Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det där är mitt gamla rostfria Yosh RS3 #SU-128-CC, förmodligen det enda B12 Yosh i Sverige med "Competition Baffle". Mikuni RS38 med gixxer-kammar, portat plastat och planat plus 30 mm insugare. Lagom bakhjulsvillig!

Jag tänkte faktiskt ringa TopCop i helgen när jag var på Tullinge i helgen och höra mig för om eventuellt köp men i villervallan/tävlandet glömde jag bort det. Grrr.... :hihi

<edit>Apropå tävlandet, jag VANN klassen Super Pro Street Bike på Tullinge i helgen på min turbo-bandit trots att jag egentligen borde kommit sist... men men, så går det när prylarna inte håller att köras med. :) Kylig luft... kunde inte skafta på fullt förrän på femmans växel, trots 1670 mm hjulbas. Lagom spännande resor nedför strippen! </edit>

Bas_Rutten skrev:
Ok.... Man är väl kanske :kocko men jag visste inte det innan. Tackar! Skickar upp två bilder i alla fall... Inte de bästa, men jag tog ner upplösningen lite för att inte de skulle bli så jobbiga att ladda ner. Hoppas de faller dig eller nån annan i smaken... :yoparty Har en del pyssel med den i vinter, men det är väl som det ska vara....
 
Last edited:

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
andersbrink skrev:
Jag tänkte faktiskt ringa TopCop i helgen när jag var på Tullinge i helgen och höra mig för om eventuellt köp men i villervallan/tävlandet glömde jag bort det. Grrr.... :hihi

Jag köpte faktiskt den redan i torsdags, så det hade varit för sent i helgen... :blah Men å andra sidan så hade den sluppit min lilla rådjurssväng i så fall.... :6surkart

Är det någon som har komplett handbromshandtag, fotbromsarm, kåpa till varvräknare och yttre ramen till strålkastaren till övers? PM:a mig i så fall....

Elgasen skrev:
:tummenupp De va hejsan vad blinkers det satt på hojen.

Jo... Det var det första jag tänkte på också när jag såg den... Men det kommer inte vara riktigt likadant i vår när den rullas fram ur garaget...
 

BanditCalle

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vallentuna
Hoj
HondaCBR900RR
Coolt med en Bandit tråd

Köpte en ny Bandit 1200 i våras och är mycket nöjd med denna :D
Och har inte sett så mycket om modellen på www ännu har ni några länktipps?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
BanditCalle skrev:
Köpte en ny Bandit 1200 i våras och är mycket nöjd med denna :D
Och har inte sett så mycket om modellen på www ännu har ni några länktipps?

Det enda som skiljer den nya mot den gamla är förgasarna samt drivningen av hastighetsmätaren, resten är i princip lika - förrutom det kosmetiskt uppenbara. Kamaxlarna påstås vara lite annorlunda, men i det stora hela betydelselöst effektmässigt.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Fick ett ryck och beställde en lillbandit :tungan som komplement till storbanditen









skala 1:18 dvs
 
Last edited:

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
Vad ska jag ta mig till? Nu har jag äntligen fått tummen ut arselet och rivit bort förgasarna på min Bandit 1200 -99 med dynojet, KN-filter och bolton. Den gick ju ryckigt och smäller som jag skrivit om tidigare och problemet har inte blivit mindre, snarare tvärt om. Jag har tankat etanol och 95 oktan och kört slut på flera tankar. Den går bra över 4000rpm men under så går den jättedåligt.

Jag trodde att det skulle sitta något skit i förgasarna men dom verkar vara så rena och fina så, har skruvat ur alla munstycken(hög- och låg-fart) ur samtliga förgasare och gjort ren dom fast dom såg rena ut från start. Imorgon ska jag montera ihop allt igen och se hur den går, känns som det inte kommer att bli så stor skillnad... Vad kan det annars vara för fel?

Filtret såg bra ut så när som på en sotfläck mitt på, antar att den kommer sig av dom där smällarna som jag har haft sen den började gå dåligt. Stiften såg lite sotiga ut som om det skulle vara för fet blandning.


Var förresten en massa skruvande för att få bort dom där förgasarna, jag fick ta bort båda sidokåporna för att komma åt skruven till luftburken, gjorde jag rätt då? :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ditt meckande är helt korrekt. Bakre sidokåporna lär tas bort. När man blivit varm i byxan tar det max 10 minuter att rycka förgasarna från hojen.

Du har glömt att kolla det viktigaste, bränslemunstycket för tomgången. Det är det långa röret i förgasarkroppen som sticker ned i flottörhuset och som har ett yttepyttelitet hål i sig. Du måste använda en tunn kardel från en koppar-elkabel. Du får absolut INTE använda en tunn pianotråd eller annan järntråd för det munstycket.

Att den går för fett på små gaspådrag vid 5000 varv (typ köra inspirerat på landsväg) beror på Dynojet-kitets trottelnålar.

<edit> Hur många varv är luftskruvarna för tomgången utskruvade? </edit>

Foss skrev:
Vad ska jag ta mig till? Nu har jag äntligen fått tummen ut arselet och rivit bort förgasarna på min Bandit 1200 -99 med dynojet, KN-filter och bolton. Den gick ju ryckigt och smäller som jag skrivit om tidigare och problemet har inte blivit mindre, snarare tvärt om. Jag har tankat etanol och 95 oktan och kört slut på flera tankar. Den går bra över 4000rpm men under så går den jättedåligt.

Jag trodde att det skulle sitta något skit i förgasarna men dom verkar vara så rena och fina så, har skruvat ur alla munstycken(hög- och låg-fart) ur samtliga förgasare och gjort ren dom fast dom såg rena ut från start. Imorgon ska jag montera ihop allt igen och se hur den går, känns som det inte kommer att bli så stor skillnad... Vad kan det annars vara för fel?

Filtret såg bra ut så när som på en sotfläck mitt på, antar att den kommer sig av dom där smällarna som jag har haft sen den började gå dåligt. Stiften såg lite sotiga ut som om det skulle vara för fet blandning.


Var förresten en massa skruvande för att få bort dom där förgasarna, jag fick ta bort båda sidokåporna för att komma åt skruven till luftburken, gjorde jag rätt då? :)
 

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
andersbrink skrev:
Ditt meckande är helt korrekt. Bakre sidokåporna lär tas bort. När man blivit varm i byxan tar det max 10 minuter att rycka förgasarna från hojen.

Du har glömt att kolla det viktigaste, bränslemunstycket för tomgången. Det är det långa röret i förgasarkroppen som sticker ned i flottörhuset och som har ett yttepyttelitet hål i sig. Du måste använda en tunn kardel från en koppar-elkabel. Du får absolut INTE använda en tunn pianotråd eller annan järntråd för det munstycket.

Att den går för fett på små gaspådrag vid 5000 varv (typ köra inspirerat på landsväg) beror på Dynojet-kitets trottelnålar.

<edit> Hur många varv är luftskruvarna för tomgången utskruvade? </edit>



Tusen tack för den snabba hjälpen men nu har jag äntligen hittat felet tror jag! Jag skruvade tillbaka förgasara, bytte tändstift och gjorde rent KN-filtret när jag ändå hade rivit ner eländet.

När jag skruvade ihop allt så såg jag till min förvåning att det låg något litet mässingsföremål i luftburken. Detta visade sig vara något munstycke som skulle sitta vid luftintaget på en av förgasarna, jag skruvade dit det och resten av hojen och nu verkar det som att den går bra. Vad är det för ett litet munstycke och vad gör det?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det lilla munstycket mäter upp luften för lågfartsmunstycket. Hur det funkar teoretiskt har jag ingen aning om.

Foss skrev:
Tusen tack för den snabba hjälpen men nu har jag äntligen hittat felet tror jag! Jag skruvade tillbaka förgasara, bytte tändstift och gjorde rent KN-filtret när jag ändå hade rivit ner eländet.

När jag skruvade ihop allt så såg jag till min förvåning att det låg något litet mässingsföremål i luftburken. Detta visade sig vara något munstycke som skulle sitta vid luftintaget på en av förgasarna, jag skruvade dit det och resten av hojen och nu verkar det som att den går bra. Vad är det för ett litet munstycke och vad gör det?
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Hmm har kikat lite närmare på hojen för uppgraderingar i vinter...tyckte de "hängde" lite för många isär dragna el kopplingar...fann även denna(se foto) under sadeln på min Califonia B12:a...har Ni andra B12 sådan me? ...något med tändningen...nån som har lite mer kik på den elektriska biten?! ..o vad grajen gör?
:va


Tackar!
 

