Godmorgon! Så var det dags.. Min bandit har pajat!
När man drar igång startmoton så rullar allt runt utom motorn.. verkar som att "startmotorkopplingen" är kass.
HJÄLP!
När du trycker på start-knappen så får du bara ett "svirr" från startmotorn, men inget mer?
Det kan vara så att frihjulet har lossnat från vevaxeln. Jag har själv haft problem med detta.
Frihjulet sitter innanför den vänstra motorkåpan, och är ganska lätt att fixa.
1) Lägg en tidning under motorn, det kommer att rinna några cl. olja.
Börja med att lossa alla insex-skruvar på kåpan. Håll koll på var skruvarna satt, för några av dem har annan längd.
2) Lirka försiktigt bort kåpan rakt ut (se till så att packningen inte rivs sönder om halva fastnar på kåpan och andra halvan på motorn). Längst upp till höger innanför kåpan sitter ett par extra kugg-drev till startmotorn, på en hylsa som fäster i kåpan och motorn. Den hylsan ska helst sitta kvar i motor-delen.
Nu kommer det att rinna ut lite olja som ligger i botten på detta utrymme.
3) Längst in sitter ett stort kugghjul, kopplat via mindre drev uppe till höger till startmotorn. Utanför det stora kugghulet sitter en mindre, silverfärgad rund klump. Detta är friktionskopplingen/frihjulet.
Utanpå denna sitter en stor skruv med gjuten skalle-och-bricka
(edit: nyckel 17mm). Jag tror att det är denna skruv som lossat. Jag postar en bild om jag hittar bilden jag tog för många år sedan.
Kan du lossa den skruven med nyckeln som ingår i MC:s lilla verktygssats, så satt skruven för löst och då slirar kopplingen på vevaxeln.
Skruven ska dras med 150Nm enligt Haynes-manual. Drar du skruven kommer du att dra runt motorn, om du inte kilar fast något mellan det stora kugghjulet och motorblocket. Verktygssatsen som finns i pakethållaren räcker inte på långa vägar.
Helst en riktig momentnyckel, men ett fälgkors duger bra. Med en 25-30cm lång hävstång som man får med ett fälgkors kan du hänga ~50kg. Med andra ord, dra åt hårt.
4) Sätt tillbaka motorkåpan.