Suzuki Bandit 1200-tråden

HiC

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Hultsfred
Hoj
Yamaha FJR 1300
Idag drog i det i mc-tarmen, gubbarna träffas hos mig på jobbet innan de ger sig iväg för kanske en sista söndagstur. Själv jobbar jag och Banditen står på verkstaden. Har frågat lite här på SH efter vad som kunde vara fel på min hoj och givetvis verkar Brinken få rätt. Slitna emulsionsrör och nålar. De påstår att det kommar av fullgaskörningar.
:4skrika :huvet :mad:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det kommer sig av att man kör fes-lugnt under längre sträckor. Vid fullgaskörningar är trottelnålen i sitt högsta läge och slits inte alls eftersom insugsvakumet i princip är konstant och nålen hinner/kan inte vibrera mot emulsionsröret. Dvs, mera fullgaskörningar och mindre gubbkörning! :hihi

HiC skrev:
Idag drog i det i mc-tarmen, gubbarna träffas hos mig på jobbet innan de ger sig iväg för kanske en sista söndagstur. Själv jobbar jag och Banditen står på verkstaden. Har frågat lite här på SH efter vad som kunde vara fel på min hoj och givetvis verkar Brinken få rätt. Slitna emulsionsrör och nålar. De påstår att det kommar av fullgaskörningar.
:4skrika :huvet :mad:
 

HiC

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Hultsfred
Hoj
Yamaha FJR 1300
andersbrink skrev:
Det kommer sig av att man kör fes-lugnt under längre sträckor. Vid fullgaskörningar är trottelnålen i sitt högsta läge och slits inte alls eftersom insugsvakumet i princip är konstant och nålen hinner/kan inte vibrera mot emulsionsröret. Dvs, mera fullgaskörningar och mindre gubbkörning! :hihi
:) :lol :D Man kanske skulle lyda ditt råd till våren, men riska att bli av med kortet tycker jag är för stor, särskilt när man är i behov av det. Har aldrig kört på bana men man kanske skulle testa det någon gång, man kanske blir biten.
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Besiktningsdags

Det var dags för besiktning på min 02-1200.
Körde in den med min ART burk som det står "not for road use" på samt miniblinkers. Inga klagomål på något och den gick prickfritt igenom.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
BugEyes skrev:
Det var dags för besiktning på min 02-1200.
Körde in den med min ART burk som det står "not for road use" på samt miniblinkers. Inga klagomål på något och den gick prickfritt igenom.
Min gick också igenom utan problem när jag körde med bara bolt-on. Besiktningsmannen påpekade att den lät mindre än väntat, han såg så klart att jag hade en "Vasse Hasse"-burk, som han kallade det.

Nu med helsystemet låter det en aning mer... :tungan
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Motorfästen, undre, de som d finns bulthål(2 i ram, 1 i motor) för men inga "fästen"...någon som gör, vet var man finner o köpa för en skälig peng?? :)

Kan behövas :rolleyes:
 

Yodax

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Triumph TIger 900 -97
Någon som vet vad det kan vara för fel på min tankmätare?
När jag har tankat fullt och låtit den stå kan mätaren gå upp på full tank.
Men när jag kör så kan den gå ner på nästan tom. Sen kan den gå till full ett tag och så håller den på.
Kan altså köra flera mil utan att den rör sig.
Något vanligt fel eller?
Tanken är lös eftersom den ska lackas i vinter så det är inga problem att ta bort mätaren i tanken bara det går att få ut den.

tacksam för svar.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Yodax skrev:
Någon som vet vad det kan vara för fel på min tankmätare?
Jag tycker det låter som glappkontakt någonstans, jag har samma problem själv men vet inte vart glappet är.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Yodax skrev:
Någon som vet vad det kan vara för fel på min tankmätare?
När jag har tankat fullt och låtit den stå kan mätaren gå upp på full tank.
Men när jag kör så kan den gå ner på nästan tom. Sen kan den gå till full ett tag och så håller den på.
Kan altså köra flera mil utan att den rör sig.
Något vanligt fel eller?
Tanken är lös eftersom den ska lackas i vinter så det är inga problem att ta bort mätaren i tanken bara det går att få ut den.

tacksam för svar.

Tankmätarens skyddskåpa (efter att du skruvat bort den från tanken) går lätt att ta bort om du är försiktigt med "vik-öronen" som håller den på plats. När skyddskåpan över givarelementet är borta ser du att det är en lindad spole som flottören påverkar. Förmodligen ligger det bara skräp där mellan släptungan på flottören och spolens lindningar. Jordkabeln har även den en förmåga att bli glapp/gå av. Du måste tejpa fast kablarna undertill på tanken som en form av vibrationsavlastning.
 

HiC

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Hultsfred
Hoj
Yamaha FJR 1300
andersbrink skrev:
Det kommer sig av att man kör fes-lugnt under längre sträckor. Vid fullgaskörningar är trottelnålen i sitt högsta läge och slits inte alls eftersom insugsvakumet i princip är konstant och nålen hinner/kan inte vibrera mot emulsionsröret. Dvs, mera fullgaskörningar och mindre gubbkörning! :hihi
Ringde verkstaden idag och frågade hur det gått med min Bandit. De hade bytt emulsionsrör och nålar som var riktigt slitna, men lika förb..tt så går den inte rent vid jämn gas på låga varv, Inte ens meken själv visste vad han ska göra nu för att få till det. Jag bara ser sedlarna flyga iväg, får se om man kan lösa ut den innan våren.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
HiC skrev:
Ringde verkstaden idag och frågade hur det gått med min Bandit. De hade bytt emulsionsrör och nålar som var riktigt slitna, men lika förb..tt så går den inte rent vid jämn gas på låga varv, Inte ens meken själv visste vad han ska göra nu för att få till det. Jag bara ser sedlarna flyga iväg, får se om man kan lösa ut den innan våren.

Om det inte går rent på jämn gas på låga varv är antingen för fett (kall förbränning) eller för klent (för varm förbränning). Det läser man ju av på tändstiften eller mäter temperaturen på avgaskrökarna för att se om det är på en, två, tre eller alla fyra cyllarna med hjälp av en IR-tempmätare. Sen VAD det klena eller feta beror på är ju inte vara hela världen att söka rätt på, det är just det mecken har betalt för - sitt kunnande.

Det kan vara allt från vakumläcka på insuget till igensatt lågfartsmunstycke, igensatt tomgångsluftskruv, flödande förgasare, för låg/hög trottelnål, för låg/hög flottörnivå. Har man av och isär förgasarna och man går igenom allt så SKA hojen funka 100 efteråt för att få kallas professionell mekaniker.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Yodax skrev:
Någon som vet vad det kan vara för fel på min tankmätare?
När jag har tankat fullt och låtit den stå kan mätaren gå upp på full tank.
Men när jag kör så kan den gå ner på nästan tom. Sen kan den gå till full ett tag och så håller den på.
Kan altså köra flera mil utan att den rör sig.
Något vanligt fel eller?
Tanken är lös eftersom den ska lackas i vinter så det är inga problem att ta bort mätaren i tanken bara det går att få ut den.

tacksam för svar.
Jag har lite problem med min tankmätare också... Plockade bort lindningen på kabelstammen till mätarna i somras efter att jag resistansmätt tankkablaget. Det var kabelbrott... Eller snarare skitsunkiga kablar.
Jag snabblödde det hela men det har blivit samma fel igen.. Det får bli vinterprojekt att byta ut kablarna. Borde vara ganska lätt (men SÅÅÅÅ tråkigt) :3freak :4skrika
Hoppas det löser sig för dej.

Mvh Jugge
 

HiC

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Hultsfred
Hoj
Yamaha FJR 1300
andersbrink skrev:
Om det inte går rent på jämn gas på låga varv är antingen för fett (kall förbränning) eller för klent (för varm förbränning). Det läser man ju av på tändstiften eller mäter temperaturen på avgaskrökarna för att se om det är på en, två, tre eller alla fyra cyllarna med hjälp av en IR-tempmätare. Sen VAD det klena eller feta beror på är ju inte vara hela världen att söka rätt på, det är just det mecken har betalt för - sitt kunnande.

Det kan vara allt från vakumläcka på insuget till igensatt lågfartsmunstycke, igensatt tomgångsluftskruv, flödande förgasare, för låg/hög trottelnål, för låg/hög flottörnivå. Har man av och isär förgasarna och man går igenom allt så SKA hojen funka 100 efteråt för att få kallas professionell mekaniker.
Tack för ett snabbt svar, skriver nog ut det här och tar med till verkstaden.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Eastman skrev:
Motorfästen, undre, de som d finns bulthål(2 i ram, 1 i motor) för men inga "fästen"...någon som gör, vet var man finner o köpa för en skälig peng?? :)

Kan behövas :rolleyes:

Usa Import? De undre motorfästena utelämnades på US-modellen av hör och häpna "Komfortskäl" de fortplantar vibrationer. Delarna hittar du förmodligen billigast hos en Mc-skrot. Alternativt närmsta suzuki återförsäljare.
Jag har inte numren till Gen1 Banditen men i stort är det på varje sida ett motorfäste, en droppformad "mutter" samt 1 större och 2 mindre bultar.
En alternativ källa kan vara följande www.holeshot.com leta efter "Bandit 1200 Holeshot Motor Mount Kit" $89.95
 
Last edited:

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Anders R skrev:
Usa Import? De undre motorfästena utelämnades på US-modellen av hör och häpna "Komfortskäl" de fortplantar vibrationer.

Tack för svar! :)

Yope e en Califonia Bandit.

Ska ut t garaget o börja se över hojen vad som mera behövs, för turbo montaget :hihi

...man e ju SÅ laaat at man frågar andra innan man börjat kika på de hela själv...ska bli bättring där o lite mer garage iställe för student liv :fyllisar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har inga undre motorfästen trots 330+ hästar på slangen, inte heller det två främre tvärstagen (bortkapade), enbart de två bakre och två gummiflexarna i framkanten är det som håller min motor.

Eastman skrev:
Tack för svar! :)

Yope e en Califonia Bandit.

Ska ut t garaget o börja se över hojen vad som mera behövs, för turbo montaget :hihi

...man e ju SÅ laaat at man frågar andra innan man börjat kika på de hela själv...ska bli bättring där o lite mer garage iställe för student liv :fyllisar
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
andersbrink skrev:
Jag har inga undre motorfästen trots 330+ hästar på slangen, inte heller det två främre tvärstagen (bortkapade), enbart de två bakre och två gummiflexarna i framkanten är det som håller min motor.

De va som rackarn! Ja då slapp man pill o huvudbry i onödan :tummenupp
Jo de främre tvärstagen lär ju ryka för plats brist...va därför jag fundera på de undre fästena...
 

BanditCalle

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vallentuna
Hoj
HondaCBR900RR
Mera Ljud

:huvet Blev påkörd i fredas, en bil bytte fil in i min fina hoj! :kocko Jag misstänker att jag låter för lite och funderar på att byta ljuddämpare till vintern. Har ni några bra förslag på modell och vad mer som behövs för att väsnas lite mer och kanske få ett par kusar till?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
BanditCalle skrev:
Har ni några bra förslag på modell och vad mer som behövs för att väsnas lite mer och kanske få ett par kusar till?

Angående ljuddämpare, vilken eftermarknadsljuddämpare som helst håller sig mellan 12 och 14 hästkrafter extra jämfört med originalet. Köp den billigaste och snyggaste.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
BanditCalle skrev:
Har ni några bra förslag på modell och vad mer som behövs för att väsnas lite mer och kanske få ett par kusar till?

Mitt V&H SS2R brummar på ganska bra...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top