Suzuki Bandit 1200-tråden

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Hejsan alla,

Är det lätt att byta till endast ett eller två runda lysen om man köper en Bandit med toppkåpa.
Vad jag kan se på bilder ser det ut som att varv- och hastighetsmätaren ej är integrerade med kåpan.

Är det något mer som skilljer nakna varianten och den med kåpa ?

Plättlätt! :) Skaffa universalfästen för framlyktan sedan är det bara att välja lampa efter smak och tycke. Jag valde två små runda.
Jag gömde mycket av kablaget som sitter bakom kåpan under tanken istället.

Nakna har dubbla tutor (och ingen kåpa... :tungan )
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Det är nog ingen fara. Jag har haft loss kåpan flera gånger och det går tom att få bort den i ett stycke. Förutom den delen runt själva lyset och kåpglaset, då.

Det jag undrar lite över är de "muttrar" du pratar om. Jag minns inga muttrar utan det var antingen skruvar som gick i gängade hål i ramen eller "plåtskruvar" som självdrog i plasten. Eventuellt kan det sitta små "clips" på baksidan som skruvarna gängar i men de är inga problem att sätta tillbaka om de ramlar bort.

Dessutom går hojen utmärkt att köra med bara den lilla kåpdelen runt lyset OM det skulle strula att få tillbaka kåpdelarna. Streetfighter!

Ett tips om du är orolig är ju att ta en digitalkamera och fota varje steg du tar så är det bara att följa bilderna "baklänges" när du ska sätta ihop grejorna igen.

Okej, jag tog mod till mig och plockade fram verktygslådan. Nu har jag fått bort alla kåpdelarna utom den runt lyset, skruvarna sitter så hårt att det inte går att få bort dem, "krysset" i skruven går sönder när jag försöker. (en av skruvarna till vänster sidokåpa fick jag ta med bågfil...)

Men jag tror inte jag behöver få bort kåpdelen från lyset, den följer nog med när jag tar bort lyset.

Muttrarna som jag nämnde tidigare verkar hålla fast metallbågen som lyset sitter på så att den sitter fast i motorcykelns ram. För att få bort hela det gamla framlyset verkar det som att jag måste plocka bort allt detta.

Det problem jag har för tillfället är hur man ska koppla in det nya lyset, jag vågar inte plocka bort det gamla förrän jag rett ut detta.

Kopplingen till det nya lyset passar på en av kopplingarna på cykeln, men det verkar som något mer behövs för när jag kopplar in det nya, runda lyset lyser det exakt likadant vare sig jag väljer halv- eller helljus.

Kopplingen är en liten svart plastbit som det går en svart och en brun kabel till, en likadan finns på det gamla lyset som sitter på cykeln, men där finns även en till koppling och jag förstår inte sambandet mellan dessa. Båda verkar sitta ihop med strålkastaren på något sätt...

Alla här som byggt om från S till N måste väl ha råkat på liknande problem?

EDIT: jag löste det själv, när jag delade på lykthuset till den nya strålkastaren hittade jag den andra kopplingen, så det är plug-and-play vad gäller elektroniken. Vilken tur!
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Effektkurva/diagram sökes

Är det någon som vet var man kan hitta en effektkurva/diagram rpm-nm etc. till en 1200s 01-02? (Standard ej moddad)

(Fan vet om det kallas effektkurva, men jag kommer inte på något bättre.)
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Mek/modtips!

Efter att ha läst igenom hela tråden, pust, så kan man lätt konstatera att det finns några riktiga kunskapsbärare som gör livet lättare för alla Banditfantaster ute i vårt avlånga land.

Man ser att många (läs de flesta) frågor som ställs handlar om trim och diverse modifieringar. Dessa och i pricip samma frågor återkomer gång efter annan, till följd av att tråden börjar vara så lång och att de flesta inte längre orkar läsa igenom hela tråden.

Skulle det inte var en ide att försöka samla ihop de mest grundläggande och vanligaste moddarna, vad gäller gen 1 & gen 2, och se om det inte skulle gå att få dessa klistrade i början av tråden.

Lämpligt och önskvärt vore väl om det gjordes av någon eller några av dem som har störst och mest erfarenhet av Banditer tex Brinken mfl.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Bandit 1250

Är det någon som gett sig på 1250'n och kanske kan göra en jämförelse med 1200'an?
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Kraschpuckar och lite annat

Jag funderar på att sätta kraschpuckar på min 1200a. Är det någon som gjort detta? Vart köpte ni dom?
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
kraschpuckar

:tummenupp jag köpte mina på S-RACING,dom har bl.a en bild på en bandit m puckar
holm
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
En sprudlandes halv grå morgon mötte mina yrvakna ögon, tittar ut, idag gäller det…idag ska det ske! Hon som aldrig ger upp, som aldrig sviker, alltid ställer upp för en prat stunt, idag ska det igång igen. Vi möts öga mot öga i garage porten, ensamma, där står Hon, väntar, det har Hon gjort i 1,5 år nu sedan skribenten blev attackerad av en 4 hjuling. Väl gränslad och utrullad…check…ny laddat batteri, bensinkranen i pri, choken vrids mot sitt slut, nyckeln når sitt tändningsläge, neutral lampan lyser…start knappen trycks in..sten död…ah fan just kopplingen med ja, knappen trycks in *host* *kabooom* brummmm…ett stadigt morrande blandas med fågelsången, yes lycka!!

