Din uppfattning om förare av vissa bilar saknar helt betydelse i diskussionen.
Klart det fanns hotbild med deras uppträdande och en del andra subkulturella yttringar vi är hyfsat förskonade från här. Då bor jag ändå i Malmö. Det var av allt att döma varken SMC eller några samhällets stöttepelare som var ute och luktade på blommorna.
Om du tänker fortsätta med att vara fördomsfull över den där samlingen knuttar så fortsätter jag att vara det angånde förare av Range Rovers. Ok?
Det var > 1000 knuttar som var ute och åkte i den gruppen. Visst fanns det säkert en hel del rötägg där, men du kan då inte få mig att tro att de tillhörde Drägg MC varenda en. Det där är End of Summer Meet för knuttar i New York.
Om jag minns rätt så hade NYPD stoppat 1,5% av knuttarna för diverse olagligheter gällande deras fordon och körsätt, men hur många procent av New Yorks bilister skulle inte åka dit på samma sätt om man kontrollerade 1000 random bilister?
Han som blev påkörd orsakade det helt på egen hand bl a genom att inte ha uppmärksamheten där han borde och inte minst att orsaka påkörningen genom sin oannonserade hastighetssänkning. Bilisten hade för många provokatörer att hålla reda på och någonstans slutar hans ansvar när de väljer att leka den leken (som han sannolikt inte valt att vara med i) med sina liv som insats.
Visst var knutten som svängde in framför Rovern bevisligen tämligen korkad. Men han begår ingen direkt olaglig handling. Att köra på honom är dock olagligt.
Det är och förblir utomordentligt korkat att tacklas med bilar om man själv bara har en båge att sätta emot. Ska till bra många hojar för att tackla kull en bil av den kalibern och de egna förlusterna lär bli stora.
Jajjemen! Korkat hade varit ordet om så hade varit fallet. Men jag tror inte för en sekund att vare sig han eller nån annan i det där mc-gänget medvetet försökte stångas med Rovern.
Jag tror o andra sidan inte att bilföraren gjorde det med flit heller. Hade han sen bara betett sig någorlunda normalt och vettigt, d.v.s. klivit ur bilen och bl.a. ursäktat sig, så hade han med allra största snnolikhet klarat sig helskinnad därifrån. Han valde dock det (kriminella) alternativ som i sammanhanget närmast garanterar ett par blåtiror.
Du låter som en rättshaverist. Det finns gränser för vad man kan begära av folk som blir utsatta för det Roverföraren blev.
Rättshaverist? .... öh... Njae... snarare sysslolös en tisdagkväll.
Hojåkarnas beteende innan påkörningen. Korkad.
Hojåkarnas beteende efter påkörningen: Fullt berättigad. (Förutom misshandeln ifall han inte gjorde handgripligt motstånd.)
Låt oss leka med tanken att 100 av SMC's allra präktigaste medlemmar är ute på en gruppkörning i hälsingeskogarna. I samband med en omkörning så stöter en Range Rover lätt ihop med en av knuttarna. (Jag vet att det är ytterst osannolikt med att se en range rover i skogen men låt oss leka med tanken.) Självklart stannar ju då alla dessa skräckinjagande knuttar och går mer eller mindre hotfullt i grupp runt olycksplatsen. Vad tror du sen skulle ske om Rovern helt plötsligt stampar på gasen, mejar ner några hojar med förare och sedan smiter från olycksplatsen? Tror du alla dessa knuttar kommer att stå stilla och debattera den trafikfarliga situation som just utspelats framför deras ögon, skriva en utredning och skicka den till trafikverket? Eller tror du att åtminstone några av dem kommer att jaga ifatt rovern för att på något sätt rätteligen försöka lagföra honom?
På vilket sätt skulle rovern i hälsingeskogen vara mer kriminell än rovern i NY? Skulle präktiga SMC-are i en dylik situation vara mer berättigade att slita föraren ur bilen än medlemmar i Sons of Anarchy?
Har du barn förresten? Fatta vilka instinkter som vaknar när nötter hotar ens avkomma som i filmen.
Och vad har mitt eventuella föräldraskap med saken att göra? För det första. Hotet mot barnet var helt obefintligt från motorcyklisternas sida, såväl före påkörningen som efter. Tror du på allvar att någon av de där knuttarna skulle gett sig på en 5-månaders-baby? Och för det andra. Om den där bilförarens agerande på något som helst sätt ska ses som representativt för föräldrar i bil så borde ju körkort undantagslöst dras in direkt på BB, för barnens skull.
En förälder bör rimligtvis försöka agera för sitt barns bästa. Av de val som den där bilisten ställdes inför så lyckades han ju kryssa för alla fel som finns i boken. Chansen för att han skulle ha kommit undan med det där beteendet var ju i sammanhanget mikroskopisk.
För mig är det obegripligt att man kan se denna film med nyktra ögon och komma fram till nån annan slutsats än att bilisten var det i särklass största hotet mot barnet ifråga.