Supermono

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Akta er!

Nu har jag borrat hål i trotteln, så nu kommer bromsbänken att fatta eld!

:pangihuve

Nja, alltså enligt Lectron ska det lindra problemen med att trotteln sugs fast och lossnar med ett ryck vid små pådrag. Det har varit j*kligt irriterande att krampaktigt försöka rulla på försiktigt in i svängen utan att något hänt och sen lagom mitt i apex kommer "allt" på en gång! :näsblod I blötan är det riktigt spännande... Vi får väl se om det gör någon nytta. Hålen mynnar emellan "glidlisterna" i förgasarhuset för trotteln, så de bypassar inte trotteln med tomgång på 4000rpm som följd, hoppas jag. Min mindre trimmade motor har inte samma starka undertryck i insuget, så den har varit supersnäll att köra med. Förhoppningsvis kan man slappna av och njuta av körningen på ett annat sätt, titta på naturen och fundera på vad man ska ha till lunch (helt naturligt tema för en Skåning).

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R
Isträning.

Vi har haft stora problem i mellansverige med dåliga isar, roligt att de i söder och norr har kunnat köra på underbara isar. Men nu snart är vi på gång, är ut varje dag och kollar, plogbilen en Izusu King Cab är servad och klar.
Lycklig är jag när inbjudan kom att jag får komma till Hedemora och köra en riktig Isracingmaskin i slutet på denna månad. Åh Gud vad jag längtar efter att lägga ner så man får hästskit i bröstfickan. På återhörande. MVH. Kalevi.

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R
Isbaneskottarkamratföreningspojkarna.

Idag har vi skottat en isbana med depå och allt på sjön, bara för att det ska frysa till ordentligt så vi kan komma ut med maskiner senare så fick vi ta allt för hand idag.
Ett mått på att man har kämpat väl, är att pisset ser ut som konjak. Kallt var det ute, men ej för oss för vi höll värmen, och sola hon sken.
Vi som skottade, (själv fuskade jag och körde en slunga) var Filip Lenell, Christian Kjellsson, Ronny Johansson och jag.
Så i morgon smäller det, vi ska köra så ögona blöör. MVH. Kalevi. Ps. En bild visar Lynx Lynx (lodjurs) spår, en visar när jag var i Funäsdalen och körde is. En annan visar när jag körde ner mig med skotern i sjön hemma. Samt snöskottargänget.

Bifogat

• Sommaren 09 602.jpg
    Sommaren 09 602.jpg
    118.2 KB · Visningar: 156
  • Sommaren 09 501.jpg
    Sommaren 09 501.jpg
    131.3 KB · Visningar: 208
  • Sommaren 09 558.jpg
    Sommaren 09 558.jpg
    112.6 KB · Visningar: 218
  • Sommaren 09 584.jpg
    Sommaren 09 584.jpg
    57.4 KB · Visningar: 201

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R
Isträning

Om allt går bra med plogningen, jag menar att jag kan hålla mig på rätt sida om isen så blir det träning Lör-Sön. Tog och kapade ner en stor gran som jag ska ha på tvärsan så jag hinner hoppa ur om det brister.
Här i mellan Sverige har vi dåliga isar, snön har isolerat så det har ej frysit ordentligt. Men då tog vi fram handkrafterna och skottade fram isen till en fjärdedel på banans yta, och se på tusan, då frös det på så jag har mellan 15 och 23 centimeter.
Medelar i morgon hur bred och lång den blev. MVH. Kalevi.

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R
Allt gick bra.

Isen höll, men det håller bara där banan är. Körde några varv idag, och någon riktig raka gav jag fasiken i, men jag kollade på mätaren i dom snällaste kurvorna och som mest gick det i 135 Kmh.
Så i morgon och på söndag blir det holabalo, tjoho vad jag är glad. Sen så vet jag att jag har bästa däcken, så hoppas det kommer några amatörer och mopedåkare så jag slipper bli sist. Kom hit och träna roadracing för tusan, sitt inte hemma och bara glo, utan se till att det händer något.
Det kändes nästan som att vara i Mo i Rana och köra, så nu får jag träning så ev. slipper jag vara ett rundningsmärke och antal varvindikering för er i sommar. Två timmar från Stockholm, 6 timmar från Göteborg så det är ingen bit för att ha roligt. Välkomna allihop.
MVH. Kalevi.

Bifogat

• Sommaren 09 625.jpg
    Sommaren 09 625.jpg
    71 KB · Visningar: 207
  • Sommaren 09 626.jpg
    Sommaren 09 626.jpg
    86 KB · Visningar: 161

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R
Men? va,

Men Martin, jag tränar ju för fullt för att försöka hänga med dig i sommar. Hur blir det nu då??? Och föresten, en kamel säljer man väl inte bara så där har jag hört, den byter man väl mot en av det rakt motsatta könet väl. MVH. Kalevi.

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Däcksvärmare

Hallå pågar!
Mina däcksvärmare har sett bättre dar, så det kanske vore dags med nya. Nu finns det ju en massa fabrikat, utföranden och prisklasser att välja på. Har den samlade intelligentian några rekommendationer?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hallå pågar!
Mina däcksvärmare har sett bättre dar, så det kanske vore dags med nya. Nu finns det ju en massa fabrikat, utföranden och prisklasser att välja på. Har den samlade intelligentian några rekommendationer?

Fick mina i fredags. Visst är de billiga men det känns ändå tryggt att företaget i sig tillverkar insdustriprodukter för värmeisolering. Värmarna ser då bra ut iallafall:)
1375 spänn inkl frakt... En kompis körde likadana hela förra säsongen utan problem så vi får väl hoppas att det funkar:)

http://cgi.ebay.co.uk/Race-Tech-Tyr...cycle_Parts?hash=item2557b60f28#ht_1666wt_941

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Hallå pågar!

Pro Heat som Greven säljer är kanon och har bra pris

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R
Halå halåååå

Vi tar väl och sätter lite fart på denna tråd. Det är ju så många som håller på och bygger med det ena och andra, och vi får inget veta.
Själv sitter jag här och väntar på morgondagen, har varit ut och plogat vägen ner till sjön med Zetorn min, och sen plogat isbanan på sjön. Nu har jag höga mjuka vallar.
Thomas Larsson som kör RR i gammel klassen har bjudit in mig och frun på isracing och efterfest. Många blir vi, och herre jävlar vad jag längtar till och få prova långnabb på ovalbana.
Ikväll sålde jag mina isracingdäck som jag haft på Suzuki GSXR 750:tian, håller som bäst på att göra nya till Funäsdalens tävling på flygande kilometern. Har beställt rum på Gyllene Bocken för tre? ja katten ska med också så frun får sällskap. Trevlig helg på er alla. MVH. Kalevi.

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Vi tar väl och sätter lite fart på denna tråd. Det är ju så många som håller på och bygger med det ena och andra, och vi får inget veta.
Själv sitter jag här och väntar på morgondagen, har varit ut och plogat vägen ner till sjön med Zetorn min, och sen plogat isbanan på sjön. Nu har jag höga mjuka vallar.
Thomas Larsson som kör RR i gammel klassen har bjudit in mig och frun på isracing och efterfest. Många blir vi, och herre jävlar vad jag längtar till och få prova långnabb på ovalbana.
Ikväll sålde jag mina isracingdäck som jag haft på Suzuki GSXR 750:tian, håller som bäst på att göra nya till Funäsdalens tävling på flygande kilometern. Har beställt rum på Gyllene Bocken för tre? ja katten ska med också så frun får sällskap. Trevlig helg på er alla. MVH. Kalevi.
Du är ett stort föredöme för oss alla, Kalevi! För många år sen arrangerades ett "träningsläger" för SoS-klassen, som det hette då. Vi var väl en 10 stycken som samlades vid en frusen sjö norr om Hagfors. Råda tror jag det hette. Där fick jag prova en Kawa Z750LTD med cross-styre och dubb (!) och en Muz av något slag. En kille dök upp på en GSX1100 och tog sjön i en stor sväng i säkert 90. Kul och sen blev det en pilsner på aftonen i rödkindande glada vänners lag.

I verkstan händer det inte så mycket. Jag har satt ihop en fräsch bottendel med 13,9:1 kolv. Tanken är att optimera den motorn med mitt programmerbara tändsystem i bromsbänken. Fast så spinner det sjuka huvudet igång med fantasifulla planer på en ny topp. Högre topp med längre ventiler kan ge rakare portar. Eller ska man ta f*n i båten på riktigt och göra en topp med överliggande kammar? Så man är riktigt säker på att den spränger sig själv i bitar... Eller så får det vara bra som det är... och det är det ju egentligen. "Min" portningsguru, Erland Cox på Topplocksverkstan, har hittat en massa mera flöde i KTM690-toppen. Fast det är väl ingen intresserad av?

