Suzuki Bandit 1200-tråden

Bagisrille

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2018
Ort
Härnösand
Hoj
Suzuki gsf1200s bandit -02
Är det någon med 1200s, original toppkåpa och dubbellysen som kan tipsa om hur man byter Positionslyktan i mitten utan att plocka ner kåporna?
 

Exxo_11

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2008
Ort
Ronneby
Hoj
04,Yamaha r1
Hejsan!

Då min koppling börjat slira på min uppskrämda 1200 -97 så tänkte jag renovera den med nya lameller och hårdare fjädrar.
Men utbudet på delar i Sverige för detta verkar minst sagt vara glest?
Var hittar jag? samt vilket märke rekommenderas?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag har också köpt en bandit för två veckor sedan. Brorsans gamla, 2"-moddad men trasig koppling.
She's a keeper.
Bara att gratulera. Har även haft en modernare hoj (B King) men den gamla Banditen gav mer körglädje, och den jag behållit. Kopplingen har en lite annorlunda konstruktion. Värdens största Seegersäkring jag sett.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bara att gratulera. Har även haft en modernare hoj (B King) men den gamla Banditen gav mer körglädje, och den jag behållit. Kopplingen har en lite annorlunda konstruktion. Värdens största Seegersäkring jag sett.

Jag köpte den åt honom av en grisbonde i Skåne och han köra den lite där innan jag tog den till Sverige. Det är en hoj jag gillar att köra och då var den inte 2"-moddad så den är säkert roligare nu bara jag får kopplingen fixad men jag har ju ett halvår på mig.

Är det samma koppling på gixxer 750? Bilskroten här har haft en sån liggande. Funderade på att försöka köpa lös toppen från den hojen också.

Sen sitter det ett dubbellyse på den, biltema eller liknande så jag behöver hitta ett snyggare.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Jag köpte den åt honom av en grisbonde i Skåne och han köra den lite där innan jag tog den till Sverige. Det är en hoj jag gillar att köra och då var den inte 2"-moddad så den är säkert roligare nu bara jag får kopplingen fixad men jag har ju ett halvår på mig.

Är det samma koppling på gixxer 750? Bilskroten här har haft en sån liggande. Funderade på att försöka köpa lös toppen från den hojen också.

Sen sitter det ett dubbellyse på den, biltema eller liknande så jag behöver hitta ett snyggare.
GSX-R/F 750 har inte samma koppling.

Om du funderar på att använda toppen från en 750 för att höja kompressionen, så fanns de s.k. DOT-topparna på GSX-R 750 under 1988 och 1989, samt på GSX-F 750 under 1989-1997.

DOT-topparna har 20 cc förbränningsrum, jmf med 26,5 cc på 1100/1200, men samma storlek på ventilerna som 1100/1200. På DOT-topparna är att insugskanalen brantare, ca 15 mm högre.

P.s. Dock vet jag inte om det skiljer mellan hojarna som såldes i Sverige och de som såldes i Skåne.
 
Last edited:

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Jag har en fråga som kanske någon här kan svara på. För tillfället kör jag GSX1400, fantastisk motor, med skrämmande vrid på låga varv. Helt otroligt, men tyvärr,…..jag upplever den som lite för tung och klumpig, iallafall i stadstrafik. Nu undrar jag om ett byte till Banditen vore lämpligt? Har denna oxå bra vrid? Den måste ju vara smidigare eftersom det är en ”mindre” hoj/motor? Vet inte eftersom jag aldrig kört en? Vad anser ni? Man kanske måste ner till 900-1000cc för det ska märkas skillnad. Skicket är som ny trots 20 år på nacken. Gott muller med Hurric.?E55F4BC6-1AD7-4DF8-B42D-4A6AE985E96F.jpeg
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Helvete vilken fin hoj! Förutom min Bandit 1200 har jag samtidigt haft en B-King. Skulle tro att dom känns lika i storlek. Även jag upplevde att den var lite för tung att leka med, så den är nu såld. Visst skiljer det lite i kraft, men Banditen har i mitt tycke bra bottendrag och är riktigt lättkörd. Du borde testa en så du själv får avgöra vad som känns bäst för dig. Synpunkterna i detta forum gissar jag har en tendens att vara partiska.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag har en fråga som kanske någon här kan svara på. För tillfället kör jag GSX1400, fantastisk motor, med skrämmande vrid på låga varv. Helt otroligt, men tyvärr,…..jag upplever den som lite för tung och klumpig, iallafall i stadstrafik. Nu undrar jag om ett byte till Banditen vore lämpligt? Har denna oxå bra vrid? Den måste ju vara smidigare eftersom det är en ”mindre” hoj/motor? Vet inte eftersom jag aldrig kört en? Vad anser ni? Man kanske måste ner till 900-1000cc för det ska märkas skillnad. Skicket är som ny trots 20 år på nacken. Gott muller med Hurric.?View attachment 480370
Jag hade en gsx1250 förrut. Älskade hojen, motor, vridet, allt. Utom att den kändes för tung i stadsmiljö o garage. Provat ha en ninja o daytona men bytt till Suzuki igen, en gsxs1000f och är supernöjd. Smidigare o mycket lättare. Har iofs inte kört nått riktigt fort eller på bana men landsväg känns som tidigare och stadstrafik och garaget känns så mycket bättre.
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Vår mycket saknade andersbrink hade 3 stycken bandit 1200, det säger lite om hur bra dom är.
En av hojarna var trimmad och kördes fort på 200 och 400 meter rakt fram.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En bandit 1200 med motor från en 1400 är lite av en drömhoj för mig. Jag gillar inte chassit på 1400an, för stort och sävligt för min smak.
Banditen har ju eg tillräckligt med bottenvrid, det är bara det där att man alltid vill ha mer.
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Tack för svaren. Ja, det är en mycket fin hoj, går knappt att hitta en repa någonstans.
Tror det blir till att prova mig fram. Är Honda-frälst och har haft allt från 125 B6 via CX500, plastgrisen, till CB900F2 och Transalp till Varadero. Bättre kvalite nästan i klass med BMW, inte som övriga japps.
Tänkte prova följande: Honda Varadero (igen), Crossrunner och Crosstourer, vanliga CBF1000, tänkte dessutom prova KTM:s modeller, har bra rykte som touringhojar. Lite av grejen med att köra hoj är att köra o äga olika modeller, även om de flesta har sitt favoritmärke.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
En bandit 1200 med motor från en 1400 är lite av en drömhoj för mig. Jag gillar inte chassit på 1400an, för stort och sävligt för min smak.
Banditen har ju eg tillräckligt med bottenvrid, det är bara det där att man alltid vill ha mer.
Väl mycket bottenvrid, satte en Bandit 1200-motor i en gixxerram och kraschade inför stor publik när jag vred på i låg fart i en sväng. Spann loss, fick fäste igen och skickade piloten till väders i en fin highsider. Hade aldrig hänt med originalmotorn.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Väl mycket bottenvrid, satte en Bandit 1200-motor i en gixxerram och kraschade inför stor publik när jag vred på i låg fart i en sväng. Spann loss, fick fäste igen och skickade piloten till väders i en fin highsider. Hade aldrig hänt med originalmotorn.

Ja, en 1400 i en gixxerram är väl egentligen ett ännu bättre alternativ.
Och låt sedan bli bli att släppa gasen när bakhjulet släpper.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top