Suzuki gsx 1100 f 1988 laddar inte

Glatz

Ny medlem
Gick med
27 May 2019
Ort
Enköping
Hoj
Suzuki gsx 1100 f 1988
Har nyligen köpt en Suzuki 1100 f från 1988 som inte laddar batteriet under körning så den lägger av. Har läst trådar om att det kan vara stator eller liknande.. men var hittar jag reservdelar? Gärna med överkomligt pris :)
Har googlat o letat men hittar inte det jag behöver!?!

Tacksam för hjälp!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Allra vanligast på 80-tals Suzuki är att laddregulatorn dör, kolla den först. Kör man för länge med den trasig förstör man batteriet och till slut även generatorn.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver: "Har läst trådar om att det kan vara stator"

Då kan det vara bra att veta OM det är stator / generator ?
För kontroll av generatorn, stillastående motor.
Koppla loss generatorn från regulatorn.
Det ska vara lågt motstånd mellan sladdarna L1, L2, L3 från generatorn / statorn när man mäter de tre paren

L1 och L2; L1 och L3; L2 och L3
Lågt motstånd , Inget avbrott, OK

Mät sedan mellan två skruvar på motorn. Det ska vara lågt motstånd. Då har du kommit igenom oxiderna på skruvarna.

Mät sedan mellan den

ena skruven och L1; ena skruven och L2; ena skruven och L3
Alla tre mätningarna ska ge högt motstånd, över 100kOhm.
Är motståndet högt, allt bra statorn har inte brunnit. OK

Starta hojen. Fortfarande med statorn bortkopplad från regulatorn.

Med varm motor varva upp till ca 4000RPM
du ska då ha ca 70VAC (70 Volt växelspänning) mellan alla tre paren L1 till L2, L1 till L3, L2 till L3

Har du det så stator / generator OK, dvs det är regulatorn som är kass.

Ett brutalare och mer tydligt visa att stator/generator är OK är att använda en Strålkastarlampa av H4 typ.

Den ska kopplas så att glödtrådarna ligger i serie (Två 12V glödtrådar blir 24Volt, två 24Volt glödtrådar blir 48 Volt) För en generator ger lätt upp mot 50 Volt utan reglering.

Starta hojen, fortfarande med statorn bortkopplad från regulatorn.

När den går på tomgång, (så generatorn ger låg spänning, för att undvika elda av glödtrådar i glödlampan direkt) koppla in lampan mellan paren av sladdar.

Ska lysa lika mycket mellan alla tre paren. = Inget avbrott i lindningarna.

Koppla in lampan mellan en av sladdarna och minus på batteriet =
då ska lampan INTE lysa = Ingen kortis mellan stator och motor.
Då är statorn OK och felet ligger i regulator.

Det vanliga idag är att köpa in en modern MOSFET regulator som fungerar genom att bryta strömmen från statorn/generatorn när batterispänningen ligger på ca 14,3Volt.

Äldre regulatorer fungerar genom att kortsluta statorn/generatorn när batterispänningen ligger på ca 14,3 Volt. Resultat av kortslutning: Regulator och stator / generator blir mycket varma och "brinner".

Vanligast är regulatorn.

http://www.qwant.com/?q=motorcycle mosfet regulator&t=web
 
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
På en GSX1100F är det enklast att byta generatorn, att hitta en stator eller regulator i generatorn att byta är lite väl mycket arbete. Modellen har en generator liknande det som sitter i en bil. Regulatorn går att byta men är dyrare än en fungerande beggad generator, vissa regulatorer i generatorerna kräver även ett speciellt lödtenn som tål mer värme, vet ej dock hur det är med Suzukis eftersom jag inte skulle komma på idén att byta ingående delar i ett sånt laddverk.
En Mc-skrot som finns nära mig tar 1350 kr för en testad och ok generator som info.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har Grandell rätt i att det sitter en Generator som i en bil på GSX1000F så faller hela #3.
Ta då och kontrollera om batteriet laddas med släckt belysning.
Batteriet ska hålla ca 14,3 Volt från tomgång och uppåt i varvtal.
Klarar Generatorn inte ge 14,3 Volt med släckt belysning PMa Grandell efter Generatorn på skroten.
Klarar Generatorn ge ca 14,3 Volt över batteriet med släckt belysning men inte med tänd belysning.
Mät spänningen mellan generatorns pluspol och en skruv på motorn med tänd belysning.
Är den spänningen under 14 Volt är Generatorn kass, tex utslitna kol till rotorn.
Är Generator spänningen ca 14,3 Volt men mycket lägre spänning vid batteriet med tänd belysning har du spänningsfall i ledningar / kontakter.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top