Suzuki GSX 400 E går på en cylinder

AlvTor

Ny medlem
Gick med
1 May 2023
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Tjenare!

Har en GSX 400 E som jag bygger om/renoverar. Hade problem med att få den att gå på båda cylindrarna så jag rev isär förgasarna och ultraljudstvättade dem. Nu när jag sätter ihop dem och försöker starta hojen så startar den men går bara på tomgång på just den cylindern som inte funkade innan, men bara på den. Väntar går bra, höger går inte alls. När man försiktigt ger den lite gas så kommer den igång på båda. Den hostar till lite ibland på höger men kommer inte riktigt igång på tomgång. Båda förgasarna har nya och samma tomgångsmunstycken. Båda soppaskruvarna skruvas ut lika mycket. Jag har styckat om förgasarna med nya munstycken då poddfilter installerats och nya avgasrör skruvats på. Kan behöva justera munstyckena mer sen men först måste dem ju gå på båda cylindrarna.

Vad kan det finnas för anledningar till att den beter sig såhär?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Får båda förgasarna soppa? Finns det några filter mellan tanken och förgasarna som kan vara igensatta? Vissa förgasare har inloppsfilter, en liten sil under nippeln som bränsleslangen sitter på. Kolla så att det inte är igensatt.
 

AlvTor

Ny medlem
Gick med
1 May 2023
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Får båda förgasarna soppa? Finns det några filter mellan tanken och förgasarna som kan vara igensatta? Vissa förgasare har inloppsfilter, en liten sil under nippeln som bränsleslangen sitter på. Kolla så att det inte är igensatt.
Båda förgasarna för soppa så det är inte felet. Jag börjar misstänka att felet kan finnas i motorn och inte i förgasarna. För om båda förgasarna får soppa, och de är i ställda på samma sätt, då borde väll båda cylindrarna gå? Och om de inte gör det så är det kanske fel i motorn; komp, gnista, etc.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Båda förgasarna för soppa så det är inte felet. Jag börjar misstänka att felet kan finnas i motorn och inte i förgasarna. För om båda förgasarna får soppa, och de är i ställda på samma sätt, då borde väll båda cylindrarna gå? Och om de inte gör det så är det kanske fel i motorn; komp, gnista, etc.
Hur ser stiften ut? Om båda förgasarna/cylindrarna får soppa kan ju ett tort och ett blött stift tyda på att bara ett får gnista, vilket kan vara felet om den nu bara går på en burk.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tjenare!

Har en GSX 400 E som jag bygger om/renoverar. Hade problem med att få den att gå på båda cylindrarna så jag rev isär förgasarna och ultraljudstvättade dem. Nu när jag sätter ihop dem och försöker starta hojen så startar den men går bara på tomgång på just den cylindern som inte funkade innan, men bara på den. Väntar går bra, höger går inte alls. När man försiktigt ger den lite gas så kommer den igång på båda. Den hostar till lite ibland på höger men kommer inte riktigt igång på tomgång. Båda förgasarna har nya och samma tomgångsmunstycken. Båda soppaskruvarna skruvas ut lika mycket. Jag har styckat om förgasarna med nya munstycken då poddfilter installerats och nya avgasrör skruvats på. Kan behöva justera munstyckena mer sen men först måste dem ju gå på båda cylindrarna.

Vad kan det finnas för anledningar till att den beter sig såhär?
Allt du beskriver pekar på att det är förgasarna som är problemet. Du har gjort en rad förändringar och fått förändrade problem.Nu har du dessutom tagit bort luftburken, ny potentiell och trolig felkälla.
Du har flyttat problem från en cylinder till en annan och fått den till att fungera på båda vid varv över tomgång, stämmer det?
Varför skulle det vara i "motorn"?
Som Bushido säger, kolla stiften och byt dem!
Vad gäller förgasarna verkar du vara inne på en lång rad oprecisa gissningar. Försök komma så nära ursprungsibställningar som möjligt.
Dina filter, är de torra eller oljade?

Vad kör du på för soppa? Har du tur är det bara att tratta på E5 98 oktan istället för skitsoppan E10 95 oktan. Fyll inte bara på, ut med skiten, dränera förgasarna och testa.

Sen kan du börja leta spökande vacuum pga frånvaron av luftburk...
 

AlvTor

Ny medlem
Gick med
1 May 2023
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Allt du beskriver pekar på att det är förgasarna som är problemet. Du har gjort en rad förändringar och fått förändrade problem.Nu har du dessutom tagit bort luftburken, ny potentiell och trolig felkälla.
Du har flyttat problem från en cylinder till en annan och fått den till att fungera på båda vid varv över tomgång, stämmer det?
Varför skulle det vara i "motorn"?
Som Bushido säger, kolla stiften och byt dem!
Vad gäller förgasarna verkar du vara inne på en lång rad oprecisa gissningar. Försök komma så nära ursprungsibställningar som möjligt.
Dina filter, är de torra eller oljade?

Vad kör du på för soppa? Har du tur är det bara att tratta på E5 98 oktan istället för skitsoppan E10 95 oktan. Fyll inte bara på, ut med skiten, dränera förgasarna och testa.

Sen kan du börja leta spökande vacuum pga frånvaron av luftburk...
Just det att förgasarna är nytvättade och har samma munstycken osv får mig att tänka att det kan vara motorn.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Just det att förgasarna är nytvättade och har samma munstycken osv får mig att tänka att det kan vara motorn.
När problemet flyttas från ena cylindern till den andra? Då funkar ju bevisligen allt utom förgasarna som de ska och förflyttningen av problemet torde härröra till det du pillat på. Därtill är förutsättningarna förändrade med ombestyckning, försett vacuumförgasare med öppna filter och gissat på vad som är rätt inställningar. Du vet inte hur stiften ser ut och om de är ok.

Jag hade börjat med att få på duglig soppa för gamlingarna gillar generellt inte E10. Packningar och slangar, oringar är inte tåliga mot E10.

Hur kan du vara så säker på att du gjort rätt med bestyckning etc? Du är inte den vare sig förste eller siste att få problem med att plocka bort luftburken. Med öppna filter är det inte säkert att du ens känner igen hur den går från dag till dag pga vädret.

Jag är ingen supermekaniker men har stött på en del strul genom åren och gjort misstag. Om du tror att du kan göra vilka förändringar som helst och sen ska hojen funka, bara för att du tycker du gjort rätt blir du nog besviken och jag kan bara önska lycka till.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Har du fått förgasargummina täta, alltså de insugskanaler som förbinder motor med förgasarna?
Lätt att det blir lite otätt om man inte får de 100% i sina positioner.
Samma resultat om där finns torrsprickor i dem.
Kolla!

Otäta insugskanaler släpper in extra luft och gör att det kommer för lite bränsle fram.
Precis om om det vore lite stopp i en förgasare.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du kan nog få en del tips i denna tråd, även var du kan få tag på delar:

 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top