Suzuki B-King

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
är på jakt efter en cuts till min , som jag hajjade så följer dom med när man köper nytt...men inte på min , åker 99% solo så varför ha en kudde bak för

hittar inte någon någonstans att ens få ett humm om pris ... nån här kanske vet

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Erfarenheter av B-King

Jag är väldigt sugen på att skaffa mig en Suzuki B-King, och skickar ut frågan till forumet om synpunkter på denna maskin. Är den ett lokomotiv på kurviga vägar, eller går det att leka lite med den? Vilka är för och nackdelarna med Kingen?

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Brukar låna och köra en då och då under somrarna. Jag tycker det är en kanonmaskin med ett riktigt kraftpaket i mitten. Är det nån modern nakenhoj jag skulle köpa så vore det den. Hygglig väghållning, fina bromsar, gediget chassie (men det har sagts att den kan wobbla lite i väldigt höga farter) och framförallt en maffig motor.

Vill du gasa och leka så visst går det. Ett bottenvrid utan dess like i en standardmotor (för att vara en radfyra då), mycket varvvillig motor och vill du köra en massa bakhjul så är det bara dreva om lite eller gasa på låga växlar.

Är det nåt dåligt med den så tycker jag det är originalstyret. Det är väl så snävt och hojen känns väldigt trögstyrd då man sitter upprätt så man får ge rätt så kraftiga styrimpulser. Skulle jag göra nån ändring på den så skulle jag definitivt köpa ett annat styre och eventuellt nån form av styrhöjare för att få bättre körställning (jag är ca 187cm lång) och få lite mer kraft.

Utöver det skulle jag väl kitta den med annat avgassystem för är det nåt som förstör den hojen så är det avgassystemet.

Provkör och döm själv tycker jag! :)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Har kört o håller med Viktor men
Lite bynglig när det gick riktigt sakta, men den väger ju mer än vad jag är van vid.
Skulle vilja ha mer respons i den, alt kortare slag i gashandtaget, går ju o fixa givetvis. Trodde först jag förväxlat A o B läget S-)
Tyckte den var riktigt komfortabel i fjädringen också.
Aningen trångt för benen, långa ben o 188 cm i allmänhet.
Testa!

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Uppdatera min B King med nya minispeglar, få se om man trivs med dom i sommar.....
Buu eller bää, vad tycker ni?

IMG_0940.jpg

Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
nä , gillade inte speglarna ... ser mera ut att höra hemma på nån custom (åsså blir den bredare jue i bilköerna :hihi )

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Någon som vet varför B-King försvann ur marknaden? De senaste åren finns den inte med i Suzukis modellprogram, varför?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Av någon anledning sålde den nog under förväntan , min 2009'a köpte jag ny 2011 :tummenupp
2007 när den kom så var den nog det brutalaste man kunde ha utan kåpor , är nog bland det hårigaste fortfarande ...lite "råare" fortfarande än k1300r och dom andra konkurrenterna som är lite mera finkänsliga , men likförbannat ruggigt snabb utan massa quickshiftar,antispinn å annat.

Hadde designen på avgasrören vart lite mera "diskret" tror jag att den sålt bättre , fast jag gillar mina blås , dare to be different :arsele :tungan

Sen var nog tanken hos Suzuki att göra den lite "exlusiv" med bara ett par års tillverkning ....

bara mina 5 öre

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Dom hade definitivt sålt fler exemplar ifall de gjort den mindre runt tanken och inte flaxat iväg gällande avgasdesignen.
Sen att den har en stor fläskigt kromkåpa runt tändningslåset är hemskt!...är den ett sportigt effektmonster eller custombåge?
Mer sportig design likt ktm superduke o de skulle dubbla försäljningen. Nu är det bara en stor, tjock, sportwannabe...

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Dax att vakna upp ur vinter ide nu, årets första åktur är avklarad, blev ingen lång tur ca 7 grader varmt, måste ju provköra lite innan besiktningen på torsdag..... Blir nog snart ett besök hos Turbo Andersson och ta bort en del hastighets spärrar och eventuellt en PC5a och lite bänkning :)

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
lite avis dådå :) , min king kommer ut tidigast nästnästa vecka

Fortfarande ingen som har en solo cuts över å sälja ? eller vet nån som har nån ... eller vet nån butik som har nån ... E-bay e helt tomt på sånt (eller så söker jag som ett rövhål) :va

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
lite avis dådå :) , min king kommer ut tidigast nästnästa vecka

Fortfarande ingen som har en solo cuts över å sälja ? eller vet nån som har nån ... eller vet nån butik som har nån ... E-bay e helt tomt på sånt (eller så söker jag som ett rövhål) :va

Är det en sådan här du söker http://viewitem.eim.ebay.se/GSX1300BK-B-King-BKing-Soziusabdeckung-cover-seat-Neu/260743444905/item

Är lite osäker om den är komplett, är nog bara skalet...
Kanske är lika här? http://www.whaccessories.com/Suzuki-B-King.htm

http://www.fastbikebits.com/product/1837/suzuki-b-king-seat-cowls

Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
.... det är ungefär dom jag hittat åxå .... som jag fattat så är dom ej kompletta utan man byter bara sittkudden mot en plastbit ... jag e ute efter orginal grejjan (en hel enhet fast utan kudde) .... åja letar på , ingen superviktig grejja

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
.... det är ungefär dom jag hittat åxå .... som jag fattat så är dom ej kompletta utan man byter bara sittkudden mot en plastbit ... jag e ute efter orginal grejjan (en hel enhet fast utan kudde) .... åja letar på , ingen superviktig grejja

Jo jag förstår det, klart du ska ha tag i en sådan, måste ju vara någon som har din liggandes, för dom följde väll med hojen när den var ny?
Jag själv höl på att missa den när jag köpte min.....
Hittar jag någon så hör jag av mig, kollat på skrotar?
Eller är det aldrig någon som lägger omkull en B King :)

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
I dag blir det besiktning i Uppsala, vädret säger ca 11-13 grader och sol, kan man ju stå ut med så här i slutet av mars :)
Hoppas allt är som det ska, efter besiktningen så ska det sparas ihop lite stålar till andra ljuddämpare, PC5, bänkning och bort tagning
av hastighets spärrar hos Turbo Andersson :tummenupp

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Blankt papper, 18grader varmt och ca 14mil på mätaren, kan livet bli bättre :) Blir en till tur in till Uppsala efter kl 16.00 igen :) just nu är det 16.5 grader i skuggan :)
Xenon ljuset är inkopplat igen, så nu syns man lite bättre igen ;)

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Äntligen har man beställt nya ljuddämpare tll Kingen, har drömt hela vintern, blev ett Zard Slip-on Aluminium från www.britalianracing.se Själv tycker jag det är de snyggaste systemet till B Kingen, vad tycker ni?

B%20KING_2.jpg B%20KING_1.jpg

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
dom e sjukt snygga :tummenupp , jag har iofs snöat in på Laser Extreme 4 pipors .... men ekonomin räcker inte , kommer behöva däck å service å grejjer senare i vår , känns viktigare än pimpa

vad fick du ge för rykrören ?

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
dom e sjukt snygga :tummenupp , jag har iofs snöat in på Laser Extreme 4 pipors .... men ekonomin räcker inte , kommer behöva däck å service å grejjer senare i vår , känns viktigare än pimpa

vad fick du ge för rykrören ?

Ja visst är dom :tummenupp
Jo det handlar om prioriteringar hela tiden, bränner iväg lite skatteåterbäring på hojen nu innan sommaren kommer :)
http://www.britalianracing.se/index.php/mc/suzuki/b-king.html här hittar du priserna, och fler fina prylar till hojen!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras