supermotard vs sporthoj

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
.
Hallå!

Idag var vi ett gäng på 5 pers (2 motards, 1 XT, och 2 sporthojar)

Jag blev faktiskt mkt förvånad idag hur lättkörda och smidiga motardsen är!

Sporthojarna blev ju en bra bit efter när det svängde ordentligt... Klart dom hann ju ikapp sen när det blev en lång raka men.. Hur kul är det att köra fort rakt fram? :3freak Men i svängarna så var det ju som en lek för oss.

var bara tvungen att skriva om det.. att jag är glad och mkt nöjd med mitt MC val! :banana

neeoo

Det man inte kommer ihåg har aldrig hänt
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
xt660x
fan vad skönt att höra....

När jah nu gjorde valet att byta från racehoj till motard :yoparty

Bakljuset

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Hoj
Din pappa
Det är väl inte alltid hojen det handlar om, det beror på vem som kör också. ;)

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
jag är väl ingen expert, men är det verkligen så att motarderna går snabbare på krokiga vägar? :confused:

inte så att dom som körde sporthojarna var riktiga mesar bara :gnissla

:hihi

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
granath_ skrev:
jag är väl ingen expert, men är det verkligen så att motarderna går snabbare på krokiga vägar? :confused:

det är helt klart lättare att köra hyfsat fort på en motard iaf, känns inte lika farligt som på en 150+ hk sporthoj heller.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag hänger inte med de duktiga förarna på midlanda, å då är det ändå en gokartbana i XXXL...

Fast de e ju klart, 30hk till och några bandagar så kanske det skulle gå ordna.

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
.
En av sporthojs killarna hade kört på bana osv innan.. men han tyckte det var svårt att hänga med när det svängde ordentligt.. och då tyckte jag att det gick i lagom hastighet, kunde kört snabbare..

Sen så finns det ju säkert dom som kan hänga med med en sport... men då känns det som att dom måste smeka asfalten hela tiden..

+att det känns som att det är lättare att svänga i S med en motard? (alltså där man ska snabbt skifta från en sida till en annan)

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
flipm0de skrev:
+att det känns som att det är lättare att svänga i S med en motard? (alltså där man ska snabt skifta från en sida till en annan)
Det är ju en del kilon som gör skillnad :D Du borde prova en 450, jag blev typ rädd första gången! :p

cbr_micke

Mmmgaht
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
MT10
jag som körde XT, som är tyngst o slöast och som körde först konstigt nog,och hade högt "xt tempo" haha, men jag tror föraren spelar stor roll och vi hade behövt köra mkt fortare för att hänga av en sporthojs förare me skicklighet, hade vi däremot haft en riktigt skicklig motard förare hade de nog blivit motarden som vinner där de e riktigt kurvigt och få rakor. Och jag tror att sporthojjarna vi körde me mesade rejält... :)

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
På Sviestad körde jag i snabba gruppen med min 660 och var väl typ 8e snabbast av 15 pers har jag för mig (första gången på bana). Ska skaffa en R6 eller liknande nu, sen ska vi se om det blir någon skillnad... Pinsamt om man skulle vara långsammare med den. :näsblod

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
flipm0de skrev:
En av sporthojs killarna hade kört på bana osv innan.. men han tyckte det var svårt att hänga med när det svängde ordentligt.. och då tyckte jag att det gick i lagom hastighet, kunde kört snabbare..

Sen så finns det ju säkert dom som kan hänga med med en sport... men då känns det som att dom måste smeka asfalten hela tiden..

+att det känns som att det är lättare att svänga i S med en motard? (alltså där man ska snabbt skifta från en sida till en annan)

Har kört både sport och motard på samma vägar på samma dag.

Det går fortare med motarden antagligen för att den känns mycket lättare och lite som en leksak.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Brett styre, låg vikt och att man sitter högt upp (ser över backkrön tidigare t.ex.) har sina fördelar. Samma förare - som är väl inkörd på båda typerna av hoj - kör sannorlikt en bit fortare med motard på riktigt slingriga vägar. Är så för mig i alla fall... :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Håller med TomK!
Har kört slingerbulten borta vid Tungelsta (stockholm) med både motard och en Yamaha TRX850 och jag vågade fan inte köra lika snabbt med TRX som jag gjorde med motard! Det gör ganska mkt att sitta någolunda upprätt.

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
motardnisse skrev:
Håller med TomK!
Har kört slingerbulten borta vid Tungelsta (stockholm) med både motard och en Yamaha TRX850 och jag vågade fan inte köra lika snabbt med TRX som jag gjorde med motard! Det gör ganska mkt att sitta någolunda upprätt.

Slingerbulten är alldeles för rak för motard, man ligger ju på högsta växeln nästan överallt.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ceasar skrev:
Slingerbulten är alldeles för rak för motard, man ligger ju på högsta växeln nästan överallt.

Jojo men nu gjorde jag en liknelse med en lagom sportig hoj OCH det var med TRX jag var skraj att köra fort med där ok? :7peta

Zebulonm

Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag tror att det är såhär:
Det är lättare att lära sig köra snabbt med en liten motorsvag motard än en sporthoj. Men en som är duktig på sporthoj piskar allt.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Motardens fjädring i förhållande till vägstandarden gör nog sitt till också...
Motarden sväljer stora gupp och tjälskador "utan att blinka". Lite mer spännande att köra över sånt med sporthoj.... :rolleyes:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Eldstorm skrev:
Motarden sväljer stora gupp och tjälskador "utan att blinka". Lite mer spännande att köra över sånt med sporthoj.... :rolleyes:

Där slog du huvudet på spiken ;)

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
.
Eldstorm skrev:

alltså lättare att köra snabbt med motarden :tummenupp

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Jag har kört båda typerna av hojjar, och under 80-90 km/h så har sporthoj inte en chans mot en supermotard. det är verkligen stor skillnad.
men när det börjar närma sig hastigheter från 90km/h och uppåt så sticker sporthojjarna iväg,

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln