Suzuki återkallar GSX R1000 05/06

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om det är en woldwide recall och man inte får hjälp i landet man befinner sig måste säljande butik i landet den kom ifrån kunna lösa detta,antingen genom att skicka delar till berörda kunder eller genom att föra ett jävla liv hos suzukis huvudkontor så att svenska suzuki får fixa det.


Henrik
 

Kneedrag

Guest
Right Fazerfun.:)

Suzuki står nog för kalaset bara skicka email, ringa o snacka lite engelska. Sådant slipper man ju om man har en svensksåld hoj (då KGK har ansvaret). Det svåra är ju att få Suzuki Motorcycle Europe att betala. men si det är det ju skyldiga att göra eftersom garantin gäller alla hojar.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Frågan bör va rätt enkel, VEM står för garantin (undersökning och ev utbyte av delar) för ramen?
Suzuki company eller generalagenten?

Vad frågan bör handla om är: Har den svenska generalagenten någon utöka garanti som inte fabriken står för? Isåfall VAD skiljer?

Arbete & garantidelar brukar generalagent i sin tur fakturera tillverkaren, så varför knölar KGK egentligen??

Och frågan om priser på hojar, en hoj kostar precis lika mycket i en bur ståendes i Rotterdams hamn. Och att den senare skeppas ut till olika generalagenter å handlare runt om i europa. Och då kan kosta typ 12000Kr mer i "Svedala" hos en handlare än i Holland (jag VET skatter kan skilja, men inte så mycket många vill göra gällande).
Å mellanskillnaden tar generalagenten ner i sin ficka. handlaren får minst, han får leva på servisar å reparationer.
Det verkar inte ha hänt så mycket på 20 år.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Att märkeshandlarna i Sverige är griniga och inte vill ta i importhojar med tång är ju ingen nyhet direkt. Förståeligt på ett sätt eftersom dom givetvis vill få import att framstå som ett osäkert och krävande alternativ till att köpa svensksålt.

KGK skulle säkerligen kunna få obegränsat av dessa brickor ifrån Suzuki om dom bara ville, och arbetet lär dom säkert fakturera Suzuki eftersom det är ett garantiåtagande. Suzuki i sig skiter väll i om hojen är såld i tyskland eller sverige, kostnaden för dom skiljer sig ju inte om hojen fixas i det land den såldes eller i något annat land.

Eftersom KGK i detta fall verkar vara riktiga grinskallar så får man ju hoppas att Suzuki centralt är serviceminded och ser till att hjälpa dom personer som åker importerad hoj runt om i Europa.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
om man har en oregistrear banhoj. aldrig varit reggad som ny. och import fårn tyskland.

hur fan löser man garanti åtgärden då? å behövs den verkligen? ja har hittils inte hört om någon racehoj som gått i två delar?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
om man har en oregistrear banhoj. aldrig varit reggad som ny. och import fårn tyskland.

hur fan löser man garanti åtgärden då? å behövs den verkligen? ja har hittils inte hört om någon racehoj som gått i två delar?

Racemoppar är de enda jag sett som gått i bitar förutom folk som stuntar.

Kolla med en tysk/amerikansk handlare om han kan fixa fram brickan de brukar vara mer serviceminded när det kommer till garantiåtaganden då återkallelser där är jäkligt noga lagreglerat där och de har därmed rutinen inne. ...

Drabbades själv av en läckande bränslekran på en Yamaha där fabrikanten återkallat kranarna. I Sverige förnekade generalagenten all kännedom om denna återkallelse och sa att det inte gällde svensksålda cyklar, istället ville denne sälja mig en ny kran á 1100kr då packningen inte såldes lös. En tysk handlare skickade packningen gratis om jag stod för frakten......
Förvånad att jag inte köper Yamaha i Sverige längre?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Right Fazerfun.:)

Suzuki står nog för kalaset bara skicka email, ringa o snacka lite engelska. Sådant slipper man ju om man har en svensksåld hoj (då KGK har ansvaret). Det svåra är ju att få Suzuki Motorcycle Europe att betala. men si det är det ju skyldiga att göra eftersom garantin gäller alla hojar.

Eller hur??:D

Jag vet vilken åf i UK som säljaren köpte hojen av så det ska nog lösa sig. Hoppas bara att någon här kan tänka sig att göra jobbet.

Frågan bör va rätt enkel, VEM står för garantin (undersökning och ev utbyte av delar) för ramen?
Suzuki company eller generalagenten?

Vad frågan bör handla om är: Har den svenska generalagenten någon utöka garanti som inte fabriken står för? Isåfall VAD skiljer?

Arbete & garantidelar brukar generalagent i sin tur fakturera tillverkaren, så varför knölar KGK egentligen??

Och frågan om priser på hojar, en hoj kostar precis lika mycket i en bur ståendes i Rotterdams hamn. Och att den senare skeppas ut till olika generalagenter å handlare runt om i europa. Och då kan kosta typ 12000Kr mer i "Svedala" hos en handlare än i Holland (jag VET skatter kan skilja, men inte så mycket många vill göra gällande).
Å mellanskillnaden tar generalagenten ner i sin ficka. handlaren får minst, han får leva på servisar å reparationer.
Det verkar inte ha hänt så mycket på 20 år.

Fabriksgaranti står tillverkaren för, inte importören, så har jag fattat det. Sen kan importören utöka garantiåtagandet om man så önskar.

KGK´s inställning var iaf att eftersom "min" hoj ursprungligen var såld i UK och inte existerade i deras rullor så var garantiåtagandet ett fall för importören i UK. Vilket ju låter konstigt eftersom det är fabriken som lämnar garantin....:gnissla :confused:
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag VET inte om så är fallet här, men ersättningen från tillverkaren brukar vara dålig då det kommer till garantiåtgärder, visst delarna får man, men arbetet brukar man krediteras dåligt för.

Då förstår jag svenska handlare som mitt i säsongen inte vill ha en kilometerlång kö med importhojar för inspektion/åtgärd när dom har hojar dom själva har sålt att ta hand om.

Dock tycker jag att Suzuki en sån här gång skulle ersätta handlarna så pass bra att dom tar åtgärden även på import, för att kanske i samma veva få göra ett annat jobb också, eller sälja lite tillbehör...

Det är en balansgång.
 

Nicotin

Guest
jag har fått min kallelse och ska lämna in hojen nästa vecka.

Och min hoj är en importhoj dock ! :tummenupp

Kosta mig nada..
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
om man har en oregistrear banhoj. aldrig varit reggad som ny. och import fårn tyskland.

hur fan löser man garanti åtgärden då? å behövs den verkligen? ja har hittils inte hört om någon racehoj som gått i två delar?

Vet om en R1000K5 RR hoj som gick i två bitar nere på Brno iaf under ett träningspass.
 

GSRider

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
SUZUKI GSR600A
Det gäller ju bara för den amerikanska marknaden. Har inge betydelse. Suzuki satsar mycket på kvalitet. Om det skulle vart fel med ramen så skulle de skickat ut brev till alla som har köpt en sån. :huvet
Tyvär kan man ju uppfata detta fel men jag har också pratad med min handlare och han vet att ramen är ok och att suzi skulle sagt till i såfall:yoparty
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Tror inte bara de är handlarna som sätter upp priserna. Kolla i Norge T.e.x där kostar n R1a ny med fulleffekt (kan även fås i 100hk variant) nästan 200 tusen. Tror knappast handlarna har en förtjänst på 100 tusen..

Skatten och momsen är lite högre i Norge än i Sverige. I Danmark kostar R1-09 360 000 skr tack vare den höga skatten och momsen. Tur man bor i Sverige :yoparty
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tidningen BIKE hade ett nummer om privatimport där dom jämförde priser i Sverige mot Tyskland/England/USA.
Dom svenska återförsäljarna gick i taket och hotade med att sluta annonsera i tidningen osv. I nästa nummer var BIKE tvungen att ta upp nackdelarna med att importera....:3freak
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
jag har fått min kallelse och ska lämna in hojen nästa vecka.

Och min hoj är en importhoj dock ! :tummenupp

Kosta mig nada..

Du har en importerad hoj. får en kallaelse och ska lämna in den nästa vecka.

Kan det vara så att Suzuki (KGK) inte är så snåla i alla fall då som en person skrivit och alla andra verkar kunna sätta sitt liv på att det stämmer.

Ska kolla om jag fått något brev.
Har också en importerad K5.
(kollar inte brevlådan så ofta :D)
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag skojar INTE!

Snåla människor som inte klarar av att handla från sin egna marknad, utan importerar billigare för sin personliga ekonomi skull, som sedan förpestar den inhemska marknaden genom att dra ner priserna på hojar som inte hade samma marknadspris vid nyförsäljning. Vad har det med handlare att göra?

Är du dum på riktigt eller spelar du bara?!

Varför skulle det va dagisnivå att välja handlare efter pris? Svenska mc handlare har överlag sjukt höga priser och dålig service.

:fakta
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Det gäller ju bara för den amerikanska marknaden. Har inge betydelse. Suzuki satsar mycket på kvalitet. Om det skulle vart fel med ramen så skulle de skickat ut brev till alla som har köpt en sån. :huvet
Tyvär kan man ju uppfata detta fel men jag har också pratad med min handlare och han vet att ramen är ok och att suzi skulle sagt till i såfall:yoparty



Ehhh vad menar du nu ??


Alla K5/K6 R-1000 modeller i världen ska kallas in för ramkoll och uppgradering i form av ett utökat ramstöd alt om sprickor redan finns..byta ut ramen kostnadsfritt.

Jag skojar INTE!

Snåla människor som inte klarar av att handla från sin egna marknad, utan importerar billigare för sin personliga ekonomi skull, som sedan förpestar den inhemska marknaden genom att dra ner priserna på hojar som inte hade samma marknadspris vid nyförsäljning. Vad har det med handlare att göra?

Neej e du igång igen..

Du har ju inte riktigt alla hemma alltså..

Inge fel med att tjäna en slant här och där..fri marknad kallas det för
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top