Surfplatta som mediaspelare?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Känns som att prestandan i surfplattorna (räknar även varianten med pekskärm o löstagbart tangentbord dit) börjar bli så pass bra att dom kanske kan fungera som mediaspelare?

Tanken är att ha den som surfplatta och när det är dags för film på tv eller projektor så är det bara att slå på blåtanden, koppla in kabeln och lägga den i tv-bänken. Sen har man ett trådlöst tangentbord med inbyggd mus och blåtand som man styr det hela med. En utopi i min prisklass eller fullt genomförbart?

Mina krav är följande:

• Pris max 3500:-
  • Storlek 8-12"
  • Ska ha HDMI utgång, inga problem om det är en minivariant som kräver adapter så länge man inte tappar prestanda/funktioner.
  • Digitalt ljud ut via HDMI, ska klara att hantera olika ljudformat och surroundlägen
  • Ska kunna spela upp filmer i full HD utan att det laggar
  • Operativsystem, känns som att Windows är bäst (ej RT) följt av android. Åsikter på det? Ingen större entusiast av Apple och hatar Itunes..

Tips på modeller är givetvis välkommet :tummenupp

Last edited:

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Den här kan också vara ett alternativ, bra mycket bättre upplösning på skärmen. I övrigt är prestandan i stort sett densamma.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2869420

Har du koll på om dom skickar ut både ljud och bild via hdmi?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Den här kan också vara ett alternativ, bra mycket bättre upplösning på skärmen. I övrigt är prestandan i stort sett densamma.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2869420

Har du koll på om dom skickar ut både ljud och bild via hdmi?

Jepp, både ljud å bild via HDMI.

Full HD på en 10"-skärm känns inte helt nödvändigt för mig, det viktiga är att den däremot kan spela FullHD via HDMI vilket den kan.
Den avgörande skillnaden är att man kan plocka loss och köra plattan som enbart platta på Transformern, det gör den till ett givet sällskap när man pendlar till jobbet eftersom den i det utförandet är en smidig 10"-platta men att man ändå har tangentbordet när man vill använda den som en pytte-lap..

EDIT:
- Missade att även Lenovon var delningsbar.
Hade inte uppdaterat mig så Lenovon är ny för mig. Skall undersökas närmare.

Last edited:

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suttit och letat runt på nätet nu, känns som att dom två plattorna ovan ger mest prestanda för pengarna. Vore intressant o höra om nån använder sig av en platta som htpc och kör full hd-filmer via den, funkar det bra?

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Suttit och letat runt på nätet nu, känns som att dom två plattorna ovan ger mest prestanda för pengarna. Vore intressant o höra om nån använder sig av en platta som htpc och kör full hd-filmer via den, funkar det bra?

Nu har du fått mig att grotta ner mig.. Den sämre skärmen till trots lutar jag åt en nyare utgåva av t100. Betydligt längre batteritid, bättre processor och dessutom USB-anslutning så man enkelt kan slanga över filmer till lillkorv från USB-disken när man skall iväg med kort varsel..

Det som däremot gör mig förbryllad är varför den med bättre processor är billigare än den med sämre. Någon som kan se skillnaden?
3299:- Atom Z3775 2.39gHZ
https://www.dustinhome.se/product/5010796912/transformer-book-t100-239-2gb64-mmc-101-w8

3790:- 1.46 GHz
https://www.dustinhome.se/product/5010807127/transformer-book-t100-146-2gb64-mmc-101-w8

Edit:
Nu hittade jag..
Den dyrare inkluderar "Bing"... Tjoho, ett år Office365 till lite bättre pris..
KÖper jag en mockajäng med 10-tumsskärm är det inte för att skriva långa dokument och göra PPT-presentationer.. Näe, kör lika gärna LibreOffice för de få tillfällen jag skall spela ordbehandlare..

Last edited:

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
En liten runtomkringfråga utanför boxen - vad är det för lösning du kör på filmerna?

Nedladdat material eller netflix eller viaplay/motsvarande?

Google Chromecast fungerar ju med valfri telefon/surfplatta (android och iOS) och kostar 350kr. Du slipper sladden och kan köpa vilken surfplatta du vill. Chromecast är kompatibelt med både streamingtjänsterna jag nämnt och mediaserverlösningen som kallas Plex (bästa programmet någonsin)

Då slipper du dessutom ha filerna på surfplattan och kan använda den till annat under tiden.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fultankning och VLC är det som gäller när vi kollar film, har tillgång till C More play också. Va in på Plex hemsida, berätta gärna mer om hur det fungerar.

Har testat Netflix men gillade det inte, utbudet på nya och bra filmer var för dåligt.

Som alltid börjar man titta på dyrare och dyrare saker så just nu överväger jag att vänta till mellandagarna för att försöka få tag på Surface Pro 2 128gb för runt 4000:-, ligger på 4800:- nu och har grym prestanda.
Nackdelen är att den har fläkt och kan bli varm, men användarna verkar suveränt nöjda med den.
Våran bärbara dator är inte helt 100 och med en Surface Pro 2 har vi all prestanda vi behöver om den gamla packar ihop.

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Fultankning är nog det bästa om man har specifik filmsmak och som de flesta inte tycker netflix räcker till.

Plex gör allt det som du och jag är för lata för att göra. Du laddar ner plex på din dator och bläddrar fram till dina filmmappar. Sen går plex automatiskt igenom ditt bibliotek och fixar så att allt finns jättesnyggt i ett web-interface, med omslag, medverkande skådespelare, kvalisort på filmen, och så vidare.

Sen kan du (om du kör på mitt koncept) ladda ner Plex-appen till din surfplatta eller mobiltelefon, starta plex och välja vad du vill se.

När du klickar på filmen du vill se kan du (om du har en chromecast) välja att du inte vill se på telefonen/surfplattan, utan istället skicka alltihopat till Chromecasten som ju då visar filmen direkt på TVn.

Varje gång du laddar ner en ny film som läggs i rätt mapp uppdaterar plex automatiskt metadatan och lägger in filmen i biblioteket.

It is the best and it is the cheap.

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Det där låter ju fantastiskt! Då behöver jag bara köpa ny dator, chromecast, och en surfplatta!

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Last edited:

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Plex är kompatibelt med vissa NAS-enheter, men det stora problemet är egentligen codecs. Chromecasts/surfplattor/mobiler har begränsat stöd för filmformat och det kräver att servern (NASen) konverterar om filen i realtid för att den ska kunna spelas upp.

Det finns en kompabilitetslista här, men de kompatibla NASarna är i regel väldigt dyra.

Det behövs på intet sätt en avancerad dator för att få Plex att fungera, men eftersom en NAS är en glorifierad hårddisk så behöver man då som sagt en ganska fräsig variant.

Insåg just att du kanske däremot menar att du har nasdiskens filer inlagda i biblioteket på serverdatorn. Den lösningen borde faktiskt kunna fungera utan problem, lite beroende på vad du får ut för hastighet från NASen. - kostar ju ingenting att prova :)

När det gäller plex till chromecast är dock det fantastiska att själva surfplattan inte gör något jobb, utan bara skickar instruktioner till chromecasten att "hämta den här datan från servern och visa på TVn". Surfplattan blir snarare en fjärrkontroll.

EDIT: det som ställer till med bekymmer för surfplattan du länkat är att den kör windows och därmed inte kan agera fjärrkontroll. Kompatibla system för apparna är Android och iOS

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fultankning och VLC är det som gäller när vi kollar film, har tillgång till C More play också. Va in på Plex hemsida, berätta gärna mer om hur det fungerar.

Nu ledsnade jag på att vela och fundera så jag slog till på en T100.
http://www.proshop.se/Barbar-Dator/ASUS-T100TA-DK026H-2449410.html

3666:- ink. frakt.
Köpte modellen med 500gb hdd inbyggd i dockan. Det ger utrymme för "riktiga" program och så kan man ösa på med film utan att oroa sig för att disken fylls på en kvart...
Atom Z3775 / 1.46 GHz(2.39Ghz)
2 GB RAM
64 GB SSD i plattab samt minneskortsläsare så man kan öka på ytterligare.
500 GB HDD i tangentbordet/dockan
USB-anslutning i dockan gör det ju enkelt att slanga över saker från andra diskar.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Schysst, återkom gärna med hur du tycker att den fungerar :tummenupp

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
La ner tankarna på Surface Pro 2 och köpte dessa istället.

Lenovo Yoga Tablet 2 10" - 16GB + 32GB minneskort, android
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2848639

Acer Iconia W4-820 8" - 32GB + 64GB minneskort, windows 8.1
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2694618

Google Chromecast
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2081824

Så nu har jag och frun varsin platta, en lite större med android och 48GB samt en mindre med windows, 96GB och HDMI. Ska försöka hitta ett blåtandstangetbord med multitouch också, men det verkar vara svårt att hitta något vettigt.

Återstår att lära sig hur Plex fungerar, testade att köra en film från bärbara datorn via lenovon till chromecasten men det gick inte att köra 720p i upplösning för då laggade det? Har 24mb adsl, men det borde väll inte påverka när man spelar upp film lokalt via nätverket?

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Har kört Plex rätt länge och fultankar man och tittar huvudsakligen på sina filmer på sin teve, har jag svårt och tänka mig en smidigare lösning än just Plex. Alla externa mediaspelare man skaffat sig genom åren blev rätt överflödiga.

Har man en TV med smartfunktion dessutom (från tex Samsung) så finns Plex att installera som app (dvs inget behov av Chromecast). Kör själv så och trådat, inga problem att köra tunga 1080p med undertexter.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring