Supermotard = mycket mekande..?

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Tjenixen,

Jag kommer att köpa en hoj antingen till hösten eller våren, och planerna just nu är väl en sporthoj men funderar även på motard.

När man åker sporthoj så är det ju inte så mycket mekande, man byter olja 2 gånger per säsong, och om man kommer till ett service-intervall (inte allt för ofta det inträffar) så lämnar man in den på service (alternativt gör det själv).
Men med motard känns det som att det är ventilkoll/justering, byte av olja och byte av kolv varje helg.. typ.

Om jag skulle skaffa en motard vill jag helst köra mer än vad jag mekar, går det ihop?
Jag antar att jag ska hålla fingrarna borta ifrån husabergarna, där det är ny olja efter 5-10 h ..?

Vad ska man skaffa för motard som man kan köra med och meka med någon gång ibland? Man vill ju inte ha den absolut klenaste hojen heller..

Olja är väl inget svårt eller jobbigt att byta, men hålla på att kolla ventiler eller byta kolv är ju lite jobbigare. Aldrig bytt kolv förut, lär man sig fort? Hur ofta ska det ske?

Som ni ser är det många frågor.. hoppas att få svar på några iaf, så man kan bestämma sig ifall det blir en SH eller motard.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Låg vikt & hög effekt = Mer service = Sjukt rolig hoj.
Hög vikt & mindre effekt = Mindre service = Mindre rolig hoj.

Det är bara välja..

Du säger att du ska hålla dig borta från Husaberg pga av oljebyte, sen skriver du "Olja är väl inget svårt eller jobbigt att byta". Hur ska du ha det ?

Byta olja på husaberg 5-10 minuter jobb. Kolla ventilerna 10-20min jobb. Kolla samt ställa ventilerna 20-40 min jobb.
Olja var 5:e timme, ventilerna var 10-15:e timme. Samma som på vilken racemotard som helst. Beroende på hur mycket du kör, så brukar man ha en års service som ligger på ca 12-15000kr, då man byter kolv och lager osv. Man brukar säga var 100:e timme har jag för mig.

Så man kan säga att det är ca 1 timmes jobb var 15 timme om man slår ut det. Det är alltså 1 timmes jobb var 15-20 mil du åker, vilket är ganska långt ändå.

Husaberg 450. 550, 650
Aprilia 450, 550
Ktm 450, 525
Husaqvarna 510

Är väl dom vanligaste race hojarna som går på vägarna.
Annars är det bara satsa på ktm 625, 640, 660 eller 690..
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Byta olja på husaberg 5-10 minuter jobb. Kolla ventilerna 10-20min jobb. Kolla samt ställa ventilerna 20-40 min jobb.
Olja var 5:e timme, ventilerna var 10-15:e timme. Samma som på vilken racemotard som helst. Beroende på hur mycket du kör, så brukar man ha en års service som ligger på ca 12-15000kr, då man byter kolv och lager osv. Man brukar säga var 100:e timme har jag för mig.

Så man kan säga att det är ca 1 timmes jobb var 15 timme om man slår ut det. Det är alltså 1 timmes jobb var 15-20 mil du åker, vilket är ganska långt ändå.

Åker du 15-20 mil på 15 timmar:va
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Du säger att du ska hålla dig borta från Husaberg pga av oljebyte, sen skriver du "Olja är väl inget svårt eller jobbigt att byta". Hur ska du ha det ?
Jag syftade mer på att olja är inget jobbigt att byta (det går bra att byta olja en gång eller varannan månad), men jag vill ändå inte göra det varje helg. 5h körning gör man ju lätt på en helg..

Det är alltså 1 timmes jobb var 15-20 mil du åker, vilket är ganska långt ändå.
20 mil avverkar man ju snabbt om man åker sporthoj, man kanske inte kör lika långt på motard. Men 1 timmes jobb varje helg är för mycket mekande för min del :)

Får nog allvarligt fundera på jag vill lägga ner tid på att meka såpass "mycket".

Tackar så hemskt för ditt långa och informativa inlägg!
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
visst kan du köpa en ktm lc4 med något längre serviceintervaller men det kommer fortfarande saker som skiter sig och som behöver underhåll, packningar som börjar läcka, lampor vibrerar sönder motordelar som slits.. det mesta händer efter ett tag om du inte köper helt ny.

Sen kan man ju se det som jag gör.. tycker det är roligt att hålla på och lära sig en hel del. Känner också att jag själv njuter mer av körningen och hojjen när jag vet hur saker och ting fungerar i den av någon anledning :)

Om du köper en av de vanliga gatmotarderna som lc4:an så finns det sjukt mycket information och hjälp att få om man inte känner sig så kunnig heller. Min 640 är min första hoj och hade bara kört lite cross/moped så jag hade inte en aning om hur man bytte oljan eller vad fan ventiler var för något när jag köpte den.

Måste säga att jag har lärt mig en hel snabbt (tack alla i 640-tråden ;) ) nu ett halvår senare när jag håller på med att renorvera vattenpump och funderar på byte av kamkedja.

En kompromiss är väl att köpa en större motard som har V-twin, typ en av ktm lc8:eek:rna, 950 och 990. Aldrig provkört en själv så har inte mycket erfarenheter att dela med mig av där
 
Last edited:

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Jag har kört motard nu i två år och tycker det är skit skoj, jag resonerade/resonerar precis som du vill inte meka mer än vad jag kör.Hade först en tt600r men den blev trött ganska snabbt, (trimmade den tyvär bortkastade pengar) köpte en Ktm 690smc i våras och är skitnöjd, Fast jag tror jag hade blivit besviken på den också om jag gått direkt från min gamla R1a. Så där får jag tacka ttn lite =)
Fördelen med motard det behöver inte gå så fort för att man ska ha kul + att det är sjukt mkt biligare..
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Första frågan... Vad ska du ha hojen till?
Lek?
Grus/skog?
pendling?
touring?

Ju mer pendling och touring, desto större hoj, typ 950/990sm
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Isåfall lutar det nog mot en större maskin, dvs som en del föreslår 950/990sm.

Bra krut i dom? Antar att de är rätt stora och klumpiga jämfört med 660/690.
Jag får nog ta mig en dag på semestern och testa ett par olika och se vad som passar mig bäst helt enkelt :)
 

EBMisDead

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg/Kalmar
Hoj
ZX-10R / Hypermotard 1100S
Kört både 640,660 och nu 950 och jag kommer förmodligen aldrig byta till någon mindre igen. Tillräckligt med kaffe i hojen för att åka ifrån sportisar när det svänger lite. Bakhjul är no probs överhuvudtaget och senast igår körde jag skog med den :)

Självklart är den inte lika smidig att leka runt på som en mindre motard men den överglänser på så många andra sätt, så för mig är valet lätt. Den är absolut smidigare och mer lättlekt än vad man kan tro.
Twinen ger ju ljuv musik också :tummenupp
Blir en 990 efter denna 950in jag har nu.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Isåfall lutar det nog mot en större maskin, dvs som en del föreslår 950/990sm.

Bra krut i dom? Antar att de är rätt stora och klumpiga jämfört med 660/690.
Jag får nog ta mig en dag på semestern och testa ett par olika och se vad som passar mig bäst helt enkelt :)

Finns annars Aprilia Dorsoduro, (750 kubik) mindre och smidigare än båda 950/990.

Har kört båda och tycker att dorson är snäppet roligare (även att man är KTMfrälst) då den är mkt smidigare och "mindre":yoparty

Aprilia_Dorsoduro034.jpg
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Finns annars Aprilia Dorsoduro, (750 kubik) mindre och smidigare än båda 950/990.

Har kört båda och tycker att dorson är snäppet roligare (även att man är KTMfrälst) då den är mkt smidigare och "mindre":yoparty

Aprilia_Dorsoduro034.jpg

När MC Live var på Barkarby snackade jag med aprilia säljarna frågade hur service var på Dorsoduron var 2000 mil fick jag till svar, "olja också?" första service vid 100 mil sen varje 2000 mils intervall olja behövde man inte byta i mellan 100-2000. Man får hoppas att detta stämmer iaf =)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
När MC Live var på Barkarby snackade jag med aprilia säljarna frågade hur service var på Dorsoduron var 2000 mil fick jag till svar, "olja också?" första service vid 100 mil sen varje 2000 mils intervall olja behövde man inte byta i mellan 100-2000. Man får hoppas att detta stämmer iaf =)

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av meckande, kan absolut inte mycket om V-twinnar angående underhåll och är bara hemmaklåpare men jag hade fan inte kört 1900/2000 mil med samma olja. Känns som säljareknep för att det ska låta behagligt.

