Tack för medkänslan!
Jag har nu provtryckt kylsystemet i motorn, med den utrustning jag tidigare tagit fram. Med lite tryck och 90 grader C höll topplockspackning, spacer och cylinderfodrets o-ringar tätt under en halvtimme. Jag kollade med flourescerande medel i vattnet och UV-lampa. Det lutar åt tätningarna runt vattenpumpaxeln i transmissionskåpan.
/Sherlock![]()
Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Nej, inte än. Demontage och provtryckningsbonanza pågår. En sliten vattenpumpsaxel gör att det läcker inåt från vattenpumpen. Det droppar därför ur skvallerhålet innanför denna packbox, men det kommer inte in i motorn.Det suger ju förstås, men inte förklarar det varför det hamnat vatten i oljan. Någon definitiv förklaring på det?
Nej, inte än. Demontage och provtryckningsbonanza pågår. En sliten vattenpumpsaxel gör att det läcker inåt från vattenpumpen. Det droppar därför ur skvallerhålet innanför denna packbox, men det kommer inte in i motorn.
Om det inte blir något kört i år HELLER, beror på hur jag lyckas få reparerat eller tillverkat nya kamaxlar.
Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
För att få vassa kammar att hålla bra kör på så hög zddp halt som möjligt utan att den slirar på lamellerna. Jag kör 1500ppm zddp nu med våtkoppling på Ktm 990 och de slirar inte. Jag kör SBK 10w50 med Redline zddp tillsats.
I trimmade bilmotorer håller kammar bra när zddp halten ligger runt 2000ppm + men dem behöver ju inte bry sig i lamellslir.
Jag tror inte kammarna håller under 1500ppm prova gärna blanda uppimot 2200ppm.
https://www.redlineoil.se/produkt/engine-oil-break-in-additive-473-ml/
Ursäkta att jag bryter in men materialval speciellt vid höga lyft med vassa kammar och hårda fjädrar är vitalt och inte helt enkelt oavsett zddphalt att känna sig tvungen att köra sådana halter att kopplingen riskerar att slira och att även köra oljor som inte är optimala med katalysator känns som man har ett djupare spörsmål att reda ut istället för att förhoppningsvis minimera skadan för det inbyggda problemet. Mvh glad amatör![]()
Självklart försöker man hitta rätt material och härdning på kam o lyftare men man kör ändå max zddp som kopplingen klarar.
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |