Supermono

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skulle RGV chassiet vara att föredra, eller tror du att man får samma problem? Det är lite svårare att hitta lagliga hojar...finns en på blocket nu men han vill ha 40k för den.
Det finns ett TZ-chassie också, men utan papper. Vilket av dessa två är bättre?

Båda är ganska gamla så jag tänkte att RS hade mer moderna mått...men det betyder ju inte att det är bättre!

Aprilia chassiet är bättre men man skall tänka på att det är gatgrejer från mitten av 90-talet och inte moderna rejsprylar. Frambromsen är bra men med mer vikt och högre toppfart så kommer du vilja ha något häftigare åtminstone på pumpsidan. Samma sak med gaffeln, den fungerar hyggligt original men en modern sporthojsgaffel eller en ombyggd KTM gaffel är betydligt bättre. Stötdämparen är kass och bör bytas mot Öhlins oavsett.

Är det en TZ så är det produktionsracern och då är det bättre grejer men de är ju inte reggade från början.
 
Last edited:

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Aprilia chassiet är bättre men man skall tänka på att det är gatgrejer från mitten av 90-talet och inte moderna rejsprylar. Frambromsen är bra men med mer vikt och högre toppfart så kommer du vilja ha något häftigare åtminstone på pumpsidan. Samma sak med gaffeln, den fungerar hyggligt original men en modern sporthojsgaffel eller en ombyggd KTM gaffel är betydligt bättre. Stötdämparen är kass och bör bytas mot Öhlins oavsett.

Är det en TZ så är det produktionsracern och då är det bättre grejer men de är ju inte reggade från början.


Det tål att tänka på, men har svårt att släppa idén då jag skulle tycka att det vore roligt och bygga. Resultatet skulle nog också bli ganska bra...

Idag har jag kollat in lite hojar på mobile.de och det verkar inte vara så stor skillnad i pris.

Nu blir det lite fredagsmys med damen...trevlig helg på er! :krama
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Det tål att tänka på, men har svårt att släppa idén då jag skulle tycka att det vore roligt och bygga. Resultatet skulle nog också bli ganska bra...

Idag har jag kollat in lite hojar på mobile.de och det verkar inte vara så stor skillnad i pris.

Nu blir det lite fredagsmys med damen...trevlig helg på er! :krama

Aprilia RS250 fick en mkt bättre gaffel från 1998 och framåt, innan dess var det dämpning i ena och fjäder i andra. Kan va bra att veta.:tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Aprilia chassiet är bättre men man skall tänka på att det är gatgrejer från mitten av 90-talet och inte moderna rejsprylar. Frambromsen är bra men med mer vikt och högre toppfart så kommer du vilja ha något häftigare åtminstone på pumpsidan. Samma sak med gaffeln, den fungerar hyggligt original men en modern sporthojsgaffel eller en ombyggd KTM gaffel är betydligt bättre. Stötdämparen är kass och bör bytas mot Öhlins oavsett.

Är det en TZ så är det produktionsracern och då är det bättre grejer men de är ju inte reggade från början.

Vad gör RS chassiet bättre?
om man bortser från fjädring, är det märkbar skillnad på ram och sving?
Jag är inte 100 än på vilken av mina hojar jag ska bygga. (inte mono utan med trimmad RD350 motor, öhlins i bak och annan gaffel.)
 

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM RC8R
Är det någon som vet var jag kan hitta tiderna från Botniaring hittar inget på mylaps.com Det är ju kval och race idag. vad kan man mer söka på en Botniaring:va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad gör RS chassiet bättre?
om man bortser från fjädring, är det märkbar skillnad på ram och sving?
Jag är inte 100 än på vilken av mina hojar jag ska bygga. (inte mono utan med trimmad RD350 motor, öhlins i bak och annan gaffel.)

Jag tänkte mest fjädring och broms. Ram och sving har jag inte detaljstuderat bredvid varandra utan enbart provkört så där får du nog fråga Axxexs istället.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Vad gör RS chassiet bättre?
om man bortser från fjädring, är det märkbar skillnad på ram och sving?
Jag är inte 100 än på vilken av mina hojar jag ska bygga. (inte mono utan med trimmad RD350 motor, öhlins i bak och annan gaffel.)

Hm, du har inte funderat på att bygga på en Cagiva Mito då? Finns kit (motorfäste) till dem att köpa för att montera RD350 motor. Fast du kanske vill bygga helt eget, vilket förstås är roligast.


Mer info här:http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=11667

bikepics-599568-800.jpg
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag håller på och grejar med min Mito med Yamaha 660-motor i. Har några frågor kring smörjsystemet.

Måste oljeanslutningen som sitter bredvid vevhusventilationen användas? just nu använder jag bara anslutningen vid inloppet (under motorn, vid oljepumpen), och utloppet (ovanpå motorn).

Hur många liter olja behöver motorn, utöver oljetanken?

Kan oljetanken vara stängd med ett tätt lock, eller måste luft kunna röra sig, så att det inte blir tryck i tanken?
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag håller på och grejar med min Mito med Yamaha 660-motor i. Har några frågor kring smörjsystemet.

Måste oljeanslutningen som sitter bredvid vevhusventilationen användas? just nu använder jag bara anslutningen vid inloppet (under motorn, vid oljepumpen), och utloppet (ovanpå motorn).

Hur många liter olja behöver motorn, utöver oljetanken?

Kan oljetanken vara stängd med ett tätt lock, eller måste luft kunna röra sig, så att det inte blir tryck i tanken?

Jag vet inte hur den motorn ser ut original, men jag kan tycka lite i alla fall ;)
Leta reda på en verstadshandbok som visar hur oljekanaler, och ledningar går. Det låter riskabelt att bara plugga en anslutning.

Ang oljetank: Kolla även där hur det sitter på motorn original. Jag har hört om modeller där en pump pumpar ut olja i tanken, och en annan pumpar in, vilket borde göra att det kan vara luft och "halvtätt" lock på tanken, men min egen bygger på att olja trycks genom tanken, och då vill jag inte ha nån luft i den alls.

/Fohlin
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Snabbaste Supermono är Allan Östli. Kihlander kör Aprilia RSW250 tvåtaktare. Det är ju klass 9(Supermono) och klass 12(250GP) blandat i år :)
Alla startnummer från 80 och uppåt är 250 GP.
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Allan Östli (supertrevlig dansk, som jobbar på SBS) åker på en nybyggd Ducati Supermono! Teamet har utgått från en 999, kastat den stående cylindern och tillverkat en motviktslösning lik Supermono. Mycket snyggt bygge! Tyvärr är alla lika inför de tekniska gudarnas vrede, och teamet fick kasta in handsken på söndagen.

Jag sköt topplockspackningen 3ggr och fick kört hela 6 varv denna helg! :näsblod Recessen i vevhuset som fodret står på, var inte lika djup hela vägen runt. Så när jag drog bultarna, gav fodret efter = dålig press på packningen. Med 14,0-14,5:1 i kompression behövs bra förutsättningar för topplockspackningen... Nu har den det. :tummenupp
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Hej!
Lever KTM 690 supermonoklassen fortfarande?
Jag var i Anderstorp. Där var det 2 st. KTM 690 med.
Är det fler med på andra banor?
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag sköt topplockspackningen 3ggr och fick kört hela 6 varv denna helg! :näsblod Recessen i vevhuset som fodret står på, var inte lika djup hela vägen runt. Så när jag drog bultarna, gav fodret efter = dålig press på packningen. Med 14,0-14,5:1 i kompression behövs bra förutsättningar för topplockspackningen... Nu har den det. :tummenupp

Jag har också ett RS250 Honda-chassie.
Har du haft problem med att kedjan slår i ramen över svingen?

Jag har en kedja utan oringar och grejer, så den är ju lite sladdrig, men jag är ändå förvånad över problemet. Jag misstänker att det blir svängningar på den när man kör med lätt motorbroms in i kurvorna, eftersom det verkar uppstå när bakdämparen är ihoptryckt endel.

Jag har justerat in motorn för att minska problemet (neråt - så att den är som mest spänd när man tryckt ihop den 5-6 cm bak)

Tips?

/Fohlin
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag har också ett RS250 Honda-chassie.
Har du haft problem med att kedjan slår i ramen över svingen?

Jag har en kedja utan oringar och grejer, så den är ju lite sladdrig, men jag är ändå förvånad över problemet. Jag misstänker att det blir svängningar på den när man kör med lätt motorbroms in i kurvorna, eftersom det verkar uppstå när bakdämparen är ihoptryckt endel.

Jag har justerat in motorn för att minska problemet (neråt - så att den är som mest spänd när man tryckt ihop den 5-6 cm bak)

Tips?

/Fohlin
När jag skulle rikta in motorn satte jag på de minsta dreven fram och bak. Sen sträckte jag kedjan och monterade motorn i höjdled så att kedjan precis touchade ovansidan på svingen. Det fick bli den lägsta möjliga positionen för motorn. Jag gjorde ett mycket kortvarigt försök med kedja utan o-ringar. Den slog sönder fälgkanten direkt! Sen dess har jag använt en x-ring kedja (inte allt för hög friktion och fladdrar inte lika mycket som en utan tätningar). Jag kommer aldrig mer att sätta en otätad kedja på min hoj! Om dettta helt förklarar dina problem, vet jag såklart inte. Kanske nån mer som tycker något om otätade kedjor på Supermono´s?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Om dettta helt förklarar dina problem, vet jag såklart inte. Kanske nån mer som tycker något om otätade kedjor på Supermono´s?

Nej, pappsmällor kostar för mycket.

Men den förste som kan visa loggningar från bana att en oring (eller alla derivat som x etc) minskar accelerationen eller toppfarten belönas med ett bakdrev enligt önskemål :tummenupp
Jag är nyfiken :tungan
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
När jag skulle rikta in motorn satte jag på de minsta dreven fram och bak. Sen sträckte jag kedjan och monterade motorn i höjdled så att kedjan precis touchade ovansidan på svingen. Det fick bli den lägsta möjliga positionen för motorn. Jag gjorde ett mycket kortvarigt försök med kedja utan o-ringar. Den slog sönder fälgkanten direkt! Sen dess har jag använt en x-ring kedja (inte allt för hög friktion och fladdrar inte lika mycket som en utan tätningar). Jag kommer aldrig mer att sätta en otätad kedja på min hoj! Om dettta helt förklarar dina problem, vet jag såklart inte. Kanske nån mer som tycker något om otätade kedjor på Supermono´s?

Det låter som exakt samma problem. Min har också tagit i fälgkanten, men det värsta för mig var att den tog i ramen (och har slipat ur riktigt fula spår på skrämmande kort försökstid...)

Jag ska testa en tät kedja, och skriver här om det funkade eller inte.

Men den förste som kan visa loggningar från bana att en oring (eller alla derivat som x etc) minskar accelerationen eller toppfarten belönas med ett bakdrev enligt önskemål

Tyvärr sliter det för mycket för mig att testa, men det skulle vara kul att se om det är en sanning eller myt!

/Fohlin
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top