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
"Min" portningsguru, Erland Cox på Topplocksverkstan, har hittat en massa mera flöde i KTM690-toppen. Fast det är väl ingen intresserad av?

JOOOOOOOO!!!!! Det är jag ruskigt intresserad av!! :)
Jag ska bygga en motor på förmodligen 732 cc, och flödet är av STORT intresse.
Det som började med att åka "std" med lite portning börja nu spåra ur på riktigt:D

Dr C, tell me more!!

Kalevi, skönt att du håller tråden vid liv!
Tyvärr sålde jag min crosshoj och denna vinter är ju den vinter man skulle ha en:)

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Gott å se att det händer lite i garagen och på dom frusna sjöarna :tummenupp
Min stånka fick en ny ägare i förra veckan och det första han skulle göra var att montera på spikdäck och brassa runt på sjöarna här ikring.
Fasen att jag aldrig fick tummen ur och göra det själv :huvet

Har en uppsättning fälgar kvar i garaget om någon smc ägare är intresserad ? En båt, regndäck och ett slicks finns också kvar. Sätter ut annons om nån vecka.
PM:a om du är intresserad :tummenupp

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R
En sån dag.

En sån underbar dag, tänk er en heldag med helt onormala människor och deras helt offside motorcyklar, vad underbart.
På isen två Dnejpr med sidovang, fulldubbade, en toppventilad och en sidspis rejsade mot varandra.
Snöskotrar av allehanda slag gasandes som om det gällde utryckning. En 80 tals Yamaha 350 lastades av från en släpkärra som drogs av en sidovangsmotorcykel, tillika en isracingåkare från 80 talet rejsandes runt på en sportskoter från i år, runt runt i en hiskelig fart.
Efterfesten var något i hästväg, tänk er mitt i chiligrytan drar de igång och gasar ikapp med välljud i mekgaraget. Filmvisningen var för oss alla en orgie i välmående, Isle of Man, träningar och race + annat från ön.
Fem meter till baren, och vart man än såg så var det som att se sig själv i spegeln, bara likasinnade nördar vart man än vände blicken.
Sen att få köra isracing var som sylt på grädden eller som NOS i insuget. Och det bästa av allt så här i eftertanken, var änndock den fylla av medmänsklig värme som bevisade att man själv änndock är en rätt normal gubbe i det gänget. MVH. Kalevi.

Bifogat

• Sommaren 09 657.jpg
    Sommaren 09 657.jpg
    55.8 KB · Visningar: 107
  • Sommaren 09 660.jpg
    Sommaren 09 660.jpg
    84.2 KB · Visningar: 139
  • Sommaren 09 665.jpg
    Sommaren 09 665.jpg
    82.9 KB · Visningar: 120
  • Sommaren 09 668.jpg
    Sommaren 09 668.jpg
    104.3 KB · Visningar: 118

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R
Ljuddämpare.

Hej på er alla, behöver er hjälp med att hitta på ett Slip-on
till min Suzuki GSXR 750 -98 som jag vill låna till ett tävlingstillfälle. Det gäller Flygande kilometern i Funäsdalen i slutet av Mars. Har bara org. som varit bra till bandagar, men när det ska gå fort utav helevitta så måste skiten ut så fort som möjligt. Tänker lobba för att SpeedStore drar om så det blir kalluft till DynoJet båset så man får mindre att justera vid tävlingsplatsen.
Har hyrt rum för 3 st (katten ska med också) frun måste ju ha sällskap när jag ska leka hela dagarna. Håller nu på och gör nya däck till hastighetskörningen. Det blir isracingdubb, ev ska jag mjukglödga dubbarna och borra ur dem, och sen härda igen.
Men det är många race före det, på lördag ska jag tävla på isbana, och väntar på ett däck av Rally Lasse som jag ska ha fram. (lite hemligt), (special).
Det ska va gött att leva, annars kan de kvitta. MVH. Kalevi.

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
45:an har det bra...

....med sin nya ägare på sjöarna.
Han verkar inte hålla igen iaf :tummenupp

Bifogat

• sista bilden.jpg
    sista bilden.jpg