Supermono

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Nytt stift gjorde susen? man skulle ju kunna tro att du mekat med en gammal crossmotor! (hm..?)

Tack för en underhållande video. Hoppas du får ordning på problemet.

Problemet påminner mig om en artikel jag läste i tidningen Bilsport en gång. Vad jag minns handlade artikeln om en svensk som nått framgång inom rally/rallycross eller liknande. Hans sysselsättning var lantbruk, och han hade genom sin motorsportskarriär trimmat motorerna själv. I kulmen av karriären hade mannens framgångar lett till att han fick trimmade motorer från Cosworth; 2-liters turbomotorer med över 600 hk. Motorerna gick problemfritt i bromsbänk, men väl ute i bilen rasade motorerna p.g.a att ventiler tog i kolvarna. Mannen föreslog att Cosworth skulle limma fast frässtål på ventilerna för att kunna fräsa ut ventilurtag i kolvarna. Dom skrattade åt honom och försäkrade att det var stort spel mellan ventil och kolv. Tids nog fick britterna slut på ideér och prövade svenskens metod. Resultatet blev utmärkt, motorerna höll. Artikelförfattaren avslutade historien i stil med "och så gick det till då bonden från värmland fick rätt mot ingenjörerna hos Cosworth".

Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nytt stift gjorde susen?
Ny typ av stift. Iridium-stift funkar tydligen inget vidare vid höga förbränningstryck. Turbo-nissarna gillar inte Iridium, i vart fall inte när man närmar sig 2 bars laddtryck.

Mannen föreslog att Cosworth skulle limma fast frässtål på ventilerna för att kunna fräsa ut ventilurtag i kolvarna.
Jag slipade en skåra i en gammal insugsventil och hårdlödde dit ett snabbstål. Sen monterade jag ihop och spände fast ventilskaftet i en borrmaskin. Det funkade hyggligt för att få till placeringen och vinkeln på ventilurtaget i kolven. Fast det blev inte jättesnyggt...:) Det var på min gamla TT600, som hade strax över 70 RWHP och livslängd som en slända.

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Det kan väl vara dags att blåsa lite liv i tråden igen! Folk kan ju tro att Supermono somnat in!..

Jag har sovit större delen av säsongen, och har inte kört en meter i år. Men de nya motorfästena börjar närma sig färdiga och provkörning, bakstöten har varit på reparation, och ISR-grejer åker på. Så lite händer det ändå ;)

motorfaste-nytt.jpg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Bara undrar, det fanns en bleking vid namn Månsson som höll på i den här klassen för ca 15 år sen. Är han igång?Behövs det mer detaljer bör man kanske ta PM.

En mer offentlig karaktär var Kjell på KK Racing i Bjuv. Håller han på eller vad hände där, firman verkar ju borta? Kanske påminner mig någon koppling till Greven men det är vagt.

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Bara undrar, det fanns en bleking vid namn Månsson som höll på i den här klassen för ca 15 år sen. Är han igång?Behövs det mer detaljer bör man kanske ta PM.
Håkan Månsson, född i Billinge, bor i Skarup, Kallinge. Han har inte kört Supermono på några år. Luftar emellanåt sin Ducati 450 i 500-klassen.

En mer offentlig karaktär var Kjell på KK Racing i Bjuv. Håller han på eller vad hände där, firman verkar ju borta? Kanske påminner mig någon koppling till Greven men det är vagt.
Greven köpte/tog över KK Racing. Kjell har körde fram till 2011, men har inte varit aktiv i år.

Annars är det nog jag som är mest sydlig i gänget. Tyvärr mycket mera aktiv i verkstan än på banan de tre senaste åren... :näsblod

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Håkan Månsson, född i Billinge, bor i Skarup, Kallinge. Han har inte kört Supermono på några år. Luftar emellanåt sin Ducati 450 i 500-klassen.

Greven köpte/tog över KK Racing. Kjell har körde fram till 2011, men har inte varit aktiv i år.

Annars är det nog jag som är mest sydlig i gänget. Tyvärr mycket mera aktiv i verkstan än på banan de tre senaste åren... :näsblod

Tack för info.

Följer projektet ditt. Man får väl anta att du har för lite bekymmer för övrigt i livet och måste skaffa dig något/några....?

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Var hittar ni Honda RS250 ramarna? Jag har kollat på alla möjliga ställen utan att ens vara i närheten. Tips någon??

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Var hittar ni Honda RS250 ramarna? Jag har kollat på alla möjliga ställen utan att ens vara i närheten. Tips någon??

Jag hade mer tur än skicklighet. En kille som startat ett supermono-projekt, men utan att färdigställa det sålde ett rullande chassie till mig.

Jag har sett delar (ram, sving, gaffel, hjul mm) på Ebay. Men det blir nog dyrt att köpa allt separat. Bland annat en säljare som heter "Geckoracing" brukar sälja grejer. Men, som sagt. Prislappen är hög...

/Fohlin

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
"Var hittar ni Honda RS250 ramarna? Jag har kollat på alla möjliga ställen utan att ens vara i närheten. Tips någon??"

Kolla med Norgren racing, han har säkert det du söker annars känner han typ alla som kör tvitakt i Sverige & Europa....

MTB Racing

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2010
Hoj
Rickman Predator 1123 -85, Rotax 600 gatsupermono, Supermonoracer MR-BMW 650
Det puttrar och smäller iallafall. Tänkte den ska gå rent ikväll - återkommer...

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916

Eventuellt kan jag sälja ett chassie!
Jag har samlat delar ett tag för att bygga ihop en original Honda 250 GP.
Nu funderar jag på om jag ska göra mig av med det projektet, som består av ett komplett chassie med enkelsving och hela rasket (ingen motor). Skabbiga kåpor kan skickas med... Exakt vad som ingår kan diskuteras.

De är ganska svåra att få tag på, så ge ett vettigt bud eller PM:a mig om du är intresserad.

/Fohlin

MTB Racing

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2010
Hoj
Rickman Predator 1123 -85, Rotax 600 gatsupermono, Supermonoracer MR-BMW 650
Så äntligen var det dags för en provtur på Sala raceing park. - 0,5° och blöt bana men ingen is :)
Det var tvunget med ett par hastjobb och lite genvägar på slutet för att komma igång men vintern är lång så det får fixas till senare.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så äntligen var det dags för en provtur på Sala raceing park. - 0,5° och blöt bana men ingen is :)
Det var tvunget med ett par hastjobb och lite genvägar på slutet för att komma igång men vintern är lång så det får fixas till senare.

Nice hoj!:tummenupp Egenbyggd ram? Motor?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Någon som har en Aprilia rs 125 ståendes som dom vill bli av med?

Har samlat på mig grejer till ett bygge, motor, kylare, förgasare, det som saknas är ett chassie och kabelstam.

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Någon som har en Aprilia rs 125 ståendes som dom vill bli av med?
Har samlat på mig grejer till ett bygge, motor, kylare, förgasare, det som saknas är ett chassie och kabelstam.

Jag har köpt lite grejer av en kille som heter Walter Degener (italienare), och han kan mycket väl ha ett chassie (alternativt nåt annat chassie som funkar). Jag har fått erbjudande på TZ, RGV, Honda RS250 mm. Maila flydeg@yahoo.it och fråga (på engelska).

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC