Superduke-tråden

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag är ju halvt döv sedan tiden då man var DJ, så för mig kan det inte låta för mycket.. :D

Med det sagt är det ju ingen nackdel med Akras Evo-pipor som har kat, vilket som du säger förenklar väldigt vid besiktning.

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Puh, det tog sin lilla tid att ta sig igenom tråden minsann. Den är både lång och innehållsrik. :)

Har nu äntligen (efter 3 år av dreglande varav 1 med mc-kortet i hand) gått och införskaffat mig en Superduke. Yayyyy!

View attachment 329994

Går just nu i avgastankar och har fastnat för HP Corse (svarta). Tycker de passar riktigt bra in med baken på SD:n. En annan aspekt jag gillar är att man kan få Akra med typgodkännande och kat, vilket förenklar vid kommande besiktning (och ev farbror blå-gnäll).

Någon som har erfarenheter av annat än Akra? Har sett i tråden att både FMF och HP förekommit men såg aldrig något direkt utlåtande om annat än "gott ljud". Det är dock något jag förväntar mig av ett avgas för 10+k. :D

EDIT: Stavningsmupp.

Grattis till ett bra köp och välkommen in i värmen!

Akra är alltid akra men smaken är också olika. Jag tycker att de flesta är snygga, såg ett par svarta yoshi på en SD på mc-mässan och det var riktigt snyggt! Se bara till att du får med ett par dB-killers av något slag oavsett vilket märke du väljer så att du slippper skruva av och på dämparna när du ska ut på banan :)

Djlennartt

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
05 ktm superduke
Tackar, tackar! Har bara tagit en kort provtur (i 3 minusgrader och grus på vägarna) på den innan papprena skrevs men flinet var stort som hela kommunen när man klev av. Det ska nog bli en njutbar sommar det här. :banana

Låter mycket är ju förvisso nice men jag är lite inne på ditt spår. Låter man _för_ mycket drar man lätt ilskna blickar till sig och så kan det bli ett jävla liv för ingenting. Men ruskans fina är de... Hittade någon tysk sida som levererade dem med EG-genehmigung (se länk nedan) och någon form av intyg tycks det ju vara men vad det innebär i Sverige är jag sjukt osäker på.

http://shop.fightercompany.de/shpSR.php?sfC=KTM&A=907&p1=266&p2=442&p3=478

Vet du/ni om det är standard att få med dB-killers vid köp av eftermarknadsavgas?

Tjenna
jag inskaffade ett par svarta hp crose för några månader sen. skitbra passform, låter riktigt gott. köpt mina på bikshopsweden för 9k. kolla med dom, har inte hittat några billigare sidor. ska lägga upp en bild

album.php

album.php

Last edited:

ANIMAL

Lets Go Foooking Mental
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
KTM
Premiär idag, ca 1h körning. :yoparty

Bild ifrån Torekov ca 30 min sedan..

Bifogat

• IMG_0074[1].jpg
    IMG_0074[1].jpg
    159.8 KB · Visningar: 154

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Såg att min order hade försvunnit från ebay (won/purchased) här om dagen och blev lite fundersam över vad som hänt..tog reda på det nu..

"Dear Valued Customer We would like to take this opportunity to notify you about a temporarysuspension that we volunteered in regard to a copyright report. Atmoto-777, we take our Goodwill and Customer’s Satisfaction veryseriously. You will notice our account being listed as “notregistered” during the clarification process that we obliged. But restassured that you may continue to communicate with us through the email(order@moto-777.com) regarding your purchase, and all paid items willbe shipped out in time and deliver to you as scheduled. Please acceptour heartfelt apologies for any inconvenience this may cause. Thank you for your kind attention and continued support at moto-777.Should you require any information or has any enquiry, simply contactus by email at <order@moto-777.com> or at this websitehttp://www.moto-777.com/livehelp . Sincerely,Moto-777 Co Ltd. "

Enligt dem så ska det inte vara några problem att få mina grepp men man blir tveksam, hoppas att jag får dem och gärna innan säsongen tar fart...tur att det inte var en större förmögenhet jag la på dessa ifall jag mot förmodan inte får min beställning.

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Såg att min order hade försvunnit från ebay (won/purchased) här om dagen och blev lite fundersam över vad som hänt..tog reda på det nu..

"Dear Valued Customer We would like to take this opportunity to notify you about a temporarysuspension that we volunteered in regard to a copyright report. Atmoto-777, we take our Goodwill and Customer’s Satisfaction veryseriously. You will notice our account being listed as “notregistered” during the clarification process that we obliged. But restassured that you may continue to communicate with us through the email(order@moto-777.com) regarding your purchase, and all paid items willbe shipped out in time and deliver to you as scheduled. Please acceptour heartfelt apologies for any inconvenience this may cause. Thank you for your kind attention and continued support at moto-777.Should you require any information or has any enquiry, simply contactus by email at <order@moto-777.com> or at this websitehttp://www.moto-777.com/livehelp . Sincerely,Moto-777 Co Ltd. "

Enligt dem så ska det inte vara några problem att få mina grepp men man blir tveksam, hoppas att jag får dem och gärna innan säsongen tar fart...tur att det inte var en större förmögenhet jag la på dessa ifall jag mot förmodan inte får min beställning.

Kostade som sagt inte skjortan men surt ändå om man inte får vad man beställt. En förståelig action från eBay men copy-with-pride kommer nog inte upphöra ändå. Kan förstå ursprungstillverkaren som lagt ned en del idesign osv som får stå för fiolerna. Men så länge som det är så stor marknad och dyra tillbehör kommer nog många aktörer ändå försöka ta sig en del av kakan!

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Kostade som sagt inte skjortan men surt ändå om man inte får vad man beställt. En förståelig action från eBay men copy-with-pride kommer nog inte upphöra ändå. Kan förstå ursprungstillverkaren som lagt ned en del idesign osv som får stå för fiolerna. Men så länge som det är så stor marknad och dyra tillbehör kommer nog många aktörer ändå försöka ta sig en del av kakan!

Har haft mailkonversation med moto 777 nu och lät som att de kommer vara tillbaka på ebay vilken dag som helst, men man vet aldrig. Över till ämnet så bad de mig skicka min order igen via mailen och fick svar idag om att de kommer få in grejerna den 9e och skickar sedan ut dem direkt så förhoppningsvis slipper jag vänta så länge. De har svarat snabbt och bra på mina frågor som jag haft så tummen upp för att de verkar bry sig om kunderna :tummenupp

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Ja det är lite märkligt det där, jag tror det var samma säljare jag köpte av för två månader sen och då fick fick samma mail men visst dök dom upp.

Tog min första tur för året med duken för första gången i söndags men bara två km.... trodde det skulle vara ett nervöst brutalt monster men ack så mjukt o fint den gick :)

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Då har man varit i garaget och kollat ventilerna. Som tur var så behövde de inte justeras. En insugsventil på bakre cylindern och en avgasventil på främre cylindern började att närma sig min-mått, men måttet gick fortfarande igenom, så jag så det var ok.
Nu väntar jag bara på tändstiften som kommer i veckan och sedan hoppas jag bara att man får ihop den igen...

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Hoj
KTM Superduke 1290
Då har man varit i garaget och kollat ventilerna. Som tur var så behövde de inte justeras. En insugsventil på bakre cylindern och en avgasventil på främre cylindern började att närma sig min-mått, men måttet gick fortfarande igenom, så jag så det var ok.
Nu väntar jag bara på tändstiften som kommer i veckan och sedan hoppas jag bara att man får ihop den igen...

Jag tänkte precis göra detsamma. Vad använder ni för tänstiftsnyckel? Är stiftet 16mm? (Jag har inte köpt stiften än) Jag har för mig att det är tajt, att nyckeln måste vara tunn. Det var väl också tajt vid bakre cylinder, mot ramen?

Vad ska jag köpa för att undvika krångel?

Tacksam för svar :)

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Jag tänkte precis göra detsamma. Vad använder ni för tänstiftsnyckel? Är stiftet 16mm? (Jag har inte köpt stiften än) Jag har för mig att det är tajt, att nyckeln måste vara tunn. Det var väl också tajt vid bakre cylinder, mot ramen?

