Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du

• Antal röstningar
    0

mackez

Motardpilot
Gick med
6 May 2006
Hoj
DRZ400SM. Föregående hojar: Honda Xr 650r SM/Offroad. Xr600r, KX125
och roligare:yoparty
Min SM kttade XR650var inte alls lika skoj som min DRZa..Trots massa mer motor
/MA

HåkanL

Det omöjliga tar bara lite längre tid ;)
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
XR650R
/MA

Bytte min DRZa mot en XR650R och kan säga att när det blir skogsåka saknar jag Zan men nu när man åker mest grus så är xren roligare har inte provat den med motardhjulen än men det kommer väl det med...:yoparty

stoffee

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Dominator
Är det någon som har en DRZ till salu? (helst S modellen med offe däck)
Orginal eller mellanklassreggad.

Motormässigt skall den vara i orginalutförande (undantag är effektljuddämpare)

Prisbild någonstans vid 25000-30000kr, något högre vid byte med följande.
Honda XR80- 96 Mycket fint skick, lite körd eller en EU-mopped Kymco Agility 50, 550mil,svart.

Ursäktar eventuella stavfel/ koffe

Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Larsson hur går det med trimmningen?

snart så sätter jag igång :) ska bara köpa e-packning och spraylimm locktite 3220 :tummenupp

När man monterar kammarna räcker det att smörja in med motorolja eller skall ma ha monteringsfett :confused:

Passar E-packningen rakt av? tänkte på den ökade cylinderdiametern :yoparty

Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
snart så sätter jag igång :) ska bara köpa e-packning och spraylimm locktite 3220 :tummenupp

När man monterar kammarna räcker det att smörja in med motorolja eller skall ma ha monteringsfett :confused:

Passar E-packningen rakt av? tänkte på den ökade cylinderdiametern :yoparty

E-packningen passar rakt av! Du kan slipa bort nitarna på cylinderfotspackningen du fick med kittet och använda någon av ytterlagren, den i mitten är ej en packning det blir desamma som en e-packning. Jag köpte en burk Redline assemblylube till kammarna på Mekonomen samtidigt som jag köpte locktite 3020 sprayen.

Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-packningen passar rakt av! Du kan slipa bort nitarna på cylinderfotspackningen du fick med kittet och använda någon av ytterlagren, den i mitten är ej en packning det blir desamma som en e-packning. Jag köpte en burk Redline assemblylube till kammarna på Mekonomen samtidigt som jag köpte locktite 3020 sprayen.

bra tips om packningen :tummenupp spar man ett par spänn var ute i garaget och kollade och gammla cylinderfotspackningen passade precis :)

blir en sväng till mekonomen imorgon :yoparty

läste att när man monterat kammarna så ska man inte låta hojen stå på tomgång utan varva upp och köra iväg direkt :va

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
bra tips om packningen :tummenupp spar man ett par spänn var ute i garaget och kollade och gammla cylinderfotspackningen passade precis :)

blir en sväng till mekonomen imorgon :yoparty

läste att när man monterat kammarna så ska man inte låta hojen stå på tomgång utan varva upp och köra iväg direkt :va

Bara för att det är taskig smörjning på tomgång! Kör 30min på halvgas som hotcams rekomenderar, byt sen olja och kolla spelet igen.

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
då får man köra in cyllen först och kammarn sedan om man ska följa denna manens råd :D
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jag körde ivarjefall lugnt i 30min med mineral olja sen böt jag olja till helsyntet med ester och körde skiten ur den. Absolut förbjudet är att smörja kolv cylinder med olja under montering eftersom ringarna kan glasera då. Man ska tvätta cylinder och kolv med tsprit aceton eller dyl. och torrmontera.

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag körde ivarjefall lugnt i 30min med mineral olja sen böt jag olja till helsyntet med ester och körde skiten ur den. Absolut förbjudet är att smörja kolv cylinder med olja under montering eftersom ringarna kan glasera då. Man ska tvätta cylinder och kolv med tsprit aceton eller dyl. och torrmontera.

Jag gör precis tvärtom och smörjer rikligt ...
Jag har aldrig haft några problem med mina ringar kolvar eller cylindrar.:va

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Jag gör precis tvärtom och smörjer rikligt ...
Jag har aldrig haft några problem med mina ringar kolvar eller cylindrar.:va

Har alltid gjort det jag med när man gjort kolvbyten på crossar och moppar man haft. Men jag läste det här http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=612236&highlight=dry+piston+install innan jag montera BB så då blev det torrt även om det kändes fel. Ringarna verkar sitta fint för den drar absolut inge olja alls. Länken om innkörning som Larsson la in har jag läst förut och många fler rekomenderar stenhård innkörning direkt. Känns oxå fel men det verkar vara melodin för att få ringarna att täta bäst. Det ända som jag köpt nytt i mitt liv var en snöskoter Lynx Enduro 500 -98. Den skulle jag köra fullt med på en gång sa handlaren för att den skulle gå bäst. Kändes oxå väldigt fel men jag körde 600 problemfria skotermil på den.

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Honda Crf450xm-2005
/MA

Då hade du en konstig Xr:va Tycker Xr´en är lite bättre på allt utom 180graders svängar i endurospåret. Den wheelar mycket enklare, går bredare på grusvägen, bättre fjädring i endurospåret, snabbare och stabilare runt gocartbanan.

Drzan är en kanonhoj som jag lärde mig mycket på men när man växt ur den så är Xr´en en kanonhoj att byta upp sig till, helt enkelt lite mer av allt.:tummenupp

mackez

Motardpilot
Gick med
6 May 2006
Hoj
DRZ400SM. Föregående hojar: Honda Xr 650r SM/Offroad. Xr600r, KX125
Nu var det ifs några års sedan jag hade en XR.
Man kan ha glömt hur den var:)
/MA

Då hade du en konstig Xr:va Tycker Xr´en är lite bättre på allt utom 180graders svängar i endurospåret. Den wheelar mycket enklare, går bredare på grusvägen, bättre fjädring i endurospåret, snabbare och stabilare runt gocartbanan.

Drzan är en kanonhoj som jag lärde mig mycket på men när man växt ur den så är Xr´en en kanonhoj att byta upp sig till, helt enkelt lite mer av allt.:tummenupp

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
loctite 3020 inköpt assemblylube beställt kommer imorgon sen skall jag bara fina tid att meka :yoparty

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC

Xr'n känns ju som en buss mot Z:an och väger bly:tungan

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...