TS skriver: "Har läst trådar om att det kan vara stator"
Då kan det vara bra att veta OM det är stator / generator ?
För kontroll av generatorn, stillastående motor.
Koppla loss generatorn från regulatorn.
Det ska vara lågt motstånd mellan sladdarna L1, L2, L3 från generatorn / statorn när man mäter de tre paren
L1 och L2; L1 och L3; L2 och L3
Lågt motstånd , Inget avbrott, OK
Mät sedan mellan två skruvar på motorn. Det ska vara lågt motstånd. Då har du kommit igenom oxiderna på skruvarna.
Mät sedan mellan den
ena skruven och L1; ena skruven och L2; ena skruven och L3
Alla tre mätningarna ska ge högt motstånd, över 100kOhm.
Är motståndet högt, allt bra statorn har inte brunnit. OK
Starta hojen. Fortfarande med statorn bortkopplad från regulatorn.
Med varm motor varva upp till ca 4000RPM
du ska då ha ca 70VAC (70 Volt växelspänning) mellan alla tre paren L1 till L2, L1 till L3, L2 till L3
Har du det så stator / generator OK, dvs det är regulatorn som är kass.
Ett brutalare och mer tydligt visa att stator/generator är OK är att använda en Strålkastarlampa av H4 typ.
Den ska kopplas så att glödtrådarna ligger i serie (Två 12V glödtrådar blir 24Volt, två 24Volt glödtrådar blir 48 Volt) För en generator ger lätt upp mot 50 Volt utan reglering.
Starta hojen, fortfarande med statorn bortkopplad från regulatorn.
När den går på tomgång, (så generatorn ger låg spänning, för att undvika elda av glödtrådar i glödlampan direkt) koppla in lampan mellan paren av sladdar.
Ska lysa lika mycket mellan alla tre paren. = Inget avbrott i lindningarna.
Koppla in lampan mellan en av sladdarna och minus på batteriet =
då ska lampan INTE lysa = Ingen kortis mellan stator och motor.
Då är statorn OK och felet ligger i regulator.
Det vanliga idag är att köpa in en modern MOSFET regulator som fungerar genom att bryta strömmen från statorn/generatorn när batterispänningen ligger på ca 14,3Volt.
Äldre regulatorer fungerar genom att kortsluta statorn/generatorn när batterispänningen ligger på ca 14,3 Volt. Resultat av kortslutning: Regulator och stator / generator blir mycket varma och "brinner".
Vanligast är regulatorn.
http://www.qwant.com/?q=motorcycle mosfet regulator&t=web