Suzuki Bandit 1200-tråden

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Jag var snål och köpte ett Viper (1500:- ink frakt), det bullrar som fan, dämpningen försvann efter några veckor!

V&H SS2R hade jag på förra Banditen, den var riktigt bra!
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Fann ett par ställbara kamdrev på min Bandit 12:a idag :tummenupp
...sitter de orginal? Tacksammt ivf!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eastman skrev:
Fann ett par ställbara kamdrev på min Bandit 12:a idag :tummenupp
...sitter de orginal? Tacksammt ivf!

Ställbara kamdrev? Inte original iaf. Behövs egentligen inte förrän man monterar på .380" GX21-kammar eller vassare - eller späjsrar upp den för å turbosänka kompet. Originaltajmingen på 104/103 funkar himla smutt, även för våldsamt trimmade motorer fast med snälla .370" webcam och mildare, typ gsxr750.
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
andersbrink skrev:
Ställbara kamdrev? Inte original iaf. Behövs egentligen inte förrän man monterar på .380" GX21-kammar eller vassare - eller späjsrar upp den för å turbosänka kompet. Originaltajmingen på 104/103 funkar himla smutt, även för våldsamt trimmade motorer fast med snälla .370" webcam och mildare, typ gsxr750.


Japp! Cylinder packet är på väg upp 2 mm med alu platta :)
...dreven måste va efter monterade..men men e ju USA modell...är nog fabrik graj, jäkla fint upp slipade ivf!

Ska jag köra 104/103 på kammarna m turbon?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eastman skrev:
Ska jag köra 104/103 på kammarna m turbon?

Det blir alldeles perfekt det! Det är "korta" kammar det rör sig om, så att mäta på öppnings- och stängningstider och sen räkna fram tajmingen kan vara lite vansklig, mät hellre på lobcenter.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
BanditCalle skrev:
:huvet Blev påkörd i fredas, en bil bytte fil in i min fina hoj! :kocko Jag misstänker att jag låter för lite och funderar på att byta ljuddämpare till vintern. Har ni några bra förslag på modell och vad mer som behövs för att väsnas lite mer och kanske få ett par kusar till?

Du lär behöva ett system med mellanrör till din 05:a alternativt ett beggat mellanrör från en gen1 eller 01 -03 med tillhörande bolt-on system. Själv kör jag med ART bolt on och det går igenom besiktningen väsnas lagom och gav 113 pållar på bakhjulet med lite ombestyckning. www.checkray.se säljer de systemen och jag tror det finns till 04-05 inklusive mellanrör men lyssna med Peter på Checkray. Pma om du vill ha mer instruktioner mm jag är i vallentuna ibland.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Bandit 1200 svårsåld?

Tjena!

Det var ett tag sedan jag var inne i den här tråden. Jag bytte in min Bandit 1200 -04:a på Johans MC i GBG i början av säsongen. Idag såg jag att de ff har hojen kvar och att de sänkt priset först fr 69t till 64 och nu till 59t.

Visst 69t kanske var lite högt men hojen har bara rullat 800 mil och de milen har jag kört så jag vet att den hojen är i riktigt KANONskick.

Vad jag egentligen vill säga är att om det är någon som vill ha en RIKTIGT fin Bandit så är detta hojen man ska köpa.
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
#¤¤#"!...vad cylinder packet sitter...fick smaka på gummiklubba o hårdrock... :4skrika ..men vill ändå inte lossna :huvet ...idagens tro så e lilla pinnbulten i framkant ond... :fatta! ..mäe men idag är man glad över uppfinningar som sängen och vatten :fyllisar
 

HiC

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Hultsfred
Hoj
Yamaha FJR 1300
El Garto skrev:
Tjena!

Det var ett tag sedan jag var inne i den här tråden. Jag bytte in min Bandit 1200 -04:a på Johans MC i GBG i början av säsongen. Idag såg jag att de ff har hojen kvar och att de sänkt priset först fr 69t till 64 och nu till 59t.

Visst 69t kanske var lite högt men hojen har bara rullat 800 mil och de milen har jag kört så jag vet att den hojen är i riktigt KANONskick.

Vad jag egentligen vill säga är att om det är någon som vill ha en RIKTIGT fin Bandit så är detta hojen man ska köpa.
Undrar egentligen vad du tycker om Triumphen jämfört med Banditen? För och nackdelar. Har själv en -96 Bandit men har sneglat lite på triumph också.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Jag vet att detta ar Bandit 1200 traden men det lar vara samma mechanism pa 600 som 1200 (hoppas jag).
Ville bara kolla om ngn har haft problem med den lilla kontakten som sitter under kopplingen? Den som lar funka om hojen skall starta :hihi
Det var asregningt haromdagen och hojen vagrade starta nar jag hade stannat for att gora ett arende. Fattade ingenting forst men sa smaningom gick det upp ett litet ljus. Jag fick fatt pa en liten metall trad o rundkollade den i kontaklten och hojen startade. Tankte bara fraga om detta ar ett vanligt problem som andra upplevt (att fukt kommer in i kontaken..tror jag?). Det ar en 05a.
:)
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
HiC skrev:
Undrar egentligen vad du tycker om Triumphen jämfört med Banditen? För och nackdelar. Har själv en -96 Bandit men har sneglat lite på triumph också.

Trajan har lite mer karaktär, eller mycket mer rättare sagt.
Banditen är så snäll och beskedlig så att den känns lite tråkig
eller kanske förutsägbar.

Nu har jag bara kört 140 mil med Trajjan så den är inte inkörd ännu,
men hittills trivs jag jättebra med den.

Som pendlarhoj eller till att ta en söndagstur med frugan duger Banditen gott, men om du ska ut och svänga på 70-vägar så ska du välja Daytonan. Den svänger bara du tänker på det. Ligger klockrent i kurvorna.
Sedan så gillar jag motorbromsen i Trajjan (trean). En radfyra måste ju bromsas minst lika mycket som man gasar. Trean i Trajan behöver man inte bromsa alls, och det beror inte på att den går sakta.
 

HiC

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Hultsfred
Hoj
Yamaha FJR 1300
andersbrink skrev:
Om det inte går rent på jämn gas på låga varv är antingen för fett (kall förbränning) eller för klent (för varm förbränning). Det läser man ju av på tändstiften eller mäter temperaturen på avgaskrökarna för att se om det är på en, två, tre eller alla fyra cyllarna med hjälp av en IR-tempmätare. Sen VAD det klena eller feta beror på är ju inte vara hela världen att söka rätt på, det är just det mecken har betalt för - sitt kunnande.

Det kan vara allt från vakumläcka på insuget till igensatt lågfartsmunstycke, igensatt tomgångsluftskruv, flödande förgasare, för låg/hög trottelnål, för låg/hög flottörnivå. Har man av och isär förgasarna och man går igenom allt så SKA hojen funka 100 efteråt för att få kallas professionell mekaniker.
Nu var rätta meken tillbaka från älgjakten.
Han hittade en liten sketen o-ring som inte var vad den skulle. Nån tysk har ju monterat dit en automatisk kedjesmörjare, en slang till förgasaren och där satt det en alldeles för liten o-ring. Nu går den iaf bättre. Men för tyst!

Bandit1200 skrev:
Jag hittade min på Fleninge MC-skrot (fd Anderbergs).

http://www.anderbergmotor.se/
Men du, det var en fruktansvärd hemsida! Då menar jag designmässigt, snacka om att bli yr i mössan med den bakgrunden. Kankse skulle lägga upp ett nytt förslag till dem.
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Nursey skrev:
Jag vet att detta ar Bandit 1200 traden men det lar vara samma mechanism pa 600 som 1200 (hoppas jag).
Ville bara kolla om ngn har haft problem med den lilla kontakten som sitter under kopplingen? Den som lar funka om hojen skall starta :hihi
Det var asregningt haromdagen och hojen vagrade starta nar jag hade stannat for att gora ett arende. Fattade ingenting forst men sa smaningom gick det upp ett litet ljus. Jag fick fatt pa en liten metall trad o rundkollade den i kontaklten och hojen startade. Tankte bara fraga om detta ar ett vanligt problem som andra upplevt (att fukt kommer in i kontaken..tror jag?). Det ar en 05a.
:)

Inte alltför ovanligt på någon hoj i för mycket regn, men mer från exemplar till exemplar snarare än generellt fel. Jag har läst om en del på andra forum som fått byta den eller bara som du fått bygla sladdarna. Jag har haft småproblem med för mycket regn som givit glappkontakt i en del andra kontakter.
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Ett Rostfritt not so fucking expensive Slipon som låter lite roligare än mitt orginal blås på B6an sökes!

Vill bara att det ska hålla och att det ska låta lite mer från min rad4a än vad det gör nu. så vad kan ni rekommendera för ett förmånligt pris och var hittar jag dom?

/Regards Cel
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
CeltaniC skrev:
Ett Rostfritt not so fucking expensive Slipon som låter lite roligare än mitt orginal blås på B6an sökes!

Vill bara att det ska hålla och att det ska låta lite mer från min rad4a än vad det gör nu. så vad kan ni rekommendera för ett förmånligt precis och var hittar jag dom?

/Regards Cel

Addemoto i Lomma. 1495:-
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
CeltaniC skrev:
Ett Rostfritt not so fucking expensive Slipon som låter lite roligare än mitt orginal blås på B6an sökes!

Vill bara att det ska hålla och att det ska låta lite mer från min rad4a än vad det gör nu. så vad kan ni rekommendera för ett förmånligt precis och var hittar jag dom?

/Regards Cel

Jag har ett vance and hines på min b6a och jag kan säga att allt mc-folk gillar ljudet.. Det låter högt men det låter bra.. Sen hör folk när man kommer oxå.. mindre risk att bli påkörd då.. Rekomenderar Vance and Hines varmt.
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
EL GARTO skrev:
Addemoto i Lomma. 1495:-
Priset gillar jag iaf!

Simp skrev:
Jag har ett vance and hines på min b6a och jag kan säga att allt mc-folk gillar ljudet.. Det låter högt men det låter bra.. Sen hör folk när man kommer oxå.. mindre risk att bli påkörd då.. Rekomenderar Vance and Hines varmt.
Men V&H är väl rätt dyra right?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top