Suzuki Bandit 600 -> Streetfighter

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Rosersberg
Hoj
Bandit 600 -99
Motgångar...

Jaha då gick man ut i garaget igårkväll och tänkte att det är väl ingen konst att plocka av styret och montera dit det nya? Tji fick jag, var inte riktigt så enkelt som jag föreställt mig.

Kan börja med att nämna att Biltemas fågelpinnestyre känns och ser helt ok ut även om det jag fick verkade vara ett måndagsexemplar. De två klamrarna som fäster fågelpinnen vid styret gled löst fram och tillbaka på styret trots att skruvarna var åtdragna till max, inte vill man ju ha vibrationer på den där när man kör väl? Löste problemet genom att skära ut en liten bit gummi som blev över när jag monterade lyktfästena på gaffeln för ett par veckor sedan. Plockade av fågelpinnen, lade liten gummibit under varje klammer och drog fast, sitter bra nu. Sen så ligger det svarta färglagret lite tunnt på ett ställe, området är ca 2x10 mm och lite ovalformat där man ser metallen lite svagt genom den svarta färgen. Hade det inte varit för att det kostar nästan lika mycket att åka till Biltema och byta styret som att köpa ett till hade jag kanske bemödat mig att göra det men det ena kunde jag lösa och det andra är bara lite smått irriterande (får väl köpa ett Renthal till nästa säsong om jag fortfarande stör mig på det då). Tips till den som funderar på samma styre, syna förpackningen och styret noga innan du går till kassan så kommer du bli kanonnöjd :tummenupp

När det gäller monteringen av nya styret stötte jag på lite patrull. Plockade av styrändvikterna och lossade på reglaget för gasen, hmm, där under fästet finns ett litet hål i styret för en liten pigg på reglaget för att hålla allt på plats i sitt läge utan att glida runt som en såpad ål när man drar på med högerhanden, klok konstruktion även om den satte lite käppar i hjulet för mig. Första gången jag plockar av ett styre så hade inte riktigt räknat med det. Bör man inhandla en sådan här Borrjig eller frihanda?
Sen mottages gärna tips på hur jag får loss gummihandtaget på vänster sida utan att skära upp det, sitter ju typ limmad därpå. Skulle vara trevligt att återanvända säsongen ut iaf.

Finns därute i etern månne någon vänlig själ inte alltför långt från norra norrort med utrustning och/eller erfarenhet och/eller tid för denna operation mottages gladeligen hjälp i alla dess former? :fiska
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Jaha då gick man ut i garaget igårkväll och tänkte att det är väl ingen konst att plocka av styret och montera dit det nya? Tji fick jag, var inte riktigt så enkelt som jag föreställt mig.

Kan börja med att nämna att Biltemas fågelpinnestyre känns och ser helt ok ut även om det jag fick verkade vara ett måndagsexemplar. De två klamrarna som fäster fågelpinnen vid styret gled löst fram och tillbaka på styret trots att skruvarna var åtdragna till max, inte vill man ju ha vibrationer på den där när man kör väl? Löste problemet genom att skära ut en liten bit gummi som blev över när jag monterade lyktfästena på gaffeln för ett par veckor sedan. Plockade av fågelpinnen, lade liten gummibit under varje klammer och drog fast, sitter bra nu. Sen så ligger det svarta färglagret lite tunnt på ett ställe, området är ca 2x10 mm och lite ovalformat där man ser metallen lite svagt genom den svarta färgen. Hade det inte varit för att det kostar nästan lika mycket att åka till Biltema och byta styret som att köpa ett till hade jag kanske bemödat mig att göra det men det ena kunde jag lösa och det andra är bara lite smått irriterande (får väl köpa ett Renthal till nästa säsong om jag fortfarande stör mig på det då). Tips till den som funderar på samma styre, syna förpackningen och styret noga innan du går till kassan så kommer du bli kanonnöjd :tummenupp

När det gäller monteringen av nya styret stötte jag på lite patrull. Plockade av styrändvikterna och lossade på reglaget för gasen, hmm, där under fästet finns ett litet hål i styret för en liten pigg på reglaget för att hålla allt på plats i sitt läge utan att glida runt som en såpad ål när man drar på med högerhanden, klok konstruktion även om den satte lite käppar i hjulet för mig. Första gången jag plockar av ett styre så hade inte riktigt räknat med det. Bör man inhandla en sådan här Borrjig eller frihanda?
Sen mottages gärna tips på hur jag får loss gummihandtaget på vänster sida utan att skära upp det, sitter ju typ limmad därpå. Skulle vara trevligt att återanvända säsongen ut iaf.

