Susab chockhöjer!!!

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
From 1 april kommer det nog inte att vara så billigt att försäkra hos Susab längre.... dom kommer precis som andra bolag att blanda in vikt/effekt i klassningen.

En kompis ringde precis och kollade vad han skulle få betala för den Hornet 600 som han HADE TÄNKT att köpa.... förra vecka kostade den 7000kr per helår...from 1 april skulle den kosta 14000kr

Grattis!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
jävla skit fan !

då är det bara att sälja då !! om det är så kan man ju lika gärna köra r1 =( eller annat plastmonster om det ändå kostar som fan kan det lika gärna vara dyrt för försäkringsbolaget när man krachar med !!! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Ostmacka

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Bandit
Jag tecknade min försäkrig hos dom förra veckan och det priset jag fick var 5.100:- helförsäkring på mitt horn.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
greven skrev:
From 1 april kommer det nog inte att vara så billigt att försäkra hos Susab längre.... dom kommer precis som andra bolag att blanda in vikt/effekt i klassningen.

AAAHHHHHH!!!!!!!!!! :skrämd :skrämd :skrämd :skrämd

Även på gammelgixxrar????
Jag har inte rååååd! :eek:

The Doctor

Äter Eldorado!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zxr 750 -92
Har de inte någon regel att hojar som är äldre än 10 blir billigare? Vad händer med den policyn då?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
The Doctor skrev:
Har de inte någon regel att hojar som är äldre än 10 blir billigare? Vad händer med den policyn då?

Kom fram efter 4 timmar... =/

MC 10 år och äldre får inte billigare försäkring i fortsättningen, dom har haft för mycket personskador och måste ta bort den förmånen för att täcka upp kostnaden.

Min hoj kommer att kosta 14 000:- hel/hel hos Susab.
Billigaste trafikförsäkringen är IF 7000:-/helår
Idiotligan leds av Folksam som skulle ha 25 000:- för trafik/helår

För en GSXR från 86. Värd på sin höjd 20 000:-

Näe, nu är det slutåkt tyvärr... :(

EDIT: IF meddelade att dom uppmärksammat det ökande antalet skenförsäkringar och skulle ta i med hårdhandskarna mot detta problem :tummenupp

Last edited:

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
ja ha då skiter det sig, tror jag ska lägga ner det här med hoj snart, jag skiter i det känns det som :(

Tolf

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
John Holmes skrev:

EDIT: IF meddelade att dom uppmärksammat det ökande antalet skenförsäkringar och skulle ta i med hårdhandskarna mot detta problem :tummenupp
Bra! Hur jävla svårt kan det egentligen vara? Dom kan ju göra någon slags sannolikhetskalkyl, hur stor är sannolikheten att folk över 55 åker R1/Blade/GSXR1000 t.ex?

Slår dom i databasen efter ålder>55 AND hoj like '%blade%' or hoj like '%gsxr1000%' or hoj like '%r1%' så borde dom få upp en hyffsat säker lista på skenförsäkrade hojar. Sen är det väl bara att sätta ett par försäkringsdetektiver på att gå igenom listan, för visst finns det väl en och annan senior som kör sporthoj och dessa måste man ju rensa bort.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Fick till slut tag på Susab också..-91 fzr1000 kommer att gå på 7213:- hel/hel prisförslaget innan var på 3462 för samma period :mad:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
sgtpepper skrev:
Slår dom i databasen efter ålder>55 AND hoj like '%blade%' or hoj like '%gsxr1000%' or hoj like '%r1%' så borde dom få upp en hyffsat säker lista på skenförsäkrade hojar. Sen är det väl bara att sätta ett par försäkringsdetektiver på att gå igenom listan, för visst finns det väl en och annan senior som kör sporthoj och dessa måste man ju rensa bort.

Gick in i klubbens register och kollade på just den sökningen och konstaterade att det var ganska många 50+are som kör klass-7 maskiner. Beräknat på totala antalet medlemmar i klubben kom jag då fram till att sannolikheten att man är 50+ och kör klass-7 är 1/16 (grovt räknat). Tror knappast att någon av dessa är skenförsäkringar...

