Hallå folkens!
Nu har jag haft så förbaskat mycket uppför backe (senast brusten hälsena, blodpropp och rosfeber) vilket spolat ner Supermono-säsongen 2013 i avloppet. Jag behöver alltså något nytt verkstadsprojekt att bita i, så jag blir glad igen! Husaberg-motorns korta vevstake (135mm) ger tillsammans med slaglängden på 80mm rätt jobbiga sidokrafter på kolven/oljefilmen. Fodret ser inget kul ut redan efter en race-helg. Jag tänkte därför byta till en 145mm lång vevstake, tillverka en 10mm distans mellan topp och cylinder. När jag ändå håller på blir det 104mm borr med nya special Mahle-kolvar och en "himma-svarvat" stålfoder. Det var liksom upptakten... Om toppen hamnar 10mm högre upp, måste jag ta ur styrhuvudet på Honda RS250-ramen ÄNNU mer. No good. Så äntligen tycker jag mig funnit en bra anledning till att svetsa ihop en rörram! På den här tomma mc-bänken, ska det bli en rörram med enkelsving i rör. Fjädringskomponenter, geometri, fälgar och kostym återanvänds från RS250R. Däremot kommer jag att sätta motorn i svingaxeln, så den hamnar 55mm längre bak i ramen. Det tror jag ger bättre viktfördelning och inte minst mer plats åt en vettig dragning av primärrören.
Nu skriver jag det här så att alla kan se, så att jag helt enkelt blir tvungen att fullfölja!
Utformningen på ramens främre del har jag rätt klar för mig, och det blir delvis en kopia på KTM´s Moto3-ram. Svingen blir a´la Ducati, fast med drevet på rätt sida!
MEN, jag skulle helst vilja ha ramdelen som svingen sitter i av fräst aluminium och bulta fast rörramen. Jag tror att det blir tillräckligt styvt och snyyyggt! Det ser ju rätt ut på Aprilia Dorsoduro! Kommentarer till det konceptet?