Suzuki Bandit 1200-tråden

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Turbulens

:) Tackar för erbjudandet,men min tanke var att komma från turbulensen genom att komma ÖVER glaset.Då jag reser mig lite minskar oljudet och jag får en JÄMN luftström emot mig!
mvh holm44:tuttar

Orginalglaset har en tendens att styra luftflödet rätt på hjälmen om man är mellan 175 - 185. Jag har ett givi touringglas du kan få prova. Det är ca 10 cm högre. Dessutom ett Yoshi doublebouble som sitter på hojen just nu. Bägge är bättre än orginalet. Kostar runt 1000 lappen. Ett orginalglas kostar betydligt mer.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
:) Tackar för erbjudandet,men min tanke var att komma från turbulensen genom att komma ÖVER glaset.Då jag reser mig lite minskar oljudet och jag får en JÄMN luftström emot mig!
mvh holm44:tuttar

Japp. Bort med kåporna hel å hållet :tummenupp Mycket snyggare i min smak.
Jag har då inget problem med turbulens, bara vinddraget i högre farter... :rolleyes:
 

Bandit-gpz

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
Karlsborg
Hoj
suzuki bandit 1200-97 + kawasaki gpz900-85
Jag har en liten fråga hoppas någon har svar. Min båge slirar på lamell vid hård körning, det ser ut som jag har en gsx koppling monterad, alltså inga diafragma fjädrar(ursäkta stavning) utan 5 vanliga tryckfjädrar. Hur fixar jag det, lameller och stålskivor i bra skick. B12-97 Mvh Rikard
 

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
En får be om ursäkt om det tagits upp förut men varför är det ett hål i kåpglaset (kåpglaset inte kåpan) på min knarr fram, ser ut som nått luft insläpp men till vadå? Kommer ju bara in massa skit på instrumenteringen vad jag har märkt..
En annan fråga, är det nån som tycker orginaldämpen är lite för tyst?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
En får be om ursäkt om det tagits upp förut men varför är det ett hål i kåpglaset (kåpglaset inte kåpan) på min knarr fram, ser ut som nått luft insläpp men till vadå? Kommer ju bara in massa skit på instrumenteringen vad jag har märkt..
En annan fråga, är det nån som tycker orginaldämpen är lite för tyst?

"Hålet" är just ett luftinsläpp som ska minska turbulensen bakom kåpan. Vet dock inte om det gör någon egentlig skillnad. Fast nu får man ju nöjet att torka insekter från INSIDAN av kåpglaset...

Originaldämparen är GRYMT tyst. Lite roligt i jämförelse med mitt helsystem på gamla Banditen. Än så länge kör jag med originalburken, tycker det är rätt behagligt. Kanske blir nytt slip-on till våren.
 

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Hej alla!
Har problem med ojämn gång under 3000 varv, enligt en lokal handlare skulle jag ta bort, ihopkopplingen av vakumslangarna som förre ägaren gjort från samtliga förgasare till bensinkanen. Tycker den går ännu ojämnare nu, någon som vet hur det skall vara????
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Hur långt har den gått? Är det ngt trim på den?
Plugga vacumnipplarna högst upp på cyl 1-2, 4 samt se till att slangen till vacumstyrningen till bensinkranen sitter på enbart på 3:ans förgasare. Plugga går med slangstumpar som man vikt och buntbandat ihop.
Börja sedan med att justera ventilerna och synka sedan förgasarna.
Hjälper inte det är det dags att plocka isär förgasarna kontrollera och göra rent, Justera flottörnivå osv osv
 

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Hur långt har den gått? Är det ngt trim på den?
Plugga vacumnipplarna högst upp på cyl 1-2, 4 samt se till att slangen till vacumstyrningen till bensinkranen sitter på enbart på 3:ans förgasare. Plugga går med slangstumpar som man vikt och buntbandat ihop.
Börja sedan med att justera ventilerna och synka sedan förgasarna.
Hjälper inte det är det dags att plocka isär förgasarna kontrollera och göra rent, Justera flottörnivå osv osv

Den har gått 7500 mil, och skall ha trimkam, samt Dyna 2000 tändning. Jag har pluggat som du specificerat från att ha varit från alla förg, och synkat förgasarna. Läste något inlägg om att någon hade förlängt "vacumslangarna" för snabbare synkning, därför undran.:huvet
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Den har gått 7500 mil, och skall ha trimkam, samt Dyna 2000 tändning. Jag har pluggat som du specificerat från att ha varit från alla förg, och synkat förgasarna. Läste något inlägg om att någon hade förlängt "vacumslangarna" för snabbare synkning, därför undran.:huvet

Det var jag med flera som har förlängt dem. Mer för snabb åtkomst för kontroll. Behövs det verkligen synkas måste man ändå rycka tank för att komma åt. Mina 3 slangar hänger bakom vänster sidokåpa, med korta mässingsrör och orginalgummiduttar.

7500 mil ! Då kan nog emulsionsrören börja bli slitna i förgasarna och/eller munstycken och nålar. Använd sökfunktionen och leta just på emulsionsrör så finns en del skrivet. Emuslionsrören är de som nålen går ner i och huvudmunstycket sitter i. Min (gen2) har "bara" gått 1500 mil kortare men en viss tendens till att det är svårt att hålla jämn gas på låga varv börjar märkas.
 

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Det var jag med flera som har förlängt dem. Mer för snabb åtkomst för kontroll. Behövs det verkligen synkas måste man ändå rycka tank för att komma åt. Mina 3 slangar hänger bakom vänster sidokåpa, med korta mässingsrör och orginalgummiduttar.

7500 mil ! Då kan nog emulsionsrören börja bli slitna i förgasarna och/eller munstycken och nålar. Använd sökfunktionen och leta just på emulsionsrör så finns en del skrivet. Emuslionsrören är de som nålen går ner i och huvudmunstycket sitter i. Min (gen2) har "bara" gått 1500 mil kortare men en viss tendens till att det är svårt att hålla jämn gas på låga varv börjar märkas.

Enligt förra ägaren skulle dessa emulsionsrör vara bytta, men de kan man ju inte lita på, kanske ide att lämna in den för översyn?:gnissla
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Hej!
Jag köpte en eftermarknadsdämpare till en gsxr1100 92-98 som jag trodde skulle passa min Bandit. Denna dämparen är dock 2cm längre än orginalet och passar ej, vad göra?
//Robban!
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Olika Banditer

Fan, försökte starta en poll i befintlig tråd men är för dum för att fixa det...

Vad jag undrar är helt enkelt vilken typ av Bandit just DU kör, och varför.

Själv kör jag sen i somras en 2008 1250 SA men körde mellan 2000 och 2008 en 1999:as 1200 S. Varför jag (fortfarande) kör Bandit är helt enkelt det härliga vridet kopplat till den låga försäkringen.

Varför kör DU Bandit?

/Anders
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Samma som du. Vrid / Försäkringskrona. Mycket MC för nypriset också.
Har den nog ett par år till, har inte tröttnat ännu i alla fall.

:tummenupp
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Hej!
Jag köpte en eftermarknadsdämpare till en gsxr1100 92-98 som jag trodde skulle passa min Bandit. Denna dämparen är dock 2cm längre än orginalet och passar ej, vad göra?
//Robban!


Hej, ta den i nånstans om du montera den?
om inte så kan du använder den o gör egna dogbones som passar.
 

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Nu har min varit på verkstad, och ibland ska man ha tur. V killen såg och kände till denna sk.a Califoniamodel, som en gång varit utrustad med katasylator. Då denna avgasrening plockats bort till förmån för ett 4 till 1 system, har man klippt av slangarna från kanistern till förg utan att förstå att de måste pluggas, således fanns hål underfrån rätt upp till insuget, inte undra på att den drog tjuvlufft och gick ojämnt. Kan ju vara bra att veta.
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Hej alla,
jag undrar lite, jag har idag en GSF 650 som jag är grymt nöjd med! Men börjat snegla lite på en 1250! Så vad är skillnaden? förutom att den har större motor? Är det vrooooom skillnad eller är den bara lättare att vara 2 på?
Har även sneglat på en FZ1-s... grrr den med! Ska väl tilläggas att jag mest kör mellan rödljusen i stan och kanske en och annan mil på småvägar.

Fisken
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Hej alla,
jag undrar lite, jag har idag en GSF 650 som jag är grymt nöjd med! Men börjat snegla lite på en 1250! Så vad är skillnaden? förutom att den har större motor? Är det vrooooom skillnad eller är den bara lättare att vara 2 på?
Har även sneglat på en FZ1-s... grrr den med! Ska väl tilläggas att jag mest kör mellan rödljusen i stan och kanske en och annan mil på småvägar.

Fisken

Det borde vara samma skillnad som mellan 600 och 1200. Dvs rejält mer vrid samt lägre varvtal på varje växel vid motsvarande hastighet. Provkör 1250 i vår när tillfälle ges. KGK-suzuki brukar på sin hemsida ange var deras roadshow är så man har tillfälle för provkörning. brukar läggas ut i mitten slutet av mars


Nu har min varit på verkstad, och ibland ska man ha tur. V killen såg och kände till denna sk.a Califoniamodel, som en gång varit utrustad med katasylator. Då denna avgasrening plockats bort till förmån för ett 4 till 1 system, har man klippt av slangarna från kanistern till förg utan att förstå att de måste pluggas, således fanns hål underfrån rätt upp till insuget, inte undra på att den drog tjuvlufft och gick ojämnt. Kan ju vara bra att veta.

(Bensin)Gasåtervinning skall det var inte katalysator. Nästan alla californiamodeller av suzuki har något liknande åtminstånde fram till 2001. Består av slangar och en behållare se bif bild(gen2)
 

Bifogat

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    108.9 KB · Visningar: 157

gorgotrollet

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
ZX10 -88
Hej alla,
jag undrar lite, jag har idag en GSF 650 som jag är grymt nöjd med! Men börjat snegla lite på en 1250! Så vad är skillnaden? förutom att den har större motor? Är det vrooooom skillnad eller är den bara lättare att vara 2 på?
Har även sneglat på en FZ1-s... grrr den med! Ska väl tilläggas att jag mest kör mellan rödljusen i stan och kanske en och annan mil på småvägar.

Fisken

Åkte tidigare FZ1 s -06 som nu är bytt till en 1250SA -08 och skillnaden tycker jag är att FZ1:an känns lite smidigare och sportigare medans Banditen vinner på sitt sköna bottendrag, vilket passar min körning... Men provkör båda till våren och skaffa en egen uppfattning om vad som passar dig.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top