Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Äntligen har man fått tummen ut och köpt sig ett helsystem!
Blev en FMF Powerbomb krök + FMF Powercore 4 dämpare, skall även borra luftburken samt bestycka i bänk när allt är på plats! :)

Ang. luftburken - 3x3 mod, men hur många hål ska det borras i sidopanelen? Räcker det med bara en sida, eller är det överlägset att borra båda?
Vilken storlek rekommenderas det att hålen skall vara samt storlek?

Alltså vilken total area skall det vara som luften kan passera igenom?

(Kan tillägga att det kanske kommer till, endurons cylinderfotspackning, FCR 41 samt vassare kammar.)

Har aldrig borrat på det här viset i liknande plast så har ni något tipps så att resultatet blir så bra som möjligt?

... en till fråga!:D

Vilken sorts slag är det som vissa använder för att skydda dämparen? Vanlig vaccumslag eller någon specialslang som är extra tålig?
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Ang. luftburks mod som det pratas om:
Ni snackar om att borra hål i luftburken etc. är det sidokåporna ni menar? Jag förstår att det ökar luftflödet/den får mer luft, frågan är då följande: Min hoj är strypt med en bricka mellan förgasare och cylinder så den får mindre bensin, är det värt att modda luft burken då, och måste man göra något mer för att det ska fungera bra?
 

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
Äntligen har man fått tummen ut och köpt sig ett helsystem!
Blev en FMF Powerbomb krök + FMF Powercore 4 dämpare, skall även borra luftburken samt bestycka i bänk när allt är på plats! :)

Ang. luftburken - 3x3 mod, men hur många hål ska det borras i sidopanelen? Räcker det med bara en sida, eller är det överlägset att borra båda?
Vilken storlek rekommenderas det att hålen skall vara samt storlek?

Alltså vilken total area skall det vara som luften kan passera igenom?

(Kan tillägga att det kanske kommer till, endurons cylinderfotspackning, FCR 41 samt vassare kammar.)

Har aldrig borrat på det här viset i liknande plast så har ni något tipps så att resultatet blir så bra som möjligt?

... en till fråga!:D

Vilken sorts slag är det som vissa använder för att skydda dämparen? Vanlig vaccumslag eller någon specialslang som är extra tålig?

Tjena!
Fråga Jparacing! Men det är 30mm hål iaf och ska du på med 41:a m.m så ska du göra mycket mer än bara 3x3! Jag vart lite nyfiken på vilka kammar du tänkt dig lr om du redan köpt dom!?:) Gött att du har köpt helsystem o tänker trimma vidare utöver systemet alltså!!!:tummenupp
MVH Jocke
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Scoop skulle inte göra nått, om jag inte missminner mig helt har TT 475 CRF450 airboot och luftburk.

men så här som vi dödliga åker räcker det gott med orginalburken med några borrade hål! (jag kör med 12st 30mm hål)

En sak att tänka på är att försöka få ett jämt flöde mellan sidorna, Dvs att man borrar lika stora hål på höger som på vänster sida av hojen.

hmm har bara på ena sidan den vänstra kåpan som man lossar för att komma åt luftfiltret.

Om man borrar på högra sidan skall man borra både burk och kåpa :va
 

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
hmm har bara på ena sidan den vänstra kåpan som man lossar för att komma åt luftfiltret.

Om man borrar på högra sidan skall man borra både burk och kåpa :va

Japp det ska du om din bestyckning är gjord för "mycket" luft lr om du märker att den går bättre med mer luft..jag och Jpa har borrat både kåpan o burken :tummenupp
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
hmm har bara på ena sidan den vänstra kåpan som man lossar för att komma åt luftfiltret.

Om man borrar på högra sidan skall man borra både burk och kåpa :va

Ja borra både luftburken och kåpan på höger sidan, helst mitt för varandra!

Så lika flöde som möjligt:tummenupp
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Ang. luftburks mod som det pratas om:
Ni snackar om att borra hål i luftburken etc. är det sidokåporna ni menar? Jag förstår att det ökar luftflödet/den får mer luft, frågan är då följande: Min hoj är strypt med en bricka mellan förgasare och cylinder så den får mindre bensin, är det värt att modda luft burken då, och måste man göra något mer för att det ska fungera bra?

slit bort strypningen? det är knappt någon märkbar skillnad.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Ang. luftburks mod som det pratas om:
Ni snackar om att borra hål i luftburken etc. är det sidokåporna ni menar? Jag förstår att det ökar luftflödet/den får mer luft, frågan är då följande: Min hoj är strypt med en bricka mellan förgasare och cylinder så den får mindre bensin, är det värt att modda luft burken då, och måste man göra något mer för att det ska fungera bra?

Först ska du öppna ett större hål där luften sugs in under sadeln, detta kallas 3x3 moden.:)
Sedan för att få ännu mer luft så kan man borra ett antal hål i sidopanelen för att mer luft ska kolla till luftbuken!;)

En videolänk så du ser hur man gör, steg för steg.:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=VtKWbs0N5lo

Tjena!
Fråga Jparacing! Men det är 30mm hål iaf och ska du på med 41:a m.m så ska du göra mycket mer än bara 3x3! Jag vart lite nyfiken på vilka kammar du tänkt dig lr om du redan köpt dom!?:) Gött att du har köpt helsystem o tänker trimma vidare utöver systemet alltså!!!:tummenupp
MVH Jocke

Tjena, vet inte varför jag skrev in 41, då det säkert räcker med en 39:a även för bigbore, kammar och högre komp.

Hur som helst tänkte jag antingen ett par
http://www.hotcamsinc.com/index.cfm?fuseaction=cProducts.view&productid=501 då även med avgaskammen.
Eller ett par av dessa, någon av de lite vassare som inte kräver allt för mycket underhåll av motorn.
http://www.webcamshafts.com/

Tänkte fundera ut vilka som passar bäst den dagen då allt ska beställas.

Men kraftigare ventilset, högre komp(packning), kanske även högkompskolv och även bigborekit skulle sitta mummsigt med vassare kammar och en FCR fögge. Dock blir kostnaden lite saftig för detta...

Kammar = ~400$
Packningar = ~40$(?)
Bigborekit = ~450$
Högkompkolv = ~ 100-200$ (Behövs ej vid bigborekit då det finns som tillval)
FCR = ~ 400-600$
Totalt = ~ 1500$

Sedan skall att fraktas och monteras...:näsblod
Men inget snack om saken att det skulle bli en jädrans rolig maskin!:yoparty
 
Last edited:

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
Först ska du öppna ett större hål där luften sugs in under sadeln, detta kallas 3x3 moden.:)
Sedan för att få ännu mer luft så kan man borra ett antal hål i sidopanelen för att mer luft ska kolla till luftbuken!;)

En videolänk så du ser hur man gör, steg för steg.:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=VtKWbs0N5lo



Tjena, vet inte varför jag skrev in 41, då det säkert räcker med en 39:a även för bigbore, kammar och högre komp.

Hur som helst tänkte jag antingen ett par
http://www.hotcamsinc.com/index.cfm?fuseaction=cProducts.view&productid=501 då även med avgaskammen.
Eller ett par av dessa, någon av de lite vassare som inte kräver allt för mycket underhåll av motorn.
http://www.webcamshafts.com/

Tänkte fundera ut vilka som passar bäst den dagen då allt ska beställas.

Men kraftigare ventilset, högre komp(packning), kanske även högkompskolv och även bigborekit skulle sitta mummsigt med vassare kammar och en FCR fögge. Dock blir kostnaden lite saftig för detta...

Kammar = ~400$
Packningar = ~40$(?)
Bigborekit = ~450$
Högkompkolv = ~ 100-200$ (Behövs ej vid bigborekit då det finns som tillval)
FCR = ~ 400-600$
Totalt = ~ 1500$

Sedan skall att fraktas och monteras...:näsblod
Men inget snack om saken att det skulle bli en jädrans rolig maskin!:yoparty

Precis!! Jag har en 39:a o det räcker gott o väl till bigbore o kammar! Jag o Jpa som hjälpt mig trimma z:an funderar vilka kammar som kan passa bra! hotcam har slutat med dom bästa stage 1 lr om det va stage 2 kammar! Jag ska i med athena bigbore o kammar under vintern sen är jag nöjd!:D
Härligt att du tänker gå vidare med trimningen det är ju nu dom roliga o mest märkbara hästarna kommer:yoparty
MVH Jocke
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
slit bort strypningen? det är knappt någon märkbar skillnad.

Nej just därför är det lika bra att ha den laglig...så som jag kör vill jag gärna slippa strul med försäkringsbolaget ifall det går åt helvete:näsblod .

Först ska du öppna ett större hål där luften sugs in under sadeln, detta kallas 3x3 moden.:)
Sedan för att få ännu mer luft så kan man borra ett antal hål i sidopanelen för att mer luft ska kolla till luftbuken!;)

En videolänk så du ser hur man gör, steg för steg.:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=VtKWbs0N5lo
Tack för hjälpen :tummenupp
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Tjena!
Fråga Jparacing! Men det är 30mm hål iaf och ska du på med 41:a m.m så ska du göra mycket mer än bara 3x3! Jag vart lite nyfiken på vilka kammar du tänkt dig lr om du redan köpt dom!?:) Gött att du har köpt helsystem o tänker trimma vidare utöver systemet alltså!!!:tummenupp
MVH Jocke

30mm säger inte så mycket om du inte säger hur många du har gjort samt om den får tillräckligt med luft då samt om du har borrat bara på en sida, vilken i sånna fall, eller om du borrat båda.

Sedan den obesvarade frågan...

Vilken sorts slag är det som vissa använder för att skydda dämparen? Vanlig vaccumslag eller någon specialslang som är extra tålig?:va
Vad heter en såndär klämma som man trär slagen över för att sedan skruva så den drar ihop sig så att den sitter tight runt dämparen?:confused:
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
30mm säger inte så mycket om du inte säger hur många du har gjort samt om den får tillräckligt med luft då samt om du har borrat bara på en sida, vilken i sånna fall, eller om du borrat båda.

Sedan den obesvarade frågan...

Vilken sorts slag är det som vissa använder för att skydda dämparen? Vanlig vaccumslag eller någon specialslang som är extra tålig?:va
Vad heter en såndär klämma som man trär slagen över för att sedan skruva så den drar ihop sig så att den sitter tight runt dämparen?:confused:

googla på "muffler slider" så hittar du info om sådana :tummenupp
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
ja usch. Hur långt har ni kört på era "zätor" denna säsong?
Jag är uppe i 420mil nu.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top