Supermotard eller streetfighter?

petterzzon

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX1100R
Det verkar som dom som kör sf vill byta till motard jag är själv ute för att köpa en nyare mc men vill ha reda på lite erfarenheter....

så frågan vilken är bäst sf eller motard? både kort och långkörning
 

Coola Ola

Guest
Det är ju i stort sett omöjligt att svara på den frågan. Till att börja med finns det en väldigt stor variation på motarder, allt från rejsiga, servicekrävande husaberg till pendlar-slitvargar som yamaha xtx, givetvis med varierande busfaktor. Likaså beror det ju helt på vad för streetfighter du vill ha. Köper du en SF-stukad GSX-R 1100 från 94 så lär du inte ha lika kul som om du t.ex. köper en SF Fireblade av senare modell.

Själv har jag motard och lutar lite åt att skaffa en SF, bl.a. för att längre turer är möjliga med en SF-hoj, kör du längre än 20-25 mil på motard får du räkna med domnat arschle ett dygn framåt eller så.... Tänk också på vad dina polare har, är det bara motarder så skulle jag köpt motard men är det mest sporthojsfolk så skaffa en SF, det känns inte så ball att ligga och tokvarva motarden bara för att försöka hänga med sporthojarna när det blir lite större/rakare vägar.
 

petterzzon

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX1100R
nej men det va just det jag tänkte på att om man kan få så jävla ont i arslet
på en motard om man kör en längre bit sen va polarna kör har faktiskt mindre betydelsen i nuläget....
 

motard_anders

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Ekerö
Hoj
KTM exc 250
Jag skulle ta en motard om du bor i stor stad billig att försäkra smidigt mellan bilar och bussar jobbigt på raka lansvägen men funkar. en bra hoj är LC4
men tycker du om farten och axx så ska du köppa SF. det finns inte på motarder jag vet har kört R1 och cbr 900 rr :tummenupp
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Inget att snacka om... M O T A R D !! :yoparty. Har svårt att tänka mig att en lekfaktor på 220 % kan överträffas av en SF... oavsett vad det är för hoj i grunden. Jag har aldrig varit så nöjd med ngn moppe jag haft som med 660:n , o då har jag haft bland annat gsxr 750 , zx9r o cbr929.....
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Folkezx9r skrev:
Inget att snacka om... M O T A R D !! :yoparty. Har svårt att tänka mig att en lekfaktor på 220 % kan överträffas av en SF... oavsett vad det är för hoj i grunden. Jag har aldrig varit så nöjd med ngn moppe jag haft som med 660:n , o då har jag haft bland annat gsxr 750 , zx9r o cbr929.....

Måste bara fråga hur står sig accet på en 640 mot din 660?

Provade nämligen en 640 motard för ett tag sen och den var ju rent kriminellt slö .....

mvh Fredrik
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
benfre skrev:
Måste bara fråga hur står sig accet på en 640 mot din 660?

Provade nämligen en 640 motard för ett tag sen och den var ju rent kriminellt slö .....

mvh Fredrik

En 640 ska inte ha en suck om den inte är gruvligt vässad. Jag har 60 hk på slangen o 64 bänkade nm , så jag lovar att den rör på sig. Inga problem att rycka upp den på 3:an i 120 km/h... :)

Vad har 640:n original i motorn ??...52 hk eller nåt ?? Jag har säkert 15-20 hk mer på slangen än vad en sån har... :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Coola Ola skrev:
Själv har jag motard och lutar lite åt att skaffa en SF, bl.a. för att längre turer är möjliga med en SF-hoj, kör du längre än 20-25 mil på motard får du räkna med domnat arschle ett dygn framåt eller så....
Min RGV gick inte åka mer än 10 mil på HÖGST innan träsmaken tog överhanden.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
philsson skrev:
Min RGV gick inte åka mer än 10 mil på HÖGST innan träsmaken tog överhanden.

Stämmer säkert, men en R1, CBR, ZX9R osv har säkert mer komfort än din banräser.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
H4 skrev:
Stämmer säkert, men en R1, CBR, ZX9R osv har säkert mer komfort än din banräser.
Det hoppas jag.. Vill inte att alla sporthojar ska vara så hårda att sitta på.. :hihi Men rolig hoj alltså.. saknar den.. fint väder var det idag också.. :gråta
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker inte alls det är en omöjlig fråga. Så fort det är långturer med i bilden så blire radfyra. (kanske twin också, men helst fyra)

Skaru åka för att ta dig från A till B så köp en streetfighter. Åker du hoj för att åka hoj så köp en motard.

Motard kräver kärlek, ger du inte det så äre inte läge att försöka. Alla motards som inte behöver kärlek är halvtrista å köra, så fort som du provat en riktig dvs. (660/625 anser jag behöver kärlek)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Både motard och streetfighter är hojtyper som är lite roligare än gemeneman.
Motard är lite jobbigare att ta sig längre med.
Medans SF klarar det jobbet galant.
Sen är ju SF lite roligare att hänga med polarna som har vanliga sporthojar.
Med motard är man ju 2:a direkt såvida inte vägen svänger mycket. Men gör den det så är det roligare på en motard.

