Suzuki Bandit 1200-tråden

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Lägre än standard har jag aldrig hittat på marknaden, endast högre. En variant kan vara http://www.s-racing.se/ standardhöjd 595:- och sen sätter du sågen/dremeln i det. Därpå en kåplist. Det blir betydligt billigare än att kapa i orginalglas.
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Lägre än standard har jag aldrig hittat på marknaden, endast högre. En variant kan vara http://www.s-racing.se/ standardhöjd 595:- och sen sätter du sågen/dremeln i det. Därpå en kåplist. Det blir betydligt billigare än att kapa i orginalglas.

:gnissla FAN då får jag väl sitta på en kudde o komma över turbulensen baki kåpan!Gud missade tillväxthormonet då jag var liten!:arsele

tack ialla fall
leffe
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
OK/Q8 sbk racing 15W-50, som går att köpa för 100:- via tex rollers. Jag har kört på den i över 3000 mil (av 6000) utan problem inklusive bankörningar.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Hej gott folk!

Nu har jag då fått tummen ur så att säga....
Ärligt talat hade jag tänkt skita i att riva motorn i vinter, men det var innan jag kontrollerade ventilspelet...
Jag fick ju ett samtal från min kompis tidigare om att ventilerna inte tycker om orginal ventilsäten, om det beror på soppan eller något annat låter vi vara osagt då vi inte vet säkert.. Däremot så vet jag att det sket sig... Hade som bäst 0,05mm i spel och på 3:ans insugsventiler hade jag nollspel (det ska vara ett spel på 0,10 - 0,15)... Med nollspel så är risken väldigt stor att ventiler och säte bräns :näsblod

Nåja, jag ringde Bohlin och sa att jag skulle ställa in ventilspelet och om jag kunnde komma över till honom för en bänkning..
Den går ruggigt bra i +11 grader enligt lambdavärdena.. Så den har gått ganska fett när det varit +20-25 grader ute, men gått ganska bra ändå tycker jag. Däremot har jag inte kört så bra på strippen så där har vi nog en av orsakerna (förutom att jag kör som en kratta)...

Jag fick 154,26hk och 125,16Nm på driven

Nu håller jag på att natta lilltjejen, sedan ska jag smyga ut i garaget och fortsätta demonteringen av motorn. Har kvara att lossa bultarna till toppen och sedan plocka isär den totalt.

Matte Bohlin ska även bearbeta toppen lite till samt lägga in lite epoxyplast för bättrer flöde. Jag kommer även att smeka i ett par Yoshimura steg 2 kammar... Hoppas på en liten effektökning... Samt att jag ska köra den i Bohlins bänk så jag har rätt bestyckat när värmen kommer....

Vi får se hur det fortlöper. Hoppas bara att det inte drar ut allt för länge på tiden nu bara......


Blå kurvor är med: 2" moddad luftburk, GSX-R kammar, Acrapovic helsystem.
Röda kurvor är med: 1216cc, 30mm insugsventiler, RS36, Acrapovic helsystem och Bohlin-portad topp.

Edit: stavar som en kratta.... :näsblod
 

Bifogat

  • Jugge 1216cc.JPG
    Jugge 1216cc.JPG
    60.2 KB · Visningar: 173
Last edited:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Blå kurvor är med: 2" moddad luftburk, GSX-R kammar, Acrapovic helsystem.
Röda kurvor är med: 1216cc, 30mm insugsventiler, RS36, Acrapovic helsystem och portad topp.

Snygga kurvor!:tuttar

Ser väldigt lika ut de jag hade med gammeln med ungefär samma setup (fast jag hade originalventiler). Jag kom inte riktigt upp i dina siffror men snuddade vid 150 hk och 125 Nm. Saknar den hojen emellanåt...:(

Kul att höra om dina planer.

Lycka till!
 

philip_ecdt

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki Bandit N 1200 -04
Tänkte bara säga hej som ny medlem och nybliven ägare till en bandit naked -04.
Har läst lite i forumet och hittat en del intressanta saker, får se om man kanske hittar på något senare i sommar med moddningar.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Snygga kurvor!:tuttar

Ser väldigt lika ut de jag hade med gammeln med ungefär samma setup (fast jag hade originalventiler). Jag kom inte riktigt upp i dina siffror men snuddade vid 150 hk och 125 Nm. Saknar den hojen emellanåt...:(

Kul att höra om dina planer.

Lycka till!


Tack :)

Det är Matte Bohlin som gjort toppen samt tuning av motorn.
Utan honom hade jag fortfarande åkt orginal :D

Mer info kommer, så att alla intresserade kan följa "bygget".

Mvh Jörgen.

Tänkte bara säga hej som ny medlem och nybliven ägare till en bandit naked -04.
Har läst lite i forumet och hittat en del intressanta saker, får se om man kanske hittar på något senare i sommar med moddningar.

Hej och välkommen.
Ja, du har valt en bra modell :tummenupp Finns hur mycket som hellst att göra med den. Ligger bra till i försäkring också :)

Har du hunnit ögna igenom hela tråden ännu.... :hihi Finns mycket matnyttigt, (samt en hel del blaj också) ;)

Mvh Jörgen
 
Last edited:

philip_ecdt

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki Bandit N 1200 -04
Hej och välkommen.
Ja, du har valt en bra modell :tummenupp Finns hur mycket som hellst att göra med den. Ligger bra till i försäkring också :)

Har du hunnit ögna igenom hela tråden ännu.... :hihi Finns mycket matnyttigt, (samt en hel del blaj också) ;)

Mvh Jörgen

Tackar tackar....

Jag har legat på kammaren med lapptoppen i veckan på jobbet och skummat igenom ca 65%.
Nu är jag hemma och åkte direkt till posten och hämtade mina nya tändstift och skruva på och den spinner som en hottad tiger :) var tvungen att ge mig ut en sväng även fast det är -5 så är det tort på asfalten men jävligt kallt!

Sitter slippon avgasrör VIPER, dynojet kittad och en kugge mindre fram, bänkad 115 hk 112-113 N-M (svårt att se på pappret :va )

Går riktigt fint, super nöjd med köpet!
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Gaaaahhhh..... :brinnerup
Mina "nya" 30mm rostfria insugsventiler.... Blir till att byta då dom såg lite dåliga ut, speciellt dom två som hade nollspel... Av någon anledning har dom slitits på bara 500 mil lugn körning.... :näsblod Lite läckage upp i insuget.
Däremot så är orginal avgasventiler hela och fina (förutom att dom var otroligt sotiga).. Huvudmunstycke: 127,5

Ja, ja... Det är ju bara pengar, synd att det ska vara en sådan bristvara bara...
Bohlin har i alla fall bränt iväg en beställning av nya insugsventiler till lilla mig. :)

Fortsättning följer.
 

Bifogat

  • DSCN1532.JPG
    DSCN1532.JPG
    180.6 KB · Visningar: 96
  • DSCN1534.JPG
    DSCN1534.JPG
    177.1 KB · Visningar: 92

bollem

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Lunde
Hoj
1998 suzuki gsx 750f
Koplings fråga

Nyss införskaffat mig en bandit 1200 ifrån 1997
Provade den i ett garage och det var inga problem
Lastade av hojen efter att den stått på släpet över natten i -20 grader.
Plötsligt så tar kopplingen ingenting, oljan är kolsvart vid behållaren ovanför handtaget.
Kan det räcka med att fylla på olja o lufta?
Tips emottages tacksamt.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Att kopplingen "inte tar" vid -20 beror nog på att motoroljan är så seg att den drar runt bakhjulet trots att kopplingen är indragen, dvs vänta med slutsatserna till hojen har kommit upp i plusgrader.
Det är ingen olja utan en glykolbaserad bromsvätska som används i kopplingen på banditer. Den blir svart av värmen från motorn och är oftast inget att bry sig om. Om du vill vara säker köp bromsvätska DOT4 på närmsta mack och byt vätska precis som när man luftar bromsar. Luftnippeln sitter på slavcylinderns om sitter på kåpan över framdrevet.
 

bollem

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Lunde
Hoj
1998 suzuki gsx 750f
Koppling

Tack för tipset,,, får väl vänta på lite värme först.
Tyckte det lät lite konstigt kopplingen bara skulle försvinna på en gång.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Sänkning med 3000:- på en 2001. Dvs 7800:- på bilsport o mc i dag och Suzukis märkesförsäkring(länsförsäkringar) ville ha 4800:-. Ring 0771-666185 och begär offert. Dessutom skulle DR650n bli en tusenlapp billigare. Iofs självrisk på 5000 istf 3000 men va f-n. Premiesänkningen räcker till 1,5 självriskhöjning. Sporthojar får en självrisk på 25000 men banditerna räknas inte dit
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Tjena!

Finns det någon där ute som har en utav dom fyra banjo bultarna som man sätter i ventilkåpan, precis bredvid tändstiftshålen. Köper gärna den i så fall. Om inte kanske någon vet var jag kan beställa en? Har lite halvbråttom!

Tack på förhand!

Edit: Till en bandit 1200 -98
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
oj oj oj... Måste ringa och kolla i morgon... Har huvudförfallodag nu på söndag 1/3 :näsblod
8000:- Bilsport & MC.

5335:- helår helförsäkrat, zon 1 och 38 år :yoparty (mc kort sedan 1993)

Det blir 5000:- när man fyller 40... och 4800:- när man fyller 50.... var ju bara tvungen att kolla :D

Tjena!

Finns det någon där ute som har en utav dom fyra banjo bultarna som man sätter i ventilkåpan, precis bredvid tändstiftshålen. Köper gärna den i så fall. Om inte kanske någon vet var jag kan beställa en? Har lite halvbråttom!

Tack på förhand!

Edit: Till en bandit 1200 -98

Ingen som jag har över.
Men den borde väl gå att få fram ganska fort hos lokala mc handlaren? Samma på Gsx-R 750 och 1100 motorerna 85- 92, kanske även senare årsmodeller..
Ska du ut och köra snart?? Här i fjollträsk har vi snöslask, men det är ju lika bra då min motor är halvt isärplockad...
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top