Vad ska jag köpa för att undvika krångel?

Tacksam för svar :)

Jag kan nog ge besked i helgen. Min 19 tändstiftsnyckal var dock för stor. Blir väl till att kolla vad det är för storlek till stiftet och sedan åka till fultema och köpa en passande nyckel.

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Funderar på att skaffa mig ett regnställ, vill självklart ha ett snyggt och med hål för knäpuckarna. Har fastnat för detta men rädd för att det kommer bli väldigt smutsigt..

http://www.mcweb.se/default.aspx?main=/regnstall-racing-p-5001-c-122.aspx

Alternativen är:

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...ace/SubProducts/Arlen-Ness-1375-Wet-Race-0001

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...y-XFIT01WH/SubProducts/"Suomy -XFIT01WH-0005"

Någon som har provat ktm-stället eller något av de övriga? Samt vilken storlek ska man ha..kör 50-52 på skinnstället..

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Det där med att byta tandstift var inte så enkelt. Ramen tar i bak och fram behöver jag nog lossa på kylaren igen. Var på fultema och handlade lite hylsor och förlängare, men det gick inte i alla fall. Så det blev tiill att tillverka en egen tändstiftsnyckel i stället. Ska svetsa ihop den på måndag och sedan ska det funka.
Den är snyggt silvertejpad för att kolla passformen nu :rolleyes: .

Bifogat

• DSC00281.JPG
    DSC00281.JPG
    198.9 KB · Visningar: 54
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Det där med att byta tandstift var inte så enkelt. Ramen tar i bak och fram behöver jag nog lossa på kylaren igen. Var på fultema och handlade lite hylsor och förlängare, men det gick inte i alla fall. Så det blev tiill att tillverka en egen tändstiftsnyckel i stället. Ska svetsa ihop den på måndag och sedan ska det funka.
Den är snyggt silvertejpad för att kolla passformen nu :rolleyes: .

Gjorde själv detta jobb och jag kan hålla med om att det är klurigt.

Biltema har dock specialverktyg som har väldigt tunt gods just för sådant jobb. Kostar 50kr http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Tandstiftshylsor1/.

Då jag skulle göra detta jobb så var dom givetvis slut. Så jag köpte en vanlig tändstiftshylsa och slipade ner den ORDENTLIGT. Var inte mycket gods kvar kan jag säga. Räcker inte med att slipa bara den nedre delen heller, måste vara hela hylsan som slipas. Måste ha "gummigreppet" inne i hylsan för att kunna få upp stiftet då du är klar, får aldrig upp det annars.

Köpte även "tiltbara" förlängare på t ex jula (http://www.jula.se/vinklingsbar-forlangare-3-pack-124801).

Med den kortaste samt den mitterste förlängarna i detta 3-pack så blev det kanon med ett vanligt spärrskaft.

Lossa kylaren! det är ett tips.

Last edited:

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Ska byta olja igen.

Någon som har kört på MOTUL 300V
e02e50271c10abbcb2c0eaf561252c31.jpg_thumb_250x300.jpg

Eller:

MOTUL 7100 MA2
bd1d9d7f4d00a014ac45ce3b9fcdc67b.jpg_thumb_250x300.jpg

Rekommenderas?

Motul har tagit fram en special olja för KTM MV-Agusta mfl.

MOTUL 7100
10W60

Denna har jag inhandlat.

Köpte på ebay.de för ca:400:-/4 liter

Någon som provat TuneECU på era sd:ar?
www.tuneecu.com

Last edited:

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Kanon! hittade något paket med filter, dock bara 3 liter olja!? fick för mig att det var 4 liter man behövde?

Här köpte jag.
http://cgi.ebay.de/Motul-7100-10W-6...torrad_Kraftradteile&hash=item483f22d55c#shId

Ta två dunkar så blir det bara 4 euro frakt på den andra.

Läst igenom tråden där, men tänkte om någon här har provat.
Tänkte mappa om min RC8R själv. Har beställt kablar mm.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...