Varför vill man ha en SUV? Kan det vara för att;
1. Den är en "stadsjeep", dvs den funkar lika bra i staden som alla andra bilar för "terrängen" är inte så krävande och den funkar lika dåligt som alla andra bilar i den riktiga terrängen för den är inte byggd för sånt. Bäst på inget är kul. Eller?
2. Den är stor och ful och klumpig. Folk som köper en bil av denna typ identifierar sig med den?
3. Man måste ju ha en bil och eftersom bensin är kul att köpa köper man den som dricker mest bensin?
4. Man hatar miljön och gärna bidrar allt vad man kan till växthuseffekten?
5. ?
Det finns faktiskt delar av världen där det kan komma några decimeter snö över natten utan att någon mirakulöst plogar fram till dörren innan man vaknar på morgonen. Vore det inte för våran SUV hade vi fått stanna hemma från jobbet ett antal gånger i vintras.
Många kör fyrhjulsdrivna bilar här, men att säga att en vanlig sedan med 4x4 har samma framkomlighet är skitsnack. Under sådana förhållanden med konstant fyrhjulsdrift inkopplad, ibland i låg, så drar den en bit över 2L/mil, men det är det värt i dom lägena. På landsväg drar den runt 1-1.3 L/mil (V8, 4.6L), med eller utan släp spelar ingen roll... Obromsat släp med hojen på när det är bandag på g, rullar lätt efter bilen i 100 knyck (Och ja, det är lagligt så kom inte och gnäll på det nu).
Slutligen skulle jag rekommendera att skaffa en riktig SUV om du lever i en avkrok där du kan tänkas behöva en. Halvfabrikaten funkar kanske i stan, men jag skulle helst inte bli sedd i en.
Ridgeline
Explorer
På min "SUV" satt reservhjulet på huven, så att man kunde skjutsa den lokala stammens bäste vägvisare sittandes i hjulet.
En annan fördel var att dom aldrig ides titta under huven på besiktningen, för det var så jävla tungt att hålla upp den.
Haha! Ja vore pengar inget problem så skulle en Range Rover vara det självklara valet.