Suzuki GSX-F-tråden.

pimmen1

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Örebro
Hoj
1999, Suzuki GSX600F
vart lite smidigare än orginal plastälghuvud! :p

Mycket snyggt!!
Var har du fått tag på den vita baklampan?
Jag är ute efter rökfärgade blinkerslampor till min. Gärna rökfärgad baklampa med inbyggda blinkers oxå men det har jag bara hittat till nya modellen (från -03)
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nu sviker jag också F gänget, har fått tag på maskinen som jag ville ha, en GSX-R 1100 1992, satan vad den går :)
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Meckade dit en GSXR750 K4 bakdämpare idag, för att få upp baken lite. Och för att skapa lite mer frigång mot den nya bakskärmen (ej orginal). Det blev kanon, även om det var lite småpill med att få dit dämparen. Fantastisk skillnad jämfört med en förmodligen 17 år gammal orginaldämpare.
Den nya dämparen har dock lite fler inställningsmöjligheter än orginalet. Någon som har lite tips på hur man ställer in den? Just nu är allting ställt i mittenläge som utgångspunkt.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
tjena grabbar.

En kompis som håller på o ta körkort vill ta med mig o kika på en GSXF -98 som han e intresserad utav.

Har hojen några kända "brister/svagheter" när sker ventiljustering?

annat bra o kika?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
tjena grabbar.

En kompis som håller på o ta körkort vill ta med mig o kika på en GSXF -98 som han e intresserad utav.

Har hojen några kända "brister/svagheter" när sker ventiljustering?

annat bra o kika?

Ventiljusteringen är var 1200:e mil, service generellt var 600:e mil. I övrigt är det en ganska omärkvärdig hoj. Inga direkt kända fällor med den, har en ganska gammal luft/oljekyld motorkontruktion där felen arbetats bort genom modellseriens långa livstid. Servicedokumentation, miltal samt allmänt skick är nog vad jag skulle rekommendera att titta på. När din polare sedan inser att den är rätt ful så påpeka att han ska sätta på solocut, slipon, undertail, hugger samt byta ruta. Efter det så blir den både sevärd och jävligt prisvärd. 750-versionen är dessutom rätt "pigg" med sina 93 hästar.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
första inlägget i tråden - snabbpresentation

Hej GSXF-folket

Har sedan förra säsongen en svart GSXF 750 -00, importerad tysk och lagt på drygt 3000 mil på mätaren hittills. Jag använder den till vardags och till att tura och semestra med frugan.

Givitoppväska Monokey-system följde med (46 liter, det finns upp till 55 liter) Sväljer lätt två hjälmar eller en massa annat. Två matkassar är inget problem. På semestern tejpar jag bakkåporna (mot repor från remmar) och sätter på två mjuka sidoväskor som rymmer ca 25-45 liter stycket (expanderbara , man kör knappt märkbart med dem i oexpanderat läge). Har en expanderbar stor tankväska (ca 18-35 l) med magnetfäste som vanligen är oexpanderad eller iaf expanderad halvvägs så man ser mätarna. (Väsklocket blir lutande 45-grader om man packar så expansionsdragkedja går halvvägs.) Men att köra med fullt expanderad tankväska är inget problem mer än att man inte kommer ner över tanken. Båda mjuka väskorna kommer från Silver. Har en höjd ruta. Nog om bagageutrymmet.

Kör en del storbana, knix på gokart och motardbana utöver slingriga vägar. Det är inga problem mer än att man får gasa fullt väldigt ofta på storbana och jag hade gärna haft ett kvarts varv till på rullen.. Motorn saknar som bekant lite kusar för att vara optimal där. Visst går det att åtgärda hyffsat enkelt med alla kompatibla delar från gamla GSX-eran. Men jag tror jag hellre lägger undan slantarna till en större hoj där hästarna redan finns. Chassiet däremot upplever jag som helt ok - speciellt som hjulbasen och svingen är ganska lång. (Det är ju en sporttourer och förlaga till busan.) Kul är det iaf. En riktigt pålitlig hoj med bra driftskostnader, ish om man mekar själv.

Mekar allt själv (hittills). Ventiljustering, förgasarsynk (carbtune II-mätare) När det blir dags för förgasarrengöring kanske jag lämnar in på ultraljudstvätt istf att köpa en egen liten tvätt. Men man lär ju riva hela bryggan iaf så.. Gick igenom hela bakdelen och rengjorde samt smorde länkage samt sving. Sprutade ramen med rostskyddsvax när jag ändå kom åt. Det är stålrör som rostar vet ni va?! :tungan

Annars är det inte mer än att inte fuska med olja, olje-, luftfilter och tändstiftsbyten samt byta bromsoljan och smörja vajrarna (biltemas vajersmörjare och lättflytande olja med slang på munstycket typ 5-56). Efterdrog nyss styrlagret, jag kände att det glappade lite vid kraftig inbromsning med tummen under styrkronan. Tänk er för, spänn mage och knip ordentligt om tanken om ni gör samma testmanöver.

Enda övriga moddarna jag gjort hittills är gaffelbensskydd (sparar packboxarna) och framskärmsförlängning (Pyramid) från s-racing.se, backspegelförlängare från TwistedThrottle.com samt Tanktredz (egrips) på tank och en del av kåpan, från Racerepairs.se i Uppsala. Köpte GSXR-modellen på tredzen och klippte till efter att jag märkt ut med eltejp på tank och kåpa var jag har kontakt i olika körställningar (kurva, på bana, samt landsväg). HID-lysen från xenonkungen. 30W 4300K halvljus och 70W dito helljus. De får alla fordon att blända av - men jag har sparat de gamla lamporna och kontakterna som jag använder vid besiktning. Jag har en uppsättning adaptrar till hållarna liggande om någon skulle drista sig till en konvertering. Värmehandtag från Oxford har satts dit oxå. Dels för komforten då det är kallt och regnigt men även för att få större handtag att greppa om. Eftersom jag kör så länge det går (7 dec förra året i Bergslagen) så är bra lysen ren trafiksäkerhetsåtgärd. Ish i höstregn på mörka kvällar.

Har två par miniblinkers som ska på typ nu. Som bonus blir det mer luftinsläpp till den stackars inkapslade motorn. Har ett Stebel 139 dB horn som jag inte än satt dit. (finns demo på youtube) Den mesiga originaltutan gör inget för att flytta på tröga bilister på 2+1 vägar som tyvärr finns lite av härikring. Man ska inte hävda sig i trafiken, ish inte som motorcyklist, men även jag kan tröttna ibland. Det finns gränser för hur blinda bilister man törs dela vägbana med.

När beläggen fram tar slut kommer jag byta till stålomspunna slangar samtidigt som jag rengör/renoverar oken. (Inget komplicerat mek alls egentligen med en bra bromsluftare).

Kanske att jag gör realitet av ett RAM-air. Ska fundera lite på hur jag ska gå till väga. Enklast blir nog att byta luftboxen till en med ram-air funktion från skroten. Det lär kanske behövas förgasarpillas och därmed göra hojen törstigare överlag. Jag skulle helst vilja ha den som den är den kalla delen av året (då den får kallare, tätare luft) och drar neråt 0,5 liter milen istf 0,55-0,6. Det skulle inte göra något om den bara drog mer soppa på toppen..

Jag kör på sporttouringdäck för jag vill ha längsta körsträcka och bästa våtgrepp. Däcken får problem på bana, ish varma dagar, men på landsväg är det inte lika stort problem mer än varma dagar med Michelin Road2. Road2 är hittills annars trevligaste däcket, ish kalla (eller regniga) delen av året. Snabbtsvängt och ger bra respons. Dunlop Roadsmart var lika trevliga tills de passerat 50% slitage - då började de bli sliriga under press i väta på ett sätt som road2 aldrig varit på samma vägar eller ens bana där de annars överhettar före Dunlop. Pirelli Angel ST eller Continentals nya RoadAttack2 blir nog nästa års sommardäck. Michelin Road2 har alldeles för låg arbetstemp för sommarbruk emrm - de åker på någon gång de närmaste veckorna när hösten är här.

Tipsar till sist om en sida för gamla som nya modeller. Allt är inte pinfärskt, t ex snacket om däckval kan man helt lägga åt sidan. Sidan har däremot bra tips med bilder om olika mekhandgrepp samt råd och specifikationer från en av killarna bakom katriders.

Jag har Haynes manual både digitalt och som bok - köptes på amazon - prisvärd. Jag har även sprängskisser digitalt. Bara att messa mejladress så skickar jag över.

http://www.motorcycleanchor.com/katana/index.html


Kör med insidan gott folk, och gå lite SMC-kurser för er egen skull :) Om inte annat för att det är grymt kul. Det är bättre använda pengar än någon/några svängar på krogen..

/Erik
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Finns ditt inlägg tillgängligt som ljudbok? :tummenupp

Hehe, du får nog ta styckeindelningen som kapitel och ta det pö om pö. Gick efter devisen "bättre förekomma en förkomma".. :tungan. Mtp att hojen ofta är ett insteg i den tyngre världen (eller en trevlig, ekonomisk "familjevänlig" retirering för rejsrövar som fått nog..) så är alla tips en bonus. Mao en sammanfattning av erfarenheten av GSXF.

Körde hemåt i senskymningen ikväll - himla trevligt med dubbla strålkastare och 100W HID. :) Man skulle haft blåljus oxå..:tungan
 
Last edited:

gonzales

Speedy
Gick med
19 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 750F 2001
Jag har också en GSXF och är än så länge mer än nöjd. Billig, funkar okej på bana och hyfsat skön att köra 30 mil med.

Mycket intressanta däcktips från Erik ovan, jag behöver nytt fram och tittade på just Michelin pilot road 2 - men hellre bra grepp torrt än vått, är det vått kan man kompensera med att köra försiktigare. Tips på var man kan köpa de föreslagna Pirelli/Continental-däcken?
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Jag har också en GSXF och är än så länge mer än nöjd. Billig, funkar okej på bana och hyfsat skön att köra 30 mil med.

Mycket intressanta däcktips från Erik ovan, jag behöver nytt fram och tittade på just Michelin pilot road 2 - men hellre bra grepp torrt än vått, är det vått kan man kompensera med att köra försiktigare. Tips på var man kan köpa de föreslagna Pirelli/Continental-däcken?

Köpställe på nätet: hojdäck.se eller dackonline.se om man inte har en bra däckfirma som typ lägger på dem gratis mot att man köper däcken hos dem.

Ska du köra mer i år och tidigt i vår (kall väderlek och asfalt) är det Michelin du ska ha om du frågar mig. Säkraste däcken iom sin låga arbetstemperatur. Lövhalkan blir lika illa iaf (börjar visst komma nu.. :hojsmilie Vill inte ha höst och en lång vinter..:gnissla

Michelin är ett av de absoluta toppdäcken även på torrt. Enda nackdelen är att de inte funkar om man kör hårt på bana en varm sommardag. Å andra sidan är det märkbart mer lättsvängt än alla andra däck, enligt testerna. Snabbare och lättare i kvicka kurvor än Dunlop iaf kan intygas. Har märkt stor skillnad mellan uppsättningarna (bytte båda däcken). PR2 var bara trevligt att köra. fick ut ca 1300 mil bak och 1800 fram. (Dunlop 1700 bak och nog dryga 2000 fram.) Jag kommer iaf köra PR2 vår/höst framöver. De andra märkena provar jag på sommaren. Pss får jag ju även jämföra alla däcken mot samma däck, ett som jag är van vid och litar på så långt jag någonsin pressat på väg.

