Supermotard toppfart

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Tja
Har planer på att köpa en supermotard men undrar hur pass mycke deras toppfart är ungefär.
Visst det kan varier mycket från märke till märke, och hur den är drevad. Men alla vet att den inte gör 300km/h men vilken hastighet brukar vara normalt för en supermotard?

Snackade med en kille som hade en Ktm o han sa att den gjorde 130km/h men den gick på bakhjulet lätt på alla växlar.

Anledningen för att jag vill veta det är för jag ska köpa en o behöver mer info om det för att veta vad som e normalt o icke normalt så jag inte gör ett dumt val.

vill ju inte köpa en hoj som toppar 130 då jag knappt kan köra om en bil på motorvägen utan att den varvar sönder.
 

Obelix

IM A BIG FAT DYNAMO
Gick med
14 May 2005
Ort
22 acacia avenue
Hoj
950SM
Motard kommer du iofs inte att vilja köra i 130 på motorväg med heller.
Motorväg över huvudtaget egentligen.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
varför inte det?

Det skakar ungefär som om du hade trimmat en skördetröska till samma hastighet :gnissla

Min KTM gör 180+. Då är den lite neddrevad.
För att åka någurlunda bekvämt håller man sig helst under 140. Man får antingen ha skiten halvvägs ut ur skinnstället eller så vill man bara maxa skiten för att åka fortare. Eventuellt kanske du rejsar med en annan motard.

Ciao!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Fron vad jag har provat dreva so gar min Aprilia SXV 450 mot varvstoppen just under/oever 200km/h. Naer jag drevar den foer supermoto gar den po varvstoppen po 173km/h.

Husa 650, KTM 660 mf brukar toppa runt 185km/h standard. Min honda CRF 450 gjorde nonstans runt 190km/h ockso, men med den drevningen toppade den oever 100 po ettans vaexel...

Och sohaer fort gar det upp till just under varvstoppen po femman:
http://www.youtube.com/watch?v=8KyEV5UG1o4
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Min 625:a toppar 185 med originaldrevning, medvind och nedförsbacke. Det är verkligen inte roligt att köra 140+.
 

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Norr om stan...
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
Min 950 gör ca. 210+ med neddrevning.... Men o andra sidan kör man ju inte direkt mycket motorväg och gör jag det så blir det fötterna på passagerar fotpinnarna och stadigt 120-140.... sjukt tråkigt, men faktiskt ganska bekvämt...

Det har ju dock vart en del trådar nu om toppfart på motarder och jag fattar inte riktigt grejen? Vi kör väl våra hojjar för att 1. ha sjukt roligt 2. kunna steka sporthojjar på kurviga väger med mindra hk ( ;) ) 3. kunna latja lite precis hur man vill...

Köra 300km/h är ju båda farligt och läskigt (och framför allt sjukt enkelt när det bara går rakt fram...)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bekväm fart brukar vara 90-130 sisådär. Kortare sträckor kör man fortare om vägen inspirerar, men att nyttja toppfarten är väldigt jobbigt både för föraren och hojen (speciellt den senare brukar säga upp sig efter ett tag).

Min gamla Duke II toppade runt 160 (gps-kollat), då den var trimmad för bra bottenvrid (saknade kraft på toppen istället), men 620:n gör en bra bit över 200 om man hukar sig (är dock inte helt original...).
 
Last edited:

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Norr om stan...
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
Bekväm fart brukar vara 90-130 sisådär. Kortare sträckor kör man fortare om vägen inspirerar, men att nyttja toppfarten är väldigt jobbigt både för föraren och hojen (speciellt den senare brukar säga upp sig efter ett tag).

Min gamla Duke II toppade runt 160 (gps-kollat), då den var trimmad för bra bottenvrid (saknade kraft på toppen istället), men 620:n gör en bra bit över 200 om man hukar sig (är dock inte helt original...).


Du har alltså en Ural hojj??? Fan va ballt (men varför? ;) )
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Du har alltså en Ural hojj??? Fan va ballt (men varför? ;) )

Jo, fast den är inte motardkittad :D Köpte bara för att det är en udda och rolig maskin och med sidvagnen kan man ta med ungarna på åka-köpa-glass-turer på sommarn och gasa runt i villaområdet på vintern. Billig att äga och har väghållning och prestanda som en gammal förkrigshoj...

(mosa kaniner är bara en bonus :yoparty )

Här utan sidvagnen:
attachment.php
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Om du frågar hur fort en motard går, så kanske det är fel typ av hoj för dig. ;)

Normalt använder man inte en motard för motorvägskörning. (Däremot till en jäkla massa annat kul!)
 
Last edited:

MackieMack

M.F.
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7 Kawasaki ZX9R -01 *Såld* KTM 640 -04 Prestige *Såld*
Min gamla KTM 640 -04 gjorde ca 167-170km/h. Orginal drevad men ombestyckad och slipon. Fast det är ju som många skriver att man kör inte gärna över 120-130, bara korta stunder.
 

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Ort
jadå!
Hoj
GSXR600 -04
Om man skulle behöva ta sig 5-10 mil på motorväg. Är det "olidligt" med en Yamaha 425 supermotard??
Jag tyckte en Kawasaki ZR-7 utan kåpor var skiiiiiiiiiiiitjobbigt i 110 men man lär sig kanske...:confused:
 

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Husaberg 650-06
har en husaberg 650-06

toppar 193km/h orginal bestyckad. Bekvämast att åka någorlunda fort är ca 130-140 tycker jag, sen vill benen-knäna börja vandra ut från cykeln.
Använder den som bruks transportmedel och 8mila tor resor är inte ovanligt att jag gör. dvs ca 18 mil på endag.
Att åka motorväg tycker jag inte är jobbigt alls.
mvh
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Om man skulle behöva ta sig 5-10 mil på motorväg. Är det "olidligt" med en Yamaha 425 supermotard??
Jag tyckte en Kawasaki ZR-7 utan kåpor var skiiiiiiiiiiiitjobbigt i 110 men man lär sig kanske...:confused:

Haender det en eller tvo gonger per sommar aer det vael inte so hemskt men motorn mor verkligen inte bra av det.

Jag tycker inte att vind aer jobbigt varesig i 100 eller 200 :)
 

sportbike

Guest
Hittills har jag sett 229 på mätaren,så de e bara att hålla i sig.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top