SF är en bra kompromiss mellan rena sporthojar och lekfulla motarder.
Sen kan man ju ägna lite tid till att bygga ett väldigt personligt exemplar som skiljer sig från mängden.

Prova båda och se vad du gillar bäst.
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
Folkezx9r skrev:
En 640 ska inte ha en suck om den inte är gruvligt vässad. Jag har 60 hk på slangen o 64 bänkade nm , så jag lovar att den rör på sig. Inga problem att rycka upp den på 3:an i 120 km/h... :)

Vad har 640:n original i motorn ??...52 hk eller nåt ?? Jag har säkert 15-20 hk mer på slangen än vad en sån har... :)

oj jag har 58 på slangen, men har då inte en suck att hur lätt som helst rycka upp den på slangen i 120. runt 90 börjar det bli svårt.. har hört om en kille som kan i 110 men 120 hur lätt som helst.. du måste vara guru.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Kan hålla med om att Motard kan vara trist om man ska längre än 8-10 mil. Lite skakigt o obekvämt o luften rätt i bröstet.

Men att vägen behöver svänga MYCKET stämmer inte riktigt. Toppfarten på bla 660:n är friska 180 km/h med originaldrevning o ligga o snitta 130-140 km/h på en mindre väg går alldeles fantastiskt bra. Det du förlorar mot en sporthoj på rakorna , tar du lätt igen i kurvorna... Men visst ! För många o för långa rakor , så blir man obönhörligt efter. Men fan vad kul att bli efter....då kan man ju ligga o åka bakhjul obehindrat !!! :D


Wiseguy skrev:
Både motard och streetfighter är hojtyper som är lite roligare än gemeneman.
Motard är lite jobbigare att ta sig längre med.
Medans SF klarar det jobbet galant.
Sen är ju SF lite roligare att hänga med polarna som har vanliga sporthojar.
Med motard är man ju 2:a direkt såvida inte vägen svänger mycket. Men gör den det så är det roligare på en motard.

SF är en bra kompromiss mellan rena sporthojar och lekfulla motarder.
Sen kan man ju ägna lite tid till att bygga ett väldigt personligt exemplar som skiljer sig från mängden.

Prova båda och se vad du gillar bäst.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
psykomotard skrev:
oj jag har 58 på slangen, men har då inte en suck att hur lätt som helst rycka upp den på slangen i 120. runt 90 börjar det bli svårt.. har hört om en kille som kan i 110 men 120 hur lätt som helst.. du måste vara guru.
Teknik mann. Min 45 hästars raket kan jag få upp på bakhjulet i 120+. Har inte mätt fart men går säkert uppåt 140 också.

Men nå powerwheelies blire inte.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
psykomotard skrev:
oj jag har 58 på slangen, men har då inte en suck att hur lätt som helst rycka upp den på slangen i 120. runt 90 börjar det bli svårt.. har hört om en kille som kan i 110 men 120 hur lätt som helst.. du måste vara guru.

Allvar ??... Inga som helst problem... Ner på 3:an , släpp till 110-115 km/h , slå på , släpp distinkt , slå på igen med ett lätt ryck igen o den seglar upp så fint !! :tummenupp . Lyckas garanterat 19 av 20 ggr.... Perfekt på motorväg !!! :död
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag tror att jag kan vara rätt person att svara på din fråga.... Mina senaste hojar har varit följande:

KTM 660 -03
Honda Fireblade 954 -02 streetfighter
KTM 660 -04
Suzuki GSX-R 750 -98 (som troligen blir streetfighter i vinter..)

Sålde 1:a 660:n för att jag bodde mitt ute i skogen, hade 4mil till närmaste stad och alla polare körde sporthoj. Tyckte hojen va skitkul men mitt i skogen utan andra motardister tröttnade man.

Köpte 954:an som jag byggde om till streetfighter, helt underbar hoj med suveräna bromsar och skön motor!!! Trivdes mkt bättre med den som SF än med kåpor och clip-on styre faktiskt.

I våras slog det slint och suget efter en 660 blev mig övermäktigt, hade nu flyttat till uppsala och dessutom lärt känna några killar här som även dom va sugna på motard. Vi gjorde slag i saken och rätt som det va så hade man två hojar, 954:an och motarden.

Men det visade sig att motarden va så hejdlöst rolig att köra med att bladen bara blev ståendes... Kändes trist att ha så mkt pengar som bara stod och sjönk i värde så jag sålde den i mitten av sommaren.

Med endast motarden i garaget så va jag faktiskt ganska nöjd, men som alla vet så dröjer det inte länge innan man får nått nytt infall :rolleyes:

Kom fram till att det vore kul att ha nått att skruva på i vinter, dessutom har jag länge varit sugen på att dra på hojsemester till Norge.... Det ena gav det andra och rätt som det var satt man i bilen på väg hem från Örnsköldsvik med en GSX-R 750 -98 på flaket.

Så nu är jag återigen ägare av både en sporthoj och en motard. Känns som att det jag har nu är den bästa kombinationen. En ny motard som går bra men inte är allt för servicekrävande och en sporthoj som går riktigt fint och som har ett modernt chassie och bromsar utan att kosta alldeles för mkt att köpa eller äga.

Så köp en varje :D

Va faktiskt ut o körde en sväng på 5 mil med sporthojen igår, blandat med kurviga vägar och e4:an. Sen körde jag exakt samma väg med motarden för att se vad som va roligast....

Kom fram till att Suzukin va som att åka på en kudde jämfört med motarden, men när jag satt på motarden så flinade jag oavbrutet och framhjulet va i luften mest hela tiden.

Fick jag bara välja en av dom så skulle det nog bli motarden faktiskt, ren och oförfalskad körglädje!! :yoparty Att den dessutom inte är omtålig vid marksyning och relativt billig att äga är ju andra fördelar som är viktiga.

Det man måste tänka på med motarden är att det är HELT hopplöst att åka lagligt på den. Finns nog ingen tråkigare maskin att köra i 90 rakt fram med båda hjulen i backen. Nä, det ska svinas som fan... och maskinen ber ju om det :D

Fördel för sporthojen är ju att man åker som en kung jämfört med motarden och att det är skitkul när man drar ur den och accar iväg som en raket. Tyvärr så brukar det gå ohälsosamt fort med sporthoj, inte på kurvig vägar för där kör man fan fortare med motarden. Men på större vägar är det lätt hänt att man kommer ifatt tant agda lite väl fort när man ligger i +200km/h...

Ähh, vet inte vad jag vill ha sagt egentligen... SF é skitkul, helt klart roligare än vanlig sporthoj. Men motard är ÄNNU roligar om du tycker om att köra små kurviga vägar, svänga på bakhjulet eller wheela 5-6km... Å andra sidan é SF:en mycket mer tillförlitlig... Ska man åka motard ska det helst vara några fler som kör också, MYCKET roligare då.

Detta måste vara mitt längsta inlägg någonsin och jag har inte kommit fram till nånting.... ganska strongt jobbat måste jag säga :lol

Lycka till med valet! Vilket du än väljer så är det skitkul :tummenupp

Slänger upp 2 bilder på mina älsklingar :)
 

Bifogat

  • GSX-R 750 Bild 2.JPG
    GSX-R 750 Bild 2.JPG
    52.4 KB · Visningar: 114
  • Macke wheelar - benen uppe liten.JPG
    Macke wheelar - benen uppe liten.JPG
    40.9 KB · Visningar: 158

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Macke... Jag bara sitter här o ler.. :) . Klockren beskrivning !! :tummenupp . Sporthoj är kul , men motard smäller högre. Men givetvis är ju det ultimata att ha en av varje.

Känslan när man drar på sig hjälmen , svetten som pärlar sig i pannan direkt , bara man tänker "motard" , när man kickar igång o låter motorn få lite arbetstemperatur under tiden man drar på sig handskar , etc.... När man grenslar den , petar i 1:an.... flinet som sprider sig i hela ansiktet när framhjulet lämnar marken o man ger sig ut o gör länsman , medtrafikanter o katter livrädda :D .

Undrar vad bilisterna hemma tänker ??... De har alltför ofta bara sett ett framhjul i luften när man kommer över de välkända backknölarna... :hihi. Det GÅR hlt enkelt inte att köra normalt... Hela moppen skriker : KÖRGLÄDJE !! :banana
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Folkezx9r skrev:
Macke... Jag bara sitter här o ler.. :) . Klockren beskrivning !! :tummenupp . Sporthoj är kul , men motard smäller högre. Men givetvis är ju det ultimata att ha en av varje.

Känslan när man drar på sig hjälmen , svetten som pärlar sig i pannan direkt , bara man tänker "motard" , när man kickar igång o låter motorn få lite arbetstemperatur under tiden man drar på sig handskar , etc.... När man grenslar den , petar i 1:an.... flinet som sprider sig i hela ansiktet när framhjulet lämnar marken o man ger sig ut o gör länsman , medtrafikanter o katter livrädda :D .

Undrar vad bilisterna hemma tänker ??... De har alltför ofta bara sett ett framhjul i luften när man kommer över de välkända backknölarna... :hihi. Det GÅR hlt enkelt inte att köra normalt... Hela moppen skriker : KÖRGLÄDJE !! :banana

Precis det jag vill oxå.........så ngn KÖP min Blade så jag kan få uppleva "motardruset" :D
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top