Nja, Folantoppen passar rätt dåligt på Husan. Om man ska skoja till det med DOHC så blir det att fräsa en egen topp. Jag gillar enkla minimalistiska lösningar med låg vikt och få komponenter, så sprut har aldrig tilltalat mig. MEN, det erbjuder möjligheten att använda spjällhus av tillräckligt stor diameter, och det är förståss bra! Bottendelen är tillräckligt skör som den är, så slag och borr får troligtvis vara intakt (max 9000rpm). Jag har fått gjort en kolv som med nuvarande egentillverkade topp ger 13,9:1, så det får också duga.
Det vore kul att göra en topp som är lite mer modern och optimerad för racing än de lösningar som fabrikerna spottar ur sig! Men det kräver ju en hel del engagemang!
Hade jag bara tillräckligt med pengar skulle jag beställa två färdiga motorer av dig Mats. Dels för att jag skulle vilja ha en i ett rörramschassi (och en i reserv) men främst för att jag vill se hur jäkla bra det kan bli när vettiga och kunniga entusiaster tar sig för saker
Har du tänkt på (klart du har) en ren specialare med din topp och Ben B's botten? Jag leker med tanken på lite över 700cc och sprut (förgasare är så 1900-tal). Gärna kuggdrivet dubbelkamsarrangemang
Keep up the good work
Tack, det var snällt sagt!Hade jag bara tillräckligt med pengar skulle jag beställa två färdiga motorer av dig Mats. Dels för att jag skulle vilja ha en i ett rörramschassi (och en i reserv) men främst för att jag vill se hur jäkla bra det kan bli när vettiga och kunniga entusiaster tar sig för saker
Har du tänkt på (klart du har) en ren specialare med din topp och Ben B's botten? Jag leker med tanken på lite över 700cc och sprut (förgasare är så 1900-tal). Gärna kuggdrivet dubbelkamsarrangemang
Keep up the good work
JBS 105mm kolv är väldigt lätt. Så lätt att den för tankarna till ELKO-kolvens livslängd... Det kanske håller tillräckligt bra tack vare att de inte varvar så hårt och kompressionsförhållandet är tämligen lågt, 11,5:1 eller lägre ändå, och det är ju inte nåt man vill ha i en race-motor. Jag har försökt snacka loss kolvar av JBS med obearbetad ovandel, men det gick inget vidare. Jag skulle nog höra med Wössner om inte de skulle kunna göra en special-kolv. De är faktiskt inte speciellt dyra. Jag har inte koll på om Wössner har något vettigt smide till en 105mm kolv, men det är bara att fråga! Pistal hade minsta orderkvantitet på 12 kolvar, så det var ett kort samtal.Vet du Dr C om Ben B:s kolvar är bra gjorda och om man kan få en med lite bättre squish-yta? Annat förslag?
Gott jobb i att hålla igång tråden
JBS 105mm kolv är väldigt lätt. Så lätt att den för tankarna till ELKO-kolvens livslängd... Det kanske håller tillräckligt bra tack vare att de inte varvar så hårt och kompressionsförhållandet är tämligen lågt, 11,5:1 eller lägre ändå, och det är ju inte nåt man vill ha i en race-motor. Jag har försökt snacka loss kolvar av JBS med obearbetad ovandel, men det gick inget vidare. Jag skulle nog höra med Wössner om inte de skulle kunna göra en special-kolv. De är faktiskt inte speciellt dyra. Jag har inte koll på om Wössner har något vettigt smide till en 105mm kolv, men det är bara att fråga! Pistal hade minsta orderkvantitet på 12 kolvar, så det var ett kort samtal.
Det här är första gången jag är på nån blogg så vi får väl se vad det blir av det. Här hemma hålls det också på i garaget, men inte så frekvent. Vi håller däremot på och funderar på en ny Supermonoracer. Baserad på samma BMW/Rotax som tidigare men med lite modernare komponenter runtomkring. /Magnus
Tjusigt, Magnus!
Sen är det väl bara att trycka "print"?
Det ser ut som något som skulle kunna tillverkas i Rimbo, eller?
Du har ju meckat med insprutning. Hur skulle du rekommendera att man gjorde? Kit från MegaSquirt, Dobeck Performance, Performance Electronics eller ska man sno nåt från en std-hoj? Enda anledningen till min fråga är att om man ska ge sig på en DOHC-topp, blir insugsporten rejält brant och enligt intelligentian kan en enkelport vara mest fördelaktig. Då behövs ett stort och kraftigt lutande hål (!), vilket diskvalificerar 2st Keihin FCR 41 eller en 50mm Lectron. Återstår gör insprutning.
@Ursus: Både Wahl, Wössner, och andra brukar kunna tillverka kolvar styckevis. Kruxet är att hitta någon som har ett lämpligt smide för den borrning man söker. Lätt och med förstärkningsbryggor mellan bultöronen, ska det vara!
Tjusigt, Magnus!
Sen är det väl bara att trycka "print"?
Det ser ut som något som skulle kunna tillverkas i Rimbo, eller?
Du har ju meckat med insprutning. Hur skulle du rekommendera att man gjorde? Kit från MegaSquirt, Dobeck Performance, Performance Electronics eller ska man sno nåt från en std-hoj? Enda anledningen till min fråga är att om man ska ge sig på en DOHC-topp, blir insugsporten rejält brant och enligt intelligentian kan en enkelport vara mest fördelaktig. Då behövs ett stort och kraftigt lutande hål (!), vilket diskvalificerar 2st Keihin FCR 41 eller en 50mm Lectron. Återstår gör insprutning.
@Ursus: Både Wahl, Wössner, och andra brukar kunna tillverka kolvar styckevis. Kruxet är att hitta någon som har ett lämpligt smide för den borrning man söker. Lätt och med förstärkningsbryggor mellan bultöronen, ska det vara!
Pro Service har Wössner 105 kolvar (till KTM 690), Thomas Berglund har kört årets Dakar med dessa. De kanske går att anpassa?
Jag hoppas du lägger in en extra pizza/öl dag för varje hk du klämmer ur Husan I somras visade du ju bara din ryggtavla...
Själv har jag en tom ram att börja om med, det gick sönder en del när jag vurpade på Falken.
Aaaaah, nu fattar jag! Ni försöker hissa på mig allsköns trimgodis så att tillförlitligheten sjunker till noll! "Your little evil yellow brain". Så lätt går det inte... eller?
Aaaaah, nu fattar jag! Ni försöker hissa på mig allsköns trimgodis så att tillförlitligheten sjunker till noll! "Your little evil yellow brain". Så lätt går det inte... eller? Nåja det var väl Bearfoot som hade planer på större borr?
Jag tyckte inte toppeffekten var speciellt häftig, däremot bra mellanregister och en tursam förare!
Tråkigt med vurpan på Falkenberg! Är du fysiskt återställd, Micke?
Ja, det är jobbigt när det är så.Nej, det funkar till axelhöjd, ovanför är det fortfarande problem.
Tjusigt, Magnus!
Sen är det väl bara att trycka "print"?
Det ser ut som något som skulle kunna tillverkas i Rimbo, eller?
Du har ju meckat med insprutning. Hur skulle du rekommendera att man gjorde? Kit från MegaSquirt, Dobeck Performance, Performance Electronics eller ska man sno nåt från en std-hoj? Enda anledningen till min fråga är att om man ska ge sig på en DOHC-topp, blir insugsporten rejält brant och enligt intelligentian kan en enkelport vara mest fördelaktig. Då behövs ett stort och kraftigt lutande hål (!), vilket diskvalificerar 2st Keihin FCR 41 eller en 50mm Lectron. Återstår gör insprutning.
@Ursus: Både Wahl, Wössner, och andra brukar kunna tillverka kolvar styckevis. Kruxet är att hitta någon som har ett lämpligt smide för den borrning man söker. Lätt och med förstärkningsbryggor mellan bultöronen, ska det vara!
hej ni som skruvar mycket husaberg, använder ni bara orginaldelar? eller kan man ta lager o kamkedja m.m från billigare håll, typ Rotera där jag har bra rabbatter via jobbet?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |