Suzuki GSX 400 FWS

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Tjenis!

Är ny på forumet och även ny i MC-världen. Har haft kort i snart två år nu och ska först nu köpa min förstahoj. Har funderat på en Suzuki GSX 400 FWS men den är kanske lite i klenaste laget. Nån som har erfarenheter från denna hojen?

Tänkte att den kan vara bra att köra in sig på och skaffa lite MC-vana innan man ger sig in på tyngre saker! Dessutom är den ju svinbillig att försäkra :yoparty

Hur är FWS:en på lägre varvtal? Händer det överhuvudtaget något innan 7000 rpm???
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Vettigt val av av 1:a hoj. Kolla laddningen på den innan du köper. Suzuki hade problem på de modellerna i början av 80-talet. Generatorn och laddningregulatorn/likriktaren lämnar in ganska lätt om du kör på dåligt batteri, så undvik att köra på dåligt batteri om du köper en.
 

Martin.T

bytte v8 med stöd hjul mot rad 4:a
Gick med
18 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Hornet -98
Både ja å nej

fördelar! går billigt, jätte fin att köra, lätt mekkad,

Nackdelar! händer inget under 9.000rpm, glöm att skjutsa på 90 väg, den orkar knappt, köra om på 90 väg.......Glöm det!

detta är ju bara vad jag tycker.....har ju en sådan själv
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Martin.T skrev:
...köra om på 90 väg.......Glöm det!

FWS:en var ju 4-taktarnas svar på RD350. Ungefär samma effekt, dock lite tyngre.

Går det verkligen inte att köra om på 90-väg med den? :va
(Det gick alldeles förträffligt med RD:n.)
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
bOnKe skrev:
Skämt åsido, SÅ klen kan den inte vara! 58 hästar om jag inte minns fel...

...och RD:n hade 59hk "på papperet". (Visserligen tvåtakt, och med mindre kilon att släpa på.)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Äsch, bara en fråga om att växla ner ordentligt så funkar omkörningar med 400:an, kanske inte med skjuts dock....
Jag använder lådan en hel del mer när jag kör FWS:en än när jag kör 1300:an! :hihi
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jag hade en sån här till och från jobbet i många år, körde den ca 4000 mil utan att byta ngt annat än slitdelar, tror att det är en ganska slitstark konstruktion.
Den duger klart som första hoj, min var en 84 med om jag minns rätt 41 kW.
Jag kunde få min att varva ut till 11 500 varv vilket motsvarar 190 i mätarfart, kanske 170 i verkligheten.
Den varvar förstås mycket, men med öronproppar är det inget problem att marscha 130-140.
Du borde kunna få en fin för 14 000 och en halvsunkig för drygt hälften.
Sammanfattningsvis är detta en helt OK hoj att börja med, kolla bara att laddregulatorn är ok, en sådan kostar om du köper en universal som kräver lite modd ca 1300 och in orginal nästan 3000.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Flagga skrev:
FWS:en var ju 4-taktarnas svar på RD350. Ungefär samma effekt, dock lite tyngre.

Går det verkligen inte att köra om på 90-väg med den? :va
(Det gick alldeles förträffligt med RD:n.)
klart det går, men det lär ju få växlas ner en hel del, men RDn är förstås överlägsen kraftmässigt på lägre varv, de går inte riktigt att jämföra 4taktaren måste upp i sånt förbannat högt varv för att lämna sin effekt medans RD350 i orginal redan gjort sitt när varvet kommer upp på 10 tusen.

Men fördelen med 4t är ju att de går jämt när man kör vanlig transport i jämn hastighet, 2t har ju egenheten att de antingen drar eller så tappar de, extremt iriterande i längden.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Köp en kawasaki gpz500 istället! Den e oxå billig att äga, Och den e snyggare och går fortare.. :tummenupp
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Man ska ju ha i åtanke att det inte är någon ny hoj, att de flesta är tröttkörda gamla lik är ingen högoddsare.
 

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Gustav1 skrev:
Om du har råd så köp en nyare hoj.

Det handlar ju såklart om pengar, annars hade jag nog satsat på en GSX 600F instället som förstahoj. Men jag har nog bestämt mig för en polares GSX 400 FWS, ska provköra imorgon :cdevil!

Utrustning är fixad, varmgarage är fixat, nu saknas bara HOJ!!!! :yoparty
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Kanske bara en sak till att tänka på, och det är att delar till en gammal hoj är dyra de oxå.
Låt säga att du gör ett "kap" och får en sån här hoj för 7000 som behöver nya däck, nytt drivpaket och nya belägg runt om så är du snart uppe i dubbla inköpssumman innan den är klar för gatan.
Mao är det inte alltid hojen med lägst prislapp som är billigast i längden.
Följ din känsla och ha inte bråttom, det finns massor av gamla hojar till salu.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Du glömmer att de inte rullar på 180- och 120-däck, här pratar vi klenare dimensioner.
Sist gick fram- och bakdäck på 1500:- totalt, för den pengen får jag inte ens ett bakdäck till storhojen :tummenupp
Likadant med drivpaket, mindre grejer=bättre pris.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
ett 160/60-18 kostar över 2000:- att köpa nytt.
vad sitter det på FWS'en ?? 149/80-18?? minst 1500:- för ett vettigt däck

Annars är det en lättkörd hoj som duger alldeles förträffligt som första maskin.
Men som sagt, mycket växlande blir det och den är lite klen att skjutsa på.
För att ha krafte krävs det varv.

Allt beror på ur mycket pengar du vill lägga ut på förstahojen.
 

*Humlan

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Uppsala typ
Hoj
Suzuki GSX FWS
Efter att jag bytte till nya tändstift på min så blev den som ny...

Väldigt fin hoj, om man ger den lite varv. :)

Den har ketchup effekt, vid 7000 varv börjar den rycka iväg...innan så går de lite halv segt... =)

Men man kommer fort upp i hastigheter runt 100 men sen till top fart 180 Km/h så är de lite segare, skönt touring fart på den är 120 Km/h 6000 varv :tummenupp


Bra hoj att börja med, går ej att köra på slangen dock =) :tungan


Priset runt 10 000 Kr

Lycka till me köpet! :)
 

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Tackar för all respons! Blir nog köp idag om allting e ok. Jag vet att bromsbelägg och däck är fräscha, drivpaketet är 200 mil gammalt och laddningsregulatorn är bytt till en bättre (originalen var tydligen inte de bästa).

Det som behöver bytas är termostaten och sladden för indikering av batterivattennivå. För tillfället är fläkten manuellt styrd, hehe. Alla delar finns på http://www.mc-shopen.se/
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Catman skrev:
vad sitter det på FWS'en ?? 149/80-18?? minst 1500:- för ett vettigt däck
Bla bla bla....

Standard sitter 100/90-16 fram och 110/90-18 bak.
Du kan glömma 'vettiga däck' a la Pilot Sport eller 208:eek:r!
Det som gäller är däck designade på den tiden, mao gammal konstruktion=billigt.

Från Lelles-
Fram: Pirelli 769:-
Bak: Pirelli 1079:-

Går man någon annanstans är det inga problem att få ner de priserna.

Ut o åk hoj med dig nu !! :tummenupp
 
Last edited:

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
bOnKe skrev:
Tackar för all respons! Blir nog köp idag om allting e ok. Jag vet att bromsbelägg och däck är fräscha, drivpaketet är 200 mil gammalt och laddningsregulatorn är bytt till en bättre (originalen var tydligen inte de bästa).

Det som behöver bytas är termostaten och sladden för indikering av batterivattennivå. För tillfället är fläkten manuellt styrd, hehe. Alla delar finns på http://www.mc-shopen.se/
Det verkar som du bestämmt dig, köp, :tummenupp kör och ha kul
Nu får jag väl alla förståsigpåare på mig, men undar min tid med en sån här så fick jag aldrig fläkten att gå igång under körning utan endast om den stog på tomgång typ 15-20 minuter, det tycks som att kylsystemet är mkt överdimensionerat så beroende på var du skall använda hojen skulle du nästan kunna strunta i att köpa en temraturgivare till fläkten och istället ta bort fläkten som väger en del och är ivägen när du ska ta bort kylet som du för göra när du ställer ventilspelet tex.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top