Ska villigt erkänna att jag nog tog i lite att kalla PR2 som underlägset sommardäck - mer en chans att prova andra (på sommarens torra vägar lika bra) däck och kanske få lite bättre (iaf andra) däck för de ganska få banmilen det blir. Jag kan PR2 nu och vill testa andra märken men ta minsta risk för kalla däckhalkan, är nog ett ärligare svar.

lycka till
 
Last edited:

Bensen

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Lund
Hoj
Thunderace 1000R -00
Under sommaren har jag kört lite streetracing med hojen o kommit fram till att det e inga problem att hänga av värstingbilar från stillastående. Även Rullande starter från 50km/h är inga problem.. Men från 120Km/h start blev man ifrån åkt.. Nu snackar vi om en 400 rwhp Sierra Cossie.. Men annars så e det en grymt bra hoj om man ska köra streetrace iafal då den inte powerwheelar ens på 1:an trots 75% gas! Grymt snabb 0-160Km/h!! :) Nu har jag kört med Bandit 1200 grenrör, Scorpion slip-on, K&N filter och Factory Pro nålar till förgasaren. Service nästa helg sen e det vinter vila.. :(
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
http://www.motorcycleanchor.com/katana/index.html

(finns ett par bra uppgraderingsförslag, bl a annan däckdimension på framhjulet)

eller

http://katriders.com/vb/index.php

för ett stort forum med massor att ösa ur.

Den gamla modellen kan jag inte mycket om utöver vad Bikes begagnatguiden skrev om den. Skillnader förutom utseende är andra kammar och några fler hästkrafter men sämre botten/mellanvrid. Mer åt gamla-gamla GSXR-hållet mao.

Tråkigast med GSXF överlag tycker jag är de täckande kåporna som man måste skruva av om man ska meka. Men de är bra när man sitter på hojen. Men det är inte värre än att man skriver en lista och mekar allt på en gång.. Trevligt är ekonomin och mångsidigheten att klara både bana, slingriga småvägar och autobahnsemester med passagerare utan att man saknar något nämnvärt. Lättmekad och tillförlitlig skulle jag säga. Men man får planera skruvandet så man inte nöter upp gängorna.. ;P Går den bra och är skött är det ett bra köp i det lägre prisspannet.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Någon vänlig själ som kan bistå med en digital/scannad "Owners manual" för gsx750f -90? Går så klart också bra med en kopierad, jag står naturligtvis för kopieringskostnad och ev porto.
Går det att få fram en via Suzuki kanske?

Microfishes gick att hitta men inte användarmanualen.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Den finns där. Hittar du ingen länk i någon tråd så fråga lite snällt efter den.. Glöm inte säga Hej, jag har just skaffat en 750 kat 1990..

Service manualerna kan du titta efter med. Sprängskisser är ju bra - men en mekhandbok är användbart det med. Eller köp en papperbok. Jag har allt digitalt till min modell men köpte ändå Hayes verkstadsbok på Amazon. Det är trevligare när man mekar och funkar bättre med smutsiga händer än att bläddra i den elektroniska.

Ska man kanske hälsa dig välkommen i GSXF-sfären?! :tummenupp
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Om effekten är reducerad fr 74 till 72 kw på en gsx750f 1990, hur är det då gjort? Det står i reg beviset att det är gjort i förgasarna, men hur och hur tar man bort strypningen? Visst, 2 kw är inte mkt att krångla med men vill veta ändå.

Hittar ingen Owners manual någonstans :huvet
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Ingen som har svar ang var gsx750f är strypt? Är det lätt att pilla bort den så vill man ju göra det även om det bara gäller 2kw.

Ny fråga:
Kan man inte sätta bobbiner på svingen? Ser inte ut som att det är förberett i alla fall.

EDIT:
Ingen som svarar på mina frågor i den här tråden :va
Jag har några till:

Eftersom jag inte har någon Owners manual så vet jag inte vilka grundinställningar som gäller i gaffeln o svingen.
Kan någon PLEASE delge detta här i tråden:confused:
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top