Supermotard <> Roadracing

Coola Ola

Guest
Macke skrev:
Eftersom vi inte tar i nu, utan bara ligger och fisåker för att vi inte är motiverade nog att klassa upp oss? Eller? :hihi

Nej, så är det såklart inte men jag har fått intrycket av att vissa B-förare kanske stannar i rookie-klasserna lite för längre för att det är roligare att ha chans på pallen jfrt med att kanske hamna längre ner i resultatlistan i en A-tävling. Jag är dock inte insatt alls så jag det är mycket möjligt att jag har fått fel intryck.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Coola Ola skrev:
Kanske kan det bli bra på flera sätt då det motiverar de duktiga B-förarna att klassa upp sig till A för bättre sponsorexponering och därmed lämna lite mer utrymme (och lägre ekonomisk tröskel) för nybörjare i rookie-klasserna. Får B-klasserna dessutom egna racedatum blir det dessutom mindre rörigt för såna som mig, som bara tittar på.

om du inte fattar det så kostar Rookie också pengar fattar inte vad du menar med lägra kostnader ett B-race kostar kanske en 1000 mindre per tävling och inte ens hälften så roligt efter som det är mindre publik

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Coola Ola skrev:
Nej, så är det såklart inte men jag har fått intrycket av att vissa B-förare kanske stannar i rookie-klasserna lite för längre för att det är roligare att ha chans på pallen jfrt med att kanske hamna längre ner i resultatlistan i en A-tävling. Jag är dock inte insatt alls så jag det är mycket möjligt att jag har fått fel intryck.

Ska tänka på det om jag skulle ångra mig och inte vill klassa upp mej så ska jag bara lägga av och slå av på farten när jag ser att "ops nu ligger jag för bra till vi släpper förbi några andra så jag inte får några uppklassnings poäng"

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Swedie skrev:
Vad är det för barnsligt beslut som de har tagit?
Har med polistillstånd att göra. En publikfri tävling behöver inga vakter eller polistillstånd. Vanlig sm-tävling måste ha tillstånd hos polisen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gottis skrev:
Varför ser ni inte till att det Startas ett SM för bara Två takt och ett för fyrtakt då (ironi)....men vi kastar ut den klassen som håller på att dö ut iställe och det är iaf inte Rookie klasserna där det är betydligt fler aktiva än i övriga klasser

Det är inte fråga om att kasta ut nån, och inte heller handlar det om motortyper. Men vad är så jäkla farligt med att köra B-förare för sig och A-förare för sig? Vill man tvunget köra SM...gasa mer...

Coola Ola

Guest
Gottis skrev:
Ska tänka på det om jag skulle ångra mig och inte vill klassa upp mej så ska jag bara lägga av och slå av på farten när jag ser att "ops nu ligger jag för bra till vi släpper förbi några andra så jag inte får några uppklassnings poäng"

Inte meningen att såra någons känslor här...

Vad jag menar med lägre ekonomisk tröskel är att nivån på rookie-racing nu verkar ligga så högt att sponsorer nästan är ett krav vilket känns lite synd då de som inte hittar några sponsorer alls inte tävlar på samma villkor som övriga. Om sponsorerna inte är intresserade av rookieklasserna så kanske folk kör med lite sunkigare hojar, använder samma däck längre etc etc vilket ger billigare racing och kanske jämnare förutsättningar. Att anmälningskostnaderna är lägre för rookieklasserna visste jag inte men det är ju trevligt isf. Ta inte mitt resonemang alltför bokstavligt (vad som kostar pengar etc), jag hoppas att grundtanken framgår iaf.

Jag är som sagt inte insatt så du får gärna förklara hur uppklassningen funkar. Måste man uppklassa sig om man har genomgående mycket höga placeringar i rookie-klasserna?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Gottis skrev:
Man kan väl bli tvångs-uppklassad till A-förare om det syns att man inte har att göra som B-förare?

Sen så får man ansöka om att stanna som B-förare om man blivit uppklassad i slutet av säsongen.

Jag skulle tveka på att de tar bort R1000/R600 som supportklass, är nog hellre några mindre klasser som ryker då, tex 250SP, 125jr.

Förövrigt ingår jag i samma team som två st B-förare som blitt uppklassade men valt att stanna som B-förare.

Sen utifrån min erfarenhet så kommer man inte bli elitförare (eller A-förare för den delen) om man inte vågar vurpa. Och hur många i Rookie-klasserna vågar pusha dit? Jo dom som blir uppklassade. (förhoppningsvis) Dvs så kan man hoppa på en billig hoj och åka en säsong eller två å lära sig köra hoj innan man köper en dyr 1000cc som äter däck. (och kostar blod och tårar samt de sista slantarna att krascha)

Last edited:

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
aprilia rs
Nr:18 skrev:
Har med polistillstånd att göra. En publikfri tävling behöver inga vakter eller polistillstånd. Vanlig sm-tävling måste ha tillstånd hos polisen.

Polistillstånd är ett måste vid ALLA sorters tävlingar.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Chris Ash skrev:
Det är inte fråga om att kasta ut nån, och inte heller handlar det om motortyper. Men vad är så jäkla farligt med att köra B-förare för sig och A-förare för sig? Vill man tvunget köra SM...gasa mer...

Jag kan väl säga så här jag kör min debut år och jag tänker iaf gasa tro mej :4skrika

Olof Eriksson skrev:
Sen utifrån min erfarenhet så kommer man inte bli elitförare (eller A-förare för den delen) om man inte vågar vurpa. Och hur många i Rookie-klasserna vågar pusha dit? Jo dom som blir uppklassade. (förhoppningsvis) Dvs så kan man hoppa på en billig hoj och åka en säsong eller två å lära sig köra hoj innan man köper en dyr 1000cc som äter däck. (och kostar blod och tårar samt de sista slantarna att krascha)

oroa dig inte jag lär ha ett stort Krachs konto och har haft min läro tid och satsar på att köra alla SM/So tävlingar i Sverige på min CBR 05:a som äter lika mycket däck som min r6:a från 99 gjorde iår

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Gottis skrev:
oroa dig inte jag lär ha ett stort Krachs konto och har haft min läro tid och satsar på att köra alla SM/So tävlingar i Sverige på min CBR 05:a som äter lika mycket däck som min r6:a från 99 gjorde iår
Är du nog duktig så lär du inte behöva köra många tävlingar för att bli uppklassad. (min teamkamrat körde väl tre tror jag)

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Coola Ola skrev:
Inte meningen att såra någons känslor här...

Vad jag menar med lägre ekonomisk tröskel är att nivån på rookie-racing nu verkar ligga så högt att sponsorer nästan är ett krav vilket känns lite synd då de som inte hittar några sponsorer alls inte tävlar på samma villkor som övriga. Om sponsorerna inte är intresserade av rookieklasserna så kanske folk kör med lite sunkigare hojar, använder samma däck längre etc etc vilket ger billigare racing och kanske jämnare förutsättningar. Att anmälningskostnaderna är lägre för rookieklasserna visste jag inte men det är ju trevligt isf. Ta inte mitt resonemang alltför bokstavligt (vad som kostar pengar etc), jag hoppas att grundtanken framgår iaf.

Jag är som sagt inte insatt så du får gärna förklara hur uppklassningen funkar. Måste man uppklassa sig om man har genomgående mycket höga placeringar i rookie-klasserna?

Jag förstår inte ditt resonomang riktigt visst är det synd att Rooki har blivit så dyrt men det är tät racing där matrialet börjar bli viktigare och viktigare och farterna högra därför blir också däck-kontona högre

bara i år kommer ca 5 st vad jag vet att köra nya R6:an :död och nästan alla STCC hojar som rullade iår kommer att va i Rookie med...Anmälninga avgifterna är inte billiagre men dom är lägre på B-racen än på SM/SO

Dom 8 som kommer först i totalen blir uppklassade

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gottis skrev:
Varför ser ni inte till att det Startas ett SM för bara Två takt och ett för fyrtakt då (ironi)....men vi kastar ut den klassen som håller på att dö ut iställe och det är iaf inte Rookie klasserna där det är betydligt fler aktiva än i övriga klasser

Jag kan inte göra nånting mer än någon annan vanlig förare om du tror det? Men tack för förtoendet isf! :näsblod ;)

Alla klasser växer om du inte har sett längre än till din egen klass. I Superbike kanske man får ha dubbla kvalheat snart för att få ut dom som ska få köra racen tex. I 250cc i år så var det race som det var fler kvalande på än som fick starta. Även 125cc ökar och kommer förmodligen öka ännu mera med tanke på hur många som nu börjat köra 125jnr senaste åren.

Jag kan personligen inte tycka synd om att klasser som inte har SM-status att dom inte skulle få köra på ett SM. Oavsett vilken klass jag själv kört/kör/kommer köra. Vill man ha ett SM för SM-klasser förstår jag det. Förstår även att det kan kännas surt för dom som kan få köra andra serier istället.

I dom flesta andra länder kör man bara med mästerskapsklasser. Är man nybörjare eller hobbyförare får man köra i andra serier.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Chris Ash skrev:
Kul för dig, men det var inte det jag undrade. Jag undrade varför det är så dåligt med separata B-race?

För att mina sponsorer drar sig ur...och sen vill jag också ha lite publik när jag kör roligare med SM helt enkelt

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gottis skrev:
För att mina sponsorer drar sig ur...och sen vill jag också ha lite publik när jag kör roligare med SM helt enkelt

Varför skulle dom göra det? Har du sagt att du kör en SM-klass eller?

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Axxexs skrev:
Jag kan inte göra nånting mer än någon annan vanlig förare om du tror det? Men tack för förtoendet isf! :näsblod ;)

Alla klasser växer om du inte har sett längre än till din egen klass. I Superbike kanske man får ha dubbla kvalheat snart för att få ut dom som ska få köra racen tex. I 250cc i år så var det race som det var fler kvalande på än som fick starta. Även 125cc ökar och kommer förmodligen öka ännu mera med tanke på hur många som nu börjat köra 125jnr senaste åren.

Jag kan personligen inte tycka synd om att klasser som inte har SM-status att dom inte skulle få köra på ett SM. Oavsett vilken klass jag själv kört/kör/kommer köra. Vill man ha ett SM för SM-klasser förstår jag det. Förstår även att det kan kännas surt för dom som kan få köra andra serier istället.

I dom flesta andra länder kör man bara med mästerskapsklasser. Är man nybörjare eller hobbyförare får man köra i andra serier.

Ja jag vet att dom växer alla klasserna...helt klart :)

men hur många rena B-race är det under året då förutom LMS,Det handlar ju även om bullerdager och hur mycket klubbarna vill ställa upp

Axxexs skrev:
Varför skulle dom göra det? Har du sagt att du kör en SM-klass eller?

nej det har jag inte med Support klass till SM Serien och det innebär ju som mackan skrev att vi även använder SM publiken och allt omkring till Sponsorenas produkter

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gottis skrev:
För att mina sponsorer drar sig ur...

Är du säker på det? Hur motiverar de sin närvaro som sponsor i roadracing SM men inte på B-race, du kör ju inte SM i något av fallen, bara tillsammans med dem? Vad jag menar är att de flesta B-förarsponsorer kommer att stanna kvar då ingenting egentligen kommer vara annorlunda mot SM-tävlingarna av idag.

Gottis skrev:
och sen vill jag också ha lite publik när jag kör roligare med SM helt enkelt

Har du varit på en SM-tävling? Det är verkligen lite publik. Jag garanterar att du varken kommer se eller höra dem när du kör...

Varför skulle det inte kunna komma publik till B-racen?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0