Suzuki Bandit 600 -> Streetfighter

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Ser ut att bli grymt snyggt!
En hugger tycker jag helt klart att du ska försöka få tag i till vettig peng.

Att plocka bort skjutshandtagen på ett sätt så du kan montera tillbaka dem på ett snabbt sätt tycker jag verkar som en billig och riktigt bra modifiering. Skulle bli jäkligt rent och snyggt.

Sen tycker jag att du ska kolla in hastighetsmätare från Acewell, ger ett riktigt prydligt utseende, och även kolla om du kan montera en flyscreen (likt Triumph har på sina nakna bushojar).

Snyggt som fan blir det iaf, så forstätt på den inslagna vägen :)

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Sorry, du har rätt det var hugger jag menade :brinnerup

Ja pluggar måste man väl kunna hitta.
Oavsett om det är till hoj eller något annat.

Funderat på det har jag men gräver jag för djupt i plånboken så får jag bannor på hemmaplan, vad som däremot vore intressant är att testköra de två alternativen för att känna skilladen. Kanske kan bli en investering till nästa säsong.

Ah, då är jag med på vad du menar, kan "Hugger" vara ordet du söker? Såvitt jag förstått det är tailguard och undertail samma sak.

Ska kika på det där du sa om pluggarna, skulle gärna bli av med handtagen, undrar om dessa finns att beställa någonstans, min maskinpark är inte så pass avancerad att jag kan tillverka egna.

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Hoj
Bandit 600 -99
Det krävdes en del letande men jag hittade till slut pluggar jag kunde använda
_dsc8624_158159282.jpg

Inköpta på Mekonomen och om jag förstått det rätt är de till för att plugga igen hål i torpedväggen på bilar. Finns i olika storlekar varav 25mm var precis vad jag behövde. Oförskämt billiga, hela kalaset gick loss på 24 kr för 4 st :tummenupp

Före:
_dsc8622_158159341.jpg

Efter:
_dsc8625_158159373.jpg

Före:
_dsc8623_158159411.jpg

Efter:
_dsc8626_158159452.jpg

Ska fixa en helbild på hojen imorgon så man ser hur det påverkar helhetsintrycket

Edit:
Hittade f.ö. en tråd här på sporthoj som berörde passagerarhandtag: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=239413&highlight=passagerarhandtag. Om man kan lita på resonemanget så kan läderremmen på sitsen mellan förardel och passagerardel eventuellt klassas som passagerarhandtag.

Last edited:

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Blev riktigt bra med pluggarna :tummenupp

Men nästa gång du ska in på besiktning så skippa handtagen då.
Se vad de säger, och till försvar så kan du ju säga att "snöret" är också ett handtag :D

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Hoj
Bandit 600 -99
Jag hittade ingen flyscreen som jag tyckte passade så idag började jag tillverka en egen.
Började med papper, sax och tejp. Resulterade i denna mall:
_dsc8631_158405878.jpg

_dsc8629_158405813.jpg

Då jag varken har kunskaper eller verktyg för att jobba i metall så valde jag plast. La upp planen så att jag tar en plastskiva som jag skär till och sen formar med varmluftspistol.

Mallen ritas av på plastskivan:
_dsc8637_158406060.jpg

Skärs ut:
_dsc8638_158406095.jpg

Värms där den ska bockas:
_dsc8640_158406172.jpg

Efter formning:
_dsc8643_158406269.jpg

Sen slipade jag skärmen med en B&D Mouse och 240 papper (finaste jag hade hemma, ska inhandla ett ännu finare och slipa vidare.

Nästa steg blir att lösa hur jag ska fästa skärmen på cykeln.

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Fan, det kommer att bli jävligt bra.
Skoj att du kör med plast istället för plåt :tummenupp

Du har inte funderat på att byta ut dina speglar?
Men som du har sagt innan du måste byta ut dina framblinkers till krom.

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
dsc08611_158052564.jpg

Någon som har ett bra tips om hur jag ska gå tillväga för att ställa in lyktorna så jag inte bländar mötande trafik? Jag trodde jag planerade och hade ritat upp på en vägg vart orginallyktan gav sin ljusbild men det var ju helt i onödan då den nya inte sitter på samma höjd.

smaken är som baken men bara jag som tycker de hade varit snyggare om du hade satt lyset längre upp?

annars som sagt väldigt fint:tummenupp

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Hoj
Bandit 600 -99
Fan, det kommer att bli jävligt bra.
Skoj att du kör med plast istället för plåt :tummenupp

Du har inte funderat på att byta ut dina speglar?
Men som du har sagt innan du måste byta ut dina framblinkers till krom.

Speglarna kommer bytas, funderar på dessa:
ebay_annons_158466250.jpg

Monterade ser de ut typ såhär:
dscn0298_158467386.jpg

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Jag har gjort liknande modifieringar på min Bandit 1200. Kolla garaget för bilder. Har numera en annan slip-on samt race-fotpinnar vilket inte var bytt när bilderna togs.

Skulle vilja ha några speglar som är snyggare än original, men jag gillar inte sådana som sitter i styrändarna. Mötte en liknande hoj med sådana speglar härom dagen och det såg inte klokt ut.

Jag kör med fatbar och raisers också förresten, något att fundera på kanske?

EDIT: du kommer förresten att få problem med bilprovningen om du inte sätter dit en röd reflex vid nummerplåten :(

EDIT2: om du inte redan löst det där med inställning av framlyktan så ska ljuset falla med 1cm per meter, så om du mäter en meter framför och fem meter framför ska höjden skilja 4 centimeter.

Last edited:

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Ja kom ihåg att du måste ha reflex där bak, men sätt inte den där skattemärket satt för det är inte godkänt.

Gör som jag gjorde.
Köpte en på Biltema, delade den på mitten (för den var för stor), gjorde ett V-jack läng med den och limmade ditt den på underkanten av nrplåten :tummenupp

EDIT: du kommer förresten att få problem med bilprovningen om du inte sätter dit en röd reflex vid nummerplåten :(

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Hoj
Bandit 600 -99
Ja det lär ju bli bättre.
Biltema säljer dom för 299kr :1pajas

Jo har sett biltemas men gillar inte hur de sitter infästa i styret.

Jag har gjort liknande modifieringar på min Bandit 1200. Kolla garaget för bilder. Har numera en annan slip-on samt race-fotpinnar vilket inte var bytt när bilderna togs.

Skulle vilja ha några speglar som är snyggare än original, men jag gillar inte sådana som sitter i styrändarna. Mötte en liknande hoj med sådana speglar härom dagen och det såg inte klokt ut.

Jag kör med fatbar och raisers också förresten, något att fundera på kanske?

EDIT2: om du inte redan löst det där med inställning av framlyktan så ska ljuset falla med 1cm per meter, så om du mäter en meter framför och fem meter framför ska höjden skilja 4 centimeter.

Har planer på att byta dämparen men det ligger lite längre bort i framtiden.

Reflex har jag, slaktade en gammal varningstriangel, kanske inte E-godkänd men det syns ju inte när man är ute och kör, bara vid noggrannare kontroll.

Tack för tipset om lyktorna, ska ge mig på att ställa in senare idag.:tummenupp

Ja kom ihåg att du måste ha reflex där bak, men sätt inte den där skattemärket satt för det är inte godkänt.

Gör som jag gjorde.
Köpte en på Biltema, delade den på mitten (för den var för stor), gjorde ett V-jack läng med den och limmade ditt den på underkanten av nrplåten :tummenupp

F.n. sitter den precis där den inte borde, nämligen på skattemärkets plats , suck, blir väl till att införskaffa en laglig och hitta någonstans där den gör minst skada för att förstöra utseendet på baken. :gnissla

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Såhär blev min reflex, tycker inte den förstör något därbak.

227777_10150589530295611_876200610_18784274_4964681_n.jpg

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Hoj
Bandit 600 -99
Har pysslat lite med fästet för flyscreenen igår och idag.
Rotade lite i grannens tunna med metallskrot och hittade smala remsor blyplåt som blivit över efter hans husrenovering. Resultatet ser ni här:
_dsc8645_158625551.jpg

_dsc8646_158625593.jpg

_dsc8647_158625639.jpg

Blev lite nyfiken på hur den skulle se ut i svart (photoshop)
_dsc8645_b_158627599.jpg

Nu fick jag äntligen ett vettigare ställe att montera tutan på, gömde den bakom flyscreenen istället för att ha den på sidan nedanför tanken.
_dsc8656_158626143.jpg

Funderar på vad jag ska lacka den i för färg, planen från början var svart men vitt är inte heller så tokigt. Fixar man flera detaljer i vitt kan det nog bli riktigt snyggt. Ska leka lite i photoshop och sen besluta.

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Hoj
Bandit 600 -99
Har lekt i photoshop och försökt se in i framtiden lite

Svart färgsättning
(svarta bar end speglar, svart kåpa framför luftfiltret, svart flyscreen, svart stubby slip-on:
_dsc8652_avgas_svart_158727078.jpg

Svart/vit färgsättning
(kromade bar end speglar, nya luftfilter utan täckande kåpa, vit flyscreen, vit stubby slip-on, vitt lindat grenrör
_dsc8652_avgas_frg_158727089.jpg

Bara lite ideer jag har, inte säkert att allt blir av men kan vara trevligt att tjuvkika på ett eventuellt resultat innan man lägger ner dyra pengar och kanske inte blir nöjd.

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Tycker du ska låta sliponet går upp och sitter fast som original blåset.
Men du ska ha kort slipon.
Sen tycker jag att du ska linda in avgassystemet i avgasbandage :tummenupp

Bjenn

streetBandit
Gick med
26 Jul 2009
Hoj
Bandit 600 -99
Tycker du ska låta sliponet går upp och sitter fast som original blåset.
Men du ska ha kort slipon.
Sen tycker jag att du ska linda in avgassystemet i avgasbandage :tummenupp

Tack för förslagen. Testade att plocka ihop det i photoshop.
_dsc8652_110725_158791734.jpg

Jag tror jag skippar det vita. Vet inte hur jag ska få till en bra balans mellan färgerna.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum