Video SUV bränner över en hel drös med motorcyklister

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
I bland (ganska ofta faktiskt), så tror jag inte det här e en sida med hojåkare.
Alltid, alltid är det hojåkarens fel.
Neehhh... man kör INTE över någon oavsett!!

Finner det helt sjukt att hojåkare kan sitta o tycka det är ok.
Och dessutom själv säga att man skulle kört över allihop. :dummer

Du skulle hängt här för +5 år sen, då var det tvärt om.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du skulle hängt här för +5 år sen, då var det tvärt om.

Ärligt talat tror jag inte att man hade något annat synsätt på den här specifika händelsen då. Men jag tror däremot att tråden hade spårat ur totalt på den tiden. Det fanns gott om medlemmar som bara var ute efter att provocera fram reaktioner hos andra och sedan luta sig tillbaka och njuta av förödelsen de lämnat efter sig.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Undrar om alla som gladeligen hade tagit sig an ett stor grupp uppretade hojåkare som bankar på bilen, hade varit lika sturska om det vore enprocentare.

Beter man sig som jövhål blir man i regel behandlad som ett, tror ni utgången hade varit den samma om mobben varit en lugn samling människor?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fördomar är något allmänt otrevligt, men tyvärr svårslaget när det handlar om analysmetoder.

Min uppfattning om förare av nya Range Rovers är att de åtföljs har en minst sagt lika stor hävdelseproblematik som den genomsnittliga knutten under 25 år. Enda skillnaden är storleken på kontot/lånet.

Så att denna SUV-förare var helt oskyldig till kaoset som följde eftersom han bara vinkade glatt till motorcyklisterna samt själv betedde sig som en trevlig trafikant ser jag som mindre sannolikt i sammanhanget.

Vad vi faktiskt bevittnar i filmen är en bilförare som med berått mod mejar ner helt oskylidiga vittnen till en trafikolycka som han själv är skyldig till. Tänk er den rubriken i tidningen istället för de vi sett här ovan: Bilförare mejade med flit ner vittnen till trafikolycka han orsakat. Till syvene och sist så var det ju faktiskt föraren som brast mest i sitt ansvar och körde på framförvarande trafikant.

I såväl USA som Sverige har man i dylika situationer rätt att genomföra en citizen arrest. (Höghastighetsjakt genom städer tillhör dock inte den civiles rättigheter.) Så att med våld slita ur honom ur hans bil är fullt tillåtet.

Och ursäkta men vad är det för trams med att ursäkta hans beteende med att han försökte skydda sin hustru och 5-månaders barn? Det fanns ju absolut ingen hotbild riktade mot dem innan han bestämde sig för att börja meja ner oskyldiga trafikanter. Därefter stod han ensam för 100% av faran gentemot dem. Bevisligen så drabbades frun o ungen överhuvudtaget inte alls av motorcyklisternas berättigade vrede förutom att de säkert blev skärrade av händelsen. (Om babyn överhuvudtaget var vaken...)

Jag vet inte om staten New York har en stand your ground-lagstiftning men i.s.f. så hade det ju varit intressant i detta fall. Såväl bilföraren som flera av motorcyklisterna skulle ju i.s.f. ha rätt att skjuta alternativt köra ihjäl motparten...

Din uppfattning om förare av vissa bilar saknar helt betydelse i diskussionen.

Klart det fanns hotbild med deras uppträdande och en del andra subkulturella yttringar vi är hyfsat förskonade från här. Då bor jag ändå i Malmö. Det var av allt att döma varken SMC eller några samhällets stöttepelare som var ute och luktade på blommorna.

Till syvene och sist så var det ju faktiskt föraren som brast mest i sitt ansvar och körde på framförvarande trafikant.

Han som blev påkörd orsakade det helt på egen hand bl a genom att inte ha uppmärksamheten där han borde och inte minst att orsaka påkörningen genom sin oannonserade hastighetssänkning. Bilisten hade för många provokatörer att hålla reda på och någonstans slutar hans ansvar när de väljer att leka den leken (som han sannolikt inte valt att vara med i) med sina liv som insats.

Det är och förblir utomordentligt korkat att tacklas med bilar om man själv bara har en båge att sätta emot. Ska till bra många hojar för att tackla kull en bil av den kalibern och de egna förlusterna lär bli stora.

Du låter som en rättshaverist. Det finns gränser för vad man kan begära av folk som blir utsatta för det Roverföraren blev.

Har du barn förresten? Fatta vilka instinkter som vaknar när nötter hotar ens avkomma som i filmen.

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
- Om jag varit Amerikan och bott i landet "Amerikas Förenta-skjut-först-och-fråga-sen...Stater" hade jag nog vid dylikt tillfälle...stannat min Range Rover, försökt tala dom till rätta, försökt tala dom till rätta en gång till...prövat och medla lite, ringt FN, försökt sjunga en sång...innan jag avlossat mitt Engelska massförstörelsevapen....ja absolut! Speciellt om jag hade en skrikande fru i kärran och en bäbis som nyss spytt på ledret...:fyllisar

Last edited:

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Tror de som försvarar hojåkarna skulle utan vidare kunna göra en John Mcclane i Rosengård en fredagnatt. Sen om någon närmar sig dem skulle de stanna och diskutera skylten?

Bifogat

• die-hard.jpg
    die-hard.jpg
    38 KB · Visningar: 110
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ärligt talat tror jag inte att man hade något annat synsätt på den här specifika händelsen då. Men jag tror däremot att tråden hade spårat ur totalt på den tiden. Det fanns gott om medlemmar som bara var ute efter att provocera fram reaktioner hos andra och sedan luta sig tillbaka och njuta av förödelsen de lämnat efter sig.

Ja det var roligare förr, då blev man ju inte bannad. :banana :hihi

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Diskussionen har blivit alldeles för känslomässig - föräldrar versus icke-föräldrar. Jättebra kommentarer som typ "Jag skulle dödat samtliga hojåkare!" "Göra klart jobbet genom att backa över allihopa". Fina rekommendationer det där :död Hade ett rattfyllo eller kanske helt enkelt en ensam kille gjort samma sak som asiaten så hade vi haft en helt annan diskussion tror jag..

Samtidigt vet vi inte med säkerhet vad som hände innan. Varför det blev "road rage".
Dessutom, vad hade bilisten in i MC-skocken att göra? Varför saktade han inte snällt in så att han hamnade utanför gruppen MC. Vad berodde irritationen mellan dem från början på?

Nä. Jag säger inte att MC-gänget betedde sig bra. Men det finns flera dimensioner i den här händelsen. T.ex. de motorcyklister längst fram som bara såg en konstig bil stå där 50m bort som sen helt plötsligt mejade ner 3-4 kamrater. Hur uppfattade de situationen?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Din uppfattning om förare av vissa bilar saknar helt betydelse i diskussionen.

Klart det fanns hotbild med deras uppträdande och en del andra subkulturella yttringar vi är hyfsat förskonade från här. Då bor jag ändå i Malmö. Det var av allt att döma varken SMC eller några samhällets stöttepelare som var ute och luktade på blommorna.

Om du tänker fortsätta med att vara fördomsfull över den där samlingen knuttar så fortsätter jag att vara det angånde förare av Range Rovers. Ok?

Det var > 1000 knuttar som var ute och åkte i den gruppen. Visst fanns det säkert en hel del rötägg där, men du kan då inte få mig att tro att de tillhörde Drägg MC varenda en. Det där är End of Summer Meet för knuttar i New York.

Om jag minns rätt så hade NYPD stoppat 1,5% av knuttarna för diverse olagligheter gällande deras fordon och körsätt, men hur många procent av New Yorks bilister skulle inte åka dit på samma sätt om man kontrollerade 1000 random bilister?

Han som blev påkörd orsakade det helt på egen hand bl a genom att inte ha uppmärksamheten där han borde och inte minst att orsaka påkörningen genom sin oannonserade hastighetssänkning. Bilisten hade för många provokatörer att hålla reda på och någonstans slutar hans ansvar när de väljer att leka den leken (som han sannolikt inte valt att vara med i) med sina liv som insats.

Visst var knutten som svängde in framför Rovern bevisligen tämligen korkad. Men han begår ingen direkt olaglig handling. Att köra på honom är dock olagligt.

Det är och förblir utomordentligt korkat att tacklas med bilar om man själv bara har en båge att sätta emot. Ska till bra många hojar för att tackla kull en bil av den kalibern och de egna förlusterna lär bli stora.

Jajjemen! Korkat hade varit ordet om så hade varit fallet. Men jag tror inte för en sekund att vare sig han eller nån annan i det där mc-gänget medvetet försökte stångas med Rovern.

Jag tror o andra sidan inte att bilföraren gjorde det med flit heller. Hade han sen bara betett sig någorlunda normalt och vettigt, d.v.s. klivit ur bilen och bl.a. ursäktat sig, så hade han med allra största snnolikhet klarat sig helskinnad därifrån. Han valde dock det (kriminella) alternativ som i sammanhanget närmast garanterar ett par blåtiror.

Du låter som en rättshaverist. Det finns gränser för vad man kan begära av folk som blir utsatta för det Roverföraren blev.

Rättshaverist? .... öh... Njae... snarare sysslolös en tisdagkväll. :)

Hojåkarnas beteende innan påkörningen. Korkad.
Hojåkarnas beteende efter påkörningen: Fullt berättigad. (Förutom misshandeln ifall han inte gjorde handgripligt motstånd.)

Låt oss leka med tanken att 100 av SMC's allra präktigaste medlemmar är ute på en gruppkörning i hälsingeskogarna. I samband med en omkörning så stöter en Range Rover lätt ihop med en av knuttarna. (Jag vet att det är ytterst osannolikt med att se en range rover i skogen men låt oss leka med tanken.) Självklart stannar ju då alla dessa skräckinjagande knuttar och går mer eller mindre hotfullt i grupp runt olycksplatsen. Vad tror du sen skulle ske om Rovern helt plötsligt stampar på gasen, mejar ner några hojar med förare och sedan smiter från olycksplatsen? Tror du alla dessa knuttar kommer att stå stilla och debattera den trafikfarliga situation som just utspelats framför deras ögon, skriva en utredning och skicka den till trafikverket? Eller tror du att åtminstone några av dem kommer att jaga ifatt rovern för att på något sätt rätteligen försöka lagföra honom?

På vilket sätt skulle rovern i hälsingeskogen vara mer kriminell än rovern i NY? Skulle präktiga SMC-are i en dylik situation vara mer berättigade att slita föraren ur bilen än medlemmar i Sons of Anarchy?

Har du barn förresten? Fatta vilka instinkter som vaknar när nötter hotar ens avkomma som i filmen.

Och vad har mitt eventuella föräldraskap med saken att göra? För det första. Hotet mot barnet var helt obefintligt från motorcyklisternas sida, såväl före påkörningen som efter. Tror du på allvar att någon av de där knuttarna skulle gett sig på en 5-månaders-baby? Och för det andra. Om den där bilförarens agerande på något som helst sätt ska ses som representativt för föräldrar i bil så borde ju körkort undantagslöst dras in direkt på BB, för barnens skull.
En förälder bör rimligtvis försöka agera för sitt barns bästa. Av de val som den där bilisten ställdes inför så lyckades han ju kryssa för alla fel som finns i boken. Chansen för att han skulle ha kommit undan med det där beteendet var ju i sammanhanget mikroskopisk.

För mig är det obegripligt att man kan se denna film med nyktra ögon och komma fram till nån annan slutsats än att bilisten var det i särklass största hotet mot barnet ifråga.

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Uppdatering:

Ett av vittnerna som enligt uppgift endast fokuserade på att hjälpa den först påkörda föraren ligger i koma med avsliten aorta, två benbrott och blir sannolikt förlamad.

A clash between a pack of motorcyclists and a Range Rover on a Manhattan highway — which triggered a harrowing chase caught on a viral video — has left one biker facing charges and a second in critical condition.

Edwin "Jay" Mieses, 32, could be paralyzed after being run over during the chaos, a relative said.

“He was an innocent bystander,” Mieses’ aunt, Delilah Domenech, told NBC News on Tuesday, saying her nephew was checking on another motorcyclist when he was struck by the panicked motorist.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Uppdatering:

Ett av vittnerna som enligt uppgift endast fokuserade på att hjälpa den först påkörda föraren ligger i koma med avsliten aorta, två benbrott och blir sannolikt förlamad.

han får ju skylla sigsjälv som kör motorcykel det jävla mongot! skulle backat över han med hade varit helt rätt :glömdet

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Uppdatering:

Lustigt, inget om rr föraren?

Jag menar, du jämför honom med ett ratfyllo och inget står om honom. Det kanske är det korrupta rättsystemet som alltid hackar på motorcyklister som ordnat det så bra för honom.

För han som lade sig framför blir arresterad, du vet han som inte gjorde något olagligt.:va

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Uppdatering:

De kunde ju låtit bli att hetsa och på så sätt driva bilföraren på flykten. Det är solklart vilka han har att tacka för sin möjligtvis tragiska belägenhet.

Jag kan inte ta dig på allvar och tänker inte spilla min energi på förklara det uppenbara.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
varför ens diskutera så hett då ingen vet hur situationen var innan videon börja visas?
sjukt dåligt av båda parter och tragiskt är de iaf.

kanske finns ett skäl till varför knuttarna visar en del av videon bara.
undra hur många gopro som borde ha filmat detta.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
varför ens diskutera så hett då ingen vet hur situationen var innan videon börja visas?
sjukt dåligt av båda parter och tragiskt är de iaf.

kanske finns ett skäl till varför knuttarna visar en del av videon bara.
undra hur många gopro som borde ha filmat detta.

Du slår huvet på spiken kan man säga, diskuterar vi moralen i videon får man ju utgå från det videon visar och inte anta så mycket som inte är med i videon.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du slår huvet på spiken kan man säga, diskuterar vi moralen i videon får man ju utgå från det videon visar och inte anta så mycket som inte är med i videon.

Precis, och utifrån det man ser förstår man rr förarens reaktion att sticka.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Vad kan JAG lära mig av den videon ? Att inte låta mig bli indragen i något flockbeteende oavsett hur jag känner. Och om jag kör på någon så stannar jag och kollan om personen är OK, i stället för att bränna över honom med bilen och några till.

Stating the obvious här, men det verkar som det finns en del knäppgökar här. Jag blir förskräkt av tanken på hur många procent av de som svarar i den här tråden har någon form av aggresivt svar, och troligtvis skulle ha någon form av idiotiskt beteende i en sådan trafiksituation.

Jag deltog i en liknande situation för ett par år sen i Schweiz, då en idiotisk bilförare skulle tvunget "rejsa" mot oss (3 hojåkare). Precis innan en högerkurva med stup på vänstersidan, tvingar han ut min polares tjej i mötande trafik. Givetvis kan hon inte direkt köra in på vår körbana, men behåller lugnet fast det kommer två mötande bussar. Hon klarar sig men han sticker. Vi stannar och kollar läget med henne, sen sätter polaren in en extra växel och vi hinner ifatt denna snubben.. Long story short, vi boxar in honom på en bro där bara en bil får plats. Mina vänner gick fram och började slå på rutan, jag stod på hojen bakom honom och räknade till hundra. Egentligen ville jag bara gå fram och slå rakt igenom rutan, dra ut honom genom fönstret och slå mig trött eller tills jag når en annan gräns. jag skakade av adrenalin, men gjorde inget. Gick inte ens fram till bilen då jag insåg att jag hade exploderat på minsta lilla provokation. Killen luktade sprit, och hade vid ett par tillfällen tendenser att backa över mig eller köra på polarens hoj som stod framför. Kan bara tänka mig vad som hade hänt om vi hade provocerat honom mer, eller om han hade provocerat oss mer.

Hade det varit värt ? Tveksamt. Det bästa i den situationen hade varit att ringa polisen - vilket vi inte gjorde eftersom det hade bildats bilköer på båda håll och folk bad oss flytta hojarna.

Tänk . Provocera inte. Du vet inte vem du flippar med. Det kan se ut som en tönt men han kan vara en psykopat. Tänk från början på hur långt du är beredd att gå, och vad det mest gynsamma utfallet skulle vara.

Jag inser att många inte skulle hålla med, men om EN tycker att det är vettigt så är det värt min tid.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vad kan JAG lära mig av den videon ? Att inte låta mig bli indragen i något flockbeteende oavsett hur jag känner. Och om jag kör på någon så stannar jag och kollan om personen är OK, i stället för att bränna över honom med bilen och några till.

Stating the obvious här, men det verkar som det finns en del knäppgökar här. Jag blir förskräkt av tanken på hur många procent av de som svarar i den här tråden har någon form av aggresivt svar, och troligtvis skulle ha någon form av idiotiskt beteende i en sådan trafiksituation.

Jag deltog i en liknande situation för ett par år sen i Schweiz, då en idiotisk bilförare skulle tvunget "rejsa" mot oss (3 hojåkare). Precis innan en högerkurva med stup på vänstersidan, tvingar han ut min polares tjej i mötande trafik. Givetvis kan hon inte direkt köra in på vår körbana, men behåller lugnet fast det kommer två mötande bussar. Hon klarar sig men han sticker. Vi stannar och kollar läget med henne, sen sätter polaren in en extra växel och vi hinner ifatt denna snubben.. Long story short, vi boxar in honom på en bro där bara en bil får plats. Mina vänner gick fram och började slå på rutan, jag stod på hojen bakom honom och räknade till hundra. Egentligen ville jag bara gå fram och slå rakt igenom rutan, dra ut honom genom fönstret och slå mig trött eller tills jag når en annan gräns. jag skakade av adrenalin, men gjorde inget. Gick inte ens fram till bilen då jag insåg att jag hade exploderat på minsta lilla provokation. Killen luktade sprit, och hade vid ett par tillfällen tendenser att backa över mig eller köra på polarens hoj som stod framför. Kan bara tänka mig vad som hade hänt om vi hade provocerat honom mer, eller om han hade provocerat oss mer.

Hade det varit värt ? Tveksamt. Det bästa i den situationen hade varit att ringa polisen - vilket vi inte gjorde eftersom det hade bildats bilköer på båda håll och folk bad oss flytta hojarna.

Tänk . Provocera inte. Du vet inte vem du flippar med. Det kan se ut som en tönt men han kan vara en psykopat. Tänk från början på hur långt du är beredd att gå, och vad det mest gynsamma utfallet skulle vara.

Jag inser att många inte skulle hålla med, men om EN tycker att det är vettigt så är det värt min tid.

Hur tvingar han ut en hoj i mötande trafik, var det flerfiligt?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
hon påbörjade en omkörning och han accelererade för att inte släppa in henne.när hon bromsade så blockerade han henne genom att bromsa. och detta två gånger. detta antagligen för att han störde sig på att vi hade kört om honom en bit innan. han körde järnet för att hinna ifatt oss, körde om mig och henne på fullt varv, kastade in bilen framför henne och blrjade sen bromsa - lite som man kunde se den där rr föraren iden amerikanska videon

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha