Supermotard bana i TOMELILLA

Solid snake

Guest
Barret: Var kan man läsa om när och var, olika tävlingar körs i Sverige? Hade ju varit förträffligt om det hade varit tävling på Ring Knutstorp så att man slipper åka femtio mil bara för att titta på'! =)
De har haft supermototävling på knudan, men då blev det ett jädra gnäll på rejsputtarna för det var lite lera på asfalten sen, så de vägrade köra. :rolleyes:

Så jag tror inte att det blir mer supermoto där inte.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
De har haft supermototävling på knudan, men då blev det ett jädra gnäll på rejsputtarna för det var lite lera på asfalten sen, så de vägrade köra. :rolleyes:

Så jag tror inte att det blir mer supermoto där inte.

Nå ja. Vi har kört supermoto tävlingar efter det så det är inga problem. Problemet ligger nog i att där inte är någon som tar tag i projektet att dra igång tävlingar där just nu.

Solid snake

Guest
Nå ja. Vi har kört supermoto tävlingar efter det så det är inga problem. Problemet ligger nog i att där inte är någon som tar tag i projektet att dra igång tävlingar där just nu.
Okej, jag hörde bara att det inte skulle bli nåt mer efter den incidenten, men det har det tydligen blivit och det är ju trevligt!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
RaceMe: Jo, jag fastnar garanterat, jag är ju redan helt såld på sporten i sin helhet. Jag tror dock att det som saknas är fler banor som är mer lätt-tilllängliga samt att allt jidder med licenser och skit gör att man drar öronen åt sej för att det verkar så omständigt allting. Jag hade trivts bäst med att bara köra, tex träningspass utan avsikt att tävla i sporten. Bara åka för att det är så jävla kul helt enkelt...men det fungerar ju inte riktigt så har jag förstått. Jag skulle iallafall vilja se en tävling innan jag ens tänker tanken att prova på' det själv.
Det var just sånna frågor jag menade du skulle maila om ;)
Allt som folk vräker ur sig på nätet är inte sant och ofta överdrivet (ibland åt ena hållet, ibland åt andra).

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Jag trodde att allt på internet var sant och att världens styrs av kaffesump. Är det inte bättre att någon som vet berättar istället!? =P Jag tror jag var och snurrade på knutstorpsområdet under en tävling en gång för nått år sen. Minns att det såg så jävla lökigt ut med det lilla tama grus-skuttet till hopp där fanns på banan. Är det lika mesiga gruspartier i alla supermototävlingar/banor i sverige?

Jag får nog ta mej i kragen och kanske maila den där killen ni tipsar om, man känner sej lite som ett barn när man även frågar om de enklaste saker. Fick sjukt blodad tand efter att jag sett 2 Laps To Go av Troy Lee, man bara önskar att det var lika stort i Svedala som det är i Amerikat!

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
man bara önskar att det var lika stort i Svedala som det är i Amerikat!

Och det kommer tyvärr att stanna vid en önskedröm som det är i nuläget.

Det är så många som vill, men ingen som tar tag i det. Kanske för att dom som vill inte får den support som är behövlig från den stora tysta massan.

Det går om man vill och hjälps åt, att anordna likadana eller ännu grymmare tävlingar på dom flesta RR banor. Köra dit lite grus, och en hjullastare. Det är inte det som är problemet. Problemet ligger i att det är för tungt för den ensamma individen att ta tag i det. Och att övertyga banägaren om att det finns intresse, att många går och väntar på att få komma igång. Och att få ihop dom pengar som banägaren trots allt vill och ska ha för att låna ut banan.

Dom som har hållit i dylika arrangemang tröttnar till slut. Det finns många här som kan hålla med om detta. Som har gjort det, och nu har tröttnat.

Jag tror vi får börja i mindre skala lite mera centralt. Vi får ta oss till publiken. Köra rejs i köpcenter, på bandyplaner, mässområden osv. Ordna enklare tillfälliga banor. Och för att folk ska tycka det är coolt, ska man inte som publik stå och irritera sig på att man inte har hörselskydd med sig. Det är min bestämda uppfattning som jag har haft i flera år. Vi låter för mycket. Så är det bara. Detta är sverige, där motorsport är något på gränsen till kriminellt att syssla med. Inte som i Spanien där motorcykelsporten är den näst största sporten, bara fotbollen är större. Så vi kan inte och ska inte alla gånger jämföra oss med internationella regler vad det gäller ljudkrav.

Ta till exempel våran egen bana där vi skulle få köra hur mycket vi ville. Där man gick in med andelar på 15tusen kronor styck, för att just förverkliga drömmen som många går och bär på. Och vi lyckades. Där har vi fått krypa till korset och minimera träningen till löjligt få timmar i veckan. På grund av att vi måste visa hänsyn till andra runt omkring. Vilket jag tycker är helt i sin ordning. Det jag tycker vi allihopa ska försöka göra är att lägga oss på en nivå så att omgivningen inte irriterar sig på oss. Så att dom istället blir intresserade av vad det är vi gör.

Så visst går det att få till "grymma" tävlingar på Knutstorp. Bara vi hjälps åt och stöttar dom som tar tag i det. Tommelilla som ju denna tråd berör är ett bra initiativ som förtjänar att uppmuntras av alla. Och att dom närboende försöker att engagera sig i. Erbjud eran fysiska hjälp.

