första inlägget i tråden - snabbpresentation
Hej GSXF-folket
Har sedan förra säsongen en svart GSXF 750 -00, importerad tysk och lagt på drygt 3000 mil på mätaren hittills. Jag använder den till vardags och till att tura och semestra med frugan.
Givitoppväska Monokey-system följde med (46 liter, det finns upp till 55 liter) Sväljer lätt två hjälmar eller en massa annat. Två matkassar är inget problem. På semestern tejpar jag bakkåporna (mot repor från remmar) och sätter på två mjuka sidoväskor som rymmer ca 25-45 liter stycket (expanderbara , man kör knappt märkbart med dem i oexpanderat läge). Har en expanderbar stor tankväska (ca 18-35 l) med magnetfäste som vanligen är oexpanderad eller iaf expanderad halvvägs så man ser mätarna. (Väsklocket blir lutande 45-grader om man packar så expansionsdragkedja går halvvägs.) Men att köra med fullt expanderad tankväska är inget problem mer än att man inte kommer ner över tanken. Båda mjuka väskorna kommer från Silver. Har en höjd ruta. Nog om bagageutrymmet.
Kör en del storbana, knix på gokart och motardbana utöver slingriga vägar. Det är inga problem mer än att man får gasa fullt väldigt ofta på storbana och jag hade gärna haft ett kvarts varv till på rullen.. Motorn saknar som bekant lite kusar för att vara optimal där. Visst går det att åtgärda hyffsat enkelt med alla kompatibla delar från gamla GSX-eran. Men jag tror jag hellre lägger undan slantarna till en större hoj där hästarna redan finns. Chassiet däremot upplever jag som helt ok - speciellt som hjulbasen och svingen är ganska lång. (Det är ju en sporttourer och förlaga till busan.) Kul är det iaf. En riktigt pålitlig hoj med bra driftskostnader, ish om man mekar själv.
Mekar allt själv (hittills). Ventiljustering, förgasarsynk (carbtune II-mätare) När det blir dags för förgasarrengöring kanske jag lämnar in på ultraljudstvätt istf att köpa en egen liten tvätt. Men man lär ju riva hela bryggan iaf så.. Gick igenom hela bakdelen och rengjorde samt smorde länkage samt sving. Sprutade ramen med rostskyddsvax när jag ändå kom åt. Det är stålrör som rostar vet ni va?!
Annars är det inte mer än att inte fuska med olja, olje-, luftfilter och tändstiftsbyten samt byta bromsoljan och smörja vajrarna (biltemas vajersmörjare och lättflytande olja med slang på munstycket typ 5-56). Efterdrog nyss styrlagret, jag kände att det glappade lite vid kraftig inbromsning med tummen under styrkronan. Tänk er för, spänn mage och knip ordentligt om tanken om ni gör samma testmanöver.
Enda övriga moddarna jag gjort hittills är gaffelbensskydd (sparar packboxarna) och framskärmsförlängning (Pyramid) från s-racing.se, backspegelförlängare från TwistedThrottle.com samt Tanktredz (egrips) på tank och en del av kåpan, från Racerepairs.se i Uppsala. Köpte GSXR-modellen på tredzen och klippte till efter att jag märkt ut med eltejp på tank och kåpa var jag har kontakt i olika körställningar (kurva, på bana, samt landsväg). HID-lysen från xenonkungen. 30W 4300K halvljus och 70W dito helljus. De får alla fordon att blända av - men jag har sparat de gamla lamporna och kontakterna som jag använder vid besiktning. Jag har en uppsättning adaptrar till hållarna liggande om någon skulle drista sig till en konvertering. Värmehandtag från Oxford har satts dit oxå. Dels för komforten då det är kallt och regnigt men även för att få större handtag att greppa om. Eftersom jag kör så länge det går (7 dec förra året i Bergslagen) så är bra lysen ren trafiksäkerhetsåtgärd. Ish i höstregn på mörka kvällar.
Har två par miniblinkers som ska på typ nu. Som bonus blir det mer luftinsläpp till den stackars inkapslade motorn. Har ett Stebel 139 dB horn som jag inte än satt dit. (finns demo på youtube) Den mesiga originaltutan gör inget för att flytta på tröga bilister på 2+1 vägar som tyvärr finns lite av härikring. Man ska inte hävda sig i trafiken, ish inte som motorcyklist, men även jag kan tröttna ibland. Det finns gränser för hur blinda bilister man törs dela vägbana med.
När beläggen fram tar slut kommer jag byta till stålomspunna slangar samtidigt som jag rengör/renoverar oken. (Inget komplicerat mek alls egentligen med en bra bromsluftare).
Kanske att jag gör realitet av ett RAM-air. Ska fundera lite på hur jag ska gå till väga. Enklast blir nog att byta luftboxen till en med ram-air funktion från skroten. Det lär kanske behövas förgasarpillas och därmed göra hojen törstigare överlag. Jag skulle helst vilja ha den som den är den kalla delen av året (då den får kallare, tätare luft) och drar neråt 0,5 liter milen istf 0,55-0,6. Det skulle inte göra något om den bara drog mer soppa på toppen..
Jag kör på sporttouringdäck för jag vill ha längsta körsträcka och bästa våtgrepp. Däcken får problem på bana, ish varma dagar, men på landsväg är det inte lika stort problem mer än varma dagar med Michelin Road2. Road2 är hittills annars trevligaste däcket, ish kalla (eller regniga) delen av året. Snabbtsvängt och ger bra respons. Dunlop Roadsmart var lika trevliga tills de passerat 50% slitage - då började de bli sliriga under press i väta på ett sätt som road2 aldrig varit på samma vägar eller ens bana där de annars överhettar före Dunlop. Pirelli Angel ST eller Continentals nya RoadAttack2 blir nog nästa års sommardäck. Michelin Road2 har alldeles för låg arbetstemp för sommarbruk emrm - de åker på någon gång de närmaste veckorna när hösten är här.
Tipsar till sist om en sida för gamla som nya modeller. Allt är inte pinfärskt, t ex snacket om däckval kan man helt lägga åt sidan. Sidan har däremot bra tips med bilder om olika mekhandgrepp samt råd och specifikationer från en av killarna bakom katriders.
Jag har Haynes manual både digitalt och som bok - köptes på amazon - prisvärd. Jag har även sprängskisser digitalt. Bara att messa mejladress så skickar jag över.
http://www.motorcycleanchor.com/katana/index.html
Kör med insidan gott folk, och gå lite SMC-kurser för er egen skull
Om inte annat för att det är grymt kul. Det är bättre använda pengar än någon/några svängar på krogen..
/Erik