SUV? Vilken modell?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Vi har en Honda CRV -07 som vi kört ca 2000 mil med.

Helt suverän dockfinns det lite smågrejer,ryggstöden går inte att ställa steglöst och armstöden är inte heller justerbara,plasten är ovanligt känslig invändigt på sidostolparna,våran radio suger rätt fett,håller inte alltid kanalerna

Visst skitsaker ,men det gör skillnad på komforten.

Helt ok att dra kärra med,funkade fint med 4 personer till tjeckien i sommras.

Förhållandevis snål för sin storlek (2,0l automat) enl den med säkerhet lite missvisande färddatorn ligger vi på 0,97 stadskörning till och ifrån jobbet lyckades komma ner på 0.92 under långfärd.

Allt som allt är vi väldigt nöjda.

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Men jag SKA a en sån där "ful skitbil", det är redan bestämt.
Finåka kan jag göra i volvon på söndagar:)

Hehe, va tvungen att söka på Unimog. Verkar cool som f-n. Den tar vi oss nog fram till stugan med i en halvmeter snö.

Långa Farbron: Bra info. Tack, precis sån info jag vill ha.

Last edited:

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Satsa på en MItsubishi Outlander...
Snygg, pigg och praktisk och ligger bra trill i pris...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Brukade använda mig av Santa fé hyrbil i jobbet emellanåt, maken till sämre bil får man leta efter och inte ens då hittar man en.
En morgon så fastnade skiten på ett gärde när det skulle genas över skogsmarkerna ut på E20, en gammal 240 hade troligtvis tagit sig fram utan att fastna :mad:
Kia Sportage är det enda jag har erfarenhet av och då endast i provkörning. Helt ok bil för pengarna men totalt meningslös. Halva priset av vad de står i skulle kunna funka.
CRV är så jäkla skön att köra, känns som en personbil på steroider men som ändå har stor framkomlighet, mer än tex XC90 och Santa fé (som inte har framkomlighet inprogrammerat).
Annars skulle jag rekommendera Subaru Forestern, bästa bilen jag någonsin kört i klassen 4wd med komfort. Samma framkomlighet som resten av lirarna men med väghållning! Underbar motor, stryktåligt chassie, bra kvalitet och vettiga pengar.
Forestern är det du ska ha om du vill ha mest bil för pengarna, vill du ändå ha något "större" så ska du ha CRV.

Hade han haft en film som bevisade att han inte blev bogserad dit så kanske man skulle fundera på det :D

Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Intressant när man på ett forum för sportmotorcyklar anklagar SUVar för att vara "opraktiska". Varför kan inte en bil vara lika mycket passionsobjekt som en motorcykel?

När åkte du och storhandlade med din hoj senast?

Börjar du jämföra SUVar och hojar nu? :skrattaåt:

Passionsobjekt? Hur mycket passion kan det finnas i en SUV (passionen i att knäcka grannen med fetaste bilen borträknad)? :rofl :rofl

Min-pappa-är-starkare-än-din-mentaliteten är den främsta orsaken till att SUVar öht byggs. Förstår mig inte på folk som vill ha en sån. Förresten, jag har nog aldrig frågat någon heller.

Varför vill man ha en SUV? Kan det vara för att;

1. Den är en "stadsjeep", dvs den funkar lika bra i staden som alla andra bilar för "terrängen" är inte så krävande och den funkar lika dåligt som alla andra bilar i den riktiga terrängen för den är inte byggd för sånt. Bäst på inget är kul. Eller?
2. Den är stor och ful och klumpig. Folk som köper en bil av denna typ identifierar sig med den?
3. Man måste ju ha en bil och eftersom bensin är kul att köpa köper man den som dricker mest bensin?
4. Man hatar miljön och gärna bidrar allt vad man kan till växthuseffekten?
5. ?

Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003

Passionsobjekt? Hur mycket passion kan det finnas i en SUV (passionen i att knäcka grannen med fetaste bilen borträknad)? :rofl :rofl

Nej, det tänkte jag inte på. Bara det som du tycker är kul borde räknas som kul.

Klart som fan att en del kan finna en behållning i att köra en SUV istället för något annat. Är du en sån som skrattar åt alla som inte kör exakt samma sorts motorcykel som du också?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jeep Grand Cherokee?

*Fia*

Packad?
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Bara en vit.
Coolaste bilen genom tiderna måste ju vara Lada Niva!

Annars Infiniti FX45, han går riktigt jäkla fint. En aningens dyrare bara.... :rolleyes:

Last edited:

Pips

Guest
Finns det ngt annat alternativ än Mitsubishi Outlander Turbo? Ska ju ffs röra på sig! :D

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12

Varför vill man ha en SUV? Kan det vara för att;

5. ?

5. Att det är fan skönt att sitta i en stor stark bil och köra. Inte för att jag själv aldrig skulle lägga pengar på en sådan bil, men hade jag pengar över så varför inte. Man betalar för känslan trots allt.
Det närmaste en modern SUV jag har kört är en 2-3 år gammal Land Rover, Falun - Umeå t&r med släp för att hämta en KTM 660. Det är otroligt vad fartblind man blir såfort man kommer en bit upp från vägen.
I farsans bmw skulle jag aldrig drömma om att göra omkörningar i 150 med släp och hoj bakpå, men med Land Rovern var det rena barnleken.
Jag säger inte att det var mer trafiksäkert med Land Rovern än vad det skulle ha varit med 530:n, men det kändes bättre.

Dessutom är 4wd gött på vintern. Det underlättar som fan vid omkörningar över snöplogskanter etc.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Chevrolet Trailblazer är en trevlig bil som rör på sig om man vill. Jag hade dock inte riktigt råd utan köpte en Blazer istället. 4WD är kalas när man drar tunga släp på vintern.

Annars så har vi Pajero'n, tror att dom är rätt ok.

Pips

Guest
Porsche Cayenne Turbo isf! 500 hk, 700Nm och 0-100 på 5,1 sekunder trots 3 ton matchvikt. Men den får iaf stryk av min hoj, som kostade en trettiondel :hihi

Nu var ju prisgränsen 180 000 samt att han inte ville ha ngn jätte till SUV. :)

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Intressant när man på ett forum för sportmotorcyklar anklagar SUVar för att vara "opraktiska". Varför kan inte en bil vara lika mycket passionsobjekt som en motorcykel?

När åkte du och storhandlade med din hoj senast?

En motorcykel är väl bland det mest praktiska man kan äga om man inte vill spendera halva dagen med att sitta i bilkö, exempelvis...

De SUVs som jag har provkört känns det mer som man sitter ovanpå bilfan, än i den.

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Mitsubishi Outlander var inte så tokig, iaf inte på bild. Ska plöja annonser ikväll. Tyvärr bor man i en avkrok och SUVar verkar finnas mest norröver.

Honda CRV har ju det där jättehuset bak på skuffluckan för reservhjul. Inte snyggt men vinner kanske en hel del utrymma bak?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping