Suzuki Bandit 1200-tråden

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Tjenare!

Beställde ny ruta till 1250:n från USA. Det blev en Duoble Bubble i rökfärg. Funkar kanon och är snygg på hojen också. Lite surt att tullen fick tag på paketet och la 25% moms och tull på kalaset... Blev ändå nästan halva priset mot Suzukis originalrutor... Finns lite olika typer av rutor, bla en riktig "lagårdsvägg" för touring.
Zero Gravitys rutor till 1250:n

banditen73

Medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
2st DKW 250rt-52 suzuki tr 125-83 Suzuki gsx 1400-03
Luftbox

Hej på er banditer.
Är en reletivt ny bandit ägare så jag tänkte fråga lite om dem.
Hade upp min på rullarna i vintras o den gav 108hk på hjulet
Nu undrar jag lite om de kan va nå mer gjort me den mer än
den Bos slip on som sitter på.
Skulle byta luftfilter då såg jag att de nån tidigare ägare gjort ett
25mm stort hål i boxen o sen täppt igen de igen.
Nyfiken som man är så tog jag bort pluggen sen ut o testa
märkte då att den tveka lite om jag körde 70kmh på 5an o drog på fullt mellan 4000till6000rpm.
Från stillastående på ettan tvåan trean o fyran så va den lite argare.
Går fint förövrigt.Tyckte me den tappa lite på botten.

Bifogat

• IMG_1443.JPG
    IMG_1443.JPG
    94.4 KB · Visningar: 80

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Hej på er banditer.
märkte då att den tveka lite om jag körde 70kmh på 5an o drog på fullt mellan 4000till6000rpm.

Hålet i luftburken är det så kallade 2" modden. Finns att läsa om i denna tråd. Du bör bestycka om förgasarna om du ska köra med öppet hål.

Du har troligtvis inget mer gjort än ljuddämaren och hålet i luftburken då effekten helt orginal ligger runt 100hk på slangen.
Men det finns botemedel.... :tummenupp

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Hej på er banditer.

Precis som Nordman skriver finns det många hästar att plocka ur Banditen med ljuddämpare+luftburksmodd+ombestyckning. 2" modden han nämner är just ett 2" hål (dvs ca 5 cm) i luftburken med tillhörande ljuddämparbyte och ombestyckning. Det ger ca 120 hk på slangen. Om du tycker den tvekar med de mods du beskriver bör du nog ta upp den i en bänk och bestycka om den. Det låter som den kan gå lite snålt på höga varv.

P.S. Kul med en Bandit i Lokrume! Jag bor själv i Luleå men har en av mina bästa kompisar boende i Lokrume! Ska nog ner dit i sommar eller i höst till GGN. D.S.

Last edited:

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
blackbird 97:a
höjningsats,

hej, Jag har en bandit 1200-01. undrar om det är knöligt att höja den? och hur utseendet blir, ingen som har en höjd bandit som kan skicka en bild? hur blir köregenskaperna?

tacksam för svar mvh jocke

hej, Jag har en bandit 1200-01. undrar om det är knöligt att höja den? och hur utseendet blir, ingen som har en höjd bandit som kan skicka en bild? hur blir köregenskaperna?

Last edited:

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05

min -98 är höjd, den blir roligare att köra utan att bli instabil.

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig

Menar du höja bakdelen eller hela hojen?

Jag höjde bakdelen på min gamla -99:a med ca 4 cm mha ca 5 mm kortare "hundben" till stötdämparen. Gjorde väl inte så mycket för utseendet men den blev lite kvickare i styrningen.

Har tyvärr inga bilder på hojen på den här datorn.

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
Skickar en bild där den är orginal och en där jag höjt den.

tackar, vad köper man höjningen, inget annat man behöver göra när man höjer den? kanske blir lite bättre, la ner min i en kurva idag och det var inte spec mycket men vickade jag lite på foten så tog det i asfalten.

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
tackar, vad köper man höjningen, inget annat man behöver göra när man höjer den? kanske blir lite bättre, la ner min i en kurva idag och det var inte spec mycket men vickade jag lite på foten så tog det i asfalten.

Jag köpte mina "hundben" på S-Racing. Ställde också upp förspänningen på gafflarna samt förspänning och dämpning på bakdämparen. Kolla bara så du får rätt "häng", dvs obelastad fjädring.

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
hastighetsmätaren?

idag när man hade vart ute och dragit en 10mils runda så la hastighetsmätaren av, tips på vad det kan vara? när jag slår på tändningen så går både den o varvräknaren till max och sen tillbaka precis som innan.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
idag när man hade vart ute och dragit en 10mils runda så la hastighetsmätaren av, tips på vad det kan vara? när jag slår på tändningen så går både den o varvräknaren till max och sen tillbaka precis som innan.

Plocka av kåpan bakom fuggarna på vänster sida bakom ramen(och huvudsäkring) sitter kontaktstycket till hastighetsgivaren som i sin tur sitter utanpå framdrevskåpan(följ kablaget). Ta isär spruta i 5-56 sätt ihop så fungerar det igen.
Been there, done that, didn't get the t-shirt.

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
Plocka av kåpan bakom fuggarna på vänster sida bakom ramen(och huvudsäkring) sitter kontaktstycket till hastighetsgivaren som i sin tur sitter utanpå framdrevskåpan(följ kablaget). Ta isär spruta i 5-56 sätt ihop så fungerar det igen.
Been there, done that, didn't get the t-shirt.

ok nu idag hoppade den igång igen men jag ska kolla det

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Rätta mig om jag har fel, veteraner i denna tråd... Men jag har för mig att en GSXR-bakdämpare höjer baken några cm, och som bonus skulle man få stabilare hoj.
Gå igenom hela denna tråd en gång till, är ganska säker på att det var här jag läste det. Själv har jag inga erfarenheter av höjningar, då jag är en tummen-mitt-i-handen-kille.

Jag behöver lite mek-hjälp...

Vilket moment ska man dra skruven som låser fast startmotor-frihjulet i vevaxeln?

Det händer allt som oftast att skruven lossnar, och då greppar inte startmotorn. Vad kan man göra för att få det att sitta? Oljekladdet innanför kåpan gör ju att det lossnar lätt igen. Senast blev jag ståendes inne i centrala Örebro med en mekar-ovänligt hög motortemperatur.
:glömdet

:död

Last edited:

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
INgen
Hejsan alla glada sporthojare.
Funderar på att byta bort min zx9 mot en bandit 1200 97.
Tyvärr är det ganska lång bort. Finns det inte nån i kalmar-ölandstrakten som har en sån som jag skulle kunna få provsitta och ev. köra en liten kort sträcka på???

Jaouws

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
Yamaha XJ650 -81 (Såld), Yamaha FJ1200 -93 (åld), Suzuki Bandit 1200 -98
Hejsan alla glada sporthojare.
Funderar på att byta bort min zx9 mot en bandit 1200 97.
Tyvärr är det ganska lång bort. Finns det inte nån i kalmar-ölandstrakten som har en sån som jag skulle kunna få provsitta och ev. köra en liten kort sträcka på???

Jag har en -98 så det är ju samma generation och såvitt jag vet är den original.

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Vilket moment ska man dra skruven som låser fast startmotor-frihjulet i vevaxeln?

Lyckades hitta en Hayne's manual online.
Skruven skulle dras med 150Nm !!!

Inte konstigt att den lossnade stup i kvarten när jag bara drog den så gott jag kunde med nyckel i motorcykelns egen lilla verktygssats.

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
vibrationer

tjena, min bakdämpare var nästan i bottenläge så jag ställde den på max och det blev mycket bättre.

Nu till nästa lilla fråga, När jag passerar 4000varv så får jag vibrationer så nästan fötterna somnar, vad finns att göra åt detta?

Undrar även ifall någ har erfarenheter av att byta kåpglaset på banditen?`får all vind upp i hjälmen otäckt över 140km/h

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...