Nu har jag äntligen vaknat, det, ska husse inte se skam över! Jag lägger mig stadigt på 2000 rpm och sprider mitt väl ljud till husses stora flin, Han ser nöjd ut. Men varför lägger Han sig på alla fyra? Näe nu? Bara för att man blir lite våt och visar tillgivelse…det ordnade Han fort med en tightare dragen bult till kopplingskåpan, nu sitter den skönare, aum vänta bara…
Jag blir gränslad igen, 1:an sparkas i, obeskrivligt 1,5 år i stillo…vi glider en sväng jag och Husse, Han sköter sig fint, det går som det står på skylten, 70. Framme, rondell, motorväg, här ska Han allt få…2 körfiler och jag ylar på, swich en bil, två bil, tre bi…jag tappar räkningen…efter en kort dags tur åker vi hem, båda i ett stycke, en lugn, en trevlig tur bara vi två, jag Banditen och Han dendär Husse vi sviker aldrig varann…innan Han gick snusslades det om en lång tur på G både hit och dit, touring ruta på och jag ska visa Europa vad vi kan…

/Den Röd Glittrande Califonia Banditinnan :tuttar
/Husse :öl
 

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Så vackert så man nästan fäller en tår :rolleyes:

Varför ej slå ihop Bandit 600 och 1200 trådarna??? (Trampar jag på ömma tår nu:confused: )
Det enda som egentligen skiljer mest mellan dessa är cc:n.
Fast det kanske försvinner en massa nyttiga inlägg då?
 

twostroke_250

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Bandit 1200 06:a
Hallå på er igen

Har fått för mig att göra 2-inch modden på min 1200-06:a

Vill bara verifiera med detta kunninga forum att det är rätt info som jag försökt letat mig fram till och att dessa värden gäller även för 06:an. :va

Alltså:
Bandit 1200:a 06:a

*Gör ETT enda 5 cm hål bredvid originalhålet i luftburken. Det finns en naturligt plats för det extrahålet.
*Installera 130 som huvudmunstycke (Sverige är kallare än USA)
*Storlek 35 på lågfartsmunstyckena. Det finns undantagsfall där original 37.5 funkar bättre på lågfart.
*Höj nålarna 1.00 till 2.00 mm. Antingen med M3-brickor eller med C-clipset på trottelnålen.
*Ställ flottörnivån till 14.5 mm och luftskruvarna för tomgången till 3 hela varv ut från LÄTT bottnade.

Korrekt???
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Lego?

Jag håller på att skruva ihop min 1200:a efter en total demontering.
När jag skulle skruva tillbaka oljekylaren såg jag att jag bara har en kopparpackning (nr.8 på sprängskissen över oljekylaren) och enligt sprängskissen ska det vara två st. Jag är 99% säker på att jag ite slarvat bort dom här. Är det någon som kan konstatera att det ska vara två packningar per anslutning, dvs. totalt fyra st, eller ska det vara en per anslutning. Nån får gärna vara en ängel och kolla om det inte är nån som vet. Man ser det bara man böjer sig ner lite...

Sen undrar jag även över packningarna till PAIR-luften som sitter ansluten strax under utblåsen (nr.12 på spängskissen över PAIR-systemet). Måste man köpa original packningar eller kan man använda nån "packning-på-tub" istället?

:va
 

Bifogat

  • SU0114_018.gif
    SU0114_018.gif
    23.8 KB · Visningar: 134
  • SU0114_019.gif
    SU0114_019.gif
    20.2 KB · Visningar: 167

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Jag håller på att skruva ihop min 1200:a efter en total demontering.
När jag skulle skruva tillbaka oljekylaren såg jag att jag bara har en kopparpackning (nr.8 på sprängskissen över oljekylaren) och enligt sprängskissen ska det vara två st. Jag är 99% säker på att jag ite slarvat bort dom här. Är det någon som kan konstatera att det ska vara två packningar per anslutning, dvs. totalt fyra st, eller ska det vara en per anslutning. Nån får gärna vara en ängel och kolla om det inte är nån som vet. Man ser det bara man böjer sig ner lite...

Sen undrar jag även över packningarna till PAIR-luften som sitter ansluten strax under utblåsen (nr.12 på spängskissen över PAIR-systemet). Måste man köpa original packningar eller kan man använda nån "packning-på-tub" istället?

:va

Japp, en kopparpackning på varje sida. Annars kommer det mycket troligen läcka på den sidan utan kopparpackning.

Tror inte den packningen är speciellt dyr på Suzuki. Skulle hellre köra med en urklippt mjölkförpackning än packning på tub...? :rolleyes:
Kolla upp priset innan du gör något annat.

Lycka till. :tummenupp
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Japp, en kopparpackning på varje sida. Annars kommer det mycket troligen läcka på den sidan utan kopparpackning.

Tror inte den packningen är speciellt dyr på Suzuki. Skulle hellre köra med en urklippt mjölkförpackning än packning på tub...? :rolleyes:
Kolla upp priset innan du gör något annat.

Lycka till. :tummenupp


Ok, tack för hjälpen med kopparpackningen. Dom måste saknats där tidigare för jag var jäkligt noggrann när jag skruvade isär. Skitsamma, nu vet jag iaf hur det SKA vara.

Packningen till PAIR-systemet kostar ca 3 dollar så det är ju ingen jättekostnad. Ska höra om det finns såna i Sverige annars klipper jag nog till egna.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Hallå på er igen

Har fått för mig att göra 2-inch modden på min 1200-06:a

Vill bara verifiera med detta kunninga forum att det är rätt info som jag försökt letat mig fram till och att dessa värden gäller även för 06:an. :va

Alltså:
Bandit 1200:a 06:a

*Gör ETT enda 5 cm hål bredvid originalhålet i luftburken. Det finns en naturligt plats för det extrahålet.
*Installera 130 som huvudmunstycke (Sverige är kallare än USA)
*Storlek 35 på lågfartsmunstyckena. Det finns undantagsfall där original 37.5 funkar bättre på lågfart.
*Höj nålarna 1.00 till 2.00 mm. Antingen med M3-brickor eller med C-clipset på trottelnålen.
*Ställ flottörnivån till 14.5 mm och luftskruvarna för tomgången till 3 hela varv ut från LÄTT bottnade.

Korrekt???

2006 är nog snarare gen2 motormässigt även om utseendet sklijer sig, se receptet för det som jag skrivit tidigare i tråden istället för receptet för gen1 som du återgivit.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Sitter inte "2nd AIR"-systemet på alla Banditer?

Jag har en 02:a som är importerad från Tyskland och denna sitter det på.
En handlare som jag diskuterade detta med sa att det bara var USA-modellen som hade det.
(I manualen kallas det även för PAIR)
 

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Ort
Älvsbyn
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
Pratade med en som kör dragracing ang bandit 1200 å trimmning.
Han har trimmat en bov med r-kammar, helsystem, rs 36:eek:r.
Eftersom jag nu har skaffat r-kammar till min så frågade jag lite hur man skulle göra om man ska köra med org förgasare. Har läst här på forumet att man ska göra hål i luftburken, vilket han sa att man inte ska göra pga att förgasarna ska ha mottryck i luftburken eller nåt sånt. :va

En annan jag pratade med säger att man ska ta bort luftburken å sätta separata filter vilket denna person säger att man absolut inte ska göra det.

Får många olika tips men vet inte riktigt vem man ska lita på :confused:

Någon som har bänk papper på olika trimmningar? Skulle vara kul att se svart på vitt vid olika trimmningar.

Var till McXpress å testade min i fredags bara för att se vad den kommer att ge efter vintern. 104 hk å 103 Nm som den är nu med bara slipon. Tror dock inte förgasarna är riktigt inställda pga en del misständningar å långa eldkvastar vid bänkningen.

Om någon har ett helsystem eller grenrör (Yosi el likn) så kan jag vara intresserad av att köpa beroende på pris (Pm mig om vad ni har å pris)
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Pratade med en som kör dragracing ang bandit 1200 å trimmning...

..helsystem när det gäller "små trimmning" är som att kasta bensin på elden och släcka med sina egna löne pengar...

Japp, ska vara visst vaccum i luftburken, tror de minssan står i tråden...

..mest bang for the buck, bli nog planing & portning, vår egen Guru =>

http://www.andersbrink.se/

...sälj kammarna & skaffa Tjurbo :tummenupp
 

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Ort
Älvsbyn
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04


...sälj kammarna & skaffa Tjurbo :tummenupp

Jo, det är ju ett alternativ å klart bästa hk per krona. Men efter att ha varit å provat en kompis zzr 1400 turbo, a la 340 hk så insåg jag att turbo är livsfarligt :skrämd
Men nu är det så att jag är så nöjd med hojen förutom att jag skulle vilja ha 15-20 hk till å kom över kammarna till bra pris på en dragracing tävling (där för övrigt min kompis och hans zzr brukar vara) så passade det mig perfekt... :tummenupp
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
...jag är så nöjd med hojen förutom att jag skulle vilja ha 15-20 hk till...

Till att börja med 15-20 hk :)
...jag klämmer ut ~190 hk ur min B12:a med sugmotor karraktär, skrämmer inte sååå många :gnissla

RS ger mera bröl på högvarv race, medans CV ger ett mera landsvägs register, kortfattat.

Hur stort e lufthålet i burken på Gen.2. B12:eek:rna?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top