Suzuki Bandit 1200-tråden

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
tjena, min bakdämpare var nästan i bottenläge så jag ställde den på max och det blev mycket bättre.

Nu till nästa lilla fråga, När jag passerar 4000varv så får jag vibrationer så nästan fötterna somnar, vad finns att göra åt detta?

Undrar även ifall någ har erfarenheter av att byta kåpglaset på banditen?`får all vind upp i hjälmen otäckt över 140km/h

Vibrationer vid 4000-4500 varv är inbyggt på bandit1200 men kan bli mindre störande av förgasarsynkronisering. Börja med ventiljustering och sen fögasarsynkning. Du vet att man bara får köra max 120kmh i sverige :tungan så du har väl provat det på bana eller hur :tummenupp. Alla av sk doubleboubletyp styr vinden högre än orginal och fungerar upp till 1,90 längd samt ca 200kmh (provat på gelleråsen) sen blir det touringglas.
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
Vibrationer vid 4000-4500 varv är inbyggt på bandit1200 men kan bli mindre störande av förgasarsynkronisering. Börja med ventiljustering och sen fögasarsynkning. Du vet att man bara får köra max 120kmh i sverige :tungan så du har väl provat det på bana eller hur :tummenupp. Alla av sk doubleboubletyp styr vinden högre än orginal och fungerar upp till 1,90 längd samt ca 200kmh (provat på gelleråsen) sen blir det touringglas.

självklart har jag inte provat på vägen:tungan, men hur ser banditen ut med en sån kåpa? får ju inte bli för fult:confused:
Har du någon aning om vad en sån grej kostar? med synk o ventiljustering, givetvis olika men cirkus.
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Pga en liten klantig mekanikertabbe så har insugskammen i min Bandit kuggat om. Som tur var så hände det medan hojjen stod på tomgång men det innebär i alla fall att jag nu har ett gäng krokiga insugsventiler. :huvet

För att se det positivt så har jag nu chansen att sätta i större ventiler :tungan
Vad krävs för att montera 30mm insugsventiler?
Jag så bilderna på hur Nordmans ventiler såg ut efter 500mil och hade väl hoppats på lite längre livslängd.
 

bellastar

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Hörby
Hoj
Bandit 1200 -99
Godmorgon! Så var det dags.. Min bandit har pajat!

När man drar igång startmoton så rullar allt runt utom motorn.. verkar som att "startmotorkopplingen" är kass. Ngn som råkar ha en sådan liggande till en 1200 -99? Passar en koppling från ngn gsxr/gsx1100 på den? Passar en koppling från en 600?



Sedan undrade jag om bultmönstret på grenrörsinfästningen på motorn är samma som på en gsxr 1100 ?



HJÄLP!
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Godmorgon! Så var det dags.. Min bandit har pajat!

När man drar igång startmoton så rullar allt runt utom motorn.. verkar som att "startmotorkopplingen" är kass.
HJÄLP!
När du trycker på start-knappen så får du bara ett "svirr" från startmotorn, men inget mer?

Det kan vara så att frihjulet har lossnat från vevaxeln. Jag har själv haft problem med detta.

Frihjulet sitter innanför den vänstra motorkåpan, och är ganska lätt att fixa.

1) Lägg en tidning under motorn, det kommer att rinna några cl. olja.
Börja med att lossa alla insex-skruvar på kåpan. Håll koll på var skruvarna satt, för några av dem har annan längd.

2) Lirka försiktigt bort kåpan rakt ut (se till så att packningen inte rivs sönder om halva fastnar på kåpan och andra halvan på motorn). Längst upp till höger innanför kåpan sitter ett par extra kugg-drev till startmotorn, på en hylsa som fäster i kåpan och motorn. Den hylsan ska helst sitta kvar i motor-delen.
Nu kommer det att rinna ut lite olja som ligger i botten på detta utrymme.


3) Längst in sitter ett stort kugghjul, kopplat via mindre drev uppe till höger till startmotorn. Utanför det stora kugghulet sitter en mindre, silverfärgad rund klump. Detta är friktionskopplingen/frihjulet.
Utanpå denna sitter en stor skruv med gjuten skalle-och-bricka (edit: nyckel 17mm). Jag tror att det är denna skruv som lossat. Jag postar en bild om jag hittar bilden jag tog för många år sedan.

Kan du lossa den skruven med nyckeln som ingår i MC:s lilla verktygssats, så satt skruven för löst och då slirar kopplingen på vevaxeln.

Skruven ska dras med 150Nm enligt Haynes-manual. Drar du skruven kommer du att dra runt motorn, om du inte kilar fast något mellan det stora kugghjulet och motorblocket. Verktygssatsen som finns i pakethållaren räcker inte på långa vägar.
Helst en riktig momentnyckel, men ett fälgkors duger bra. Med en 25-30cm lång hävstång som man får med ett fälgkors kan du hänga ~50kg. Med andra ord, dra åt hårt.

4) Sätt tillbaka motorkåpan.
 
Last edited:

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
Dags för oljebyte på banditen, tänkte bara kolla om det är något spec man ska göra när man byter den? är det som på crossen att man kör den varm väntar en stund sen tömmer och fyller på ny?
Har inte tummen mitt i men är ganska ny på mc och jag gjorde en miss som kostade 6000kr så jag frågar hellre en gång extra.
 

bellastar

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Hörby
Hoj
Bandit 1200 -99
svirr från startmotorn.

När du trycker på start-knappen så får du bara ett "svirr" från startmotorn, men inget mer?

Det kan vara så att frihjulet har lossnat från vevaxeln. Jag har själv haft problem med detta.

Frihjulet sitter innanför den vänstra motorkåpan, och är ganska lätt att fixa.

1) Lägg en tidning under motorn, det kommer att rinna några cl. olja.
Börja med att lossa alla insex-skruvar på kåpan. Håll koll på var skruvarna satt, för några av dem har annan längd.

2) Lirka försiktigt bort kåpan rakt ut (se till så att packningen inte rivs sönder om halva fastnar på kåpan och andra halvan på motorn). Längst upp till höger innanför kåpan sitter ett par extra kugg-drev till startmotorn, på en hylsa som fäster i kåpan och motorn. Den hylsan ska helst sitta kvar i motor-delen.
Nu kommer det att rinna ut lite olja som ligger i botten på detta utrymme.


3) Längst in sitter ett stort kugghjul, kopplat via mindre drev uppe till höger till startmotorn. Utanför det stora kugghulet sitter en mindre, silverfärgad rund klump. Detta är friktionskopplingen/frihjulet.
Utanpå denna sitter en stor skruv med gjuten skalle-och-bricka (edit: nyckel 17mm). Jag tror att det är denna skruv som lossat. Jag postar en bild om jag hittar bilden jag tog för många år sedan.

Kan du lossa den skruven med nyckeln som ingår i MC:s lilla verktygssats, så satt skruven för löst och då slirar kopplingen på vevaxeln.

Skruven ska dras med 150Nm enligt Haynes-manual. Drar du skruven kommer du att dra runt motorn, om du inte kilar fast något mellan det stora kugghjulet och motorblocket. Verktygssatsen som finns i pakethållaren räcker inte på långa vägar.
Helst en riktig momentnyckel, men ett fälgkors duger bra. Med en 25-30cm lång hävstång som man får med ett fälgkors kan du hänga ~50kg. Med andra ord, dra åt hårt.

4) Sätt tillbaka motorkåpan.

....Precis! Får bara ett svirr! Ska skaffa en momentnyckel och prova, shit va skönt om det bara är det! Det dära frihjulet kostar 3900.-, vill helst slippa det:D Tackar så mycket!!:Bugar

Dags för oljebyte på banditen, tänkte bara kolla om det är något spec man ska göra när man byter den? är det som på crossen att man kör den varm väntar en stund sen tömmer och fyller på ny?
Har inte tummen mitt i men är ganska ny på mc och jag gjorde en miss som kostade 6000kr så jag frågar hellre en gång extra.

..jag brukar byta när motorn är kall, allt ligger ju då i sumpen (eller?). Men det finns nog dem som bytar när den är ljummen oxå. Av med bottenpluggen och sedan byta oljefilter och ev kopparringen runt bottenpluggen. sedan är det bara att fylla på. Ta rätt olja då kopplingen delar olja med motorn. Annars kan det bli kopplingsproblem..Och fyll inte på för mycket olja.
Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
bakljus

tjena, någon som vet om det finns olika bakljus till banditen med inbyggda blinkers? så någon med ett bakljus med små blinkers fast dom satt brevid men ändå i samma lyckta om ni förstår vad jag menar, vill bli av med blinkersen

skicka gärna länktips/bilder på olika alternativ
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200

Steelis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
sandviken
Hoj
BANDIT 1250 -09

Whopper

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Just nu hojlös
Hallå, sålde min gamla hoj i Maj i år med planer att köpa en ny nästa sommar. Men suget är för stort så skall i veckan titta på en Bandit 1200S -00. Är det något speciellt man skall spana in? Läst mig till att fjädring kan vara kass och jobbiga vibrationer över 4000varv verkar förekomma. Något annat? Hojen har gått strax över 3000mil och är fullservad.
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Sällar mig till banditskaran! köpte mig en 1200n -99 igår, känns riktigt bra!

Jag har dock ett problem, det verkar som om det inte går att köra med ljuset på speciellt länge. Batteriet drar ur. Jag har mätt o spänningen stiger till 14.4+V med ljuset på när varvet går upp. Så förhoppningsvis är det bara batteriet som inte riktigt är i topptrim. Har satt det på rekond. det löser kanske problemen!
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
nu har jag letat runt som fasen., ingen som vet någon sida där man kan köpa kåpglas doubble boubble, undertail, bakljus med blinkers på samma ställe? det ska vara till en bandit 1200-01
 

bellastar

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Hörby
Hoj
Bandit 1200 -99
När du trycker på start-knappen så får du bara ett "svirr" från startmotorn, men inget mer?

Det kan vara så att frihjulet har lossnat från vevaxeln. Jag har själv haft problem med detta.

Frihjulet sitter innanför den vänstra motorkåpan, och är ganska lätt att fixa.

1) Lägg en tidning under motorn, det kommer att rinna några cl. olja.
Börja med att lossa alla insex-skruvar på kåpan. Håll koll på var skruvarna satt, för några av dem har annan längd.

2) Lirka försiktigt bort kåpan rakt ut ............

Nu funkar den! Tackar:Bugar
 

bellastar

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Hörby
Hoj
Bandit 1200 -99
Se hit!

Ngn som har en orginal framlampa till en bandit utan kåpor? Har själv slängt kåporna och behöver en strålkastare..
 

Heavylight

Gohälligt...
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen
Hej!

Någon som har tips på vart jag kan hitta ett helsystem till min Bandit -97a? Det borde väl passa ganska smidigt med ett GSXR1100 helsystem från 89-92? I sådana fall finns ju möjligheten att importera ett Vance&Hines från USA för ca 5000:- inklusive frakt, tull, moms. Någon som kanske till och med har ett beg. till salu? :)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top