Suzuki 1100 gsx-r -87 köp

MillenTHN

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2007
Ort
a
Hoj
a
Hej!

Första inlägget här på sporthoj.

Eftersom mitt bilbygge hållit på i över ett år nu så köpte jag mig en gammal Suzuki GS 550 M för ett tag sedan för att ha något att köra sålänge.
Nu har jag blivit sugen på något snabbare men vill fortfarande hålla försäkringen nere på en låg nivå. Dyrt med både bil och hoj samtidigt. När jag kikade runt på blocket hittade jag en Suzuki 1100 gsx-r 1987 som var aningen ombyggd. Antar att den borde funka att classica försäkra i bilsport-mc?
Det som behövde göras med den är att byta bakdäck, fixa blinkers och sätta dit reg-skylt på den ombyggda bakdelen och sedan besikta den. 7000 mil hade den gått. Motorn ska låta fin fint enligt ägaren och hojen säljs pga bilköp.
Någon som har erfarenhet av bankörning med sådana här hojar?

http://www.blocket.se/vi/13280482.htm?ca=16_s
 
Last edited:

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Det funkar alldeles utmärkt att köra bana med en gammelgixxer, speciellt om det sitter 17" hjul på hojen. Dock är originalbromsarna skit.

Dvs. Byt till 17" och bättre bromsar om det inte redan är gjort.

Har själv smiskat en del bana med min gamla -87 och det gick finfint :tummenupp

Underbar motor med något mindre underbart chassie :näsblod

Bara o köp (om den är billig) :tummenupp
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Tänk dock på att det måste sitta 18" däck på hojen om du ska classicaförsäkra den, iaf när du skickar in kortet. Kolla gärna upp med dom FÖRE du köper, jag fick ett tvärt nej när jag skulle försäkra min där :huvet

Gnällde på för nya kåpor & 17" fälgar!
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
det är iaf 18" fälgarna på den, men du bör nog kolla upp med Bilsport & MC innan, enl vad dom sa till mig så lär det vara nästintill omöjligt att få igenom den där hojen på en classica, men det är värt ett försök :)

dom är f.ö inte så förbannat dyra att försäkra ändå, halv på min hoj var lite drygt 6000/år på salus ansvar.
 

postrom

Right behind you....
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stallarholmen
Hoj
Vmax -00, Kawasaki 500 H1 -71

dom är f.ö inte så förbannat dyra att försäkra ändå, halv på min hoj var lite drygt 6000/år på salus ansvar.

Jag betalade bara ca 1500/år för halvförsäkring på min -86'a hos Trygg-Hansa. Faktorer som påverkade premien var dock att jag hade ägt den länge och så är jag ju själv ganska gammal.... Men det kan vara värt att ringa runt lite, jag tror man kan komma undan mycket billigare än 6000...
 

MillenTHN

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2007
Ort
a
Hoj
a
6000 spänn låter lite mycket. Skulle kunna försäkra en r6a för strax över 6000 i farsans namn och en tusing ökad självrisk om jag vurpar med den.
Måste i vilket fall återställa den till originalskick för att kunna försäkra som classica.

Postrom: Hur är motorerna i dessa hojar efter 7000 mil i allmänhet? Dyra att helrenovera om man skulle bli sugen på att meka lite vid sidan om bilen i vinter?
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Hyffsat pris på hojen, men det tråkiga är just hjulen, bromsarna, inga rs gasare mm.

Jag hade nog lagt till 5000kr och hittat en med kåpor och allt det ovannämnda. Annars får du lägga $$$ på hojen :gnissla

Mitt råd är att leta vidare.
Borde dyka upp fler prisvärda hojar såhär på höstkanten.

Ps.
Jag sålde precis min 750 -91 i superskick med en trimmad 1100 motor som gav ca 140hk på bakslangen för 24500kr

Den kostade inte mer än 2300kr/helår (trafik)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Allt går ju, även att rasta en gammelgixxer på bana, men särskilt kul är det inte om du har bromsar och stötdämpare som är original. De kommer att mattas väldigt fort.

På ramsidan har det ju oxå hänt en del på 20 år....nu vet jag iofs inte vad du kört innan eller vilken bana men räkna med en hel del spännande rörelser i bygget när du fått upp farten....:gnissla

Vad gäller motorn (som är hojen verkliga party piece, även med moderna mått mätt) så är det normalt en enormt slitstark konstruktion. Din hoj har precis som de flesta gsxr 1100 sannolikt levt ett hårt liv med 10-15 tidigare ägare men det håller de för om man servar grejorna ordentligt. Och eftersom servicehistoriken på 20 år gammal hoj är i bästa fall bristfällig är allmänskicket alltid viktigare än miltalet. En välskött motor kan rulla det dubbla utan större renoveringar, har den misskötts kan den rasa i morgon.

Är motorn trimmad på något sätt? Borrad, andra kolvar, kammar etc?

Vad gäller försäkring så kanske du fått svar men den går sannolikt inte att Classicaförsäkra i det skicket den är nu. Jag hade en 86 i originalskick som jag veteranförsäkrade via Classic Suzuki Club Scandinavia och MHRF (Folksam). Det kostade mig 520 kr per år...helförsäkrat.:tummenupp Men då ska i stort sett varenda skruv vara original.
 
Last edited:

postrom

Right behind you....
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stallarholmen
Hoj
Vmax -00, Kawasaki 500 H1 -71

Postrom: Hur är motorerna i dessa hojar efter 7000 mil i allmänhet? Dyra att helrenovera om man skulle bli sugen på att meka lite vid sidan om bilen i vinter?

Omöjligt att säga, det beror ju helt på hur de hanterats.... Har en 1100 motor liggande som gått lite drygt 7000 mil och även om det inte är något direkt fel på den så tar den en del olja och skulle må bra av en översyn.
Om jag stod och tittade på en streetfighter med sönderburnat bakdäck och 7000 mil på mätaren skulle jag nog tänka till både en och två ggr.

Jag håller med Fahrer om att det är bäst att leta vidare, lägg på några tusingar till så kommer du att få något mycket prisvärdare..... Det är mina $0,02.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top