Bifogat

  • tandni.JPG
    tandni.JPG
    37.5 KB · Visningar: 165

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
http://www.dynaonline.com/english/sportbike_dyna2000.htm

Helt onödig grej att montera. Möjligen på en turbohoj på 300 hästar där man måste retarda tändningen lite under högre boost.

Sitter den redan monterad - gör den iaf ingen skada, men den gör heller ingen nytta - om du nu inte har en 300+ hästars turbohoj eller 150 hästar extra med hjälp av lustgas.

Eastman skrev:
Hmm har kikat lite närmare på hojen för uppgraderingar i vinter...tyckte de "hängde" lite för många isär dragna el kopplingar...fann även denna(se foto) under sadeln på min Califonia B12:a...har Ni andra B12 sådan me? ...något med tändningen...nån som har lite mer kik på den elektriska biten?! ..o vad grajen gör?
:va


Tackar!
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
andersbrink skrev:
http://www.dynaonline.com/english/sportbike_dyna2000.htm
Sitter den redan monterad - gör den iaf ingen skada, men den gör heller ingen nytta - om du nu inte har en 300+ hästars turbohoj eller 150 hästar extra med hjälp av lustgas.


Jo tackar...då vet man vad man har att sikta mot under vinter månaderna :rofl

...möjligt att de är denna som dom kopplat till "stödet", bryter tändning då det brummar o man klickar i växel om stödet e nere...kan inte få för mig att den har "brukats" till de den ska då... :)

Hur e det med tändningen när man flåsar dit snurran, ska den ställas fram med den magiska tändförställaren?

Hepp Banditer o visa!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur Dyna-2000 hanterar retardation med dödaringången/stödkontakten har jag ingen aning om. B12'ans originalboxen hanterar det bra upp till dryga 300 hästar och går man över det brukar man vilja ha en race-tändning som t.ex. Dyna-4000 eller Schnitz Pro Series 2. Dyna-2000 hamnar lixom mitt emellan och jag har svårt att se att den har någon egentlig "funktion". Mer effekt får du inte med den. Likaså med tändspolar, upp till 300 hästar duger originalet, sen blir det dags att fundera på 0.7 ohms racespolar. Dyna-2000 = onödigt utgift.

Eastman skrev:
Jo tackar...då vet man vad man har att sikta mot under vinter månaderna :rofl

...möjligt att de är denna som dom kopplat till "stödet", bryter tändning då det brummar o man klickar i växel om stödet e nere...kan inte få för mig att den har "brukats" till de den ska då... :)

Hur e det med tändningen när man flåsar dit snurran, ska den ställas fram med den magiska tändförställaren?

Hepp Banditer o visa!
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Finns det någon formskuren plastfilm att sätta på tanken som är bra eller är det bättre att köpa ett ark på närmsta reklambyrå och skära ut själv?
Någon speciell form på plasten som rekomenderas?
 

steffo

&#1073;&#1072;&#1085;&#1076;&#1080;&#1090;
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Vad säger ni om crosstyre på banditen? Tänkte köpa ett imorgon och slänga på. Eller är det bortkastade pengar?

Nu har jag orginal customstyre. :rolleyes:
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
steffo skrev:
Vad säger ni om crosstyre på banditen? Tänkte köpa ett imorgon och slänga på. Eller är det bortkastade pengar?

Nu har jag orginal customstyre. :rolleyes:
jag tycker man har mycket bättre kontroll över hojen.
Köp! :tummenupp
 

steffo

&#1073;&#1072;&#1085;&#1076;&#1080;&#1090;
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Hur blir det på nån långsväng då? Kommer man upp för mycket?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
steffo skrev:
Hur blir det på nån långsväng då? Kommer man upp för mycket?
Man kommer inte upp något märkbart utan håller endast bredare och mer framlutat. (Beror iofs på vad du köper för styre, Renthal crosstyre som jag har är det så iaf.)
Det är iofs lite annan styrkrona på b6:an, men de blir nog bra.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top