Surra hoj på bilfärja

12 O`clock

ADRENALINE IS A LIFESTYLE
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ljungnäs
Hoj
Yamaha R1-05 Gsxr 750 -98 stuntedition
Ja inte för att va sådan men vad har sjötermer med att surra en mc? Har jobbat på sjön en del och kan inte komma på någon sjöterm som skulle behövas för att surra en mc stadigt på en båt, surra så den står kvar bara :)

Hahaha...Nä det är sant att det inte direkt finns i just surrningen:tummenupp Men du kan ju använda dig av koppar,elefantfot,spant,sliska,mm vid surrningen beroende på var mc:n står/får plats och hur fartyget ser ut!! Grejjen var väl mer den att jag inte orkade skriva en hel uppsatts om ett par vettiga surrningar!! Oavsett om det är några här som skulle förstå hur man menar med fästpunkter och in och ut genom...bla bla bla så är det också en massa mc bröder som kanske aldrig har surrat en mc överhuvud taget. Hur ska en person som kanske aldrig gjort detta eller dom som surrat på en trailer kunna komma ihåg en bra surrning på ett fartyg som tål sjögång utan att välta?? Samt förstå att det inte behövs så himla mycket slagsida innan det faktiskt kan välta pga för klent surrat:näsblod Men detta kan vi ju snacka om hur länge som helst då vi har så mycket olika erfarenheter alla som är inblandade i frågan:tungan Jag tycker fortfarande att för att göra det lätt för dom flesta som undrar så ta hjälp eller surra på bästa sätt. Hellre för mycket än för lite surrningar och NEJ det är INTE säkert att bara ställa hojjen på stödbenet och klossa den eller att bara dra ett band över sadeln.....Visst, det brukar vara sommatid och lugn sjö oftast men själv skulle jag aldrig fuska med så lite!! Har sett ett par ggr i olika färjor där det ligger en eller flera hojjar välta pga dålig surrning!! Nä, den ska kännas stadig och fast när ni försöker putta omkull med lite kraft, då kommer det att kännas tryggt för er även när ni går och lägger er på soldeck eller sitter och tar en öl eller 2:tungan Summan av kardemumman,,, gör så gott ni kan och prova att välta den. Känns det stumt och bra då så gå upp på deck och lata er:)

Ha d gott folks! Jonas
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Åkte med stena till Kiel 2006 och då fanns det remmar och dom bad oss surra fast själva, så vi inte skulle klaga på deras surrning ifall det hände ngt. :)
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Vi åkte färjan mellan Hirtshals och Kristiansand i somras och då fick vi verkligen ställa hojarna tätt ihop. Så tätt att det var svårt att nå öglorna i golvet. Dessutom ett sluttande golv, så hojen ville varken stå bra på sido- eller centralstöd. Så fastsurrningen tog en stund.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Ni som har haft med er Mcn på en bilfärja, hur fungerar det?
Finns det spännremmar att låna eller tar man med egna?
Jag funderar på att ställa den på centralstödet och en rem på varje sida borde räcka, tänker jag rätt?
Centralstöd, nej! Tänkte också så först, men har av såväl båtpersonal som bärgare fått förklarat det bästa är sidostödet, för då står den på tre ben, så att säga...
Egna remmar - ja!
Med lite tur hamnar du bredvid en ärrad färjeveteran som du kan fråga, alternativt smygkika hur han/hon säkrar hojen, om stoltheten är för stor för att svälja den dagen... :D

Man kan inte räkna med att det finns remmar, eller personal att få hjälp av.

Vill man vara säker, ta med egna stadiga remmar och bjud på Mr Bean-show :tungan

Och även om det finns personal att ta hjälp av, så är det ändå du själv som har yttersta ansvaret. Förklarat för mig av dansk fartygsanställd sjöbjörn och tillika hojåkare samt ö-bo sedan 30 år, som visste mycket väl hur det skulle gå till, men gjorde vänligt men tydligt klart att även om han hjälpte mig, fanns det inget skadestånd för mig att kvittera ut från rederiet om hojen skulle välta under överfarten.

Lite får man bjussa när man är rookie... Tog en bra stund på mig på gotlandsfärjan i somras (ligger garanterat på youtube... :rolleyes:), har sällan känt sån lättnad som när plåtdörren öppnas och (den av brodern lånade) hojen stod fint på alla tre...
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top