Angående "ta dig med flera under vingarna". Alla aktiva tävlingsförare är supertrevliga, alla skulle nog tex kunna vara fadder åt 4 st andra som vill prova på. Följa med ut och ge lite tips och råd. Så var inte rädda för att ta kontakt. Däremot kommer nog ingen att leta efter talanger. Ni får ta första kontakten själva. Supermoto har ju utryckligen skrivit detta till och med. Till sist: Den som orkade läsa ända hit har jag stor respekt för.

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Jag känner igen allt du säger och som Svensson så gäller nog ditt resonemang det mesta inom Motor-Sverige tyvärr. Jag är själv i de där "fixar-skorna" som ska ordna allting åt all, oftast. Man blir trött på det och tar bara hand om sitt eget intresse till sist. Men med det sagt så tror jag nog endå att det saknas det där brinnande intresset som behövs hos många. När det erbjuds något nytt som tex Tomelillabanan så vrålar alla högt och ljudligt, men när sista asfaltsbiten är på plats så dyker bara en handfull åkare upp...per år.

Till saken hör ju att med en stor bana så kommer fler möjligheter, och med fler möjligheter så kommer det fler åkare. Här nere har vi bara 2 mil till grannlandet Danmark och 20 mil till Tyskland vilka jag har förstått har både en och annan SM-åkare. Om dörren står öppen för "alla" så kommer ju till och med vi garagebleka, medelfeta och körkåta Svenssons att hitta ut ur verktygsvagnen och in på banorna istället för att bara låta det förbli en våt dröm och något som man bara man kan se på Teve.

Last edited:

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
1. Hakis, Andreas Håkansson, Kristianstad
2. Christoffer Nilsson, Kristianstad
3. Mangan Persson ,Karlshamn, S1
4. Anton Knutsson , Karlshamn ,Open
5. Sam Knutsson , Karlshamn ,Open
6. Mattias Hansson, Sjöbo
7. Henric Thomasson, Karlshamn
8. Jerry Nordbeck,Tomelilla
9. henrik andersson,lund
10. Mattias karlsson karlshamn
11. Peter Granath.Trelleborg ,Open
12. Kristoffer Lundahl, Lund
13. Sacarias Andersson, Kävlinge
14. Thomas svensson, Löddeköpinge
15. Tomas Håkansson, Rydsgård
16. Micke Håkansson, Börringe
17. Rickard Gustavsson
18. Jonas Karlsson
19. Ken Kärrlid, Åstorp
20. Yasha (Veronica Eade), Karlskrona
21. Kristian Anderberg, Malmö
22. Christian Andersson, Malmö

Hade varit kul att få till detta så det blir lite åka av igen...:tummenupp
Vad kostar det att hyra banan? Någon som vet?

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Hur har det gått med tommelilla-körningen?
Har det hänt något mer, har klubben svarat eller vad händer? Nyfiken i en ask.:tungan

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
Jag har varit på semester .
Jag ska kolla med klubben..
Jag hör av mig.

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
BRa, du kan inte ta semester så där bara. :tungan
Va gött det hade varit med lite semsester.....!

Ja va f_n jag får ju jobba hela sommaren med massa hojjar ju.
Det är inte så skoj alltid när solen skiner och det kommer en 5-10 st
och diskuterar vart och vilka vägar dom ska köra.
Så nu var det min TUR...:D
Men det är in skickat till klubben.Namn och vårt intresse..
Hör av mig:tummenupp

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
HUR GÅR DET?
Jag vill köra på tommelilla
snart förstår du det? :tungan
Behöver du hjälp att fixa så pm:a...

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Oj.. Denna tråden har jag inte kört innan...
Om detta blir av så ska jag köpa en ny motard igen

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
1. Hakis, Andreas Håkansson, Kristianstad
2. Christoffer Nilsson, Kristianstad
3. Mangan Persson ,Karlshamn, S1
4. Anton Knutsson , Karlshamn ,Open
5. Sam Knutsson , Karlshamn ,Open
6. Mattias Hansson, Sjöbo
7. Henric Thomasson, Karlshamn
8. Jerry Nordbeck,Tomelilla
9. henrik andersson,lund
10. Mattias karlsson karlshamn
11. Peter Granath.Trelleborg ,Open
12. Kristoffer Lundahl, Lund
13. Sacarias Andersson, Kävlinge
14. Thomas svensson, Löddeköpinge
15. Tomas Håkansson, Rydsgård
16. Micke Håkansson, Börringe
17. Rickard Gustavsson
18. Jonas Karlsson
19. Ken Kärrlid, Åstorp
20. Yasha (Veronica Eade), Karlskrona
21. Kristian Anderberg, Malmö
22. Christian Andersson, Malmö
23. Patrik Henning Vellinge

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Är de fortfarande på g eller?? ja e' jäkligt på ja me och ja tror de finns många många fler...

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
JA kom igen nu jerry styr upp skiten, jag vill köra.:rolleyes:

Har du frågat på åsum ring eller?? tjejens farsa e' nog ganska involverad däruppe så ja tänkte höra me han faktisk...
skulle vatt jäkligt kul å köra lite bana...:arsele

Toro

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Hoj
Husaberg Motard o Enduro
Åsum hade varit super, men jag tror att chansen och få köra där är ännu mindre än Lockarp och Klippan.

Men hoppas jag har fel.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...