Superduke-tråden

Ända sedan v-twinnen uppfanns så har man haft problem med att motorn "nyser stopp" som det kallas. Även vanligt på stånkor. Det är för få kraftpulser per tidsenhet för att motorn skall kunna "hålla emot" och varvtalet blir för lågt så motorn stannar. Min SMR gjorde aldrig detta men det har tidvis varit väldigt vanligt på framförallt äldre Ducati. Moderna motorer har så liten svängmassa att detta kan uppträda. Man får undvika situationen helt enkelt och inte droppa varvet så snabbt. Kommer man mot ett ex ett rödljus så går man på motorbroms ända ner till knapp tomgång, då först drar man in kopplingen. Kör man hårt och drar in kopplingen från höga varv så kan motorn stanna, inte helt ovanligt heller...

Om man höjer tomgången minskar problemet också...

Å har man ett eftermarknadssystem på så vill man ju gärna motorbromsa inför rödlysena eftersom ljudet framkallar sköna rysningar:tummenupp

Själv har jag inte haft detta problem trots att jag praktiserat denna typ av ecodriving rätt mycket i sommar. Speciellt supertråkiga E18 till Norrtälje, där det går från tvåfiligt till enfiligt ganska mycket. Tvåfiligt = klappar på rejält (=harryhaffablirvansinnigfart), enfiligt drar in kopplingen och rullar ikapp bilarna en bit fram (vad gör man inte för lite omväxling på tråkiga vägar på väg till landstället:va)
Sjukt vad låg vikt och högt luftmotstånd jobbar emot en när man skall rulla.
 
Hur många är det som kommer på KTM-dagarna nästa vecka?!

Vilka kommer bara torsdag?
Vilka kommer båda dagarna?
Vilka kommer bara fredag?


/Freddan som är där båda:yoparty
 
Hur många är det som kommer på KTM-dagarna nästa vecka?!

Vilka kommer bara torsdag?
Vilka kommer båda dagarna?
Vilka kommer bara fredag?


/Freddan som är där båda:yoparty

Båda!

Måste man boka övernattning i klubbstugan hos er?
Har iofs plats i bilen också.

//Björn
 
[/B]



Efter att min hoj dött några gånger och felsökning på verkstad inte gett något ringde jag till KTM Scandinavia (örebro). Där berättade Micke Johansson och Andreas Geiger (osäker på efternamnet) på eftermarknad att Superduke och Adventure-hojarna har ett "konstruktionsbetingat fel". Felet beror enligt dem på att svängningsmassan är för lätt i motorn. Detta medför att motorn dör när varvet faller från högt till tomgång. Man kan säga att att motorn inte orkar hålla emot, och därför dör. (På min märkte jag det när jag accelererade på 5an från ca 90 - 130km/h och sedan släppte gas och höll in kopplingen). Enligt Micke och Andreas är detta något man får räkna med om man vill köra en Superduke, att motorn kan dö då och då. OBS, R:en har inte detta problem, då några komponenter skiljer oss åt i motorn...

Jag vet inte vad ni andra känner, jag blir lite skeptisk. Jag skulle inte acceptera detta på en ny bil, att den kan dö då och då...?:va:confused:

Noway , min Sdr-07 dog aldrig vid avdrag eller nått liknande samma motor som ni har va ..Däremot min -06a den dog ibland när jag slog av från fullgas oftast när tanken var halv eller under .
Va nått med soppapumpen har jag för mig..
 
Noway , min Sdr-07 dog aldrig vid avdrag eller nått liknande samma motor som ni har va ..Däremot min -06a den dog ibland när jag slog av från fullgas oftast när tanken var halv eller under .
Va nått med soppapumpen har jag för mig..

Det är nog inte samma problem.
det problemet var att alls soppa hamnade i framkant av tanken och den suger från bakdelen.. fortfarande samma problem när man bromsar hårt och länge å har lite soppa-
 
För er som ska köra den 19e så kan jag tipsa er som är sugna på att åka mer, fortare och mer hardcore på bana att det är licenskurs den 20e dagen efter.

19e på kvällen är det teori, sen är det körning och div. övningar dan efter.

Helt vansinnnigt sjukt kul även om man inte vill ta steget på riktigt om jag ska va ärligt. Körde den i våras med SuperDuken och var som en 5-åring på julafton. Startövningarna var bland det roligaste jag gjort, och det blev rätt mkt sånt :).

Tips...
 
För er som ska köra den 19e så kan jag tipsa er som är sugna på att åka mer, fortare och mer hardcore på bana att det är licenskurs den 20e dagen efter.

19e på kvällen är det teori, sen är det körning och div. övningar dan efter.

Helt vansinnnigt sjukt kul även om man inte vill ta steget på riktigt om jag ska va ärligt. Körde den i våras med SuperDuken och var som en 5-åring på julafton. Startövningarna var bland det roligaste jag gjort, och det blev rätt mkt sånt :).

Tips...


Ska jag licensa? Sova hos Hund? HJÄLP!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top