Suzuki Bandit 1200-tråden

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Formel

Orginal Luftfilter går utmärkt att använda tills du börjar komma upp i 140-150hp på slangen.
Tack! :tummenupp

Men vad betyder:

"Jag beställde 35* samt 132.5* orginalmunstycken..."

Avser detta huvudmunstyckena? Vad betyder 35 respektive 132,5? Är 132,5 storlek och 35 typen? Enligt maualen är original 32 och 100.

Inga andra munstycken byts ut? Hur justeras nålarna - höjs maximalt?

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Tack! :tummenupp

Men vad betyder:

"Jag beställde 35* samt 132.5* orginalmunstycken..."

Avser detta huvudmunstyckena? Vad betyder 35 respektive 132,5? Är 132,5 storlek och 35 typen? Enligt maualen är original 32 och 100.

Inga andra munstycken byts ut? Hur justeras nålarna - höjs maximalt?

35 är lågfart samt 132.5 är huvudmunstycke

Grönkan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Hoj
Bandit 1200 / GSX 750 es
Bikersneed.se har en hel del slipon, vet inte om de just har Viper men de har en hel del andra.

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
Tjena!

Finns det någon som har ett bättre begagnat diafragmalock till förgasare tillhörande Bandit 1200 -98? (Det svarta plastlocket)

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Slitna munstycken?!

Slitna munstycken efter 900 mil? Kan det verkligen stämma?

The stock Bandit 1200 needle jets (incorporated into the top of the emulsion tube on the 36mm Mikuni carb) wear out in as little as 5000 miles of "in town" driving on Mikuni carbs, causing excess fuel delivery that cannot be compensated for by lowering the fuel level. Generally, if your bike has 10,000+ miles and the mileage is very poor, the needle jets / emulsion tubes are the first thing to replace to get back to "like new" mileage.

:va

Källa: http://www.factorypro.com/Prod_Pages/prods74.html

En annan grej:

Vad är det man ändrar för att justera flottörhöjden (se bilden)?!

Bifogat

• 2001b12carbs.jpg
    2001b12carbs.jpg
    68.9 KB · Visningar: 106

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Fireblade bytes mot Bandit 1200 N

Hej

Någon som vill byta sin 1200 N mot min Fireblade streetfighter från 1996? Customlack gjord på firma "gråmetallic" med airbrushdetaljer, bra skick på allt, går som ett skollat oll**.

Har en tendens till att köra lite väl fort med firebladen och vill hitta tillbkaka till en liten lugnare körstil, som jag hade när jag ägde bandit för några år sedan

Pm:a gärna om ni är intresserade.

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Honda vfr750
Hej,
jag har svårt att bestämma mig om jag ska köp en bandit, honda vfr eller kanske yamaha xjr, nån här som kört båda och kan ge lite input om skillnaderna mellan dem?
har ju läst att många tycker bandit vibrerar mycket och inte går köra speciellt långt på, jag kommer nog mest åka runt i farter under 100 på mindre vägar!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hej,
jag har svårt att bestämma mig om jag ska köp en bandit, honda vfr eller kanske yamaha xjr, nån här som kört båda och kan ge lite input om skillnaderna mellan dem?
har ju läst att många tycker bandit vibrerar mycket och inte går köra speciellt långt på, jag kommer nog mest åka runt i farter under 100 på mindre vägar!
Nja, har inte ägt några av de modeller du nämner. Men många andra (TRX 850, R1, ZX-6R, TDM 850, RGV 250 m.fl.) och efter två veckor med min -98 Bandit 1200 är jag mkt nöjd med mitt val. Vibrationer? Verkligen inte. Däremot är den stark som satan, smidig, bekväm och rolig. Har ett förhöjt kåpglas som gör stor skillnad - vinden hamnar på hjälmens övre del istället för i bröstet. XJR och VFR är ju också bra hojar som du troligen inte kommer göra dig besviken. Desto svårare val...

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
Hej,

:tummenupp Körde från KIEL till BERLIN förra sommarn,vi höll en fart på ca 170 hela tiden,kändes som hojen bara ville ha mer!Visst finns det en del småvibbar runt 4000 (100km/h)men det är bara att öka...Hem åkte vi från Hamburg direkt till Slöddertälje,ca 80 mil,tomt på vägarna,midsommarafton.Trött?Nja,lite,kunde kört 20 mil till...
Lite trött i gashanden dan efter o ärligt talat lite ryggvärk dagen efter,men det var det värt!:banana Underbart vriiid

rixxard

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
Suzuki Gsf 600 S
Hallo!!

Jag har en Bandit 600s (gsf) från -00 och min funderan är om man kan ställa om den på något sätt så att den sänks ned lite. Funderar eftersom att en brud kanske vill köpa den men hon är lite kort i rocken.. Får stå på tå.

danke
/rixx

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad gäller egentligen?

Som sagt Dynojet st1, lågfart 20, högfart 110 och nålarna i steg 4 samt Viper bolt-on.
110 verkar lite jämfört med vad som går att läsa om 2"-modd. Där står så vitt jag kan se 127,5 och andra i den här tråden har ännu större.

Lågfart 20 är också lite. Står 35 vid länken nedan.

Spelar det inte så stor roll vad man har - bara man har större munstycken än original?

:confused:

http://www.portablepct.com/fastlarry/banditfaq.htm#fuel_system

Last edited:

Gsf

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2009
Hoj
_07 1050 tiger
packväskor

Hej. När jag köpte min B12s-01 i höstas fick jag med packväskor. Han jag köpte den av hade inte använt väskorna så han visste inte hur dom ska monteras på hojen, och det vet inte jag heller. Är det någon som vet o kan skicka ett tydligt foto eller någon beskrivning. Jag skulle vara mycket tacksam för svar.:) Märket på väskorna: "moto detail"

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
Hallo!!

Jag har en Bandit 600s (gsf) från -00 och min funderan är om man kan ställa om den på något sätt så att den sänks ned lite. Funderar eftersom att en brud kanske vill köpa den men hon är lite kort i rocken.. Får stå på tå.

danke
/rixx

:( Jag är själv kort i rocken,förlängde de s.k hundbenen som sitter i länkaget till bakre dämpare med 5mm. Det gjorde en sänkning på ca 25mm.Perfekt för mig,enda problemet var att det blev svårare :gnissla att få upp hojen på c-stödet.Annars finns det färdiga sänksatser att köpa à 1200kr

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Hallo!!

danke
/rixx

Det är MYCKET enkelt! Det enda du behöver göra är att tillverka eller köpa ett par nya "hundben". Då ett par som är någon centimerter längre än orginal.

Kolla med denna kille vad det är för längd på dem (vet ej 100 om dom passar din dock):
http://www.blocket.se/vi/20737083.htm?ca=18_s

Här finns en variant med 3 olika justeringslägen:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/04-05-GSXR-600-750-LOWERING-LINK-DOGBONE-DROP_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em63Q2el1177QQhashZitem260395797585QQitemZ260395797585QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

En annan länk med bilder:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/E-05...1011399QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Lycka till.

Last edited:

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
Det är MYCKET enkelt! Det enda du behöver göra är att tillverka eller köpa ett par nya "hundben". Då ett par som är någon centimerter längre än orginal.

Kolla med denna kille vad det är för längd på dem (vet ej 100 om dom passar din dock):
http://www.blocket.se/vi/20737083.htm?ca=18_s

Här finns en variant med 3 olika justeringslägen:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/04-05-GSXR-600-750-LOWERING-LINK-DOGBONE-DROP_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em63Q2el1177QQhashZitem260395797585QQitemZ260395797585QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

En annan länk med bilder:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/E-05...1011399QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Lycka till.

:tummenupp S-RACING har sänksatser.1395kr för 40mm.Mkt pängar för 4 hål i två plattjärn!:yoparty

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
:tummenupp S-RACING har sänksatser.1395kr för 40mm.Mkt pängar för 4 hål i två plattjärn!:yoparty

Ja, det tar inte speciellt lång tid att göra dem heller.

Jag gjorde som så att jag ställde hojen på depåstöd fram och bak. Sedan satt jag en garagedomkraft under motorn och tog bort nedre bulten. Sänkte så att jag fick den höjden jag ville ha. Mätte sedan hur mycket som skiljde mot orginalhålet, sedan höjde jag upp den så att den vart högre än orginal och tog det måttet.
Två plattjärn.
En borrmaskin med borr.
Borra hål i plattjärnen och bulta ihop dem i varandra.
Fila de ihopbultade plattorna och forma hundbenen, och polera :tummenupp

Nu kan jag åka kurviga vägar och efter max 10 minuter åka sänkt på strippen. Mycket smidigt :tuttar

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...