Ktm säger t.ex. angående deras lc4:eek:r att de lite äldre 625/660-modellerna ska ha ny olja var 250:e mil men 640 från samma år kan ta 500mil vilket jag tycker låter jävligt ologiskt. Visst är kanske 625/660 lite med pressade än 640 men så stor skillnad kan det fan inte va så man kan köra dubbla milen :va.

Skillnaden är däremot att 640in är den av de tre lc4:eek:rna som är lite mer åt touring-hållet och kan tänka mig att den typen av kunder ser detta som ett plus att den kräver lite mindre underhåll = säljarknep där också antagligen, eller?

Nu är det bara egna gissnar och jag baserar det inte direkt på någon konkret fakta.
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
När MC Live var på Barkarby snackade jag med aprilia säljarna frågade hur service var på Dorsoduron var 2000 mil fick jag till svar, "olja också?" första service vid 100 mil sen varje 2000 mils intervall olja behövde man inte byta i mellan 100-2000. Man får hoppas att detta stämmer iaf =)

Det räcker att byta olja i samma intervall som startmotorerna pajar eller oljepluggen ramlar ur, dvs 0,2-1 timmas körning :tummenupp
Fast denna kanske har bättre kvalitet än en sxv
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Ktm säger t.ex. angående deras lc4:eek:r att de lite äldre 625/660-modellerna ska ha ny olja var 250:e mil men 640 från samma år kan ta 500mil vilket jag tycker låter jävligt ologiskt. Visst är kanske 625/660 lite med pressade än 640 men så stor skillnad kan det fan inte va så man kan köra dubbla milen :va.

Fast om inte jag är ute å cyklar så berodde det mest på att 640 hade avsevärt större oljevolym. :)
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Fast om inte jag är ute å cyklar så berodde det mest på att 640 hade avsevärt större oljevolym. :)

Nja... efter -05 fick helt plötsligt 625 och 660 500-milsintervaller. Det kan tyckas konstigt då det inte skedde några förändringar på motorn efter 2003. :va
Äger man en 640/625/660, så skiter man i vad KTM säger. Jag körde aldrig min 640 eller 625 mer än 250 mil innan olje- och filterbyte.

Det skiljer inget i oljevolymen på 640 och 625 iaf efter -03. Båda cyklarna har ca. 2 liter och då ligger det olja även i ramen.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Fast om inte jag är ute å cyklar så berodde det mest på att 640 hade avsevärt större oljevolym. :)

ja jusste det finns ju modeller utan olja i ramen :) Har inte koll på vilka dessa är
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Nja... efter -05 fick helt plötsligt 625 och 660 500-milsintervaller. Det kan tyckas konstigt då det inte skedde några förändringar på motorn efter 2003. :va
Äger man en 640/625/660, så skiter man i vad KTM säger. Jag körde aldrig min 640 eller 625 mer än 250 mil innan olje- och filterbyte.

Det skiljer inget i oljevolymen på 640 och 625 iaf efter -03. Båda cyklarna har ca. 2 liter och då ligger det olja även i ramen.

Fast till mitt försvar så pratade ju Tenninge om de lite äldre LC4 vilket jag tolkade som innan -03 då rå ;)
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Fast till mitt försvar så pratade ju Tenninge om de lite äldre LC4 vilket jag tolkade som innan -03 då rå ;)

Haha... ville egentligen bara få fram att alla LC40r ska servas oftare än vad KTM säger. Det hävdar jag iaf :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
När MC Live var på Barkarby snackade jag med aprilia säljarna frågade hur service var på Dorsoduron var 2000 mil fick jag till svar, "olja också?" första service vid 100 mil sen varje 2000 mils intervall olja behövde man inte byta i mellan 100-2000. Man får hoppas att detta stämmer iaf =)

Inte att förglömma, ÅRS-service. Så länge du inte kör 2000mil på ett år, ska den servas även minst var 12:e månad.
Årsservice består av olja/filter samt kontroll av luftfilter, osv osv.
Samma sak med gaffelolja, bromsvätska, kylvätska. Det finns både ett miltal och ett tidsintervall..
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top