Finns därute i etern månne någon vänlig själ inte alltför långt från norra norrort med utrustning och/eller erfarenhet och/eller tid för denna operation mottages gladeligen hjälp i alla dess former? :fiska

På mitt styre fanns hålet redan förborrat, dock hade det suttit på en annan bandit tidigare vilket kanske förklarar saken...

Med tanke på att du köpt ett budgetstyre, som du dessutom inte är helt nöjd med, så hade jag testat att borra på frihand, blir det inte bra så köp ett nytt av bättre sort eller ett bättre exemplar. Den där borrjiggen kostar ju mer än styret.

För att få loss handtaget tog jag en platt skruvmejsel av lång, tunn modell och lirkade in mellan gummit och styret. Sedan "vred" jag mejseln runt styret så att jag liksom bände loss gummit hela vägen runt.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
När det gäller monteringen av nya styret stötte jag på lite patrull. Plockade av styrändvikterna och lossade på reglaget för gasen, hmm, där under fästet finns ett litet hål i styret för en liten pigg på reglaget för att hålla allt på plats i sitt läge utan att glida runt som en såpad ål när man drar på med högerhanden, klok konstruktion även om den satte lite käppar i hjulet för mig. Första gången jag plockar av ett styre så hade inte riktigt räknat med det. Bör man inhandla en sådan här Borrjig eller frihanda?
Har du tillgång till skruvstäd så frihandsborra.

-Mät upp vart de nya hålen skall vara
-Dra ett varv målartejp på styret och markera platsen
-Dubbelkolla det du precis mätte, så att det stämmer.
-Trippelkolla måtten.
-Sätt fast styret i skruvstädet. Linda t.ex. en tygbit runt stället du spänner fast vid på styret så att du slipper märken på styret.
-Körna stället där hålet skall sitta så att borren inte far runt.
-Börja sakta med en mindre borr så att du får ett hål att köra stora borren i.
-Gå över till den stora borren. Lägre hastighet och kontroll är bra, istället för full fart och snabbt.
 

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Rosersberg
Hoj
Bandit 600 -99
På mitt styre fanns hålet redan förborrat, dock hade det suttit på en annan bandit tidigare vilket kanske förklarar saken...
Fusk! :tungan

Med tanke på att du köpt ett budgetstyre, som du dessutom inte är helt nöjd med, så hade jag testat att borra på frihand, blir det inte bra så köp ett nytt av bättre sort eller ett bättre exemplar. Den där borrjiggen kostar ju mer än styret.

För att få loss handtaget tog jag en platt skruvmejsel av lång, tunn modell och lirkade in mellan gummit och styret. Sedan "vred" jag mejseln runt styret så att jag liksom bände loss gummit hela vägen runt.

Tack för tipset. Gjorde du något för att det skulle sitta stadigare på det nya styret sen eller räcker räfflorna på styret till för att hålla den stilla?
 

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Rosersberg
Hoj
Bandit 600 -99
Har du tillgång till skruvstäd så frihandsborra.

-Mät upp vart de nya hålen skall vara
-Dra ett varv målartejp på styret och markera platsen
-Dubbelkolla det du precis mätte, så att det stämmer.
-Trippelkolla måtten.
-Sätt fast styret i skruvstädet. Linda t.ex. en tygbit runt stället du spänner fast vid på styret så att du slipper märken på styret.
-Körna stället där hålet skall sitta så att borren inte far runt.
-Börja sakta med en mindre borr så att du får ett hål att köra stora borren i.
-Gå över till den stora borren.

Jättebra råd, de tackar vi för. Grannen har skruvstäd så smiter över till honom och trixar lite.

Lägre hastighet och kontroll är bra, istället för full fart och snabbt.
Trodde aldrig man skulle få det rådet här på SH
An_Emoticon_From_Years_Gone_By_by_sereneworx.gif
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Det blev mycket snyggare :tummenupp



Jag gillar skyddet framför din oljekylare.

Det blev snyggare men jag hade nog sänkt mätarna 5 centi i stället
fast det är nog mycket mer jobb, jag tyckte lamporna satt på rätt plats för att få lite aggressivare look.
 

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Rosersberg
Hoj
Bandit 600 -99
Det blev snyggare men jag hade nog sänkt mätarna 5 centi i stället
fast det är nog mycket mer jobb, jag tyckte lamporna satt på rätt plats för att få lite aggressivare look.

Ser inte ut att vara alltför mycket jobb att sänka mätarna, nackdelen är väl att de kommer vinklas lite mer upp åt skyn istället för rakt mot föraren. Kan ju bli jobbigt att åka om man får solkatter kastade i ansiktet hela tiden. Men först ska nya styret på, sen kanske lite photoshop på ditt förslag.

Var den här hojen som inspirerade till att sätta dem lågt från början:
100_0464.jpg
 

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Rosersberg
Hoj
Bandit 600 -99
Borrning gick bra, tack för alla tips!
Såhär ser det ut med nya styret monterat:
6113284825_a55e57a83b_b.jpg

6113285081_9c87ff341f_b.jpg

6113875020_10dd14b276_b.jpg


Den uppmärksamme kanske märker att allt inte sitter som det ska på styret, mycket riktigt så är bromsslangen för kort och även vajrar för gas och choke är i tightaste laget. Det blir bara till att montera åter orginalpinnen så jag kan köra hojen och byta till nya styret när jag har införskaffat slangar och vajrar som passar. Då godset är tjockare i detta styre än orginal så passar ej heller styrändvikterna :gnissla

Men visst fan ser det shysst ut?!:yoparty

Ang. längd på nya slangar och vajrar, hur pass exakt ska det vara? kan jag bara kolla orginallängden i specarna och lägga på en decimeter eller måste det vara på centimetern när?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ang. längd på nya slangar och vajrar, hur pass exakt ska det vara? kan jag bara kolla orginallängden i specarna och lägga på en decimeter eller måste det vara på centimetern när?
När du måttar längerna så tänk på att gaffelns skall kunna fjädra ut helt samt att du skall kunna svänga maximalt utan att de skall sträckas ut helt.
 

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Rosersberg
Hoj
Bandit 600 -99
När du måttar längerna så tänk på att gaffelns skall kunna fjädra ut helt samt att du skall kunna svänga maximalt utan att de skall sträckas ut helt.

Den övre bromsslangen, choke och gasvajrarna påverkas inte av gaffelns utfjädring.
Vajrarna når med nya styret och jag kan svänga fullt men de blir lite väl spända. Uppskattningsvis behövs 5 cm mer på samtliga vajrar.
Bromsslangen är lite knepigare att mäta men ser ut att saknas ca 6 cm där, kan jag ta höjd och köpa en 10 cm längre med säkerhet för felmätning eller måste jag koppla loss slangen och mäta när bromsvätskebehållaren är monterad på styret? Vill helst inte öppna systemet. behöver hojen på onsdag.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Fusk! :tungan

Tack för tipset. Gjorde du något för att det skulle sitta stadigare på det nya styret sen eller räcker räfflorna på styret till för att hålla den stilla?

Nej, jag bara tryckte på handtaget, och det har suttit stadit sedan dess (2-3 år).

Konstigt att du fick problem med slangarna, för mig funkade det fint.
 

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Rosersberg
Hoj
Bandit 600 -99
Nej, jag bara tryckte på handtaget, och det har suttit stadit sedan dess (2-3 år).

Konstigt att du fick problem med slangarna, för mig funkade det fint.

Jo det är ju lite synd, vet inte om någon har tips på var jag kan få tag i slangar och vajrar till bästa pris men kollar jag Lelles så hamnar jag på ca:
Choke: 246kr
Gas (drag): 355kr
Gas (retur): 355kr
Koppling: 278kr
Broms (stålomspunna): 775kr
Totalt: 2009kr

Notera då att samtliga dessa är modellanpassade och kommer vara för korta så en extra slant lär behövas.
Känns som att köpa lösmeter och tillverka egna är enda alternativet, blir nog ett vinterprojekt av detta då tiden inte riktigt räcker till f.n.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Går ju fort att fixa till vajrar i lösmeter, så nåt vinterprojekt kommer du inte behöva göra de till :tummenupp
 

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Rosersberg
Hoj
Bandit 600 -99
Väcker min byggtråd lite.
Inte mycket som hänt sen sist, har en unge till sen i januari att hålla koll på så svårt att hitta tid till allt som ska göras.
Styret ligger fortfarande på hyllan med färdigborrade hål, inga nya vajrar/slangar införskaffade.

Men Auspuffen är bytt :tummenupp
Köpte mig en Danmoto Carbon GP dämpare. 1100 spänn inkl frakt och tull, ca 2 veckors leveranstid.

Ljudtest:

Riktigt nöjd, härligt ljud i pipan nu.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top