Suzuki Bandit 1200-tråden

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Till att börja med 15-20 hk :)
...jag klämmer ut ~190 hk ur min B12:a med sugmotor karraktär, skrämmer inte sååå många :gnissla

RS ger mera bröl på högvarv race, medans CV ger ett mera landsvägs register, kortfattat.

Hur stort e lufthålet i burken på Gen.2. B12:eek:rna?

Kolla sida 58, på det första inlägget. Där ges en bra genomgång om vad som ska göras och storlek på hålet (1,5 tum)


Ingen som kan hjälpa mig med min tidigare fråga (se mitt sista inlägg på förra sidan). Sitter det PAIR-system (eller 2nd-air som det också kallas) på 1200:eek:rna?? Min är en 02:a och den sitter det detta på. Enligt en handlare sitter detta bara på USA-modellerna pga strängare avgaskrav.....??
 
Last edited:

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Sitter inte "2nd AIR"-systemet på alla Banditer?

En handlare som jag diskuterade detta med sa att det bara var USA-modellen som hade det.

Hehe USA har inte sådant "miljö hitta på graj"...urtagen finns även på gamla Gixxers...Pluggat och sopat under bänken, vanlig hög temps packning från ark.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite

Ingen som kan hjälpa mig med min tidigare fråga (se mitt sista inlägg på förra sidan). Sitter det PAIR-system (eller 2nd-air som det också kallas) på 1200:eek:rna?? Min är en 02:a och den sitter det detta på. Enligt en handlare sitter detta bara på USA-modellerna pga strängare avgaskrav.....??

PAIR systemet sitter på alla gen2 1200modeller. Även min svenskköpta 2001. Jag vill minnas är alla 1200 modeller, men endast på alla 600 från 2000. 1999 och före endast på 600 USAmodeller. Däremot är det väldigt populärt att ta bort PAIR systemet i USA. Det som behövs är metallplattor som tål avgasvärme att sätta över hålen som blir under avgasrören och väck med slangar och allt. Viktbesparing ca 2-3 kg.
 
Last edited:

Tobbelobbe

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Linköping
Hoj
Blå Bandit 1200 -01
Problem med slipon

Har köpt ett GPR-slipon till min bandit, och idag försökte jag montera det. Det gick tyvärr inte så smidigt som jag hade hoppats. Kanske kan någon här ge mig en knuff i rätt riktning...

Problemet är att slipon:ets mellanrör har något mindre diameter än originalsystemet i den ände som ska ansluta till grenröret, vilket gör att det glappar lite. Jag kan inte dra åt klämman tillräckligt mycket för att det ska sluta tätt (drar jag åt så mycket som går kan jag fortfarande lirka loss mellanröret). Originalpackningen sitter fortfarande kvar i grenröret (kollektorn?).

Läste om någon som monterat ett LeoVince och hade fått ta i för att lyckas få i mellanröret över huvud taget. Det känns som om det snarare är så det borde vara.

Kan jag ha fått ett felkonstruerat mellanrör, eller är det så enkelt att jag behöver skaffa en ny packning? Kanske räcker det att kleta på någon sorts tätningsmassa?
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Har köpt ett GPR-slipon till min bandit, och idag försökte jag montera det. Det gick tyvärr inte så smidigt som jag hade hoppats. Kanske kan någon här ge mig en knuff i rätt riktning...

Problemet är att slipon:ets mellanrör har något mindre diameter än originalsystemet i den ände som ska ansluta till grenröret, vilket gör att det glappar lite. Jag kan inte dra åt klämman tillräckligt mycket för att det ska sluta tätt (drar jag åt så mycket som går kan jag fortfarande lirka loss mellanröret). Originalpackningen sitter fortfarande kvar i grenröret (kollektorn?).

Läste om någon som monterat ett LeoVince och hade fått ta i för att lyckas få i mellanröret över huvud taget. Det känns som om det snarare är så det borde vara.

Kan jag ha fått ett felkonstruerat mellanrör, eller är det så enkelt att jag behöver skaffa en ny packning? Kanske räcker det att kleta på någon sorts tätningsmassa?

Prova att slitsa upp röret lite mer så ska du se att det går att dra åt klamman lite till.
Lycka till.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Hastighetsmätare/display

Min hastighetsmätare, varvräknare och informationsdisplay (digital) funkar inte på min 1200:a efter att jag satt ihop hojen.
Mätarna är helt döda och displayen bara blinkar till typ varannan sekund.

Mätaren har varit utan ström sedan juli 2006 fram tills för en vecka ungefär och nu funkar det inte som det ska. Kan "mätardöden" beror på att det varit strömlöst så länge? Jag har funderat på detta eftersom tripmätare och en del övriga funktioner är digitala. Då borde det väl vara så att det ligger ett "minne" som på något sätt får ström och att det kanske är detta som pajat nu.
Någon som vet?

(Kåpan fick sig en smäll när jag kraschade hojen ifjol, men elektroniken SER hel ut)

Alla annan el och kontrollampor fungerar perfekt. Alla lampor på instrumenteringen lyser som dom ska.
 
Last edited:

Banditen

I´m BACK....
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamma fjr 1300 + Suzuki DR 650 se
Förgasar problem..

Elände..fått problem just som lång resa närmar sig.:huvet
Hackar o bluddrar på låga varv, stannar nästan när man ska iväg.tomgången är hyfsad men vid snabba gas påslag dör den nästan.Har haft den inne på förgasar synkning(stod lite fel) samt att han pillade på lågfarts skruvarna.
ingen förbättring..:va Han påstod att det berodde på att någon(jag) tagit upp större hål i luftburken..? men det har gått många bekymmers lösa mil sedan (5 år sen) jag gjorde modden.problemen började för en månad sen ca.
På mellan o högvarv verkar den gå bra :confused: stift o luftfilter är ok.
Någon bandit ägare som haft liknande problem? tips mottages glatt.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Någon bandit ägare som haft liknande problem? tips mottages glatt.

Jag förmodar du har kollat så det inte är något veck på någon av luftslangarna till förgasarna? Jag råkar ut för det ibland och då börjar motorn blödra och blir allmänt knepig...
 

bellastar

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Hörby
Hoj
Bandit 1200 -99
Mer effekt i banditen, Hjälp

Hej alla banditer!

Nybliven ägare till en bandi 1200 s, 99:a, svart (tyskimp). Nu i vinter tänkte jag slänga bort kåpan och sätte dit dubbla kromade strålkastare ist och lite annat som tex undertray å sånt, vill ha fighter looken! Sen har jag skummat alla dessa 95-96 sidorna... Kan någon hjälpa mig att reda ut hur jag plockar ur lite extra effeckt? Jag e nybörjare på detta och körkortet + bågen har sluckat allt vad pengar heter så jag hade gärna fixat med meckandet själv och lagt pengarna på delar. Där sitter ett bose bolton på den-fint ljud:) Men annars är den orginal. Vad behövs göras mer? Läst om större hål i burken och ngt modd eller vad det hette. Vad ska jag göra? HJÄLP!!

Grymt foum detta annars, kanske en bandit träff till våren:)
 

Banditen

I´m BACK....
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamma fjr 1300 + Suzuki DR 650 se
Jag förmodar du har kollat så det inte är något veck på någon av luftslangarna till förgasarna? Jag råkar ut för det ibland och då börjar motorn blödra och blir allmänt knepig...

Tja ..Nej har inte kollat det ,men eftersom jag inte lyft på tanken eller rört den överhuvudtaget så borde det inte vara det som är problemet.
var inne på tändningen..kan något skakat loss eller rört på sig där??:va
har för mig att tändplattan har en fast inställning,så den kan väl inte rört sig..
men tack för tipset ändå..
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
..Nej har inte kollat det ,men eftersom jag inte lyft på tanken eller rört den överhuvudtaget så borde det inte vara det som är problemet.

..slangar kan torka/spricka = samma symptom.
Har Du bensinfilter mellan tank och förgasare? Nå skit kan satt sig på vägen ev i gasarna ev dags för nytt filter.
...annars riva fuggar och kolla, membran, nålar emulssionsrör ect...har Du utfört ombestyckning och håltagning enligt konstens regler så ska e int va probbz -väl provat koncept.
 

Banditen

I´m BACK....
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamma fjr 1300 + Suzuki DR 650 se
..slangar kan torka/spricka = samma symptom.
Har Du bensinfilter mellan tank och förgasare? Nå skit kan satt sig på vägen ev i gasarna ev dags för nytt filter.
...annars riva fuggar och kolla, membran, nålar emulssionsrör ect...har Du utfört ombestyckning och håltagning enligt konstens regler så ska e int va probbz -väl provat koncept.

Nix inget filter.men det blir väl till att riva bort fuggarna som du skriver.:huvet
Hur yttrar sig tjuvluft??
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Nix inget filter.men det blir väl till att riva bort fuggarna som du skriver.:huvet
Hur yttrar sig tjuvluft??

Har Du kollat hur långt ut luftskruvarna står? Kolla sånt innan Du river. ~3 varv ut från lätt bottnad. + lite ut ~1/4 varv vid "K&N"

Ev. plocka av förgasarlock och checka membran om de ser ut som russin...

Om Du är ute o kör, 5000 rpm och sedan drar in kopplingen, stannar hojen då?

..hojen får soppa via vaccum från förgasarlock(T-koppla alla 4 fuggar te bensinkranen), kan tänkas att de smyg läcker där = hojen ger mindre vaccum på lågvarv o får för lite soppa men klarar vaccumet på högvarv. ..fast de låter nästan som den får för mycket soppa... svart ryker? Skjuter lågor/smäller om Du håller konstant varv på tomgång? Funkar med choke(fastnat?)...
 

Banditen

I´m BACK....
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamma fjr 1300 + Suzuki DR 650 se
Har Du kollat hur långt ut luftskruvarna står? Kolla sånt innan Du river. ~3 varv ut från lätt bottnad. + lite ut ~1/4 varv vid "K&N"

Ev. plocka av förgasarlock och checka membran om de ser ut som russin...

Om Du är ute o kör, 5000 rpm och sedan drar in kopplingen, stannar hojen då?

..hojen får soppa via vaccum från förgasarlock(T-koppla alla 4 fuggar te bensinkranen), kan tänkas att de smyg läcker där = hojen ger mindre vaccum på lågvarv o får för lite soppa men klarar vaccumet på högvarv. ..fast de låter nästan som den får för mycket soppa... svart ryker? Skjuter lågor/smäller om Du håller konstant varv på tomgång? Funkar med choke(fastnat?)...

Har kollat luft skruvarna,står ok.membranen ser ok ut. 5000v o drar in kopplingen?? då ylar det imotorn,du menar att jag skall slå av antar jag,den går ner på tomgång,inga avgas smällar eller svart rök,choken funkar som den ska..:va det verkar bara vara precis över tomgång som den bråkar..
Har hittat någon brunt klet som verkar droppa någonstans från mellan fuggarna,ser inte var det kommer ifrån,det luktar inte bensin?? :confused:
 

chyfer1

chyfer
Gick med
26 Oct 2004
Ort
kalix
Hoj
gsf 1200s
tja

någon som vet hur man får tag på färg koden till en 97:ans bandit mörkblå metallic i färgen har letat lite här och där kollat på hojen men det verkar inte som att det finns någon stans på hojen heller
 

pomark

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2007
Ort
Motala
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -00
Färgkod

Har själv letat och frågade på suzukiverkstad i går enligt dom finns koden under tanken ,men har inte hunnit kolla på min.
tja

någon som vet hur man får tag på färg koden till en 97:ans bandit mörkblå metallic i färgen har letat lite här och där kollat på hojen men det verkar inte som att det finns någon stans på hojen heller
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top