Suzuki Bandit 1200-tråden

Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Styva upp fjädringen bak på pärlan.

Är lite trött att då jag har kvinnan med på hojtur att den säckar ihop så förbenat bak trots att förspänningen på fjädern är vriden i maxläge.
Nån som vet hur man ska fixa till problemet? Har hört att bakstötdämpare från gsxr1000 ska vara ett alternativ....
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ja, men fattade inte riktigt vad som ska göras på förgasarn... Min har redan slip-on dynojet o öppet filter och är bänkad till 112bhk så frågan är om det finns så mycket mer att hitta med enkla medel?!

Bara 2" mod (=öppnad luftburk + ombestyckning) kommer inte ge +20hk
Däremot om du samtidigt byter till R-kammar ger det ca +15-20hk

Det är gjort på min. Här har du kurvan före och efter.
Före: slip-on och kn-filter
Efter: slip-on, kn-filter, R-kammar, 2" mod och ombestyckning.

Bandit.jpg


Jobbet och bänkningen är gjord av Matte Bohlin i Tumba. www.mattebusa.se
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Styva upp fjädringen bak på pärlan.

Är lite trött att då jag har kvinnan med på hojtur att den säckar ihop så förbenat bak trots att förspänningen på fjädern är vriden i maxläge.
Nån som vet hur man ska fixa till problemet? Har hört att bakstötdämpare från gsxr1000 ska vara ett alternativ....

Gixxer 1000 K5-K8 ska passa (mer eller mindre) rakt i, har för mig att du endast behöver modifiera batteriboxen lite för att piggybacken ska få plats.

Kommer troligen göra samma på min i vinter.
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Ser att du låg på samma som jag innan, ca 112bhk... Har du koll på ca kostnad för kambyte o injustering? 16hk till skulle ju inte vara fel... ;)
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ser att du låg på samma som jag innan, ca 112bhk... Har du koll på ca kostnad för kambyte o injustering? 16hk till skulle ju inte vara fel... ;)

Jag vet ju mellan tummen och pekfingret ungefär, men ring och snacka med Matte så får du ett bättre svar.
Det är iaf billiga hästar kan jag säga. Tokvärt!
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hej alla Banditer, jag letade ju hoj som en tok i våras och valde mellan B12 och fireblade, efter lite efterforskning föll valet på en -98 cbr900rr för det fina chassiet skull, jag är egentligen nöjd, hojen går bra, den är snygg o verkar välskött. Det är en fröjd att njuta av krokiga vägar på den osv. osv. Det är bara ett litet problem och det är att jag har ett diskbråck i nacken som gör att jag inte kan köra många kilometer innan jag får ont, tråkigt som f-n men jag slänger ut en fråga här om det kanske finns nån som har en Bandit och kanske är intresserad av ett byte till en lite sportigare hoj, pm:a i så fall för mer info om hojen.
//Micke
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Jag hoppar på samma typ av fråga som "jyx".

Jag har en röd Bandit 1200S -96 liggandes på Köp & Sälj. Ingen som är intresserad? Eller som känner någon som skulle kunna vara intresserad?

Byter gärna men då till en "gubbigare" hoj eller större offroadare.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Blejden bytt idag mot röd o fin Bandit 1200 från -96 helt original men går rätt fint ändå, upplever ett hoppande o puttrande under 2000rpm men sen bär det iväg så mjukt o fint så, är troligen dags för en förgasarrengjörning då den stått en stund....då ska vi se, ebay here i com :banana
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
lite hjälp, har filmat en stund med hojem på tomgång men kan inte ladda upp filmen här, skulle vilja att någon med banditkunnande lyssnar o berättar om det är troligt förgasar eller elektronikorienterat om det går, kan ju maila filmen om nån vill lyssna.
//M
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Onekligen j-vligt mycket hoj för pengarna.

Tack för det.

Men det verkar som om begreppet "Snåla smålänningar" verkligen stämmer.
Detta då inget vidare intresse verkar finnas för denna hoj.

Finns det inga intressenter så får jag väl behålla den och anpassa den för lite mer touring.
Jag tänker mig:
-GSXR K8 bakdämpare
-högre kåpglas
-undertail
-bättre backspeglar

-ev. 2 tums mod
-ev. lackering av repiga kåpor
-ev. packväskor

Någon som vet ställen runt i kring Jönköping/Nässjö som kan det här med lackering av plastkåpor och intrimmning av förgasare efter 2 tums mod?

På önskelistan finns även.
-styvare gaffelfjädrar
-förlängda hundben bak / sänkning
-svingförlängare
-portning/trimning/kambyte... för att öka lite effekt.
-Typ Sidewinder avgas, dock med insats så det går att köra hojen utan att få tinnitus... (Jag gillar utseendet av en sån dämpare).
 

Mohede

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2013
Ort
Mjölby
Hoj
Suzuki GSF 1200s
Hej!
Tänkte höra om det finns nån som har lykta plus fästen osv så att jag kan konvertera min 1200s (98) till 1200n?
Prylar i östergötland eller närheten är ju att föredra.
Har kanske skrivit i fel tråd men ah jag chansar här.
Tack :)
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Lite funderingar o hjälp, plockade bort förgasarna idag för att göra rent dom. Tänkte ev göra 2inch mod sammtidigt, har sökt i tråden och läst att man ska höja nålarna i samband med detta men mina satt redan i högsta läget (alltså clipset längst ner) vart satt era ? För övrigt är hojen helt original med 102,5 och 37,5 munstycken och väldigt tyst pipa :) har även en fråga om bensinförbrukningen, den drar nu c:a 0,65 blandad vilket jag tycker är helt ok för en hederlig gammal oljebrännare, vad hände med Era efter 2inch moden ?
Tacksam för snabbt svar då jag är åksugen o vill skruva ihop hojen igen :banana
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hej!
Tänkte höra om det finns nån som har lykta plus fästen osv så att jag kan konvertera min 1200s (98) till 1200n?
Prylar i östergötland eller närheten är ju att föredra.
Har kanske skrivit i fel tråd men ah jag chansar här.
Tack :)

Finns färdiga kit plug-n-play på ebay.co.uk
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tack för det.

Men det verkar som om begreppet "Snåla smålänningar" verkligen stämmer.
Detta då inget vidare intresse verkar finnas för denna hoj.

Finns det inga intressenter så får jag väl behålla den och anpassa den för lite mer touring.
Jag tänker mig:
-GSXR K8 bakdämpare
-högre kåpglas
-undertail
-bättre backspeglar

-ev. 2 tums mod
-ev. lackering av repiga kåpor
-ev. packväskor

Någon som vet ställen runt i kring Jönköping/Nässjö som kan det här med lackering av plastkåpor och intrimmning av förgasare efter 2 tums mod?

På önskelistan finns även.
-styvare gaffelfjädrar
-förlängda hundben bak / sänkning
-svingförlängare
-portning/trimning/kambyte... för att öka lite effekt.
-Typ Sidewinder avgas, dock med insats så det går att köra hojen utan att få tinnitus... (Jag gillar utseendet av en sån dämpare).

Ska tipsa min polare om din annons, han får låna min nån gång ibland och är helt kär i den... dags att han skaffar en egen! ;P
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vid 2 inch mod så luftskruvarna enligt Brinken vara utskruvade "3 turns" menar han hela 360 graders varv? Eller 180 graders varv? Håller på med en mod nu och på den är skruvarna 1.5 hela varv ut. Gissar att någon skruvat in dem från 2.5 varv för att feta upp lite när dom monterat slipon men är inte helt säker?

Kör ni med tjockare olja i gaffeln? Någon som testat med större oljemängd istället? Tips?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top