Tycker sgtpepper ska ta och försöka hänga på dom gamla stötarna över 50+ som faktiskt kör racehoj dom med...

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lime skrev:
Gick in i klubbens register och kollade på just den sökningen och konstaterade att det var ganska många 50+are som kör klass-7 maskiner. Beräknat på totala antalet medlemmar i klubben kom jag då fram till att sannolikheten att man är 50+ och kör klass-7 är 1/16 (grovt räknat). Tror knappast att någon av dessa är skenförsäkringar...

Tycker sgtpepper ska ta och försöka hänga på dom gamla stötarna över 50+ som faktiskt kör racehoj dom med...
Visst är det kanske en hel del gamlingar som kör fk 7, men jag vägrar att tro att det är särskilt vanligt att dom kör de värsta supersporthojarna i fk7, jag har då aldrig sett en gubbe i min farsas ålder på en R1:a t.ex.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
""Visst är det kanske en hel del gamlingar som kör fk 7, men jag
""vägrar att tro att det är särskilt vanligt att dom kör de värsta
""supersporthojarna i fk7, jag har då aldrig sett en gubbe i min
""farsas ålder på en R1:a t.ex.

- Nu vet inte jag hur gammal din farsa är.....men vi är ett "gubbgäng" på 6st som åker sporthoj.....
- 52år....CBR954-02
- 53år....CBR929-00
- 54år....VF1000
- 50år....CBR600 -92
- 52år....Aprilia1000 -00

Ja alla är ju inte klass7....men tillsammans har vi åkt hoj ungefär
220år!

KentW

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
sgtpepper skrev:
Visst är det kanske en hel del gamlingar som kör fk 7, men jag vägrar att tro att det är särskilt vanligt att dom kör de värsta supersporthojarna i fk7, jag har då aldrig sett en gubbe i min farsas ålder på en R1:a t.ex.

Det är ju inte så lätt att se hur gamla folk är när de bär integralhjälm....

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lee skrev:
Det är ju inte så lätt att se hur gamla folk är när de bär integralhjälm....
Jorå, jag har röntgensyn :crash

Vad jag menar är att jag aldrig sett någon äldre R1-förare på bensinmackar, fik, rastplatser etc. etc. där hojåkare stannar och tar av sig hjälmarna. Men kanske stannar aldrig äldre supersportförare, dom ligger och sliter på vägarna non-stop?

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag var och fikade i Sigtuna förra sommaren på en av onsdagsträffarna. In kommer en hyffsat ny Blackbird med två stycken på. När de tog av sig hjälmarna blev jag mäkta förvånad, ett par på 60, 70 nånting!! Riktigt häftigt, de förtjänar all respekt i världen.
Kontentan, även äldre befinner sig på "riktiga" hojar.

Marsipulami

Guest
Vet inte vart försäkringsbolagen vill komma med detta. Men tydligt är att det händer en hel del och tyvärr så har vi till större delen oss själva att skylla på, ingen annan.

Vad jag syftar på är att på detta forum så läser man hela tiden hur den ena har dragit den andra både i och utanför stan, att den ena ska vara värre än den andra med bottna mätare mm.

Nej, om vi istället tagit det lugnt i trafiken så skulle skadeantalet minska och på så sätt skulle också försäkringen minska...

Nu är inte jag bror duktig eller något, körde rätt fort idag själva och med två på. Men vi måste nog börja tänka efter lite mer och inte bara skylla på försäkringsbolagen (inkl mig själva).

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati MS 1200 2013
jaha... hmm får väl se själv i juni då det ska komma ett brev från dom om förnyelse. Betalar nu 2900 kr för min hoj i helf.
Lär ju bli en del dyrare, men min ligger ju i klass 5 så man kan ju hoppas på inte allt för stort hopp.

Det är precis på gränsen att den ska komma i klass 6. Räknade på det och fic det till nåt på 19, nåt. Klass 6 börjar väl vid 20 tror jag.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln