dämparen + att den säkert får lite förmycket soppa.
Med pluggar gör de inte så stor skillnad.

Kört Gelleråsen med öppna burkar när jag hade 950:in. :yoparty

/F
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Hej
Jag skall boka upp mig för SMCs broms och kurvkurser i vår sommar och har en fråga till er med erfarenhet av de olika banorna.

Den 2 maj finns både Kinnekulle och Sviestad.....

Var har jag roligast? (för och nackdelar om möjligt)
Finns någon här med Akra pipor som INTE fått köra på Sviestad? (de verkar vara hårdast på buller)
Kan man köra en BKK med db-killers utan att mappningen skadar något på hojen?

Sen tänker jag boka in mig på körningen den 27 juni på Gelleråsen också för det var vansinnigt kul när jag var där i augusti. :banana

Jag har kört nästan alla mina BKK och bandagar utan insatser (flera ggr på Sviestad bla), och det har aldrig varit några problem. Men ta med dom för säkerhets skull om någon säger något. Jag tror att det är på LMS kvällskörningar på Sviestad som dom är superpetiga med originaldämpare, annars har det bara varit att bränna på!

Ang om det är skadligt för motorn eller inte, så har jag ställt frågan tidigare till teknikern på KTM. Fick detta svar:

Nej. Absolut inte. Om man använder standardljuddämparen med acra mapp så eldar man upp katalysatorn i orginaldämparen. Acramappen är gjord för att fungera med eller utan DB killer. Skiljer endast 2hk på topp mindre med db killer i men lite mer vrid på mellan varv.
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Det här va snabba svar:tummenupp

Tackar för tipsen då läggs original långt in i garaget:D
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Kanon, tackar för alla snabba svar.

@ frefeh - köra båda banorna kommer jag nog att göra....men inte den 2 maj, det blir så stressigt att hinna mellan :)

@Sixx - skiljer 2 hk på topp - inget problem jag som inte ens vågar gasa fullt ännu :tummenupp

Det blir sällskapet dit som får avgöra om vi skall ta det ena eller det andra alternativet. Det är ju en viss skillnad i restid från Stockholm.

Gelleråsen i juni kommer jag ta vilket som.
 
Last edited:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
En liten fråga när Akrapipor är på tal.

Jag har dom runda titanpiporna. Tycker det låter som satan utan insatser, kör ni verkligen runt utan dom? :näsblod
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
En liten fråga när Akrapipor är på tal.

Jag har dom runda titanpiporna. Tycker det låter som satan utan insatser, kör ni verkligen runt utan dom? :näsblod

Håller med om att det låter ganska brutalt, men det är ju ljuv musik! Man blir påmind varje gång man hör en SD med öppna rör dundra förbi = ståfräs! :D Jag måste dock ha öronproppar, annars känner jag mig helt lobotomerad efter en stund :näsblod
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
En liten fråga när Akrapipor är på tal.

Jag har dom runda titanpiporna. Tycker det låter som satan utan insatser, kör ni verkligen runt utan dom? :näsblod

Inga insatser, inga öronproppar....man är ju rebell :gnissla
Skall jag långt eller är väl förbered så åker apotekets blå/gula plastproppar in. En tiosdagmorgon när jag skall till jobbet är jag glad om datorn är i väskan...:tummenupp
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
En liten fråga när Akrapipor är på tal.

Jag har dom runda titanpiporna. Tycker det låter som satan utan insatser, kör ni verkligen runt utan dom? :näsblod

Jag gjorde en liten mod på mina
Kapade av ca hälften på dbkillern och det blev precis lagom ljud då.

Och sen körde jag i standard mappen och den går faktiskt bättre nu.
Och för att inte tala om avgasdoften innan när man kom hem stank man ju avgaser nu är det inget problem längre :tummenupp
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Jag gjorde en liten mod på mina
Kapade av ca hälften på dbkillern och det blev precis lagom ljud då.

Och sen körde jag i standard mappen och den går faktiskt bättre nu.
Och för att inte tala om avgasdoften innan när man kom hem stank man ju avgaser nu är det inget problem längre :tummenupp

Hmm jag har faktiskt funderat på det där. Frågan är hur bra hojjen går, piporna är ju meningen att fungera med mappen. Annars går det för fett / snålt och man kan skada katten. Men jag ska börja med att kapa 40% av dom.
Svåra som satan är dom att få ur dock, försökte få ur med polygrip. Satt så innihelvetehårt!
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Hmm jag har faktiskt funderat på det där. Frågan är hur bra hojjen går, piporna är ju meningen att fungera med mappen. Annars går det för fett / snålt och man kan skada katten. Men jag ska börja med att kapa 40% av dom.
Svåra som satan är dom att få ur dock, försökte få ur med polygrip. Satt så innihelvetehårt!

Jag drog till biltema och köpte en glid hammare och slog ut dom lite nätt med en sån.
Annars satt dom som f..
Anledningen till att jag bytte till "orginal" mappen var att dom på KTM verkstan rekommenderade det. Accra mappen är till för att gå utan db-killers.

Jag tycker min hoj går bättre nu den drar mindre soppa och är inte så ryckig på låga varv. Plus man slipper lukta avgaser.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Glidhammare ! se där, då va det problemet löst .
avgaslukt har jag då aldrig känt av ..
Men jag tycker det är rätt stor skillnad med eller utan db-killers ,
mer vrid utan db-killers .
Sen så kan man modifiera dom så skillnaden blir minimal och ljudet blir lägre på låga varv ..
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Jag drog till biltema och köpte en glid hammare och slog ut dom lite nätt med en sån.
Annars satt dom som f..
Anledningen till att jag bytte till "orginal" mappen var att dom på KTM verkstan rekommenderade det. Accra mappen är till för att gå utan db-killers.

Jag tycker min hoj går bättre nu den drar mindre soppa och är inte så ryckig på låga varv. Plus man slipper lukta avgaser.

Hmm det var intressant, JohansMC där jag servar min hoj påstod att det inte var någon skillnad med eller utan insatser. Har känslan ibland att dom inte vet vad dom sysslar med när det gäller KTM. Så jag borde mappa tillbaka enligt din mek. Hmm Hmm
Glidhammare ska jag skaffa ivf.

En annnan fråga, vart kan man beställa ett par extra dbkillers?
Tänkte eventuellt såga lite i mina.
 
Last edited:

pingvin

pingvin
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Norge
Hoj
2007 KTM Superduke R
Hej!

Normann her. Legger inn et par bilder så jeg får melding når det kommer inn nye poster.

img2062mr1.jpg


Og en par bilder i touring modus (2-sits) fra Alpene i sommer (Pso Rolle og Timmelsjoch):

hpim2210iw7.jpg


hpim2186sy8.jpg


Dynojet installert, 122hk på bakjhulet på 07

ktm990superduke07rollongo0.png
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top