Problemet jag har är följande: Man kan inte passera 5k rpm oavsett växel. Men bara ibland. Åkte hem från Dalarna för några veckor sedan och då hade den gått perfekt på vägen upp och halva ner. Sen efter ett tankstopp i Filipstad så gick den jättekonstigt.
Den började hacka (körde med mp3 så hörde den aldrig) så fort man kom i närheten av 5k rpm och sedan när man drog på föll varvräknaren till 0 i 3-4 sek. Sedan kom den igång igen och då kom den igen vid 4k rpm. Problemet uppkommer enbart vid 5k rpm. Inte vid 4,5k rpm och inte heller vid 6k rpm. Närmare 5k rpm kan jag inte komma för att ska jag passera så får man lägga sig vid 4,5k rpm och peta ner 2 växlar så den hoppar förbi varvtalet.
Helt omöjligt att gasa sig igenom för så fort man gasar på så stendör den och kommer igen efter några sek.
Hade ett liknande problem men då var det TPSen som var feljusterad och då var det inte så illa. Denna gången är den rätt. När detta inträffar dock så slocknar F1 lampan (den lyser pga ventilen till avgassystemet) och det står Check i displayen men denna slocknar så fort den kommer tillbaka och F1 lampan börjar lysa igen. Så detta går ju inte att kontrollera.
Var ute i lördags med en polare och då gick den jättebra tills i slutet av åkturen som varade ca 3h då började den bete sig exakt likadant.
Jag kopierade texten från teknikforumet för får inga svar där.
Idag blev den så ed en gång. Och idag dog den och hoppade inte igång automatiskt igen som tidigare. Fick stanna helt och ta elstarten igen. Men hade ju ingen extranyckel med mig och ingen sladd eller något att brygga med. Står bara check i displayen. Vet att det står check när dödarknappen är intryckt.
Problemet uppkommer nu även på högre varv. Kan aldrig varva ur den. Vid 8k rpm tar det stopp igen. Så nu ställer jag av skiten och börjar riva i vad det kan vara. Om någon har något förslag vore det guld.