Halloj Supermonoister!
På mässan har vi fått plats i MCHK-R´s monter (H01:01). Där kommer det att visas en avklädd Supermono, nästan helt original. Den kan man åtminstone hänga på medan vi diskuterar nya gardiner eller de senaste kostråden.
Obetydligt trimmad, inga prototypdelar och servas enligt intervallen i manualen på närmsta mc-verkstad... B-wwwahaha!Vad är en nästan helt original supermono?
Henrik
Obetydligt trimmad, inga prototypdelar och servas enligt intervallen i manualen på närmsta mc-verkstad... B-wwwahaha!
Obetydligt trimmad
Jag konstaterar att nu står jag och tillverkar avgassystem.. igen. Måste vara uppe i en 10-15st vid det här laget. Undrar varför det jämt är så? Måste vara nån slags fetisch. Nu blir det en burk efter primärrören för att säkra reflektionen, åsså ljuddämpare ut från burken, allt under motorn.
Skönt att höra! Det gör att jag känner mig liite mera normal och balanserad.Det är ett bra sätt! Funkar kanon på min
Skönt att höra! Det gör att jag känner mig liite mera normal och balanserad.
Den halva Duccen som Allan körde med, hade en jätteburk på kanske 6-7 liter. Min blir på ca 4 liter. Hur stor gjorde du din kammare, Stefan?
Jo, jag är helt med på kopplingen mellan volym och dämpning. Min burk ger ca 2 liter per 100 mm längdriktningen. 200 mm (4 liter) gör att ljuddämparna bara kan bli 450 mm långa. Frågan är: Om jag gör burken större (300 mm/6 liter), kommer jag då att klara mig med ljuddämpare som endast blir 350 mm långa? Det faktiskt mer åt det hållet som Pipemax föreslår...Ju större desto tystare, min är nära Allans. Försvinner alltid lite volym från teori till praktik för att få plats med allt
Jo, jag är helt med på kopplingen mellan volym och dämpning. Min burk ger ca 2 liter per 100 mm längdriktningen. 200 mm (4 liter) gör att ljuddämparna bara kan bli 450 mm långa. Frågan är: Om jag gör burken större (300 mm/6 liter), kommer jag då att klara mig med ljuddämpare som endast blir 350 mm långa? Det faktiskt mer åt det hållet som Pipemax föreslår...
Nja, håller inte helt med dig om det. Varje sänkning av trycket i pulsen ger en reflektion. Antingen det sker längsmed rörväggen, i kammaren eller slutet av ljuddämparen. Reflektionen efter primärröret är sannolikt den mest betydelsefulla. Hur eller hur, jag vill återförsäkra mig om att inte bullerkonstapeln börjar bråka med mig om jag har en stor kammare och korta ljuddämpare...Det är inte så viktigt med ljudd som med längd och form på röret.
Nja, håller inte helt med dig om det. Varje sänkning av trycket i pulsen ger en reflektion. Antingen det sker längsmed rörväggen, i kammaren eller slutet av ljuddämparen. Reflektionen efter primärröret är sannolikt den mest betydelsefulla. Hur eller hur, jag vill återförsäkra mig om att inte bullerkonstapeln börjar bråka med mig om jag har en stor kammare och korta ljuddämpare...
Word! På tal om teori vs praktik. Jag räknar som en kratta! Jag svetsade ihop en burk som skulle rymma 6 liter. Det gick ledigt i 9 liter vatten! Frågan är om jag behöver så stor kollektor?Det är det som är intressant. Alla teorier är sanning! Sen avgör det praktiska vilken som är bäst
Tjena Micke! Jag köper böjar och rör av http://www.hansenkatalogen.se/#/car/dropdown/["11130"]Har du nått bra tips var man köper rör & böjar, behöver också bygga nytt
Vad tror ni? Det ser konstigt ut... Primärrören är justerbara i längd (skjuts ner i kollektorn), mellan 490 mm och 570 mm. Enligt Pipemax ska det vara 565 mm. Nu återstår att tillverka 50 mm perfarör och passande slutrör ur ljuddämparen. Sen lacka, fylla med fluff och popnita.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |