Supermono

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack för alla trevliga besök och nyfikna frågor!

IMG_1992.jpg

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Jag planerar att montera en Suter slirkoppling. Blir hojen svårare att springa eller "bump-starta" igång då? Speciellt intressant blir frågan eftersom jag förmodligen klämmer i en kamaxel utan autodecomp, vilket gör att den blir näst intill omöjlig att starta med startmotor.
Någon som vet?

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Halloj Supermonoister!
På mässan har vi fått plats i MCHK-R´s monter (H01:01). Där kommer det att visas en avklädd Supermono, nästan helt original. Den kan man åtminstone hänga på medan vi diskuterar nya gardiner eller de senaste kostråden.

Vad är en nästan helt original supermono?

Henrik

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Jag konstaterar att nu står jag och tillverkar avgassystem.. igen. Måste vara uppe i en 10-15st vid det här laget. Undrar varför det jämt är så? Måste vara nån slags fetisch. :rodnar Nu blir det en burk efter primärrören för att säkra reflektionen, åsså ljuddämpare ut från burken, allt under motorn.

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Jag konstaterar att nu står jag och tillverkar avgassystem.. igen. Måste vara uppe i en 10-15st vid det här laget. Undrar varför det jämt är så? Måste vara nån slags fetisch. :rodnar Nu blir det en burk efter primärrören för att säkra reflektionen, åsså ljuddämpare ut från burken, allt under motorn.

Det är ett bra sätt! Funkar kanon på min:)

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Det är ett bra sätt! Funkar kanon på min:)
Skönt att höra! Det gör att jag känner mig liite mera normal och balanserad. :3freak

Den halva Duccen som Allan körde med, hade en jätteburk på kanske 6-7 liter. Min blir på ca 4 liter. Hur stor gjorde du din kammare, Stefan?

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
Skönt att höra! Det gör att jag känner mig liite mera normal och balanserad. :3freak

Den halva Duccen som Allan körde med, hade en jätteburk på kanske 6-7 liter. Min blir på ca 4 liter. Hur stor gjorde du din kammare, Stefan?

Ju större desto tystare, min är nära Allans. Försvinner alltid lite volym från teori till praktik för att få plats med allt:)

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ju större desto tystare, min är nära Allans. Försvinner alltid lite volym från teori till praktik för att få plats med allt:)
Jo, jag är helt med på kopplingen mellan volym och dämpning. Min burk ger ca 2 liter per 100 mm längdriktningen. 200 mm (4 liter) gör att ljuddämparna bara kan bli 450 mm långa. Frågan är: Om jag gör burken större (300 mm/6 liter), kommer jag då att klara mig med ljuddämpare som endast blir 350 mm långa?:gnissla Det faktiskt mer åt det hållet som Pipemax föreslår...

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
Jo, jag är helt med på kopplingen mellan volym och dämpning. Min burk ger ca 2 liter per 100 mm längdriktningen. 200 mm (4 liter) gör att ljuddämparna bara kan bli 450 mm långa. Frågan är: Om jag gör burken större (300 mm/6 liter), kommer jag då att klara mig med ljuddämpare som endast blir 350 mm långa?:gnissla Det faktiskt mer åt det hållet som Pipemax föreslår...

Det är inte så viktigt med ljudd som med längd och form på röret(n).

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Det är inte så viktigt med ljudd som med längd och form på röret(n).
Nja, håller inte helt med dig om det. Varje sänkning av trycket i pulsen ger en reflektion. Antingen det sker längsmed rörväggen, i kammaren eller slutet av ljuddämparen. Reflektionen efter primärröret är sannolikt den mest betydelsefulla. Hur eller hur, jag vill återförsäkra mig om att inte bullerkonstapeln börjar bråka med mig om jag har en stor kammare och korta ljuddämpare...

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
Nja, håller inte helt med dig om det. Varje sänkning av trycket i pulsen ger en reflektion. Antingen det sker längsmed rörväggen, i kammaren eller slutet av ljuddämparen. Reflektionen efter primärröret är sannolikt den mest betydelsefulla. Hur eller hur, jag vill återförsäkra mig om att inte bullerkonstapeln börjar bråka med mig om jag har en stor kammare och korta ljuddämpare...

Det är det som är intressant. Alla teorier är sanning! Sen avgör det praktiska vilken som är bäst:)

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Det är det som är intressant. Alla teorier är sanning! Sen avgör det praktiska vilken som är bäst:)
Word! På tal om teori vs praktik. Jag räknar som en kratta! Jag svetsade ihop en burk som skulle rymma 6 liter. Det gick ledigt i 9 liter vatten! Frågan är om jag behöver så stor kollektor?

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Har du nått bra tips var man köper rör & böjar, behöver också bygga nytt

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Har du nått bra tips var man köper rör & böjar, behöver också bygga nytt
Tjena Micke! Jag köper böjar och rör av http://www.hansenkatalogen.se/#/car/dropdown/["11130"]
Sök på "HOK", så får du upp alla deras 180-graders böjar med olika bockningsradier och hyfsat långa skänklar. När du hittat artikelnumret på det du vill ha, ger du det till närmaste Mekonomen-handlare. Böjarna är helt perfekt runda i tvärsnittet, hela böjen igenom. Måttangivelsena är utvändigt i tum, så där får du använda miniräknaren lite.

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Vad tror ni? Det ser konstigt ut... Primärrören är justerbara i längd (skjuts ner i kollektorn), mellan 490 mm och 570 mm. Enligt Pipemax ska det vara 565 mm. Nu återstår att tillverka 50 mm perfarör och passande slutrör ur ljuddämparen. Sen lacka, fylla med fluff och popnita.

Kollektor1.jpg

Kollektor2.jpg

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
En fråga ..
Hur nära kommer rören och kylarna att vara i färdigt skick?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vad tror ni? Det ser konstigt ut... Primärrören är justerbara i längd (skjuts ner i kollektorn), mellan 490 mm och 570 mm. Enligt Pipemax ska det vara 565 mm. Nu återstår att tillverka 50 mm perfarör och passande slutrör ur ljuddämparen. Sen lacka, fylla med fluff och popnita.

Piffigt.:tummenupp :tetra

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...